685NHS, 230kW, kandejõud 14tonni, kerghaagis lubatud, pärishaagis keelatud. 13,5tonni tühimass, 28tonni täismass. Tummine tükk! Aga kas ta ka näiteks
sellisega suudaks töös sammu pidada??? Eeldusel, et igas laadimispunktis ei ole rekka akulaadijat olemas? Numbrid on muidugi vägevad,
ei saa salata, ja ka see lubatud 350km pole üldse paha. Need siis
regional transport pillidel, kus 624kWh ja mootor 410kW.
See õlleauto on
urban transport ja 300kWh akupakiga sellise teljevahega. Küsimus ongi nendes numbrites, õigemini pöördemomendis, mida ei tundu just palju olevat. Seal siis see käigukast ka vist. Kordistab.
Tsitaat:PROPULSION
Permanent magnet electric machine with oil spray cooling.
~295 kW 2,200 Nm (peak)
~230 kW 1,300 Nm (continuous)
60 kW electric Power Take-off
Aga "ninale" lubatav 250 kilti 64tonni juures. See on maanteel 3 tunniga tühi!!! Siis on vaja poolteist tundi ja 375 kW /
500 A DC spetslaadijat. Kui me mõtleme Euroopas nähtud "ninade" arvule SUVALISES parklas, siis kuskohast see võimsus võetakse??? Üks laadimispost teenindab ööpäevas ära
parimal juhul 12 autot!!! Kõik ühendamine, manööverdamine jms võtab ka aega ehk 2 tundi per autorong. Meil siin rekkamehi ka, oskavad äkki täpsemlt öelda, aga omad kogemused ütlevad, et korraga võib olla kümneid ja isegi sadu autosid parklates kui on sõidukeelu aeg. Et teenindada ööpäevas 120 autot, on vaja vähemalt 10 + 1varu laadijat ja sellevõrra ka ampreid. Praegu on ju jaamad ja puhkamised ajapõhiselt, diislit jagub. Elektrit aga ei jagu ja halbades ilmaoludes muutub asi ikka "väga koledaks"!!! Ma nagu päriselt ei kujuta ette, KUIDAS on suured roheidioodid plaaninud sellised probleemid lahendada! IGA liikuva veoauto kohta PEAB IGA 3 tunni jooksul leiduma 1 vaba 500-amprine juhe! Ja see ei ole vaid transiitteed, Euroopas kiirteed, vaid ka kõik muud teed! 350 kilti 40 tonniga on vähe parem ja annab 4-tunnise akna aga kaubakoguse vähendamine viib veohinna ikkagi üles!
Täna on see 4,5 tundi sõiduaeg 350-400 kilti, see väheneb kohe jõuliselt! Kiirtee 400 jääb ära igal juhul ja normaalse koormaga saad sa
sama ajaga ainult 250 kildi kaugusele!!! Mõõdetakse ju juhil aega. Ma pole viitsinud
seda pähe õppida, pole vaja olnud, aga üldiselt ei jõua selel elektrirekkaga just väga kaugele! Tavamasin saab reguleerida ennast 400kilti, 15 minti kohvipaus, 200 kilti ja pooltunnike ja siis veel 200 kilti, teed lubatud tunnise pikenduse ka ja saad 900 kildi kaugusele. Mul üks Sõber on mõnda aega rekkarooli keeranud, pidi olema peaaagu võimalik Euroopa sisetöödel kui Poolat vältida
See on veokale p.mõtteliselt 12 tunniga Pärnust Varssavi eeslinna laadima kui "veab".
Elektrirekka on sunnitud vähemalt 3 täistsükli akulaadimist tegema selle aja jooksul ehk 45 minuti puhkamise asemel 4,5tundi seisma juhtmeotsas! Ega siis autojuhi töö on sõitmine mitte juhtmeküljes molutamine. Palka saadakse kulutatud aja eest aga veo tellija maksab kilomeetri eest. Autojuht tahab ära kultatud kuu aja eest ikka ühepalju raha saada ainult et selle ajaga toob ta sisse poole tavarekka tulust! Ükstaspuha, kuidas elektrirekka ka ei sõidaks, mingil hetkel saab juhil sõiduaeg täis ja pikk paus on möödapääsmatu. Reaalse liikumise kilomeetrid on samad aga töö- ja puhkeaega ei arvestata ju reaalse liikumise põhjalt. Oled juhtme järjekorras ja tööaeg jookseb. Paneme juurde rekka arutu hinna ja kuhu me nii jõuame oma veohindades??? Kindlasti saab MIDAGI nende tööaegadega ette võtta, peabki võtma, sest juhid ei saagi füüsiliselt ennast ära kurnavalt sõita! Aga taristu problemaatika jääb. Kui KÕIK need kümned tuhanded tööpäeva keskel Euroopas ringivuravad veoautod tahavad iga 3 tunni tagant tehasejagu voolu... Tehased tahavad ju ka! See 4000 eurot kWh on alles poisike, kui selline stsenaarium saab toimuma.
Minu isiklik rekord tollimaaklerina päevaga on olnud 12 TIRi ja 9 SMGSi saata tollilaost piiritaha teele. See siis kogu vormistus, raudtee Maardu jaamana oli veel eriti haige koht. Ühe Narva laadimisposti ummistanuks juba mina kakaoautodega ära
Tolliinspektorina võis see number olla suurusjärk 70-80 aga seal ei olnud kõik rekkad vaid kõik vormistused, eksport ja import kokku. Rekkaid vast 25-30 tk. Tööpäevaga, mitte ööpäevaga! Ja see oli vaid 1 Inspektor ÜHES toas Sadama21. Toas oli meid 3 ja tube 4, kui mälu ei peta. Ja ega need kaubamahud pole vähenenud. See oli piiriülene, siseriiklik ju lisaks. Ma taha mõelda, milline oleks kell 12 päeval üleriiklik voolutarbimine, kui kõik rekkad sõidaks elektriga ja alustaks tööpäeva 8 hommikul. Ahjah, kaubikud ju juurde... Ja siis veel see 20tuhat+ TEU Rotterdami conditerminalist ka ootab ju laialivedamist. See on Tallinnast 2250 kilti ehk elektriveokas peab tegema vähemalt 9 laadimispeatust koguajaga 13japool tundi. Koos sisse-väljasõitude ja muu asjaga vähemalt 15 tundi. Toob ära 2TEU Eestisse, kogu sellise kaubamahu (realistlik Eesti tarbimine aastas, 20tuhat 20-jalast) siia vedu akuautodega kulutaks ainult juhtmeotsas olekuna aega 150 000 tundi ehk 6250 päeva ehk 17 aastat ja pisut peale. 2022 on summaarne aastane 2040 töötundi ehk see on 74 Autojuhi aasta töö - juhtmeotsas passida! 1500-eurose netopalgaga teeb see tööandja kuluks 2570€. 30 840€ on see siis ÜHE juhi aastapalk ja kokku 2 282 160 eurot AINULT juhtmeotsas passimise kulu. See on 2,3milli. Sõitma pole ju saanudki... Reaalselt tundub ju see 115€ IGA rekkatäie lisakulu tasustatud passimisele tühine aga sellega asi ju ei piirdu. Jälle seesama arutu ja möödapääsmatu taristuehitus laadimiseks!
Jah, me saame arvutada iseenda tagumendipõhiselt ja oma mättast lähtuvalt, et elektriauto on tore ja sellega saab isegi matkamas käia - sest meie aeg ei maksa midagi! Isegi diiselgenekaga kannatab seda laadida. Aga et seesama diisel ja generaator siia bensujaama või poodi saada? 2 TEU jääb väheks, et need sealt Rotterdamist siia tuua. Ei paista seal tunneli lõpust valgust, see ON kohe kindlalt vastukihutav hukatuserong kui me fossiilsetest peaksime radikaalselt loobuma! Mingeid alternatiive lihstalt ei ole, sest mistahes UUE taristu või asja väljaarendaminegi kulutab röögatutes kogustes ressursse ja ka fossiilkütuseid! See on sama ajuvaba teisendada sedasama naftat läbi mitme taseme elektriks veoauto akudes kui diiselgenekaga toota odavamalt "rohelist" elektrit elektriautole
Viimane ongi seepärast, et elektrit JUBA lihtsalt ei jagu! Kuhu me need 500-amprised laadijad veel paneme? Kuskohast peaks see elekter "läbi mahtuma", mis seda kõike toita suudaks? Tanklate, kütuseveokite, terminaalide ja torujuhtmete süsteem on olemas ja toimib hästi. Pääsu sellest pole.
Sai palju numbreid, suuri numbreid! Aga teine poo lselelst ongi needsinased "suured numbrid", mida piisava lobbytööga püütakse omaks sulaselgeks rahaliseks kasuks keerata! Ökonoomia ja veel vähem ökoloogiaga ei ole sel rohepesul ega elektriautodel mingit pistmist! Puhas "lollidel raha ära võtmise" äri. Raiskamise vähendamisega keegi ju ei tegele. Ühiskonnal pole ju eesmärgiks VÄHEM zitta müüa, seda tuleb teha "rohelise öko" sildi all aga ROHKEM! Ja muidugi kallimalt.