Jagaks hiljutist kogemust.
Nimelt sai käidud reisil, Dubais. Kuidas see kõik juhtus, polegi nii tähtis. Oluline oleks õppetund elust.
Vaatasime kriitiliselt sihtkoha ja ajaplaani üle ja muidugi selgus, et ilma autota läheb kohapeal raskeks. Väljavaade veeta mansaftiga tuntav osa napist ajast ülekonditsioneeritud ühistransas ja sõltuda kehvasti korraldatud liinivõrgustikust ei põhjustanud osalistes just erilisi aplodismente, samuti oleks rahaline väljaminek lisaks ebamugavustele olnud tuntav. Kõikjal pole exerakond oma tasuta transpordiga õnneks veel jõudnud.
Hakkasin siis arvutiekraani tagant kohalikke rendifirmasid tüütama ja mida rohkem huvi sai üles näidatud, seda vähem huvitus keegi sealtpoolt vastamast. Eelarve oli samuti küllaltki piiratud, pakutavad hinnad aga oh-oh-hoo, rendikorraldus tundmatu. Lõpuks hakkas silmus siiski koomale tõmbuma ja paari rendileandjaga sai läbi whatsappi kergemal määral suhtlema hakatud. Üks kadus hiljem küll sujuvalt ära, sest nende äpp ei tahtnud kuidagi toimida, aga ilma kasutajaks regamata ei saanud diiliga edasi minna. Viimane õlekõrs siis jäigi meie peamiseks lootuseks. Et tegemist oli vaid elektrilisi sõidukeid rentiva firmaga, sai kõige odavam variant välja valitud. Selleks osutus Chevy Bolt. Täiesti okei masin iseenesest, kompaktsete mõõtude poolest hea parkida, vaade keskmiselt kõrguselt, 400 kilti realistlik sõiduulatus jne. Õnnetuseks olid tal esimesed küljeklaasid täiesti tumedaks kiletatud ja pimedas sai vaid lahtiste akendega liigelda, sest välja muidu ei näinud. Teine häda oli suunatuledega. Vasak suund otsustas mõnikord comfort funktsioonis kolme vilgutuse asemel vaid ühe teha, ja seda kõike, kuidas ise tahtis. Siiamaale on ilmselt selle asjaolu tõttu juba kaks trahvilipikut sealt siiapoole teele pandud ja pole teada, kui palju veel tulemas on. Põhjenduseks lane discipline mittejärgimine. Põhjendus on küll väga nõrkade asitõendite peale üles ehitatud. Kundele saadetakse juhtunu kellaaeg, koht, autonumber ja obroki summa, antud juhul 60+110€. Midagi vaidlustada ei anna, rohkem liikuvaid pilte ei näidata ega asjaoludest räägita. Selles mõttes huvitav linn. Teine äärmus seisneb piirkiirustes. +20kmh on veel okei, +21 pealt tehakse numbrist pilt, alates 100€ tükk. Ja et isegi elurajoonides on läbivatel magistraalidel tihtipeale 80-100 lubatud, pluss see kakskümmend, siis võib siit tulnuna, kus targad pead tõsimeeli arutavad 30-st piirkiirust pealinnas, tekkida kohalikku liiklusespöörisesse asudes üsna kõhe tunne.
Auto rentimine iseenesest käis niimoodi. Tegin passist ja juhiloast pildid, saatsin ära. Tema mulle esmalt mingi vigase lepingu vastu. Nii kaua siis chattisime, kuni kõik asjaolud sobivaks said nihverdatud ja kokkulepped paberile. Loomulikult on võõras kohas mõistlik võtta lisaks CDW(Collision Damage Waiver), meie mõistes siis lisakaitse või täiskasko. Selle alla läksid kõik vigastused, mis võivad liikluses ja parkides tekkida. Arusaadavalt jääb lepingust välja seadusevastasest tegevusest tekkida võiv kahju. Lisaks jäid leppest välja velgede ja klaaside kahjud, mis küll veidi kummaline tundub, aga mis sa seal vaidled.
Krediitkaardi puudumisel tegi asjapulk kohapeal makselingi ja meie pangandussüsteem oli nõus peale lisakinnituse küsimist antud firmale deponeerima teatud summa raha, umbes mõnisada eurot. Kui joppab, võib osa sellest veel tagasi saada. Kuigi googli hinnangud kohaliku rendiautonduse kohpealt selleks erilist lootust ei anna. Deposiidi pihtapanemine pidi väga tavaline lugu isegi suurtes firmades olema, rääkimata siis pisematest kohtadest. Vaevalt lohkutõmmatud turist hakkab peale kahe- kuni neljanädalast ooteagea sinna oma raha tagasi saamiseks extra lennupileteid ostma. Aga mine sa tea. Igas tahes pidi tagatis jääma trahvide ja teemaksu(saliku) tasumiseks. Dubais on viis teemaksu kogumise punkti, kõik peamise magistraali peal. Aga vabalt saab oma sõidud ära sõita ka selle peamise peale üldsegi keeramata, olenevalt peatuskohast. Ühe maksupunkti läbimise eest kasseeris antud firma kliendilt umbes euro, mis teemaks iseenesest ongi. Kui rendivõimalusi kompasin, leidsin ka firma, mis küsis ligi viis euri ühe saliku läbimise eest. Enamus jäid hinnakirjadega kuhugi nende kahe variandi vahele. Bentleyt rentides vast poleksi kahju maksta, seekord aga olid võimalused kasinamad.
Auto toodi hotelli juurde kokkulepitud ajaks ära. Mingil kummalisel põhjusel soovis rendileandja digitaalselt allkirjastatud lepingut, mida ma whatsappis kuidagi anda ei saanud. Jahmerdasime seal tükk aega. Vahepeal juba mõtlesin, et kultuuride erinevus või
lost in translation, kui lõpuks siiski selgus, et nn.digiallkirjastatud leping oli telefonis pdf-i peale näpuga kribatud allkiri. Hea et veel maja ei ostnud.
Ülevõtmisel pandi lisaks kirja kerel olevad kriimud nagu ikka ja kilometraaz. Juhiluba ette näidatud ja võtmed olidki käes. Leppisime tagastamise aja ka kokku, sama koht. Mingit lisasu selle mugavuse eest ei küsitud. Õnneks oli meil hotelli all parkla ja seal sai tasuta parkida. Tänavatel on igal pool tasuline lugu. Vaid öösel, riiklikel pühadel ja pühapäeval tasuta. Neil endil on seal ka see töönädal veidi nihkes, umbes et meie neljapäev on neile nagu laupäev ja reede pühapäev. Päris täpselt sellele kõigele pihta ei saanudki, aga olgu. Parkimise eest maksmine on enamuses telefoniga, kuid leidub veel toimivaid mündiautomaate. Turistile mõeldud sim kaardi(1GB mahtu ja natuke kõneaega üheks ööpäevaks peal) saab lennujaamas maale tulles, aga ainult siis, kui maabud läbi teenindajaga pääsla. Automaatpääslas passi näidates seda ei antud. Õnneks on DXB-st(Dubai rahvusvaheline lennujaam) välja liikudes erinevaid telekomifirmasid oma kraami pakkumas. du stardikale lisaks, mille oleks tasuta saanud, maksin 49 dirhemit nädalaks 2GB kohaliku interneeduse eest, lisaks palusin kanda teatud raha ettemaksuks, parkimist silmas pidades. Ülejääk haihtub uuesti riigist välja minnes ja ka sim-i võib rahuliku südamega minema visata, see on ühekordne. EU numbriga kohalikku internetti tarbida oleks võimatult valus, näiteks 6€ MB-i eest. Kuigi Tele2 pakkus ka võimalust kasutada erinevaid mahupakette, on kohalik kaart siiski kordades soodsam. Interneti väärkasutuse tarbeks peaks android telefonis sisse lülitama vaid 2G/3G võrgud, muidu pidi ikkagi teatud hulga baite kasutama. Internetti tegin ja jagasin teise telefoniga. Natuke tüütu oli, aga hakkama sai.
Niisiis, paberid vahetatud, auto oli ja parkimiskoht ka olemas. Jäi üle leida lähim laadimisjaam. Et parklas posti küljes oli 220V saadaval, sai uuritud reisulaadija saamise võimalust, mida millegipärast autoga kaasa polnud pandud. Pagassis oli siiski mehine Type2 kaabel tasuliste elektrikappidega paaritumiseks ja kohaliku suurima kommunaalettevõtte DEWA - mis ühte osa kohalikke laadimisjaamu haldab - viipekaart sessioonide eest tasumiseks. Nende kehvasti korraldatud laadimisvõrgustik piirneb hetkel õnneks vaid Dubai ja lähiümbrusega, hõlmates umbes mõnikümmend punktikest. Tavalised on 6/12 KW kapikesed, võimsus sõltuvalt tarbijate arvust. Nende mõistes kiirlaadimine on kuni 50KW. Kaaskannatajaga suheldes selgus, et isegi tutikas e-tron suutis ühest sellisest vaid 35-37KW välja imeda. Ja sedagi vaid seetõttu, et kõrvaljuhe oli juba pikemat aega katki, nagu teise kaaskannataja jutust selgus. Muidu oleks seda 35-gi
spiltitud. Viimasel päeval küll nägin, et üks tehnik üritas seda logisevat otsikut parandada, põhjustades elektrientusiastide talitsetud nurinat. Ülikiirlaadija pidi olema 120kw, aga seda ei õnnestunudki külastada, sest kolmest katsest kahel oli ala üldse kinni ja kolmandal läksin liiga vara, kell 6.30 hommikul, avatud pidi olema aga alates 7.30-st. Väravad olid küll lahti ja mundris mees putkas, aga edasi ei lastud, kuigi äpis näitas avamist alates 6.30. Ametimehega muidugi seal väga ei vaidle - mis öeldakse, seda teedki.
Asus see küll põneva nimega kohas, kui mälu järgi tsiteerin ja ei eksi, siis DEWA Customer Happiness Centeris vms. Minu jaoks seal küll mingit häppi endi ei tulnud, kuigi oleks tahtnud lihtsalt huvi pärast katsetada, kui kiirelt peakorteris autod laetud saavad. Tanklates ja linnapeal kohtasin lisaks Tesla laadijatele veel paari firma "tankureid". Kaubanduskeskustes võis leida ka tasuta laadimise võimalusi, kuni 12KW võimsusega, kiiremad olid juba rahhi eest. Aga üldiselt paras vesi ahjus, eriti silmas pidades, et AÜE ametivõimud peavad plaani aastaks 2030 täiesti elektriliseks muutuda, nagu kuulujuttudes räägiti. Hetkel pole seal peale enamlevinud Tesla just palju muid marke üldse saadavalgi. Meil Euroopas on valikuvõimalus kõvasti etem. Teine kõva tegija oli VW, aga neist enamus pidid olema Hiina versioonid ja keegi ei tea, kaua neil seal veel sõita lubatakse. Kohalik turukaitse pidi vaat et tõhusam olema kui meil ja seetõttu valikuvõimalus kehvapoolne. Lucid ehitab hetkel Saudi-Araabiase tehast ja sealt siis hakkab tulema Araabia poolsaarele mõeldud toodangut, küll kallimas hinnasegmendis. Hiinakaid nad väga ei soosi, sest xid ei viitsi oma tehnilist ja tarkvaralist poolt kohalikule turule mõeldavalt söödavaks teha.
Restriktsioonil võib muidugi ka argisem põhjus olla. Ja ühel teadmata päeval võibki nii juhtuda, et otsustatakse juba olemasolevad ja tulevased hiinakad üldsegi ära keelata.
Edasi läheb lugu niimoodi. Paar päeva sõitnud ja oma ühte õnnetut suunda vilgutanud, liikluskultuurist johtuvad värisemisedki ära värisetud, saime kätte küsitud reisulaadija. Proovisime hakatuseks hotellis laadida. Ühel korral see õnnestus, teisel aga tekkis tõrge. Voolikud ära ühendanud, ei juhtunudki enam midagi. Laadimisjaamas sama lugu, ei hakka autoke laadima. Natuke asja uurides selgus, et lukustuskeeleke, mis laadimisotsiku auto külge peaks fikseerima, ei toimi. Kõne peakorterisse ja 10 minuti pärast tegi
management otsuse, et katkine auto remonti ja kuna neil laevastikus samas hinnaklassis rohkem midagi pakkuda polnud, siis kliendile
upgrade Polestar2 näol, midagi lisaks küsimata. Otseselt nendega vaidlema ka ei hakanud ja saimegi siis järelejäänud päevad puhast rõõmu nautida. Mis siin öelda, teise klassi masin. Kõige võimsam ja mis iganes versioon, 300KW. Edasine jutt oleks juba igav - õnnetust ei juhtunud, ettevõetud sõidud said osaliselt tehtud, lisaks veic sporditud, soojas vees solberdatud ja salakavalat päikest naha peale püütud... Üldiselt kui keegi veel sinna satub, siis julgeks
antud ettevõtmist soovitada küll. Varsti pidi neil ka oma äpp välja tulema ja kõvasti uusi autosid, eks näis.
Kokkuvõtteks lisan, et pildimaterjal on kuskil teises telefonis ja autod olid täpselt need, mis kodulehel väljas. Linn on huvitav, tuksub 24/7, kindlasti sobiv sihtmärk soojamaa perepuhkuseks ja võimalusel soovitan Ramadani aega - hotellid tühjad, hinnad odavamad, sest paljud jõukad turistid lähipiirkonnast sel ajal ei reisi. Nädalast piisab linnaga põgusalt tutvumiseks küll. Peamised lõksud jõuab samuti läbi käia. Terve AÜE avastamiseks soovitaks minimaalselt kahte nädalat, pigem ilma lasteta aga kindlasti autoga. Kohapeal selgus muidugi, et tavalisi autorendifirmasid pesitses isegi kõrvaltänavas ja nende taga kümnetes. Pidasin küll plaani minna tulevikuks asja uurima, aga ajapuudusel jäi see tegemata. Ega need kohad just erilist usaldust ka äratanud - seintel on pildid Ferraridest, kõrvalärideks aga 1.25€ juukselõikusteenust või 2.50€ eest prisket kõhutäit tõotavad ruumikitsikuses vaevlevad ja kodustatud tarakanidega söögikohad, ühtegi rendiauto moodi sõiduvahendit samas kusagil näha pole.