Jawa 555 ehk algaja mopeediprojekt
#1

Proloog

Alustan selle postitusega enda elu esimest projektipäevikut. Pean tunnistama, et tunnen kogu ettevõtmise suhtes kerget ärevust, kuna see on antud vallas minu esimene tõsisem projekt. Eks tattnokana sai enda Mini Rigat ikka kõpitsetud ja toda neetud sidurit iga mõnekümne kilomeetri järel remonditud, aga restaureerimisega ma kunagi tegelenud pole. Olen hingelt insener, igasugune tehnika mulle passib ja pea püsib samuti veel õlgadel, lisaks on väiksem mototehnika (mopeedid-võrrid) alati südamelähedane teema olnud - vahest saab ikka asja…

Vabandan kohe ette, kui ma terminoloogilist pada ajan, sest mingite detailide puhul pole mul aimugi, kuidas neid nimetama peaks.

Projekti taust ja eesmärgid

Sain hiljuti healt sõbralt kingituseks portsu juppe, millest enamik kuuluvad Jawa 555-le ning mõned ilmselt algselt ka Jawa 550-le (sellest hiljem lähemalt). Tegemist on pooleli jäänud projektiga, mis jäi sõbra isal kahjuks viimaseks. Minu eesmärk on nüüd see mopeed taas juppidest ellu äratada ja endale silmarõõmuks vormida, et temaga vahel suviti ringi törtsutada ja tüdrukute ees edvistada. Kuivõrd ma teen seda projekti enda jaoks ja hobiks, siis taotlen pigem originaalilähedast välimust, aga musta numbrit ma oma esimese projekti raames arusaadavalt taga ajama ei hakka.

Käesoleva projektipäeviku eesmärk on koguda kokku ja esitada antud isendiga seotud teave ja progress, et head kaasamõtlejad saaksid soovi korral mind väärt nõuannete ja soovitustega abistada. Võhik nagu ma olen, kuluvad tarkade õpetussõnad kindlasti ära.

Masina hetkeseisund

Hea küll, rääkigem siis asjast. Tundub, et masinaga on praeguseks juba märkimisväärses mahus vaeva nähtud: raam koos kiigega on roostevaba ning kruntvärvi (ja ohtra koguse saepuruga) kaetud. Raami kuju ja piltide alusel sai selgeks tehtud, et tegemist on Jawa 555-ga (mitte 550), kuna antud isendil on raam nö “sabaga”.

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

Nagu pildilt näha, on veljed ja kodarad juba renoveeritud ning isegi tutikad rehvid alla pandud. Esikahvel tundub roostene ja tuleb kindlasti lahti võtta. Spidomeetrit, tulesid ja lüliteid pole veel leidnud ja on tekkinud kahtlus, et neid ei pruugigi sõbra garaažis olla.

Mootori seisukorra osas on hetkel teadmatus, kuna toru, mille külge karburaator kinnitub, on olnud nähtavasti maailmale avatud, mistõttu on saepuru ilmselt ka silindris. Seega peab tõenäoliselt ka selle lahti kiskuma. Lisaks on puudu mootori parem küljepaneel (või kuidas seda nimetatakse?), mida veel sõbra garaažist otsin. Visuaalse vaatluse alusel on mootori küljest puudu veel näiteks käiguvaheti hoob, samuti on kadunud süütesüsteem jms sodi. Karburaatori ma (tõenäoliselt) leidsin, aga selle osas pean veel varuosade kataloogiga konsulteerima, kas on ikka õige leid.

Plekkdetailidega on lood samuti huvitavad. Tagumine ja esimene tiib tunduvad päris heas seisukorras, ent esineb ka paar väiksemat pragu ja deformeeringut, mis õnnestub ilmselt keevituse ja kummihaamri abil paigata.

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

Kütusepaagi ja karburaatori katte puhul tundub, et need pärinevad Jawa 550 pealt, kuna paagil on metallkork ja detailid on värvilt ühtivad. Siit tekivad esimesed suuremad filosoofilist laadi küsimused: visuaalselt ja eelduslikult ka parameetrite järgi on tegu identsete juppidega, aga kas restaureerimise heade tavade hulka kuulub ka plekkdetailide kasutamine, mille puhul oled juba enam kui kindel, et need tulevad teiselt mudelilt?

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

Lühidalt: kas 550 kasutamine 555 doonorina on pigem koššer või mitte (just ühtivate detailide osas)? Küsin, kuna leidsin ka paar 555 päritoluga paaki, aga neil olid juba märkimisväärsed mõlgid ja muljumised ja nõuaks juba märksa enam tööd… Raudselt tõmban selle küsimusega mingi rämeda sae nüüd käima  Big Grin .

Muudest asjadest on puudu veel sadul ja selle kinnitus, leegitoru, süütekomplekt, käigukangi hoob, tuled, trossid, oeh… Ikka sitaks on juppe puudu, aga eks nende jahtimine ja otsimine olegi vast asja osa ja ma pean tunnistama, et mulle see vist isegi meeldib.

Plaanid

Esimene samm on kindlasti raam ja mootori välispind saepurust korralikult puhastada, mille järel saab juba rahulikult mootori seisukorda uurima hakata. Samuti peab selgusele jõudma, mis seisus on esikahvel.

Kuivõrd enam-vähem on selge, mis jupid puuduvad (ja neid on palju), siis hakkan vaikselt ka neid kataloogiga konsulteerides otsima. Õnneks on plekkdetailid pea täies mahus olemas. Esimese hooga tahaks leida mootori küljepaneeli ja süütekomplekti ja sealt juba edasi. Loodetavasti leiab sõbra garaažist veel nii mõndagi.

Lisaks tahaks paagi ja karburaatori kattepleki varsti liivapritsi alla viia ning leida keevitaja, kes aitaks plekkdetailides olevad praod ja augulaiendid paigata.

Seoses kütusepaagiga tekkis küsimus: kuidas on kombeks nende sisemust kodustes tingimustes puhastada? Olen aru saanud, et üldiselt visatakse mingid poldid-seibid sisse ja tsentrifuugitakse, kuid on see tehtav ka koduses töökojas või peaks pigem laskma spetsidel puhastada?

Üldjoontes on plaaniks masin siis nö “mustalt” enam-vähem kokku panna ja tööle saada, mille järel saab plekid ja raami juba värvi alla saata. Eks sealt peab siis edasi vaatama.

PS. Seda kõike nüüd üle lugedes tuli taas hirm naha vahele...
Vasta
#2

Edu projektiga. Kui juhtumisi peaks olema vaja vaadata, kuidas Jawa 555 originaalis välja nägi, siis siin Tallinn-Harju piirkonnas saan jagada kahe taastatud ratta ning ühe täiesti originaalsena säilinud ratta omanike kontakte. Kõigi kolme omanikud on lahked näitama oma ratast. Musta numbriga rattaid saab vaadata ka vanasõidukite registrist - register.evkl.ee

Varuosakataloog on kindlasti vaja hankida - näiteks siit saab alla laadida võõrkeelse  https://www.renovace-jawa550.cz/katalog-dilu-jawa-555/#!

Inglise ja vene keeles remondiraamatu koopia võid saada minult. 

Varuosade osas jälgi osta.ee, soov.ee ja kuldnebors.ee keskkondi, kuid reaalselt saab Jawa kuluosi ikkagi kõige mõistlikumalt Tsehhi vastavatelt lehtedelt. Kindlasti on abi Tallinna Jawa poest, kuid sealt ostes veendu, et ostetud jupid ikka Sinu rattale sobivad. See on ka üldine soovitus - müüja arvates tema jupid sobivad alati just Sinu rattale, aga reaalses elus tuleb ikka ise kontrollida. 

Vanamootorrattur astub ka vanamootorrattaklubi Unic-Moto liikmeks (www.unic-moto.ee). Seal avanevad ka teiste vanamootorratturite töökodade uksed ja teadmiste pagasid. Unic-Moto liikmetest on selle mudeli osas kindlasti suur abi Reigo Vilu´st ja Aivar Michelson´st.

Kui teed enda lõbuks, siis ei ole kellegi asi, kui originaalseid ja mudelile sobivaid juppe kasutad. Selle ratta puhul ei ole keeruline saavutada ka vanasõidukina tunnustamist, kuna juppe liigub ja ka replikadetailid on piisavalt originaalse väljanägemisega. Lõpuks ei ole suurt vahet, kas teed nii nagu originaal või oma käekirjaga - tööde maht ja kulud on sama suured. Kui aga hiljem tahad originaalsemaks teha, siis tuleb lihtsalt uuesti sama tööd teha. Seega soovitan sellise ratta puhul kohe seada eesmärgiks originaal ja teha kompromisse vaid seal, kus muu jupp olemas või originaali hankimine paneb töö seisma. 

Indrek
Vasta
#3

Ma paari jubinat kunagi tellind ; jawamarkt.cz aadressilt. Arve saadeti küll saksa pangarekvisiitidega, keegi Peter Langer nimega vist oli, aga makstud sai ja kaup tuli kenasti kohale, kõik toimis ilusti...

loll on loll olla.
Vasta
#4

Tore näha kui sõbralikult on uus Naiste-Jawa teema vastu võetud ja häid näpunäiteid jagatud. Tahan kõrvaldada kahtluse nende roheliste detailide osas. See oletus, et ainult 550 peal oli alumiiniumist paagikork, ei pea paika. 555 peal oli algselt ikka alumiiniumist kork ja plastik tuli umbes. 1961. Aasta paiku. Seega kõik rohelised detailid sobivad sinu mopole.
Vasta
#5

Aitäh kõigile kaasamõtlejatele sõbraliku vastuvõtu ja heade nõuannete eest!

Sain tellitud slovakikeelse kataloogi kätte, nüüd on vähemasti millegi alusel juppe otsida. Loodetavasti ei jää tõlkimisel hätta, aga õnneks on tegu paraja pildiraamatuga.

Roheliste detailide kuuluvuse osas on nüüd igatahes hing rahul ja saatsin need täna liivapritsi alla, eks varsti selgub, mis sealt värvi alt vastu vaatama hakkab. Eile sai õige pisut ka puhastamisega tegeletud, mille käigus paagi küljes olnud kütusekraan juppideks võetud ning puhtaks lakutud korrosioonist ja muust sodist, mis sinna enam kui 60 aasta jooksul kogunenud oli. Olgugi, et tegemist on väikese ja mõttetu jupiga, mida ei tasuks ilmselt mainidagi ja millele saaks veebist inimliku hinnaga asenduse tellida, tabasin end mõttelt, et säärane vana ja ajaloost pärinevate kulumistega jupp on märksa ägedam ja autentsem, kui tänapäevane toodang. Üritan sellest põhimõttest ka edaspidi juhinduda ning võimaluste piires ikka algseid detaile taastada ja kasutada, selmet veebipoest kohe uut tellima joosta.

Nõnda väikeste sammude ja uute mõtetega siin siis edenen, iga päevaga saan natuke targemaks. Loodetavasti saan varsti jagada pilte juba puhastatud paagist ja karburaatorikattest. Edasi peab juba keevitaja leidma, kes aitaks plekkidel augud ära paigata, sest kardetavasti teeks ma ise katsetades seisu pigem hullemaks Big Grin .

PS. Kas kellelegi on kogemusi jawaparts.com'ist juppide tellimisega? Tundub üsna lai valik olevat.
Vasta
#6

Olen tellinud jawapartsist, kuid nemad saadavad kulleriga ja pidin korduvalt paluma, et nad paki lihtsalt trepi peale või maja taha jätaksid. Jiljem hakkas meeldima tellida Slovakkia motorenpartsist, sest saatsid postipakiga kohalikku postkontorisse ja läksin sobival ajal ise järele. 
Tegin ise selle vea, et liiga ruttu hakkasin puuduvaid detaile tellima. Mõistlikum on koostada korraga pikem nimekiri.
P.S.  tahtsin saata privaatsõnu,it, aga sul on need blokeeritud.
Vasta
#7

(16-10-2023, 19:33 PM)MTJ juhataja Kirjutas:  Olen tellinud jawapartsist, kuid nemad saadavad kulleriga ja pidin korduvalt paluma, et nad paki lihtsalt trepi peale või maja taha jätaksid. Jiljem hakkas meeldima tellida Slovakkia motorenpartsist, sest saatsid postipakiga kohalikku postkontorisse ja läksin sobival ajal ise järele. 
Tegin ise selle vea, et liiga ruttu hakkasin puuduvaid detaile tellima. Mõistlikum on koostada korraga pikem nimekiri.
P.S.  tahtsin saata privaatsõnu,it, aga sul on need blokeeritud.

Tänan teavitamast, olin tõesti kogemata privaatsõnumid ära keelanud.

Tellimise osas täiesti päri, eks see jääbki mul nö viimaseks võimaluseks ja esmajoones proovin siiski kohalikult turult muretseda ja jooksvalt oma puuduvate detailide nimekirja täiendada. Pealegi olen ma suhteliselt veendunud, et sõbra garaažis on minu jaoks veel aardeid peidus. Tuleb leida aega, et kaevama minna.
Vasta
#8

Soovitan vaadata ka Aukro.cz.
Vasta
#9

Veidi kõrvalteema aga kuidas aukrost ostetakse, kui konto pole Tšehhi mobiilinumbriga kinnitatud? Mul näiteks enam ei toimi sest kunagise kolleegiga kontakt puudub ja konto n.ö kinnitamist läbi tema sealse numbri ka ei saa...
Vasta
#10

Virtuaalne telefoninumber, kuhu kinnituskood tuleb.
Vasta
#11

Sõbrad, tahan jagada teiega oma siirast rõõmu. Käisin siis täna kaevamas: välja tuli väga heas korras ja kruntvärviga kaetud plastkorgiga kütusepaak ning kahe kasti jagu muud träni, mis esmapilgul kataloogi järgi paistavadki enamuses minu mopeedile kuuluvat. Ketikaitse, mootorikate, vähemalt kaks karburaatorit ja süütepooli, tutikas spidomeeter, täiesti korras tagatuli, trossid, kangid, elektrikaablite komplekt ja igasugu muud kraami, mida ma nüüd kataloogima pean hakkama. Tõeline jackpot!

Ühtlasi süvendab paagileid mu algset kahtlust (mille kasutaja MTJ juhataja vahepeal juba kustutada suutis), et algselt näidatud kütusepaak kuulus siiski Jawa 550-le, kuna olen leidnud kinnistult ka ühe 550 raami ja garaažis olen silmanud ka selle küljeplekke. Paras pusle. Selle masina juures teeb mind natuke murelikuks, et ma pole seni leidnud birkat, mis on eelduslikult kruntimise ajaks maha võetud. Tahaks väga teada, mis aasta raamiga on tegemist.

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]
Vasta
#12

Selliste hetkede nimel tasubki pingutada, järgida iga vihjet ning kaevata potentsiaalses leiukohas võimalikult põhjalikult. 

Sellel mudelil ei ole raamil numbrit. Andmesildil on mootori number. Mis tähendab, et kui mootor vahetati, siis jäi identiteet ainult andmesildile. Küll see andmesilt ka välja tuleb, kui piisavalt sügavalt kaevad. 

Kui on lootust, et mootor on sellelt samalt rattalt, siis saab olemasoleva mootori numbrit võrrelda teadaolevate andmesiltidega ja võib-olla saab valmistamisaasta nii välja arvutada.
Vasta
#13

(17-10-2023, 21:47 PM)indreksirk Kirjutas:  Sellel mudelil ei ole raamil numbrit. Andmesildil on mootori number. Mis tähendab, et kui mootor vahetati, siis jäi identiteet ainult andmesildile. Küll see andmesilt ka välja tuleb, kui piisavalt sügavalt kaevad. 

Mul tõtt-öelda tekkis endalgi juba kahtlus, et sellel masinal pole raaminumbrit ette nähtud. Aitäh kinnituse eest! Ma isegi olen lootusrikas, et andmesilt veel välja ilmub, ongi põhjust tihemini sõbral külas kaevamas käia.

Täna sai eilne sõjasaak põhjalikumalt revideeritud ning võib leidudega rahule jääda, sest suurem osa mu ülesmärgitud puuduvatest detailidest said kaetud. Suurematest või olulisematest juppidest on puudu veel sadul koos kinnitustega, süütekomplekt ja esilatern (kindlasti midagi on veel, mis hetkel kirjutamise käigus meelde ei tule), väiksemast kraamist ei hakka hetkel rääkima. Kui süütekomplekti leian, peaks vähemasti elektri- ja süütesüsteem täielik olema.

Täna oli veel hea päev ka seetõttu, et õnnestus algses postituses presenteeritud kütusepaak ja karburaatori katteplekk puhastatuna tagasi saada. Ei hakanud esialgu kilest välja kiskuma ja enda õliste kätega pinda rikkuma, aga ma minu amatöörisilm kiidab heaks. Selgus, et kütusepaaki oli eelnevalt juba pahteldatud, et peita õige väikest nõgusust paagi pinnal, mis on vaevu käegagi tuntav. Karburaatori katteplekis olevad tuulutusavad on saanud liivapritsi all kergelt muljuda, ent küll needki õigesse asendisse enne kruntimist saavad painutatud. Üldiselt sain liivapritsurilt detailide hea seisukorra eest kiita, mida oli meeldiv kuulda.

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

Paagidilemma (ehk kumba paaki antud projektis kasutada) on mu peas muidugi jätkuvalt aktuaalne, eriti nüüd, mil tassisin ka tolle Jawa 550 raami ühes poritiibadega koju, et see enam õues ei mädaneks. Eks peab mõtlema, kaaluma ja birkat otsima, ent sellega pole õnneks momendil põletavalt kiire. Loodame, et päästetud 550 jääb teistele kodustele märkamatuks...

Hüva, nüüd on rumalate küsimuste voor: kataloogi plekkdetailide osa uurides jäi mind painama detail nr. 26. Tõlke järgi võiks eeldada, et tegemist on mingisuguse kummist kattega, aga mulle jääb arusaamatuks nii selle otstarve (mida kuradit see katab) kui see, kuhu see kinnituma peaks. Ehk oskate nõu anda?

[Pilt: 22.jpg]
Vasta
#14

(18-10-2023, 19:50 PM)suvasass Kirjutas:  Hüva, nüüd on rumalate küsimuste voor: kataloogi plekkdetailide osa uurides jäi mind painama detail nr. 26. Tõlke järgi võiks eeldada, et tegemist on mingisuguse kummist kattega, aga mulle jääb arusaamatuks nii selle otstarve (mida kuradit see katab) kui see, kuhu see kinnituma peaks. Ehk oskate nõu anda?
See on lehtkummist lõigatud porikaitse, mis kinnitub tagumise gondli külge - need neli neeti sadula avause tagaosas (nende otsa lihtsalt surutakse läbi kummi tehtud aukude kinni). See lehtkummist porikaitse lamab tagavedrude peal ja ulatub kuni sisemise porilauani. Peaks takistama pori paiskumist vedrudele ja sadulaalusesse panipaika. Kui jõuad niikaugele, siis tuleb mõne taastatud ratta peal olevast kummist teha shabloon ja lõigata uus välja. Kui see on originaalina säilinud, siis kindlasti mitte enem sihtotstarbeliselt kasutatav. 

Paar pilti ka, kuigi seda kummi on raske pildistada. 

NB - pööra tähelepanu ka Jawa eri detailide värvile. Taastamise üks sagedasemaid vigu on varjatud detailide vävimine punaseks, kuid tegelikult on poritiibade alused ning muud varjatud piirkonnad Jawal teist värvi. Kui ka praegu musta numbri peale ei mõtle, siis hiljem on seda päris vaevaline korda teha. Praegu aga vaid lisajuhis maalrile ning olematud lisakulutused.

   

   
Vasta
#15

(18-10-2023, 20:09 PM)indreksirk Kirjutas:  
(18-10-2023, 19:50 PM)suvasass Kirjutas:  Hüva, nüüd on rumalate küsimuste voor: kataloogi plekkdetailide osa uurides jäi mind painama detail nr. 26. Tõlke järgi võiks eeldada, et tegemist on mingisuguse kummist kattega, aga mulle jääb arusaamatuks nii selle otstarve (mida kuradit see katab) kui see, kuhu see kinnituma peaks. Ehk oskate nõu anda?
See on lehtkummist lõigatud porikaitse, mis kinnitub tagumise gondli külge - need neli neeti sadula avause tagaosas (nende otsa lihtsalt surutakse läbi kummi tehtud aukude kinni). See lehtkummist porikaitse lamab tagavedrude peal ja ulatub kuni sisemise porilauani. Peaks takistama pori paiskumist vedrudele ja sadulaalusesse panipaika. Kui jõuad niikaugele, siis tuleb mõne taastatud ratta peal olevast kummist teha shabloon ja lõigata uus välja. Kui see on originaalina säilinud, siis kindlasti mitte enem sihtotstarbeliselt kasutatav. 

Paar pilti ka, kuigi seda kummi on raske pildistada. 

NB - pööra tähelepanu ka Jawa eri detailide värvile. Taastamise üks sagedasemaid vigu on varjatud detailide vävimine punaseks, kuid tegelikult on poritiibade alused ning muud varjatud piirkonnad Jawal teist värvi. Kui ka praegu musta numbri peale ei mõtle, siis hiljem on seda päris vaevaline korda teha. Praegu aga vaid lisajuhis maalrile ning olematud lisakulutused.

Nüüd kõlab see tõesti loogiliselt, ma polnud varem gondli esiosa sisemusest kui panipaigast mõelnudki. Ma mõnda aega juurdlesin, mille tarvis on raami küljes (peaaegu) vertikaalteljel kaks kausjat objekti, nüüd mõistan, et tegu on vist käsipumba hoidikuga. Peab ikka ette võtma mõne komplektse ratta külastamise, et saada parem ülevaade, kuna pildid on lõppeks ainult osa tõest.

Värvimise osas tegelikult sama lugu: enne seda ettevõtmist tahaks kindlasti mõne autentsema masinaga konsulteerida, kuna interneeduses olevate piltide alusel on jäänud silma teatud värvierisusi, mida ma hetkel ratsionaliseerida ei oska. Küsimusi on lihtsalt niivõrd palju: alustades sellest, kuidas üldse "õiget Jawa punast" (kui selline asi üldse eksisteerib) defineeritakse/kodeeritakse või kas poritiibade sisemust üldse värvitakse või ongi lihtsalt haljas tsinkplekk jne... Hetkeseisuga läheb aga värvimiseni veel aega, kuna pean stardiks oma projekti köetavale pinnale migreerima, et saaks ka talvel sellega jätkata.

Sa suudad musta numbri ikka pagana ahvatlevaks eesmärgiks veenda.
Vasta
#16

Sommid on ( ja Soomes vägagi suur Jawa kogukond)  üksmeelselt hääks kiitnud Volvo 117 punase. MP, ehk museopyöra isendid kõik sellega.

loll on loll olla.
Vasta
#17

Vahest on aeg edasi läinud ja ilmselt aastakümnete taguse proovitilgutamise asemel võiks usaldada värviuuringut, mis sõnastab, et Volvost lähedasem toon on hoopis Suzuki 1ZC.

Aga kas see käibib ka naiste JAWA puhul, jääb juba meistrimehe otsustada!  Toungue

Hr. Sirgi fotodel on näha sisepindade viimistlus, mis on pruunikas krunt.
Vasta
#18

Mina lasksin värvi toonida enda paagi originaalvärvi järgi. Enne pildistamist värvipind poleeriti siledaks ja mina olen tulemusega rahul. Kuid kui sattusin parkima ühe teise taastatud 555 kõrvale, siis oli toonivahe päris suur. Seega pole mõtet juuksekarvu lõhki ajada, sest ka juba tehases varieerus värvitoon.
Vasta
#19

Täna oli ilus päikesepaisteline päev, mistõttu ei saanud mõnda ootamatult tekkinud vaba lõunatundi niisama arvutis molutades raisku lasta. Lisaks tundus hea hetk mõned pildid päeviku tarvis teha.

Üks minu suurimatest hirmudest on olnud gondliplekk (ja see, kui pagana kõver see värk tundub), seega otsustasin gondli esimest korda raamile tõsta, et natukenegi deformatsioonide ulatusest aimu saada. Suures plaanis tundub isegi lootustandev, aga eks ise näete, mis seis keskmisel pildil paistab. Üha enam tekib tunne, et pean endale vilunud plekksepa otsima.

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

[Pilt: publicpreview.php?x=1350&y=656&a=true&fi...calingup=0]

Ülemise pildi osas on üks praktilist laadi küsimus: gondli allservas on kaks poldiauku, millest esimese kaudu kinnitub gondel raamile, aga mille tarvis too tagumine auk on? Olen vaadanud vanasõidukite registrist pilte, kus sealt on tõesti polt läbi pandud, aga pole selge, mis selle külge kinnitub. Kataloogiskeemidel selline polt üldse puudub...

Teine küsimus on rohkem hariduslikku laadi: uurisin nimelt vanasõidukite registrist pilte, ühel masinal kolmest asub õlikork eespool kui teistel ja üldiselt on mootorikatte profiil teistusugune, millest see tuleneb? Kas see on mingi koopiamootor vms? Mootori kinnitus raami külge tundub samuti kummaline.

[Pilt: AKT_ID_8519_20230911110919_P2_1_59206196_cropped.jpg]

Kande lõppu ka üks kurvem uudis. Ma siin mõni päev tagasi kekutasin, et mul on kaks karburaatorit ja puha, aga täna, mil otsustasin need, kuradid, lahti võtta ja puhtaks teha, selgus, et mõlema karburaatori korpused on jõhkrale vägivallale viitavate tunnustega ja tuleb maha kanda. Ei hakka pilte taolisest jälgist metallivägistamisest siia panemagi. Loodan leida tuleval nädalal aega, et taas kaevama minna, vahest leian kolmanda karburaatori (pigem kahtlane) ja neist kõigist õnnestub üks terve kokku monteerida.

NB! Kui kellelgi peaks olema mulle vajalikku IKOV 2914 HZ karburaatorit või selle korpust kasutult olesklemas, siis palun andke märku!
Vasta
#20

Ära mõtle üle! Sul on detailide kataloog ja vaata kus sinul asub õlikork. Sellel pildil tundub olevat hoopis teine mootor. Kui  vaadata mootoriplokki, siis katte alt paistab kasutamata “riputuskõrva” ava, mis asub madalamal kui 555 omal. Ei hakanud otsima, aga oletan, et see on hilisem toodang, kus sellesse avasse kinnitati käigukang.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne