Euroopa Liit kavatseb paljud hobiautod romudena lammutamisele saata
#1

Pikk jutt lühidalt: 

https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:8e016dde-215c-11ee-94cb-01aa75ed71a1.0015.02/DOC_1&format=PDF

selle määrusega on plaanis päris paljud hobisõidukid romudeks liigitada ja lammutamisele saata. Lisa I osa A annab ametnikkujale ikka väga vabad käed:

https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:8e016dde-215c-11ee-94cb-01aa75ed71a1.0015.02/DOC_2&format=PDF

SÕIDUKI PARANDATAVUSE HINDAMISE KRITEERIUMID 

1. Sõiduk on tehniliselt parandamatu, kui see vastab ühele või mitmele järgmistest kriteeriumidest: 
(a) see on lõigatud tükkideks või monteeritud osadeks; 
(b) see on kokkukeevitatud või suletud isolatsioonivahuga; 
© see on täielikult põlenud sellisel määral, et mootoriruum või sõitjateruum on hävinud; 
(d) see on olnud sukeldatud vette nii, et veetase on armatuurlauast kõrgemal; 
(e) üht või mitut sõiduki järgmist osa ei saa parandada ega asendada:
 i) maapinnaga haarduvad osad (nagu rehvid ja veljed), vedrustus-, rooli-, pidurisüsteem ja nende juhtseadised;
 ii) istme kinnitusdetailid ja liigendid; 
iii) turvapadjad, eelpingutid, turvavööd ja nende perifeersed tööosad; iv) sõiduki kere või raam; (f) selle konstruktsiooni- ja ohutusosadel on pöördumatud tehnilised defektid, mis muudavad nende asendamise võimatuks, näiteks metalli vananemine, mitu mõra kruntkihis või ulatuslik läbiv korrosioon;
(g) selle parandamine nõuab mootori, käigukasti, kere või raami väljavahetamist, mille tulemusena ei saa seda enam pidada originaalsõidukiks.

2. Sõiduk on majanduslikult parandamatu, kui selle turuväärtus on väiksem kui remonditööde maksumus liidus sõiduki sellise tehnilise seisukorra taastamiseks, mis on piisav tehnoülevaatuse kontrollkaardi saamiseks liikmesriigis, kus sõiduk on enne remonti registreeritud.

 3. Sõiduki võib lugeda tehniliselt parandamatuks, kui:

 (a) see on olnud sukeldatud vette nii, et veetase on armatuurlauast madalamal ja mootor või elektrisüsteem on kahjustunud;
 (b) selle uksed ei ole sõiduki külge kinnitatud;
 © selle lekkinud kütus või kütuseaur põhjustab tule- või plahvatusohu; 
(d) selle vedelgaasisüsteemist lekkinud gaas põhjustab tule- või plahvatusohu; 
(e) selle lekkinud töövedelik (kütus, piduriõli, külmumisvastane vedelik, akuhape, jahutusvedelik) põhjustab veereostuse ohu või 
(f) selle piduri- või roolisüsteemi osad on ülemäära kulunud. Kui üks neist tingimustest on täidetud, tehakse konkreetse sõiduki tehniline hindamine, et otsustada, kas on võimalik taastada sõiduki tehniline seisukord, mis on ET 2 ET piisav tehnoülevaatuse kontrollkaardi saamiseks liikmesriigis, kus sõiduk on enne remonti registreeritud.


Hobiautonduse vaates on eriti nunnu:

B OSA
ROMUSÕIDUKI KRITEERIUMIDE SOOVITUSLIK LOETELU
Selleks et teha kindlaks, kas kasutatud sõiduk on romusõiduk, võib kasutada ka järgmisi
kriteeriume:
(a) puuduvad vahendid, mis võimaldaksid sõidukit identifitseerida, eelkõige
valmistajatehase tähis;
(b) sõiduki omanik ei ole teada;
© sõidukile ei ole tehtud nõutavat riiklikku tehnoülevaatust rohkem kui kahe aasta
jooksul pärast viimast ettenähtud kuupäeva;
(d) sõiduk ei ole nõuetekohaselt kaitstud kahjustuste eest ladustamisel, transportimisel,
peale- ja mahalaadimisel või
(e) sõiduk anti töötlemiseks volitatud kogumiskohta või volitatud
jäätmekäitlusettevõttesse.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#2

(29-10-2023, 15:54 PM)DevilDeVille Kirjutas:  Pikk jutt lühidalt: 
..
selle määrusega on plaanis päris paljud hobisõidukid romudeks liigitada ja lammutamisele saata. Lisa I osa A annab ametnikkujale ikka väga vabad käed:
...
1. Sõiduk on tehniliselt parandamatu, kui see vastab ühele või mitmele järgmistest kriteeriumidest: 
...
(g) selle parandamine nõuab mootori, käigukasti, kere või raami väljavahetamist, mille tulemusena ei saa seda enam pidada originaalsõidukiks.

...
© sõidukile ei ole tehtud nõutavat riiklikku tehnoülevaatust rohkem kui kahe aasta jooksul pärast viimast ettenähtud kuupäeva;
(d) sõiduk ei ole nõuetekohaselt kaitstud kahjustuste eest ladustamisel, transportimisel, peale- ja mahalaadimisel või ...
...
Minu jaoks olid need ülaltsiteeritud kõige nunnumad punktid. Ja kogu see jutt pani mind (mis sest, et end korrates) siia kirjutama kaht punkti:

1. Nii geniaalseid mõtteid ei tulnud isegi N. liidu ametnike peadest (või kuskohast ametnik oma mõtted ka peaks võtma).

2. Kui mina hääletasin Euroopa Liitu astumise poolt, siis hääletasin kaubandus- ja tolliliitu astumise poolt, pluss vaba liikumise poolt Euroopas. Kahjuks ei ole mul tuleviku nägemise võimet... nüüd jääb üle vaid oma tegu kahetseda ja inimestelt andestust paluda.
Vasta
#3

Hoidke nüüd oma hobuseid.
Minuarust see ongi kauaoodatud seadus, mille abil saab füüsiliselt olematud auto tunnistada romuks ja lihtsustatud viisil registrist maha?

Mitte kusagil ei näinud ma kohustust, et kõik autod mis pole 2 aasta jooksul üv. läbinud on romud ja nendest tuleb loobuda.
Pigem on asi nii, et sul on auto, mille tunnistad romuks kuna kere ehk oluline osa puudub või on pöördumatult riknenud ja viid utiili.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#4

(29-10-2023, 18:22 PM)tõnn Kirjutas:  Hoidke nüüd oma hobuseid.
Minuarust see ongi kauaoodatud seadus, mille abil saab füüsiliselt olematud auto tunnistada romuks ja lihtsustatud viisil registrist maha?

Mitte kusagil ei näinud ma kohustust, et kõik autod mis pole 2 aasta jooksul üv. läbinud on romud ja nendest tuleb loobuda.
Pigem on asi nii, et sul on auto, mille tunnistad romuks kuna kere ehk oluline osa puudub või on pöördumatult riknenud ja viid utiili.
Kena lugeda mõistuse häälel kirja pandud.
Omaenese eravalduses ei tule endiselt keegi sulle ütlema, kui sügavas vees sa oma autot leotada tohid või kui väikesteks tükkideks selle viilutad.
Jagatud avalikus ruumis on veidi teine lugu. Ja nagu eelpool kirjas, pääseb eelkõige numbri ja ämbri omanik surnud hingede oma nimel hoidmisest.
Vasta
#5

Miks te arvate, et see direktiiv meie eluajal kehtima hakkab?

Mille alusel te ekstrapoleeride selle kehtivuse eravaldusesse?

Jälgima selle jaburuse arengut muidugi peab.
Vasta
#6

"Optimism on julge ning elurõõmus maailmakäsitus, mille puhul inimene usub tulevikku ja oma edusammudesse."

(A. & B. Strugatskid, "Põgenemiskatse")
Vasta
#7

Hiromant ei ole aga ärge seda EU-d nüüd praegu üle ka demoniseerige. Norra es kuulu EU-se aga seal eraisikud maksavad automaksu nii, et kotid auravad. Ettevõtted on vabastatud. Ja maks kogutakse kindlustuste kaudu, kui see peaks kedagi huvitama.
Vasta
#8

Kui eesmärk ei oleks mingit sorti sundpuhastus, piisaks ühest reeglist: "omanik soovib määrata sõiduki romusõidukiks".

Fantoomidele ei saaks seda reglementi kohaldada, sest poleks ju objekti, mille peal neid tingimusi kontrollida.
Vasta
#9

See peaks olema sama asi, mille üle viimasel paaril kuul ka Rootsi erinevates vanaautode - nii originaalsete kui customite-hotrodide - ringkondades on omajagu muret tuntud.
Ma ei jõua praegu seda läbi lugeda, et kas tolles eestikeelses ka, aga väidetavalt on see asi lausa nii jabur, et need autod, mis pole viimase kahe aasta jooksul ülevaatusel käinud, kuuluvad loovutamisele ilma kompensatsioonita. Kõlab päris naiivselt ja vist ka hüsteerilisena, eksole, aga tundub, et see teema ei ole mitte midagi sellist, mis autohuviliste elu kuidagi ilusamaks hakkab tegema.

Tsitaat ühest Rootsi allikast:

MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet): EU's ELV regulation threat to the automotive hobby!
- If your vehicle is classified as scrap, ownership can be taken away from you - without compensation! summarizes Jan Tägt at MHRF the future if the EU proposal goes through.
The Motor Historical Society has received the Government Office's referral on the EU Commission's proposal that today's ELV directive be replaced by a regulation. The regulation regulates what happens to the vehicles, so-called End-of-Life Vehicles, when they are to be scrapped.
A definition of historic vehicles means that many, but not all, can be exempted. For the latter and for so-called youngtimers, other enthusiast vehicles and your utility vehicle, the EU's guidance, Guideline No 9, which refers to cross-border transport of vehicles, is proposed to be included in the regulation with binding effect. The county administrations' application of that guidance previously caused a lot of trouble in Sweden for exporters and importers .
- As a vehicle owner, you will be required to hand over your vehicle and will be fined if you do not comply with the regulation or a warning from the authority, summarizes Jan Tägt, expert in vehicles and regulations at MHRF. Not only is the right of ownership taken away from you, it also happens without compensation.

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta
#10

Päris ohtlikult kõlab. Juriidikat jagavad inimesed võiksid kommenteerida. Ilmselt on täiteaktidel ka oma osa, st kuidas hakatakse seaduse järgimist kontrollima.

Do'nt panic
Vasta
#11

Ütlen ausalt, hääletasin EL liitumise vastu 2004. Põhjus: hing aimas halba ja polnud üldse selge, millega end seome.
Nüüd siis on näha,et jõuga kätte saamine ongi uus poliitika. Muidugi tekib küsimus,et milline organisatsioon või ministeerium hakkab siis neid kokku korjama? 
Mida sellega siis saavutada üritatakse? Majanduse stimuleerimine see pole, pigem liigub asi vaikselt selle liidu lõpu suunas. See muidugi minu 5 senti arvamust.
Vasta
#12

(30-10-2023, 14:17 PM)KertP Kirjutas:  Pikemalt ettemõeldes oleks lahendus "Living off the grid" stiilis elada, aga kuidas ratastel tehnika kaasa võtta, kui riigil eraomandi üle võim? Sad

Dokumentideta/mitteregistreeritud sõiduk - maksuvaba ja "off grid" sõiduk. Kui paanikaks on põhjust, siis oleks vist loogiline, et need lähevad senisest rohkem hinda Smile
Vasta
#13

(30-10-2023, 14:17 PM)KertP Kirjutas:  Kahjuks on mul arvamus, et see kommentaar pühitakse siit ära  Sad
Igati õige arvamus. Jätaks õige niisama lippude lehvitamised ja lahmimised kusagile mujale - kindlasti on selleks olemas mõni näoraamatu grupp vms tore kõige kirumise ja "tumeda tuleviku" ennustamise koht.

Teemapüstitusest: see paistab olevat jäätmekäitlusega seotud asi? Siinse teema pealkiri on dramaatiline - kuidas see aga määrusepeojektiga seostub, ma ei mõista. Asjaosalised seletavad ehk?

Otsing sõnaga "omanik" ei räägi midagi omandisuhete kohta, millele justkui teema pealkiri viitab.
Vasta
#14

Linnukeeles ongi paljud meie hobisõidukid jäätmed. Eriti veel siis, kui statuudina asutakse rakendama kaht ülevaatuseta aastat. 

Ei suuda hetkel ilmselt õigete märksõnadega kugleerida aga üsna hiljuti leidis aset episood, kus suomaalia või rootsi kalifaadi ametnikuhinged konfiskeerisid korraga mitu ameerikast toodud autot, kuna neil oli ilus pinnarooste, mida ka paatinaks nimetatakse. Tšinovnikud teatasid rõõmsalt, et omanikud plaanisid ebaseaduslikult jäätmeid riiki vedada. Analoogne juhtum oli sõbral kodumaise tolliga, kus ilusa roostega auto lahtitollimine ajuti juba võimatuks ülesandeks liigitus.

Direktiivis kajastuv "mure kadunud sõidukite" pärast on lihtsalt mure, kuidas omanikelt rohkem raha väljapigistada. 

Aga suurespiires tundub natuke abiks olema see, kui "müüa" enda asjad tuttavale kolmanda riigi kodanikule. USA ja Ühendkuningriik paistavad enamvähem turvalised valikud.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#15

(30-10-2023, 18:12 PM)13piisab Kirjutas:  Teemapüstitusest: see paistab olevat jäätmekäitlusega seotud asi? Siinse teema pealkiri on dramaatiline - kuidas see aga määrusepeojektiga seostub, ma ei mõista. Asjaosalised seletavad ehk?
Otsing sõnaga "omanik" ei räägi midagi omandisuhete kohta, millele justkui teema pealkiri viitab.

Õigusaktide põhjalik läbilugemine ja pädev tõlgendamine on muidugi jõukohane vaid äravalitutele, aga siiski.
Kui enamik määruse teemat käib ringmajanduse, romuekspordi ja tootjavastutuse ümber, siis määruse ettepaneku mõned punktid justkui lubavad ka sõidukiomanikele kohustusi kehtestada.


Artikkel 26: Romusõidukiks muutunud sõiduki omanik (a) viib romusõiduki tegevusloaga lammutuskotta või artikli 23 lõikes 4 osutatud juhtudel kogumiskohta põhjendamatu viivituseta pärast teabe saamist selle kohta, et sõiduk vastab I lisa A osa punktides 1 ja 2 sätestatud mis tahes kriteeriumile parandamatu sõiduki kohta;

Artikliga 37 kohustatakse sõiduki omandiõigust üle andvat sõidukiomanikku olema võimeline tõendama, et üleantav sõiduk ei ole romusõiduk.

Samuti, paralleelselt sõnastavad sedasama pookstavid 49 ja 68
49
Romusõidukite tõhusa kogumise tagamiseks tuleks kehtestada selged kohustused sõidukiomanikule. Kui sõiduk jõuab olelusringi lõpu etappi, peaks ta toimetama oma sõiduki kogumiskohta või tegevusloaga lammutuskotta ning esitama registreerimisasutusele lammutustõendi sõiduki registrist kustutamiseks.

68
Romusõidukite keskkonnahoidliku töötlemise tagamiseks on oluline selgelt kindlaks määrata sõiduki seisukord kogu selle kasutuskestuse jooksul, eriti olukorras, kus on ET 35 ET vaja eristada kasutatud sõidukeid romusõidukitest. Sõidukiomanik, kes kavatseb kasutatud sõiduki omandiõiguse üle anda, peaks eelkõige olema kohustatud tõendama, et sõiduk ei ole romusõiduk.

----
Teemapüstituse aluseks on ilmselt arutluskäik, et enamik aktiivkasutusest väljalangenud hobisõidukeid on vähemalt majanduslikus mõttes parandamatud, st kordategemiseks kulub turuväärtusest rohkem raha (eks te ise tea, kuidas sellega tavaliselt on). Ja parandamatu sõiduk = romusõiduk.
Vasta
#16

Lõustakaustikust: 

Kodanikud rõõmustagem - Kliimaministeerium kutsub koosolekule!
Ei hakka siinkohal arutlema, kas andmekaitse seisukohalt on kõigi Eesti huvigruppide kontaktisikute e-postiaadressi lisamine kõigile nähtava koopianimekirjana aktsepteeritav või mitte, vaid keskendume siiski olulisele.
Nimelt soovib Kliimaministeerium tutvustada EU "Romusõidukite direktiivi" ja selle Eesti Vabariigi poolt üle võtmise kava. Tundub nagu mingi mõttetu jäätmekäitluse teema, aga tegelikult ei ole, sest direktiiv on pilgeni täis kuldseid mõtteid helgest tulevikust.
Näiteks leiduvad sel lisad, mis ütlevad, mille alusel sõiduk romuks loetakse.
Osa A selgitab, et sõiduk muutub romuks kui see on majanduslikult mitteremonditav ehk remont on "liiga kallis".
Osa B läheb aga isegi kaugemale ning ütleb, et sõiduki romuks hindamisel võib lähtuda ka sellest kui sõidukile ei ole tehtud tehnoülevaatust 2 aasta jooksul pärast viimast ettenähtud kuupäeva.
See kokku tähendaks sisuliselt, et enamus projektiautosid on tegelikult hävitamisele kuuluvad romusõidukid ja sama kehtib ka odavatele hobiautodele, mille remont ületab sõiduki hinna. Kuid veelgi enam tähendab see, et isegi muuseumis või garaažis seisvad ja eeskujulikus korras autod võivad tegelikult kõigi teadmata romud olla kui neid iga kolme aasta jooksul ülevaatusele ei viida.
Romust ilmselgelt saab sõiduk uuesti vaid juhul kui tasutakse esmase registeerimise tasu, registreerimismaks ning aastamaksud, sest muidu on tegemist jäätmete, mitte autoga.
Kuid see ei ole kõik, sest direktiivis leidub veelgi häid ideid.
Näiteks kui unustasid oma hobiautodega kolme aasta jooksul ülevaatuse läbida, võib sulle meeldida:
Artikkel 26, milles loetletakse sõidukiomanike kohustused toimetada olelusringi lõpu etappi jõudnud sõidukid tegevusloaga lammutuskotta ning esitada seejärel sõiduki registrist kustutamiseks lammutustõend.
Samas kui tundub, et mõistlik oleks oma projektikale odav kasutatud mootor sebida, võib turul olla seis vilets ja ainsad varuosad on garantiiga (loe kallid) varuosad, sest:
Artikkel 32 näeb ette kasutatud, taastatud ja uuendatud tarvikute ja osadega kauplemise nõuded. Need tarvikud ja osad peavad olema nõuetekohaselt märgistatud ja neile peab olema antud garantii.
Ja kui sellest kõigest kõrini saab ning arvad, et müüks oma masina maha, mis sellest, et ülevaatus on läbi, võid siiski olla kohustatud oma romu utiliseerima, sest:
Artikkel 37 kohustab sõiduki omandiõigust üle andvat sõidukiomanikku olema võimeline tõendama, et üleantav sõiduk ei ole romusõiduk.

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta
#17

Siinkohal meenub hüva kinopilt maale saabunud nurgelisest külvivolinikust, uusversioonis ehk romusõidukispetsialitsist.

Elame päris imelikul ajal ja aina huvitavamaks läheb, nagu paista on. Selles valguses hakkad vaikselt juba Ratasjüri taga igatsema, mil peale põnevate väljasõitude ja ümmarguse mulli ajamise just üleliia palju tavakodanikku tema vegeteerimises ei segatud : )
Vasta
#18

Loodetavasti olid kutse saanute nimekirjas ka siinsetele tegelastele sõbralikud ühendused nagu Unic, Vanatehnika, Levatek jne. Ning need ühendused annavad oma parima panuse Eesti seadusse jõudvatele pügalatele.

Do'nt panic
Vasta
#19

Täitsa õudne, mis toimub ikka, muud ei kuule, kui nõuded, kohustused, maksud jne jne!
See, et 3 aasta jooksul pead autoga ülevaatusel käima, muidu pead uuesti maksma esmaregistreerimise eest, sest muidu muutub auto jäätmeks, on minu meelest ERITI  totalitaarne nõue!
Ma räägin nüüd küll enda seisukohast, -kuigi minusuguseid on palju-, aga ma ehitasin oma autot 7 aastat, kuna olin too aeg üsna palju Eestist eemal ja nagu enamus projektimehi teavad, tekib vahel mingi motivatsioonikriis ja muud tagasilöögid. Ma ei kujuta hästi ette, mismoodi saab sõna otseses mõttes poolelioleva autoga ülevaatusel käia. 
Ja nii tekibki olukord, kus "geniaalse" ideega suretatakse välja järjekordne tegevus ehk see, et varsti pole sissekandeid Vanasõidukite registri teemas, pole hobiautode kokkutulekuid ega midagi, sest keegi varsti enam ei viitsi mingite eurorohekliimaidiootide poolt kokku pandud tuuleveskitega võidelda.
Ilmselgelt on selliste nõuete taga lipsuga peenikeste kaeltega tüübid, kelle ainuke "hobi" on peenes restoranis kallist veini luristada.
Ausalt öeldes näen mina küll, et kogu see euro, rohe, kliima ja muu pläust hakkab ikka täiesti üle võlli minema.
Algselt lubatud helgest tulevikust Euroopa Liidu näol oleme jõudmas hoopis orjariiki, mille üks pioneeridest on meie oma Eesti, paraku aga oleme meie, lihtsad inimesed meie "valitsuse" jaoks vaid maksumaksjad, mitte eesti rahvas.
Vasta
#20

Kas ma olen ainus, kes ei oska lugeda või ei suuda loetust aru saada? Ehk keegi aitab järjele.

Ülevaatusele tuleb seaduse järgi esitada n-ö registris olevad sõidukid. Ehkki seadusest otse välja ei loe siis ajutiselt registrist maas olevate kallale praegu justkui ei kiputa. Kas seda on plaanis muuta? Kui jah siis kas see nõue on ette antud sellest samast plaanitavast määrusest?

Ja kas Eesti on ainus EU liige, kus hobiautondusega tegeletakse? Kuidas mujal selliseid asju antud määruse valguses reguleerima kavatsetakse hakata? Kellelgi infot?

Üldiselt aga, mulle näib, et see eelnõulaadne toode kõlab üsnagi sarnasel toonil meie nn vihakõne seaduse eelnõuga. Mõlemad jätavad ammetnikkudele palju tõlgendusruumi.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne