29-06-2022, 11:58 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 29-06-2022, 12:04 PM ja muutjaks oli ratsoup.)
Alustame siis algusest ehk eellugu. Aasta oli 2017 ning ühel hetkel tekkis mul mingi kummaline vajadus osta omale Niva. Olin väikese poisina kuangi ühte kaugelt vaadelnud, aga muid kokkupuuteid selle autoga ei olnud. Leidsin ühe osta.ee osksjoni ning ära ma ta ostsin. Oranži peale kauba. Toona minu tehnikaalased teadmised olid ka märksa väiksemad kui täna (mitte, et ma siin millegagi praegugi hiilata saan). Minu Niva esimesi päevi kajastab ka Lada foorumisse tehtud teema oranži niva kohta: https://www.ladaklubi.ee/foorum/viewtopi...15&t=12359
Oma oranži kaunitariga olen isegi pool Eestit suutnud läbi sõita. Saaremaa, Hiiumaa, Haapsalu ja Tartu on mõned kohad kuhu olen temaga jõudnud. Osa võetud ka vanatehnika orienteerumistest ja üritustest.
Mõned pildid nendest headest aegadest:
Esimeste aastatega sai autol remonditud mitmeid sõlmi ning sain temaga rohkem tuttavaks. Tehnikaalaste teadmiste kasvades aga sai selgeks ka paratamatus, et sellel autoga väga pikka pidu ei ole. See tähendab et vastavalt TÜV kontrolli karmistudes ja auto edasi mädanemise tempo tapavad ära igasuguse perspektiivi seda sõidukit putitada ja legaalselt nautida. Ühel hetkel jõudiski kätte see hetk, kus TÜV polnud enam võimalik. Keevitamise tuju ajas ära tõsiasi, et koht kuhu uus karp keevitada vajas ka ise keevitamist ja nii edasi... Olin juba ühel hetkel käega löömas ja mõtlesin, et müün selle varuosadeks ja lõppeb see Niva lugu minu jaoks.
Ja siis kuskil eelmise aasta lõpus sõbraga juttu ajades... ja paar õlut hiljem... tekkis plaan, et leiame korraliku kere ning ehitame kokku tip top Niva, millega saaks käia vanatehnika seiklusorienteerumistel. Kaugem märg unistus on rahvusvahelised vanatehnika üritused, aga sellest millalgi hiljem. Otsing algas ning ei kuskil kuu aega hiljem oli ta olemas. Roheline Krokodill Gena.
Selline nägi ta välja kui teda vaatama läksin Jõgevamaale
Ja nii jõudis ta koju koos oma kaaslasest käruga
Natuke siis auto ajaloost. Tal on olnud 1 omanik, kes ta uuena ostis. Käru lasti valmistada spetsiaalselt selle auto jaoks 90ndal aastal. See härrasmees paraku lahkus siit ilmast mingid aastad tagasi ning siis sõtsid lapselapsed sellega kuskil kruusateedel ringi natuke. Ja ühel hetkel sai keskmisel generatsioonil villand ning see pandi müüki, enne kui täitsa ära trööbatakse. No ja siis tulin mina ja ostsin selle ära. Ma käisin tegelikult vaatamas veel kahte teist eksemplari. Aga mis mind selle auto juures võlus oli see, et auto pole mitte kunagi keevitust näinud. Väljast näeb ta isegi natuke õnnetu välja. Aga kui vaadata põhja alla ja hakata peidetud detaile vaatama siis on kõik omal kohal. Auto esimene omanik oli selle eest korralikult hoolt kandnud määrides kõik sisse ning hoidnud autot ilmsegelt garaažis erinevalt noorematest põlvkondadest.
Mis on veel sümpaatne, vanahärra ei armastanud tuunimist. Kõik on seal kus see tehases paigaldati. Midagi ei ole ratsitud ega tuunitud. Ainsad tehasest tulnuna erinevused sellel autol on päikesesirmide taha kleebitud kaunitaride pildid. Isegi tehase etiketid on säilinud:
Peale esmast kiiret ülevaatust sai auto oma kaaslase kõrvale ära pargitud ning soojemaid, nokitsemiseks sõbralikumaid ilmasid ootama.
Tegelikult mõtlesin juba siis, et teen siia foorumisse teema, et seda pikka taastamise ja ehitamise protsessi kuidagi dokumenteerida ja ehk mõne kogenuma nõu ka vahest tõe pähe võtta. Seda aga takistas üks asjaolu. Nimelt kujunes selle auto ümbervormistamise protsess märksa pikemaks kui algselt ette kujutasin. ARK-is oli ta muidugi arvel surnud vanahärra nimel, viimane TÜV läbitud 2008 aastal. Oli olemas testament lapselapsele. Siis aga hakkas pull pihta. Perekond ei soovinud tervet testamenti jagada minuga (noh saan ka neist aru). ARK ütles, et ümber vormistamiseks peab testamendi järgne omanik kohapeale tulema. Ja veel enam - hakati nõudma sõiduki ettenäitamist. Mis selleks hetkeks oli kolossaalse hange taga garaažis ning ei olnud tegelikult sõiduvõimeline. Kuskil aprilli kuus jõudsin siis lõpuks lahenduseni, kus ARK ametnik tuli mulle vastu ning oli valmis seda autot kohapeale vaatama tulema. Seega sain mitu kuud hiljem lõpuks dokumendid korda.
Kevadiste ilmadega sai seatud auto hädapärasesse sõidukorda, et natuke aru saada mis seisus tehnika on. Esimese asjana sai karburaator uuenduskuuri. Ning üsna peatselt tuli ette võtta mõlemad siduri peasilinder, sest mis sa teed kui ei lahuta enam. Väike testsõit:
Nüüd siis vigadest ja puudustest.
1) Rooste
Olgugi olukord võrreldes teiste turul pakutud autodega oli lausa suurepärane, siis aeg on ikkagi teinud oma töö. Kindlasti aitas kaasa sellele viimased aastad õues seismine. Ning ka see, et temaga on kruusadeel korralikult paugutatud ning välispinnakattele korralikult täkkeid saadud. Mõlemad auto küljed on pindmise rooste täppe täis. Natuke tõsisem lugu on aga kõrvalistuja jalgealusega. Sinna on nimelt süstemaatiliselt vett jooksnud. Selle algallikas on aku kasti all olev auk rattakoopasse. Sisuliselt on see ainus tõsiselt keevitust vajav koht sellel autol. Pagasnikus ning juhipoolsel lanzekal on veel kaks paari cm2 suurust kohta. Aga see on ka sisuliselt kõik.
Jalgealune sõelapõhi. Kusjuures poolraamid all on tip-top.
Aku kasti alune, mis on praeguseks välja lõigatud juba ning esimesed keevitused saanud:
2) Mõlgid. Auto on saanud minimaalse koksu vastu nina kundepoolse laterna lähistel. See mõlk tuleb välja tõmmata. Ning väike koks on olnud ka auto tagaosas kus on ainus koht kus seda autot on kunagi värvitud & pahteldatud. Seal on väike rooste alge millega tuleb tegeleda. See koht on juhipoolse tagatule kõrval.
3) Siseinterjöör. Selle auto laepolster otsustas ühel hetkel, et hakkab kahanema. Ja veel sellise jõuga, et rebeneb ise kasvõi ennast keskelt pooleks. Hallitanud oli ta ka nii et sellega pole enam midagi ette võtta. Samuti on päikesesirmid hallituse kahjustustega ning tuleb asendada.
4) Punktis 2 kirjeldatud esiotsa mõlgiga seoses on kahjustada saanud ka auto plastik esivõre koos kroomliistuga. Liistu annab veel päästa. Plastik aga katki ning tuleb leida uus. Kroomiga versiooni tehtigi ainult Niva esimestel aastatel. Minu oranz, mis on 3 aastat noorem (1983a) seda näiteks enam pole.
Esimeseks postituseks sai vist küll. Edaspidi püüan siis natuke rääkida sellest mis on plaan ja kuidas selle teostamine tasapisi edeneb.
Oma oranži kaunitariga olen isegi pool Eestit suutnud läbi sõita. Saaremaa, Hiiumaa, Haapsalu ja Tartu on mõned kohad kuhu olen temaga jõudnud. Osa võetud ka vanatehnika orienteerumistest ja üritustest.
Mõned pildid nendest headest aegadest:
Esimeste aastatega sai autol remonditud mitmeid sõlmi ning sain temaga rohkem tuttavaks. Tehnikaalaste teadmiste kasvades aga sai selgeks ka paratamatus, et sellel autoga väga pikka pidu ei ole. See tähendab et vastavalt TÜV kontrolli karmistudes ja auto edasi mädanemise tempo tapavad ära igasuguse perspektiivi seda sõidukit putitada ja legaalselt nautida. Ühel hetkel jõudiski kätte see hetk, kus TÜV polnud enam võimalik. Keevitamise tuju ajas ära tõsiasi, et koht kuhu uus karp keevitada vajas ka ise keevitamist ja nii edasi... Olin juba ühel hetkel käega löömas ja mõtlesin, et müün selle varuosadeks ja lõppeb see Niva lugu minu jaoks.
Ja siis kuskil eelmise aasta lõpus sõbraga juttu ajades... ja paar õlut hiljem... tekkis plaan, et leiame korraliku kere ning ehitame kokku tip top Niva, millega saaks käia vanatehnika seiklusorienteerumistel. Kaugem märg unistus on rahvusvahelised vanatehnika üritused, aga sellest millalgi hiljem. Otsing algas ning ei kuskil kuu aega hiljem oli ta olemas. Roheline Krokodill Gena.
Selline nägi ta välja kui teda vaatama läksin Jõgevamaale
Ja nii jõudis ta koju koos oma kaaslasest käruga
Natuke siis auto ajaloost. Tal on olnud 1 omanik, kes ta uuena ostis. Käru lasti valmistada spetsiaalselt selle auto jaoks 90ndal aastal. See härrasmees paraku lahkus siit ilmast mingid aastad tagasi ning siis sõtsid lapselapsed sellega kuskil kruusateedel ringi natuke. Ja ühel hetkel sai keskmisel generatsioonil villand ning see pandi müüki, enne kui täitsa ära trööbatakse. No ja siis tulin mina ja ostsin selle ära. Ma käisin tegelikult vaatamas veel kahte teist eksemplari. Aga mis mind selle auto juures võlus oli see, et auto pole mitte kunagi keevitust näinud. Väljast näeb ta isegi natuke õnnetu välja. Aga kui vaadata põhja alla ja hakata peidetud detaile vaatama siis on kõik omal kohal. Auto esimene omanik oli selle eest korralikult hoolt kandnud määrides kõik sisse ning hoidnud autot ilmsegelt garaažis erinevalt noorematest põlvkondadest.
Mis on veel sümpaatne, vanahärra ei armastanud tuunimist. Kõik on seal kus see tehases paigaldati. Midagi ei ole ratsitud ega tuunitud. Ainsad tehasest tulnuna erinevused sellel autol on päikesesirmide taha kleebitud kaunitaride pildid. Isegi tehase etiketid on säilinud:
Peale esmast kiiret ülevaatust sai auto oma kaaslase kõrvale ära pargitud ning soojemaid, nokitsemiseks sõbralikumaid ilmasid ootama.
Tegelikult mõtlesin juba siis, et teen siia foorumisse teema, et seda pikka taastamise ja ehitamise protsessi kuidagi dokumenteerida ja ehk mõne kogenuma nõu ka vahest tõe pähe võtta. Seda aga takistas üks asjaolu. Nimelt kujunes selle auto ümbervormistamise protsess märksa pikemaks kui algselt ette kujutasin. ARK-is oli ta muidugi arvel surnud vanahärra nimel, viimane TÜV läbitud 2008 aastal. Oli olemas testament lapselapsele. Siis aga hakkas pull pihta. Perekond ei soovinud tervet testamenti jagada minuga (noh saan ka neist aru). ARK ütles, et ümber vormistamiseks peab testamendi järgne omanik kohapeale tulema. Ja veel enam - hakati nõudma sõiduki ettenäitamist. Mis selleks hetkeks oli kolossaalse hange taga garaažis ning ei olnud tegelikult sõiduvõimeline. Kuskil aprilli kuus jõudsin siis lõpuks lahenduseni, kus ARK ametnik tuli mulle vastu ning oli valmis seda autot kohapeale vaatama tulema. Seega sain mitu kuud hiljem lõpuks dokumendid korda.
Kevadiste ilmadega sai seatud auto hädapärasesse sõidukorda, et natuke aru saada mis seisus tehnika on. Esimese asjana sai karburaator uuenduskuuri. Ning üsna peatselt tuli ette võtta mõlemad siduri peasilinder, sest mis sa teed kui ei lahuta enam. Väike testsõit:
Nüüd siis vigadest ja puudustest.
1) Rooste
Olgugi olukord võrreldes teiste turul pakutud autodega oli lausa suurepärane, siis aeg on ikkagi teinud oma töö. Kindlasti aitas kaasa sellele viimased aastad õues seismine. Ning ka see, et temaga on kruusadeel korralikult paugutatud ning välispinnakattele korralikult täkkeid saadud. Mõlemad auto küljed on pindmise rooste täppe täis. Natuke tõsisem lugu on aga kõrvalistuja jalgealusega. Sinna on nimelt süstemaatiliselt vett jooksnud. Selle algallikas on aku kasti all olev auk rattakoopasse. Sisuliselt on see ainus tõsiselt keevitust vajav koht sellel autol. Pagasnikus ning juhipoolsel lanzekal on veel kaks paari cm2 suurust kohta. Aga see on ka sisuliselt kõik.
Jalgealune sõelapõhi. Kusjuures poolraamid all on tip-top.
Aku kasti alune, mis on praeguseks välja lõigatud juba ning esimesed keevitused saanud:
2) Mõlgid. Auto on saanud minimaalse koksu vastu nina kundepoolse laterna lähistel. See mõlk tuleb välja tõmmata. Ning väike koks on olnud ka auto tagaosas kus on ainus koht kus seda autot on kunagi värvitud & pahteldatud. Seal on väike rooste alge millega tuleb tegeleda. See koht on juhipoolse tagatule kõrval.
3) Siseinterjöör. Selle auto laepolster otsustas ühel hetkel, et hakkab kahanema. Ja veel sellise jõuga, et rebeneb ise kasvõi ennast keskelt pooleks. Hallitanud oli ta ka nii et sellega pole enam midagi ette võtta. Samuti on päikesesirmid hallituse kahjustustega ning tuleb asendada.
4) Punktis 2 kirjeldatud esiotsa mõlgiga seoses on kahjustada saanud ka auto plastik esivõre koos kroomliistuga. Liistu annab veel päästa. Plastik aga katki ning tuleb leida uus. Kroomiga versiooni tehtigi ainult Niva esimestel aastatel. Minu oranz, mis on 3 aastat noorem (1983a) seda näiteks enam pole.
Esimeseks postituseks sai vist küll. Edaspidi püüan siis natuke rääkida sellest mis on plaan ja kuidas selle teostamine tasapisi edeneb.
Jawa 360 + Velorex 560, 2x Vaz 2121, ETKVL autoroller