[poolita] Mis elektriauto osta - kasutajakogemused.
#1

Seda akude soojendamisfeatuuri saab enam-vähem alates sooda enijakist ehk 50K+ junntükid. Mingisugusele Inimesele arusaadavas hinnas ja suuruses punnidele seda pole ja praeguse -16,4 kraadi isegi Nõmmel puhul on nende kasutamine enam-vähem mõtetu! Nagu vanadel imevatel ja muude lalgelektrikatel, et paned peale diisliga soojendi Big Grin 
Kuna parim laadimistemp olla +25 juures, siis on nende sadade kilode materjali temperatuuri tõstmine 40 kraadi võrra julmalt energiat raiskav Big Grin Puhas füüsika. Üüratu aku ja juhe seinas ,siis veel kuidagi. Mis on TÄNASE esimese külma hommiku tõdemused EVdega, lugedes nende õnnetute heietusi - 12V akud on tühjad ja midagi ei toimi! Kusjuures selle 12V pealt käib ka laadimiste ja akude eelsoojenduste juhtmine. Kindlasti asjad paranevad ajas aga sellise üüratu raha eest saad sulaselget mittetoimivat jama - miks??? Et saada iga ilmaga toimiv elektriauto, on sellise hind vähemalt 100+K€! Siis on sinan sisse pandud kõik kõige viimane teadmine ja tehnika e tseda junni elus hoida. On see nüüd mõistli kja roheline??? 
-30 juures tegin Aviale leeklambiga tule õlivannile alla, õli soojaks ja siis tõmbasin M-402'ga käima Big Grin Siis kulus veel pool tunnikest ja juba oligi tuba ka soe. Et ma peaks sama jamaga tegelema Vahemere ääres pisema vana maja hinna maksva ratastega junniga? Samas seal saab ka sellesama odava Rumeenia Kevadega hakkama, pole mingeid muresid... ja raha jääbki üle mõistliku talvela soetamiseks.
Vasta
#2

(02-01-2024, 21:39 PM)PlyVal64 Kirjutas:  Seda akude soojendamisfeatuuri saab enam-vähem alates sooda enijakist ehk 50K+ junntükid. Mingisugusele Inimesele arusaadavas hinnas ja suuruses punnidele seda pole ja praeguse -16,4 kraadi isegi Nõmmel puhul on nende kasutamine enam-vähem mõtetu! Nagu vanadel imevatel ja muude lalgelektrikatel, et paned peale diisliga soojendi Big Grin 
Kuna parim laadimistemp olla +25 juures, siis on nende sadade kilode materjali temperatuuri tõstmine 40 kraadi võrra julmalt energiat raiskav Big Grin Puhas füüsika. Üüratu aku ja juhe seinas ,siis veel kuidagi. Mis on TÄNASE esimese külma hommiku tõdemused EVdega, lugedes nende õnnetute heietusi - 12V akud on tühjad ja midagi ei toimi! Kusjuures selle 12V pealt käib ka laadimiste ja akude eelsoojenduste juhtmine. Kindlasti asjad paranevad ajas aga sellise üüratu raha eest saad sulaselget mittetoimivat jama - miks??? Et saada iga ilmaga toimiv elektriauto, on sellise hind vähemalt 100+K€! Siis on sinan sisse pandud kõik kõige viimane teadmine ja tehnika e tseda junni elus hoida. On see nüüd mõistli kja roheline??? 
-30 juures tegin Aviale leeklambiga tule õlivannile alla, õli soojaks ja siis tõmbasin M-402'ga käima Big Grin Siis kulus veel pool tunnikest ja juba oligi tuba ka soe. Et ma peaks sama jamaga tegelema Vahemere ääres pisema vana maja hinna maksva ratastega junniga? Samas seal saab ka sellesama odava Rumeenia Kevadega hakkama, pole mingeid muresid... ja raha jääbki üle mõistliku talvela soetamiseks.
Ma võin kohe ütelda, et meil oli -22 ja need Rumeenia Kevaded ei olnud nõus meetritki sõitma.
Seal kus nad sotsiaalmaja juures olid sinna ka jäid.
Laadima ei hakanud ja aku näitas täis olema ning liikus ühe meetri mispeale väitis et sõita saab 8km.
Tädid ajasid oma autodega asjad ära ja kehitasid õlgu.
Elektriautode omanike argipäev ilmselt kui külm on ja ootamatult vaja tarbida pikalt seisnud sõidukit.
Pluss muidugi veel kaasaegseid lisasid mis ei taha teistsuguseid ilmasid kui toas on.
[attachment=100467]
Loodan et ära ei kustutata jälle...
Vasta
#3

(02-01-2024, 23:37 PM)Etsike Kirjutas:  Ja mitu diislit täna hommikul tuld kolvi peale ei saanud? Meie majas ei saanud isegi bensukas. Leafi sõitis muretult, samuti möödunud talve külmade ajal.
Saage aru, see elektrika 12V aku pole mingi teistsugune asi. Iga kõvema külmaga peab keegi omal nahal tõdema, et on tema kord uue järele minna. Põleta fossiile või söö elektrone, pliiakude mured on kõigil samad.

Aga kui juba sadade kilode 40 kraadi võrra üles soojendamine jutuks tuli, siis palju energiat kulub ühe katla -20 pealt töötemperatuurini soojendamiseks? 15 minutit lõgiseb akna all? Elektrikasse istud ja sõidad, aku eelsoojendus on vajalik ainult kiirlaadijasse suundudes max laadimiskiiruse saavutamiseks mitte igapäevaseks auto tarvitamiseks.
Priit nagu ikka rääkis oma jutuga teemast mööda.

Ja Rumeenia Kevad oli mul ülemöödunud talv nädalavahetuseks tarvitada. Nii -10ga tegi Tartu-Elistvere-Tartu kena varuga ära ja seda on kuuldavasti rohkem kui 8km. Aga selle raha eest, mida see maksab on selles autot vähe.
 Need kel võimalik auto pistikusse panna, oleks praeguste ilmadega mõistlik ka diisel või bensukas plokisoojendusega soojaks ajada. Kodus laadimise võimalus on elektrika üks põhi pointe aga kui see olemas saab ka teised sõiduvahendid tööle. Sel juhul saab aga ka tava sõidukisse lihtsalt istuda ja sõita, ning sõidu kilomeetrite juurde "laadimiseks" pole vaja midagi ülessoojendada.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#4

Minu arvates pole sel Rumeenia Kevadel viga midagi.
Ta on üsna minimalistlik, seal on vähem vidinaid mis võivad ikalduda ja kui meeles pidada, et tegu on odavalt tehtud väikeautoga mis maksab kuskil 12 kilo eurot.
Ülejäänud raha eest on seal liitiumi, vaske ja elektroonikat ja seda pole püütud isegi peita millise summa eest seal autot on.
Kindlasti kui teda pikemalt kasutada meie kliimas peaks tegema korrosioonitõrje ja erinevad pinnad mida teelt tulev jama kulutab kilega katma.

Mis tema külmaga minestamisse puutub, siis ilmselt seda ei juhtu kui ta juhtme otsas seisab.
Kui aga juhet taga pole siis jahtub aku praeguse ilmaga umbes -18 kraadini ja siis näebki läbisõitu 8 km kuigi enne oli aku täis.
Lihtsalt liitiumaku ei anna seda voolu sealt välja niipalju et soojendus töötaks ja auto sõidaks.
Võimalik, et kui soojendus välja lülitada ja vähehaaval liikumist alustada soojeneb aku ise üles ja läbisõitu tuleb juurde.
Või jääb ta kuhugi tõusuga ristmikule kui rohkem voolu vaja on...
Antud juhul polnud kellelgi seda kogemust ja pole meeldiv sellise ilmaga kuhugi teepeale jääda külma autoga.

Samas kui auto juhtme otsas filosoofia kanda üle sisepõlemisega töötavale autole siis pole talle talvel elektriautost vastast ei mugavuse ega kulude poolest.

Kahtlemata asi areneb ja 2-3 põlvkonna pärast võib elektronide väel liikuv jõuvanker olla täiesti konkurentsis nii pidamiskulude kui kasutatavuse poolest.
Vasta
#5

(02-01-2024, 23:37 PM)Etsike Kirjutas:  Aga kui juba sadade kilode 40 kraadi võrra üles soojendamine jutuks tuli, siis palju energiat kulub ühe katla -20 pealt töötemperatuurini soojendamiseks? 15 minutit lõgiseb akna all? Elektrikasse istud ja sõidad, aku eelsoojendus on vajalik ainult kiirlaadijasse suundudes max laadimiskiiruse saavutamiseks mitte igapäevaseks auto tarvitamiseks.
Ega ikka ei ole küll et istud ja sõidad, või kui sõidad siis algul külmetad ja kraabid aknaid. Mul selle ajaga kui diisel lõksub sulavad aknad ise puhtaks ja autosse on meeldiv istuda. Trajektoori ja sõidu pikkust saab valida sõltumata infrastruktuurist või pikendusjuhtme olemasolust. Kui ära väsib võib rahulikult kasvõi silma looja lasta ja tunnikese mootori poolt köetud salongis puhata ja jätkata ilma et sõiduulatus oluliselt kannataks.
Vasta
#6

(03-01-2024, 14:16 PM)huvi5 Kirjutas:  
(02-01-2024, 23:37 PM)Etsike Kirjutas:  Aga kui juba sadade kilode 40 kraadi võrra üles soojendamine jutuks tuli, siis palju energiat kulub ühe katla -20 pealt töötemperatuurini soojendamiseks? 15 minutit lõgiseb akna all? Elektrikasse istud ja sõidad, aku eelsoojendus on vajalik ainult kiirlaadijasse suundudes max laadimiskiiruse saavutamiseks mitte igapäevaseks auto tarvitamiseks.
Ega ikka ei ole küll et istud ja sõidad, või kui sõidad siis algul külmetad ja kraabid aknaid. Mul selle ajaga kui diisel lõksub sulavad aknad ise puhtaks ja autosse on meeldiv istuda. Trajektoori ja sõidu pikkust saab valida sõltumata infrastruktuurist või pikendusjuhtme olemasolust. Kui ära väsib võib rahulikult kasvõi silma looja lasta ja tunnikese mootori poolt köetud salongis puhata ja jätkata ilma et sõiduulatus oluliselt kannataks.
Tegelikult läheb elektri käru kordi kiiremini soojaks, kui tänapäevane diisel. Ja saab ka ööd veeta. Minu kärul näiteks utility mode, kus jääbki ainult salongi küte ellu ja kulu küll teab mis suur pole.

vabal ajal painutan kaablit...
Vasta
#7

(03-01-2024, 14:16 PM)huvi5 Kirjutas:  Ega ikka ei ole küll et istud ja sõidad, või kui sõidad siis algul külmetad ja kraabid aknaid. Mul selle ajaga kui diisel lõksub sulavad aknad ise puhtaks ...

Mis eeldab lisakütteseadme olemasolu või vana malmpajaga autot. Ilma lisakütteseadmetea alupajaga turbodiisel -20 peal väga soojenema ei kipu, kui õhuavad pole korralikult kinni mähitud/teibitud.

Kes peab elektriautot sõitma hakates kraapima pole ilmselgelt teinud mugavmat elu võimaldavaid valikuid (auto varjualune, pidev seinashoidmine, tarkvara mudimine seda võimaldavatel liikuritel) ja sellist autokasutajat tuleks võrrelda ikka lisakütteta auto kasutajaga, keda ohutus ja mugavus ei kõneta.

Elektriauto "paagi mahutusetuse" üle oleme korduvalt jauranud, siin midagi uut ju ei ole. Praeguse akukeemiaga jäädki planeerima. Kui tulevad ergid või ZPMid kasutusele, siis olukord muutub oluliselt.

Mida aeg edasi, seda rohkem häirib turbomootori viive gaasivajutuse ja tegeliku resultaadi vahel. Eriti hull on see automaatkastiga autodel. "Seeliku üleskrookimisele" kuluvat sekundit-pooltteist elektriautol ei ole. Nagu vajutad, nii ka lähebSmile Mis pole jälle üldse oluline neile, kes sõitmist ei naudi.
Vasta
#8

(03-01-2024, 14:47 PM)rocker Kirjutas:  ......Minu kärul näiteks utility mode, kus jääbki ainult salongi küte ellu ja kulu küll teab mis suur pole.

Palun täpsusta mitu kw jääb kütma tänase -20 juures Soojustamata ja kinni katmata akendaga autol lageda taeva all.

Mis see küte endast kujutab? Ringlusõhuga soojuspump või midagi muud ?
Vasta
#9

(03-01-2024, 15:20 PM)MeelisV Kirjutas:  
(03-01-2024, 14:47 PM)rocker Kirjutas:  ......Minu kärul näiteks utility mode, kus jääbki ainult salongi küte ellu ja kulu küll teab mis suur pole.

Palun täpsusta mitu kw jääb kütma tänase -20 juures Soojustamata ja kinni katmata akendaga autol lageda taeva all.

Mis see küte endast kujutab? Ringlusõhuga soojuspump või midagi muud ?
1kW soojuspump on piisav tegelt. 2kW diiselahi hoiab +23 haagissuvilal sees praegu ja ei tööta isegi täisvõimsusel mitte. Andmed tänasest ööst. Siseringlus.
Vasta
#10

Tuttav, kes mingi Leafiga vms elektritaksot sõitis vahepeal, käis diislit tankimas talvise soojenduse jaoks. Tanklas olevat kurja pilguga althõlma vahitud, kui elektritakso kirjadega autosse diislit tankis. Vast ikka webasto laadne asi seal peal oli.

Ju siis ei ole -20ga see elektripealt kütmine väga ökonoomne ikka.
Vasta
#11

(03-01-2024, 15:51 PM)ivo86 Kirjutas:  Tuttav, kes mingi Leafiga vms elektritaksot sõitis vahepeal, käis diislit tankimas talvise soojenduse jaoks. Tanklas olevat kurja pilguga althõlma vahitud, kui elektritakso kirjadega autosse diislit tankis. Vast ikka webasto laadne asi seal peal oli.

Ju siis ei ole -20ga see elektripealt kütmine väga ökonoomne ikka.

Neil olid kuivad webastod peal. Asi pole niivõrd ökonoomsuses kuivõrd selles, et vana Leaf oli lihtsalt väga pisikese akuga. Kuiva webastoga kütmine annab ca 90% efektiivsuse diisli kasutamisele, mis on üle keskmise mõistlik viis diislit põletada. Erinevalt sisepõlemismootorist, kus 30% läheb edasiliikumisele, 10% jõuab soojusena salongi ja ülejäänud läheb mootoriruumis kaotsi.
Vasta
#12

Soojenduse võimsuse üle arutleda siis eeldades, et väljas on -20c siis ma kardan et 5Kw on miinimum klaasipinna ja enamvähem soojustamata autokere juures et sees oleks mugav 23c.
Kui panna 5Kw puhur salongi sõiduautole saab selle küll soojaks aga veeaur jääb sisse ja sedamaid ei näe sõita ning väljast õhku võttes ei pruugi sellest piisata.

Dacia näitel millel on 25KWh aku saaks salongi soojas hoida 5 tundi.
Kui auto sõidab ilma soojenduseta ühe laadimisega 170 km siis keskmise kiirusega 70km/h saaks umbes 2,5 tundi sõita.
Kui sõita soojas autos saab sõita 85km kaugusele milleks kulub sellise kiirusega umbes 1,2 tundi ja ülejäänud 1,3 tundi saab soojas autos istuda.
 
Võrdluseks, et diiselküttega 5Kw soojapuhur võtab tunnis umbes 0,5 liitrit ja et see 2,5 tundi soojas sõita oleks vaja diislit alla 1,5 liitri.
Vasta
#13

Talvel putka soojaks saada siis autodel on nupuke kust saab panna õhuvõtu salongi õhu peale.Nupp väljas siis võtab auto õuest külma õhu ja üritab seda soendada ja hui auto soojaks läheb...Nupp sees siis auto soendab juba salongis olevat õhku ja saab toa soojaks.Mina seda varem ei teadnud ja poiss näitas.Kindlasti on teisigi kes ei tea...Tõsi tekib probleeme niiskusega ja kipub klaase uduseks ajama.
Vasta
#14

Eks ta pisut sadomado muidugi ole. Aga numbrid saate sealt: 


vabal ajal painutan kaablit...
Vasta
#15

Ma ka nüüd  lugenud erinevaid appikarjeid . Häda on neil enamusel see tavaline 12 voldine aku mis saba paneb . Naljakas lahendus mis minujaoks oli täitsa üllatav, et elektri autol on veel lisaks tava aku süsteemide käivituseks. Aga eks inimene õpib kogu elu sureb aga ikka lollina. 
Kas selle suure akupakiga ei saa siis kuidagi seda 12v akut turgutada kui hakkab hanguma?
Vasta
#16

Sama mõte minul, et kui laetakse seinast autot siis kas väike aku suure kõrval ei saagi samal ajal laadimist ?
Vasta
#17

See on umbes nii, et traktoril paak diislit täis aga kui käivitusmootori paak on bensiinist tühi siis nii on.
Vasta
#18

(04-01-2024, 13:35 PM)hobiautod Kirjutas:  Ma ka nüüd  lugenud erinevaid appikarjeid . Häda on neil enamusel see tavaline 12 voldine aku mis saba paneb . Naljakas lahendus mis minujaoks oli täitsa üllatav, et elektri autol on veel lisaks tava aku süsteemide käivituseks. Aga eks inimene õpib kogu elu sureb aga ikka lollina. 
Kas selle suure akupakiga ei saa siis kuidagi seda 12v akut turgutada kui hakkab hanguma?

12V aku võimaldab seda, et sisuliselt kõik auto süsteemid, mis ei ole otseselt seotud sõitmise ja kütmisega, on võimalik üle võtta igalt teiselt "tavaliselt" autolt. Neid kontrollereid, ajusid, releesid on ju mitme ämbri jagu. Lisaks turvapadjad, roolivõimendi, tuled, multimeedia jnejne. See kõik töötab 12V pealt. Ja tavaline 12V aku oma suhtelistest stabiilse pingekõveraga tagab selle, et need süsteemid endiselt sama töökindlad oleks. Igasugune muutus (kasvõi pliiaku vahetamine liitiumaku vastu, rääkimata superkondekatest vms) eeldaks kui mitte uusi kontrollereid, siis vähemalt põhjalikku testimist et olemasolevad süsteemid uute parameetritega toimiks. Cybertruck on selles vallas esimene, kus kõik need süsteemid on spetsiaalselt uued ehitatud just elektriauto vajadusi silmas pidades. Ja ma kahtlustan, et mida suuremaks muutub elektriautode osakaal, seda rohkematel mudelitel näeme selles osas muutusi. Aga üldiselt tundub see päris kulukas ettevõtmine, kuna ei saa ju nii, et roolivõimendi tehakse juba 48V liitiumaku peale ringi, samas näiteks turvapadjad on endiselt sama vana Boschi 12V kontrolleriga. Ikka kogu auto vaja korraga täiesti nullist valmis teha siis.

Hoopis huvitavam küsimus on aga, et miks seda 12V akut suure aku pealt õigel hetkel laadima ei hakata. Kui autol saba seinas, siis üldiselt laetaksegi 12V akut ka, aga kui juhe järel ei ole, siis enamus mudeleid seda ei tee. Ega siin mingit muud vastust ei ole, kui et tootja on nii otsustanud teha. Küllap seal taga on erinevaid põhjuseid ja nii mõneski olukorras võibki niipidi olla parem. Kõrgepinge aku ongi täielikult välja lülitatud seni kuni juht ise autot "käima" ei pane (või juhet seina). Samas näiteks Volvo elektrikatel oli ka esimestel aastatel probleeme 12V akudega, aga siis tehti tarkvara uuendus, mis peaks seisva auto korral aeg-ajalt 12V akut turgutama. Ja pärast seda enam neid probleeme pole kuulda olnud. Eks neil Skandinaavia turg üks peamisi, erinevalt Korea ja Kalifornia autodest. Nii et saab küll kui tahtmist on..
Vasta
#19

Nüüd kohe mitukorda targem. Seda tarkust lugesin jah, et Cybertruck on pioneer. 
Kohe meenus seik kui sai 2008 aastal uus CRV soetatud. Selle aku kustus peale esimest suurt külma umbes kuu vanuselt. Aku oli u 50 ah vms, eriti suuremat sinna ka ei mahtunud. Aku garantii alla ei läinud. HONDA poolt pakutud tasuta abi järjekord oli 48h. 
Läks poest uus aku .
Vasta
#20

Kuna OT-teema mahutab palju, siis küsin: kellele ja mis skeemidega on avalikus sektoris Dacia Springid soetatud?
CO2 kvootide eest kauplemised jäid ju ainult i-Mievide aega - või on ka värskemaid sarnaseid skeeme, mida ma pole tähele pannud?

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne