Retro transportratas
#1

Minu kätte jõudis keerulisi teid mööda üks transportratta jäänus. Kuna seal originaalist palju alles ei olnud, ei näinud ka mõtet seda originaaliks taastada. Seda enam, et ratta mark ja mudel ja ka päritolu on üsna selgusetu. Peale sõda olevat sellega keegi naisterahvas posti laiali vedanud lüheikest aega. Millal täpselt see toimus, on siiski selgusetu, tõenäoliselt 1950-52 aastal. Millegipärast jäi ratas seisma ja kaotas tagumise ratta, keskjooksu, pedaalid, rooli ja sadula. Raam oli üsna roostes, õnneks siiski valdavalt pindmine rooste. Lähenesin rattale loominguliselt, asendasin kättejuhtuvate materjalidega, komplekteerisin ja värvisin. Raamil oli küljes Imperial silt, kuid mul on kõva kahtlus, et see ei ole seal algselt olnud - raami augud ei sobi, all oli kaks auku kõrvuti, üks nendest üleliigne. Ka oli see Imperiali silt väga halvas seisus võrreldes ülejäänuga. Ratas oli olnud algselt käikudega ja tõenäoliselt rummusisese käiguvahetusega, osaliselt olid trossid ja kangid säilinud.
   Praegu on siis ratas saavutanud mulle sobiva konditsiooni. Küll aga selgus töö käigus, et normaalses kasvus meesterahvale on see ratas ikkagi liiga väike. Ma olen 178cm pikk, kaalu 105kg ja väga ebamugav on ennast sinna peale paigutada. Poeg on sama pikk, kuid palju kõhnem, temale ka eriti ei sobi sõiduasend. Abikaasa on 155 pikkusega seevastu väga rahul

https://www.youtube.com/watch?v=uabwKJNBCAc
Vasta
#2

Äge ratas. Kas algseisust ka pilte jagada ning kuidas säärane väike esiratas ka juhitavust mõjutab?
Vasta
#3

Algsest seisust pilte ei teinud. Midagi esteetilist seal ei olnud, hunnik roostes rauda. Väike esiratas positiivselt igatahes juhitavusele ei mõju. Minu jaoks väga ebamugav. Aga ei midagi ületamatult keerulist. Abikaasa alguses kaebas, et ratas väriseb ja vingerdab, aga nüüd on harjunud ja sõidab probleemideta
Vasta
#4

(04-05-2024, 19:16 PM)Raudpats Kirjutas:  Algsest seisust pilte ei teinud. Midagi esteetilist seal ei olnud, hunnik roostes rauda. Väike esiratas positiivselt igatahes juhitavusele ei mõju. Minu jaoks väga ebamugav. Aga ei midagi ületamatult keerulist. Abikaasa alguses kaebas, et ratas väriseb ja vingerdab, aga nüüd on harjunud ja sõidab probleemideta

Õhtust!
Äge ratas jah, sellega oleks mõnus Konsumis käia, aga Teil Iisakus ju Konsumit ei olegi ... pole hullu, võib ka Grossi poodi vingerdada ja tagasi... kusjuures mul on just vastupidi, alguses ratas eriti ei värise ega vingerdagi, aga just pärast Konsumist tagasi tallates ... aga ma olen ka sellega harjunud ja sõidan ... no probleeme muidugi on, probleeme ikka vahel on  Rolleyes 
Üldiselt, Sander, väga julgelt mängid oma karmaga, juba paljas sõnaühend "retroratas" paneb "tõsistel huvilistel" kulmu kortsu ja käed taskus rusikasse!  Sad 
"Hunnik roostes rauda" ... mul ülemus käis hiljuti jälle Taanis ja helistas sealt mulle, et "tead, Priit, siin sõidavad kõik selliste KOLEDATE ROOSTES jalgratastega nagu sinul on"! Järeldused tehke sellest ise, mul ülemus paraku ei osanud adekvaatset järeldust teha... sõidan momendil 1942 - 43 aasta rootsi Crescendiga, no esineb kerget pinnaroostet, samas on võimalik veel määrata originaalset värvust (hõbedane, punaste ilutriipude ja kauniselementidega, et sellist värviskeemi tallapressi saada, pidi ostja mingi hulga rootsi rublasid juurde plekkima võrreldes tavavärviskeemiga (ainult hõbedased poriplekid, raam kas roheline või .....), aga see selleks.
Kui nüüd eeldada, et tegu on ennesõja saksa tooja jalgrattaga, siis oleks olnud ehk ikkagi võimalik välja selgitada, kes selle eksklusiivse tallapressi on üllitanud? Säändseid transportjalgrattaid üldjuhul väikesed tootjad ei valmistanud ega pakkunud. Naisteratas ja käikudega, need on veel lisaboonused ja haruldasemaks tegevad nüansid. On küll Valdol Väätsal muuseumis ka mingitsugune segase päritoluga meesterahva transportjalgratas, ei mäleta, kas polnud saksa asi või polnud ennesõja toode, igatahes mind eriti ei intrigeerinud ja Valdol ka polnud erilist selgust justkui. (ei pea silmas muuseumi transport - Husqvarnat). 
Kas raaminumber on olemas ja millised on sildikinnituse avad?
Vasta
#5

Raaminumbrit ei ole. Sildi augud mõõdan homme. Ma ei ole mingi spetsialist jalgrataste alal, aga minule tundus imelik peaaegu olematu värvkate raamil. Tavaliselt on rattad värvitud vastupidava värviga. See raam ei olnud niiväga roostes, kuid värvkate oli üksnes aimatav. Mitte mingitest kaunistustest ma jälgi ei leidnud. Raami sildi pildi lisan homme, aga see eriti edasi ei vii. Silt oli väga mõlkis ja lömmis, raamil selle koha peal aga igasugused kahjustused puuduvad. Sildi all ei olnud ka korralikku värvkatet, tavaliselt on seal värv säilinud.  Sildil ei ole alumine auk keskel vaid natuke viltu ühe külje peal. Raamile oli ka õige augu kõrvale teine auk puuritud ja silt oli kinnitatud alumiinium neetidega, ei tundunud tehase kinnitus. Ei hakanud seda silti praegu ette panema, ma arvan et see ei ole õige silt.
Vasta
#6

   
Selline silt oli rattal ees. Nagu näha, ei asu alumine auk sildi keskel. Ja ka raami sisse oli puuritud lisa-auk õige augu kõrvale, et silt sobiks. Aukude vahe keskelt keskele on 44 või 45 mm. Nagu eelnevalt öeldud - silt oli väga deformeerunud. Needid olid alumiiniumist, see minu arvates ei ole tevapärane. Umbes selline silt on müüa:
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad/St...m=imperial
Kiri selle sildi kõrval väidab, et silt pärineb 50ndatest aastatest. Need kaks silti on väga sarnased, siiski mitte päris samad. Suurim erinevus on minu sildil see, et kiri "Jmperial" on musta värvi. Väikeseid erinevusi on veel.
 Üks kahtlane asi on veel. Raami torude vahel on plekitükk, millel on vist olnud mingi reklaam(kiri) , pea-aegu nähtamatud ja loetamatud kontuurid olid seal säilinud. Plekitüki kinnituspoltidel olid osaliselt säilinud kummilaadsest materjalist "kübarad"
   
   
Ma ei ole sõja-eelsetel ratastel varem selliseid detaile kohanud. Äkki see ikkagi ei ole sõja-eelne ratas. Sellisel juhul muidugi tekib küsimus, kuidas see ratas siia sattus. Viimased 40 aastat on need jäänused kindlasti siin olnud, eelnava osas ei ole selgust. Ratas tuli välja ühe talumaja lakast kõikvõimaliku kola vahelt. Maja kasutatakse suvilana ja see on korduvalt omanikku vahetanud.
Vasta
#7

See pronkssilt näeb välja nagu oleks isetehtud, mitte stantsitud, no peaaegu nii. Kiri Imperial on küll ilus sirge, aga ülejäänul on kodukäsitöönduse mekki man.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#8

(05-05-2024, 21:56 PM)Marko Kirjutas:  See pronkssilt näeb välja nagu oleks isetehtud, mitte stantsitud, no peaaegu nii. Kiri Imperial on küll ilus sirge, aga ülejäänul on kodukäsitöönduse mekki man.
Ma arvan,.et see kodukäsitöö mekk tuleb sellest, et nägin torni ja haamriga kurja vaeva talutava välimuse saavutamiseks. Embleem oli väga deformeerunud, mõlkis, kortsus.
Vasta
#9

Saabus kriitika kollaseks värvitud pakiraami kohta. See ei ole tegelikult värvitud, on immutatud kollaka puidukaitsevahendiga. Originaal puidust ei olnud peaaegu midagi säilinud, kuid selgelt oli näha kollase värvi jääke. Seetõttu sai ka puitosad kollaseks võõbatud. Puit kinnitub praegu raami külge nipukatega, mis muidugi ei ole ka originaalne lahendus. Algselt oli puidu kinnitamiseks kasutatud nööri ja traati, kuigi see ei ole sugugi kindel, kas  puitosad ikka olid tehase-poolne lahendus või hoopis omalooming.
Vasta
#10

Spetsialistid leidsid et on teatud sarnasusi Falter transportrattaga. Ja tõesti, esimene pakiraam on väga sarnane. Ka ülemine pakiraami toru, mida pidasin kellegil omaloominguks on täiesti õige asi. Ainult seisujala fiksaator on minul vasakul, kõigil teistel paremal. Muus osas on ratta raamil küll palju sarnasusi, kuid ka erinevusi. Kõigil Falteritel tundub olevat rummusisene esipidur, minu omal seda kindlasti ei olnud. Ka ei ole minu ratta raamile pumbakinnitusi raami külge keevitatud.  Sildi aukude vahe peaks Falteritel olema 43mm , on aga 44 või pigem isegi 45. Falter on tegelikult vana firma. Need pildid mis ma leidsin, on kõik peale-sõja ratastest. Raami osas igatahes on palju väikeseid erinevusi. Võib olla minu oma on vanem.
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/l...5-217-9239
See on üsna minu ratta sarnane. Esipidurit minu rattal ei ole. Paljudest Falteritest on see siiski kõige sarnasem. Samas see esipidur on kahtlane, kaubaraam justkui välistab seda tüüpi piduri kasutamise. Nende piltide põhjal ei saa väga aru, mida see piduri kang teeb.
Vasta
#11

(06-05-2024, 08:37 AM)Raudpats Kirjutas:  Saabus kriitika kollaseks värvitud pakiraami kohta. ...

Küsin enese harimiseks: mis karva need lauad siis peaks olema?

Kollane tundub üsna kohane.
Vasta
#12

On meil siin ( no foorumis ta enam ei figureeri) üks suuremat sorti spetsialist, kelle arvates kollane ei sobi kohe kuidagi.
Vasta
#13

Lisan veel niipalju, et kui internetis otsida, siis üldiselt on sellise rattatüübi nimi Transportrad saksa keeles. Aga ka Lastenrad ja Kastenrad. Kusjuures Lastenrad ei ole lasteratas vaid lastiratas.
Vasta
#14

(07-05-2024, 09:03 AM)Raudpats Kirjutas:  Spetsialistid leidsid et on teatud sarnasusi Falter transportrattaga. ...

Tere!
Jah, selle jalgratta valmistajat pole kerge leida, puudub raaminumber, ketiratas - nende järgi oleks saanud midagi vb tuletada. Uurisin veidi neid transportjalgrattaid ja selgus, et naisteraamiga kaubarataste tootjaid oli veelgi vähem, kui ma oskasin arvata. Seda tüüpi meesteraamiga kaubarataste tootjaid ikka oli aga naiste omade valmistajaid oli tõesti napilt. Seda siis saksa tootjaid silmas pidades, no olid näiteks Bauer, Victoria, kusagilt vist käis millagi üks naiste Urania ka läbi, kindlasti oli neid veel, aga ma rohkem ei leidnud.
Küll aga on seda tüüpi naisterataste raamid tootjati üsna erinevad, erinevalt meesteraamidega isenditest. Ja tõesti, Falteril oli tootmises just sellise raamiga kaubaratas. Aga mina ka ennesõja isendite kohta materjali ei leidnud ja toodeti selliseid kaubarattaid Saksamaal veel 60-ndate alguses. 
Falter oli suur tootja, raami nr-d 1 miljon jne, aga infot on nende jalgrataste kohta vähe. Minul on jäänud mulje, et Falter tootis väga palju nn anonüümsete kaubamärkideja jalgrattaid, delles mõttes võiks see Imperiali silt isegi algne olla, aga sildi disain tundub tõesti rohkem pealesõja stiilis olevat. Eestis Falter levinud ei olnud, vb keegi müüs mõnda anonüümset falteri brändi..
Kui oletada, et nii jalgratas, kui ka silt on pealesõja ajast, siis tekib küsimus - kuidas see siia sattunud on. Väidetavalt on see jalgratas Eestis olnud sügavast nõukaajast saati. lisaks postiljoni lugu ka juurde.
Reklaamides on sageli viidatud 2 - käigulisele tagarummule (Doppeltorpedo), teema rattal oli 3-käigulise käigukangi kuliss küljes, võis täiesti olla algselt ka 3-käiguline tagarumm. 2 - käigulised läksid eriti hästi puruks (hammakatel hambad maha), ka 3- käigulised polnud üldjuhul igavesed, eriti kui väntamise pealt käiku vahetada.
Esipidurist, jah, kaubaratas koos kaubaga oli üsna raske ja pidurdamisega võis probleeme tekkida, sestap varustati osa selliseid kaubarattaid ka esipiduriga, osadel oli sama süsteem, mis rootsi m42 sõjaväerataste, tempelpidur ja ajamivarras käis läbi lenksutoru, ebay Falteril võib selline süsteem olla.
Sakslased kasutavad veel nimetusi pagariratas, tarneratas, äriratas. Lisan siia ka selle Falteri pildid, mille järgi ma Falteri välja pakkusin. Oletavasti pealedõja raam, komplekteeritud mitteoriginaalsete detailidega.

   

   
Vasta
#15

Tõesti, Priidu käest on enamus infot tulnud, välja arvatud kriitika kollase värvi kohta. Tema lisatud piltidel on tugijala fiksaator paremal pool ja nii on enamusel Falteritel. Minu omal on fiksaator vasakul. Ka sellised variante on, kuid suhteliselt vähe. Minu rattal oli säilinud esiratta jäänus, küll lootusetult katki ja roostes, kuid selgelt ilma esipidurita, rattavõll ja rumm natuke jämedamad, kui tavaliselt. Priidu piltidel puudub pakiraami ülemine toru. Pidasin seda kellegi omaloominguks, kinnitused on väga tahumatud, nagu ei sobi. Siiski paljudel leitud fotodel on just täpselt selline toru ja kinnitused, nagu minul. Tuleb siis vist originaaliks tunnistada. Ei ole eriti reaalne selle rattajäänuse sattumine Eestisse peale 1980. aastat. Aga päris välistada seda ei saa. Keegi ei oska ratta ajaloo kohta midagi kindlat öelda.
Vasta
#16

Proovisin otsida infot sildi/brändi Imperial kohta. No tegelikult brändi Imperial kohta on mul infot üsna palju ja kodus mõned täis pudelidki olemas, aga jalgrataste Imperial kohta otsisin...
Ja tuleb välja, et ebays on millalgi müüdud pagariratast Imperial, arvatavast pealesõja aegne, kahjuks pole kuulutuse järgi enam midagi vaadata, vähemalt mina ei oska aegunud kuulutuse järgi infot leida.
Aga polegi väga keeruline infot leida, isegi müügihinna saab teada
https://www.shpock.com/de-de/i/W8WtEOTAs...-lastenrad
Vasta
#17

Panen pildid siia ka, muidu kaob jälle millalgi ära. Kahjuks pole raaminr mainitud ega näha. Nüüd võiks ksf! S2si, kui juhtub lugema, oma targa raamatu lahti võtta ja vaadata, mida seal Imperiali sildi kohta onu Papperitz on kirjutanud.

   

   

   

Veel sarnane jalgratas Staiger Rekordi brändist

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/s...9-217-6712

Sarnane nimetusega Goldrad, väidetavalt 1955
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/c...oramio.jpg
Vasta
#18

(08-05-2024, 13:57 PM)kass Kirjutas:  Proovisin otsida infot sildi/brändi Imperial kohta. No tegelikult brändi Imperial kohta on mul infot üsna palju ja kodus mõned täis pudelidki olemas, aga jalgrataste Imperial kohta otsisin...
Ja tuleb välja, et ebays on millalgi müüdud pagariratast Imperial, arvatavast pealesõja aegne, kahjuks pole kuulutuse järgi enam midagi vaadata, vähemalt mina ei oska aegunud kuulutuse järgi infot leida.
Aga polegi väga keeruline infot leida, isegi müügihinna saab teada
https://www.shpock.com/de-de/i/W8WtEOTAs...-lastenrad
See minu ratta Imperial silt võib siis õige olla? Esiratta rummusisest pidurit mul kindlasti ei olnud. Tempelpiduri jaoks peaks porilauas olema ava, seda ka ei ole. Päris sama see ratas igatahes ei ole, minu omal ei ole pumba kinnitusi. Aga Imperiali nimega tõesti on selliseid rattaid tehtud. Ma ei saa nende piltide järgi aru, mida see pidurihoob teeb? Kas tempelpidur on otse kahvli all? Läbi kahvli justkui läheb varras, teoreetiliselt see võiks kuidagi pidurdada küll.
Vasta
#19

Ksf! s2si mõnikord tõesti loeb onu Papperitzi raamatut õhtul enne tudule minekut. Või tegelikult ei loe kuna tegemist on ikkagi pildiraamatuga ja ksf! s2si võimetele vastavama raamatuga. Igatahes sellise kanaga sildi kohta arvab onu Papperitz, et ca 1955 aasta kanti Bielefeldi äs Falteri tehases tehtud asi.
Vasta
#20

Tsitaat:Sellisel juhul muidugi tekib küsimus, kuidas see ratas siia sattus.
Saksa maksis liidule reparatsioone???

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 7 külali(st)ne