Giugiaro Esprit, series 3
#81

Kas see seadusepügal ei kehti enam?

§ 42. Udutulede kasutamine

(2) Eesmisi udutulesid võib kasutada ka käesoleva seaduse § 40 lõikes 1 nimetatud juhul lähitulede asemel.

(03-10-2023, 21:27 PM)CHRhmm Kirjutas:  Ma kriban ka. Jutt ja pildid täitsa OK ning põhjalikud.

Masin on ju mõeldud sõitmiseks siis, kui olnud vaja päevasel ajal esilaternaid põletada - no üleme, et päeval kinniste tuledega on väljanägemine väga ok, kuigi su jutt suurtest tuledest oli ju ka hea.
Kas sõidad lähituledega päevasel ajal või oled kuhugi diskreetselt paigaldanud päevasõidu tulekesed - see viimane on kui õli tulle piserdamine aga valikute küsimus - originaalne masin vs tänased liiklemise nõuded.
Esimestel udutuledel vist RL märget pole, et saaks neid kasutada päevasõidutuledena - või on näiteks saada selliseid klaase sinna...
Vasta
#82

(03-10-2023, 10:16 AM)dzeiaar Kirjutas:  Aitäh huvitava lugemise eest! Üks küsimus ka. Seal auto ninas peaks kuskil peidus olema ka tagavararatas. Kas see on esiratta mõõtu või on see veel mingi kolmas suurus?

Tänud!

Tõepoolest, auto ninas kapoti all on tagavararatas ning see oli kolmas, eraldi suurus, mis sinna täpselt ära mahub. Rehvi tootja ja mudel olid samad, mis tavarehvidel. Minu autol on säilinud originaalrehv (Good Year Grand Prix) originaalveljel (foto allpool). Tagavararehvi mõõdud olid sellel autol 175/70SR14 ning tegemist oli lisavarustusega. Siiani küll ei ole näinud Esprit'd, millel tagavararatast ei oleks olnud, kuid Lotus on selle märkinud kui "optional". Auto kasutusjuhendis on samuti märkus "if fitted".  Rehvirõhud S3 Esprit' puhul olid taga 1,7bar, ees 1,4bar ja tagavararattas 2,05bar.

(02-10-2023, 19:26 PM)aavu Kirjutas:  Kui seda pilti nägin, tuli kohe meelde sapaka jalaruum ja see veidi viltu istumine sõidusuuna suhtes. Pedaalid samuti algul harjumatud. Mis siis sellist ebamugavust kompenseerib? Ja neid ebakohti on ju veel ja veel. Pagasiruumi avamine, selle suuruse olematus (moodsas keeles ebasuurus) jne.

Ei, autos juht viltu ei istu - vähemalt ei ole mina sellest aru saanud. Roolisammas on vaid nurga all, kuid see on meisterlikult kompenseeritud salongi ülesehituse ning disainiga. Autos istumist ja selle sihtotstarbelist kasutamist see ei mõjuta. Pedaalid, nagu öeldud, on mõeldud sportlikuks sõiduks nagu terve see auto. Kui sellisesse autosse panna tavaauto pedaalid, siis ei ole sportlik sõit enam sugugi nii nauditav. Kuid sellega nõustun, et tegemist ei ole autoga, millega poes või nädalavahetusel esivanematel külas käia. Igaks otstarbeks ikka oma sõiduriist.

(03-10-2023, 14:28 PM)Jansa Kirjutas:  Mis mind, lihtsat lugejat, muretsema paneb, on see, et garaažiehituse teema kaudu pedantse mulje jätnud kodanik on end sidunud sellise, pehmelt öeldes boheemlasliku filosoofia järgi ja  ükskõiksete prole-käte läbi ehitatud autoga.
Skylinest saan täiesti aru- jaapani kvaliteetõmblusmasin, mis korda tehtuna ka korras püsib.
Kuid see inglane, ajastust, mil sakslased polnud veel jõudnud saareriigi tööstusharu ära lörtsima?
Kas ikka närvikava peab vastu?

Iseenesest väga õigustatud kahtlused ja hea võrdlus autode vahel. Enne garaaži ehitust ja garaaži ehituse ajal olin väga kahtleval seisukohal, kas närvikava vastu peab. Oli põhjust ja oli ka palju olukordi, kus olin piiripeal. Ma ei olnud ju kunagi midagi ehitanud. Teadmine, et see auto tuleb endal otsast lõpuni üle teha, ei pane isegi mõtlema, et närvid peaksid alt vedama. Lotus võib olla tujukas ning koostekvaliteet ei pruugi olla parim, kuid auto ise on imelihtne. Teen kõik endast oleneva, et siinseid kaasfoorumlasi selles tulevikus veenda Rolleyes . Lisaks on olemas teoreetilised ning praktilised teadmised tehnikast, olen näppinud autosid ning nüüdsest on olemas hea garaaž kus selle projektiga rahus toimetada. Ning eks me teeme kõike siin foorumis ikka isikliku huvi ja hobikorras. Ja närv peab vastu - selles ei ole küsimustki. Kuidas peab vastu rahakott, see on iseasi.

(03-10-2023, 20:01 PM)41Degree Kirjutas:  Lugesin edasi ja tagasi ning lõppeks mõtlesin välja hea vabanduse, miks kirjutada. Esiteks küsimus: mis otstarvet täidab tross/traat, mis on klapikambrikaane külge kinnitatud ning läheb kuhugi karpade vahele? Teiseks soovilugu: kui tekib soov kirjutada, aga ei ole head teemat (mida on raske uskuda), siis äkki saab paluda pilti eesmise kapotialuse sisemusest ja ehk ka väikest kirjeldust, mis kraam sinna kõik ära on mahutatud.

Tegelikult peaks olema ilmselge, et eespool kirjas olevad küsimused on otsitud ainult selleks, et oleks võimalus tänada teemaomanikku kaasahaaravate ja põnevate kirjatükkide nii siin kui garaažiehituse teemas eest ning soovida libedat sulge edaspidiseks! Cool

Tänud heade sõnade eest. Kirjutada ja küsida võib ikka ning vabandama ei pea. Selline positiivne tagasiside on just see, mis seda kõike toidab.

[Pilt: gaas.jpg?_t=1696359075]
See tross on seal pisut petlik küll. Tegemist on gaasitrossiga ning see on seal oma originaalsel kujul koos kõige vajaminevaga. Traat-tross, mis jookseb risti karburaatorite pealt on tooreklapile, mille käepide on keskmise käetoe sees (joonisel detail 65). Üks tähelepanek siinkohal veel - Lotus Esprit' gaasipedaalil ei olnud sarnaselt siduri ja piduripedaalile kummist katet. Nii nagu fotol on, nii ta oli. Metallist.

[Pilt: IMG_6195.JPG?_t=1695920580]

Tegelikult on ka pilt esimesest kapotialusest täitsa olemas. Siit leiab klaasipesuvedeliku paagi auto ühele ja ainsale kojamehele. Rootsi ja Norra turule müüdud autodel olid ka klaasipesuvedeliku düüsid esituledele. Kust nad oma vedeliku said ja kuidas neid käitati, on mulle täna teadmata. Suured silindrid tulede taga on mootorid klapptuledele. Nupp nende taga on manuaalne langetuse ja üles keeramise ajam olukordadeks, kui mootor peaks töölepingu üles ütlema. Vasakpoolse tule taga klaasipesuvedeliku paagi all on enamikel Esprit'del eelpool mainitud õhkpasuna kompressor. Muidugi tagavararatas, tungraud selle kõrval, piduri servo koos silindriga ning siduri peasilinder koos õlianumaga (metallist kaanega). Parema ratta kõrval on tühimik, kus konditsioneeriga autodel on filterkuivati. Lisaks ohukolmnurk ning tööriistakohver. Tööriistakohver on minu autol küll autentne Made in England toode, kuid mitte Esprit' originaal. Tegelikkuses peaks täpselt selle kohapeal käima pisut väiksem plastmassist kohver. Õnneks on neid täna saada ning see sinna ka kunagi tuleb. Musta katte all on kogu auto salongi ventilatsioonimajandus. Üks auto, mis on toodetud nii, et see osa on mõistlikult ligipääsetav. Olenevalt aastaarvust, turust ja lisavarustusest olid kapotialused autodel väikeste erinevustega.
Vasta
#83

(03-10-2023, 21:41 PM)alambe Kirjutas:  Kas see seadusepügal ei kehti enam?
§ 42.  Udutulede kasutamine
    (2) Eesmisi udutulesid võib kasutada ka käesoleva seaduse § 40 lõikes 1 nimetatud juhul lähitulede asemel.

(03-10-2023, 21:27 PM)CHRhmm Kirjutas:  Ma kriban ka. Jutt ja pildid täitsa OK ning põhjalikud.

Masin on ju mõeldud sõitmiseks siis, kui olnud vaja päevasel ajal esilaternaid põletada - no üleme, et päeval kinniste tuledega on väljanägemine väga ok, kuigi su jutt suurtest tuledest oli ju ka hea.
Kas sõidad lähituledega päevasel ajal või oled kuhugi diskreetselt paigaldanud päevasõidu tulekesed - see viimane on kui õli tulle piserdamine aga valikute küsimus - originaalne masin vs tänased liiklemise nõuded.
Esimestel udutuledel vist RL märget pole, et saaks neid kasutada päevasõidutuledena - või on näiteks saada selliseid klaase sinna...

Esprit'del on originaalis olemas vaid tagumised udutuled. Ees on pargid, suunad ning eraldi pop-up lähi- ja kaugtuled. Minu autole on Rootsis paigaldatud järelturu esimesed udutuled. Need on esimese spoileri ja pamperi vahelises pilus ning väga osavalt ära peidetud. Töötavad ja on kenasti markeeritud nõuetekohase tähisega B. Auto on aga valmistatud sel ajal, kui lähi- ja kaugtulesid kasutati vaid hämaras ja pimedas. Ja eks kiire sõidu puhul on arvestatud, et esituled peaksid olema keres (tuulemüra, takistus jms). Ise sõidan täna avatud lähituledega nii nagu seadus ette näeb. Järelturu esimesed udutuled likvideerin ning üsna kindlast saab väita, et ei tule ka sihtotstarbelisi päevasõidutulesid. Hetkel ei ole veel paigas, mis sellest autost edaspidi saab, kuid oma hinda hoiab ta kõige paremini originaalsel kujul.

(03-10-2023, 21:26 PM)MeelisV Kirjutas:  Kui soovilugudeks läks siis ma Meenutan oma tagasihoidlikku soovi lugeda nimekirja mis autodelt pärinevad selle auto erinevad detailid. 
Mingi teadmine on, et neid laenatud juppe on palju.

Seni mõnus põhjalik maakeelne lahkamine.
Paluks järge.

Meelis, püüan sinu soovi täita niipea, kui olen omale detailid selgeks teinud. Esprit' puhul oli nii, et osi tõepoolesti laenati (nagu oli tavaks Briti autotööstusele ning paljudele tööstustele Euroopas). Ma isegi ei ütleks, et ainult laenati teiste autode osi, vaid palju osteti osi ka tehastest, mis tootsid vidinaid erinevatele automarkidele. Laenatud osade valik vaheldus suuresti Esprit mudelite modifikatsioonide muutumisega. Näiteks S1&S2 kasutasid suures osas samu osi, S3 puhul olid eriti suurte muudatustega perioodid 1980-1982, 1982-1985, 1985-1986, 1986-1987. Täna olen suutnud selgeks teha, et minu autol on osi, mis on kasutatud nii Austin-Roveritel, Jaguaridel, Land Roveritel, Citroen'idel, Maseratidel, Ferraridel, Toyotadel, Chevrolet'del, Venturidel, DeLorean'il ja mõnel autol veel. Ilmselt on nimekiri pikk. Ja toodetud osad ise on tulnud lisaks UK-le tehastest Itaalias, Prantsusmaal, Saksamaal, Jaapanis, Kanadas, Ameerikas ja ilmselt veel kümnest erinevast kohast. Mootor on küll selline, mis on Lotuse täiesti oma looming ning valminud suuresti nende enda tehases.
Vasta
#84

Esialgse hooga ei pannud üldse tähelegi, et rool on teisel pool. Mõte jäi kohe kinni sinnamaale, et Rootsi ja uus auto ja 1985  - millest edasi oleks ju loogiline üldreegel, et roolid on vasakul.

Mis skeem sellega siis ikkagi oli? 
Kas  ei olnudki Rootsis ametlikku Lotuse müügiesindust ja käidi ostmas üksikkorras UK'st või mujalt?
Või olid kõik rootsituru Espritid parempoolse rooliga?
Või sai ise valida, kumbapidi tahad?
Või oli Rootsis esindus ja seal müüdi vasaku rooliga masinaid, aga just see auto toodi UK'st otse ?
Veel mingi muu  variant?

Igatahes, parempoolne rool lisab sõidukogemusele mõnusalt teistsuguse aktsendi, mida hobiautolt ju ootakski Smile
Vasta
#85

(05-10-2023, 22:09 PM)TeeTL Kirjutas:  Esialgse hooga ei pannud üldse tähelegi, et rool on teisel pool. Mõte jäi kohe kinni sinnamaale, et Rootsi ja uus auto ja 1985  - millest edasi oleks ju loogiline üldreegel, et roolid on vasakul.

Mis skeem sellega siis ikkagi oli? 
Kas  ei olnudki Rootsis ametlikku Lotuse müügiesindust ja käidi ostmas üksikkorras UK'st või mujalt?
Või olid kõik rootsituru Espritid parempoolse rooliga?
Või sai ise valida, kumbapidi tahad?
Või oli Rootsis esindus ja seal müüdi vasaku rooliga masinaid, aga just see auto toodi UK'st otse ?
Veel mingi muu  variant?

Igatahes, parempoolne rool lisab sõidukogemusele mõnusalt teistsuguse aktsendi, mida hobiautolt ju ootakski Smile

See mul ikka tõupuhas UK domestic mudel parempoolse rooliga, imporditud UK-st Rootsi 2004. Isegi müügileping on säilinud. Kusjuures Rootsi oli Lotusele üks tähtsamaid Esprit turge Euroopas - nii varasemate G-mudelite arvestuses kui ka hilisemate Stevens'i mudelite osas. Esprit'del oli täiesti oma modifikatsioon Rootsi turu jaoks ning see sisaldus ka auto vin koodis. Täpsemalt siis täht "S" VIN koodi 12.tähisena. Hea näide on seesama hall Esprit, mis ca nädal tagasi Eestis musta numbri sai. See on tõupuhas Rootsi mudel. Rootsi autodele oli lisaks muule iseloomulik täiendav mootoriruumi ja sisselaske soojendus, mis sai sooja väljalaskest (summuti ümber paigaldatud kojast) ning esimesed tulede pesurid. Mingi teema oli veel ka sellega, et Rootsi turu autodele ei pakutud uuendusi HC (high compression) mootorite näol. Ehk siis uued "facelift'itud" autod rändasid Rootsi vana tüübi mootoritega. Samas seda viimast pean veel uurima. Ei saa täielikult kinnitada ega ümber lükata. Samas, kui vaadata VIN koodi 13.tähist, siis on näha, et Rootsi jaoks oli oma mootori spec täiesti olemas. Autod, mis rändasid US turule, neil olid mootorit silmas pidades peamiselt emissioonide piirangud ning nende vähendamiseks paigalati nii katalüsaatoreid kui sisseprtset (HCPI mudelid).

[Pilt: S3_Vin-2.jpg?_t=1696593355]
Siin on näha, millest Giugiaro Esprit VIN kood koosneb.

Näituseks minu auto VIN on SCC085912GHD1xxxx - UK spec auto
Teise Eesti halli värvi G-Esprit VIN on SCC085912HHS4xxxx - Rootsi spec auto

Lotuse Rootsi diileri kohta ei oska midagi öelda. Küllap seal ikka oli, sest turg oli Lotuse jaoks tähtis ning toimiv. Nii palju kui ma olen aastate jooksul Rootsi modifikatsiooniga ning Rootsi müüdud Esprit'sid näinud, siis on nad kõik olnud vasakpoolse rooliga.

Minu jaoks ei ole vahet, kas auto on LHD või RHD. Majas on nüüd kaks parempoolse rooliga autot ja minule isiklikult meeldib oma erasõite (kus pere kaasas ei ole) teha just parempoolse rooliga masinaga. On kuidagi käepärasem. Kui endale Esprit'd otsisin, siis pigem vaatasin rohkem just parempoolse rooli poole - Briti auto, sellepärast. Ja nagu väga õigesti ütlesid - teistsuguse aktsendi pärast.
Vasta
#86

Väga mõnus lugemine! See J007 numbriga Esprit sõitis linnavahel must mööda ja no oma silmaga nähes on see auto ikka midagi täiesti teisest kategooriast, kui madala joonega ja samas lai Esprit on tuleb välja alles päriselt liikluses autot vaadates, Lotuse kohalolu oli too päev ilusti tunda - liiklus aeglustus ja absoluutselt kõik jälgisid teda. Edu!
Vasta
#87

Miskit uut foorumi kõige põnevamas teemas? Smile

Oehhh... mida kõike head see Nõukogude võim inimkonnale on andnud!!! Alla Pugatšova, Linnahalli, Baikonuri kosmodroomi, Moskvitši... sinu, minu...
Vasta
#88

Kellel veel kibeleb, siis:

https://bilwebauctions.se/oktoberauktion...m-16-52443

[Pilt: bqX3tDszdoUyuVecK04grwEl7WfRB5ZQ.jpeg]

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#89

(22-10-2023, 09:27 AM)Maamees Kirjutas:  Miskit uut foorumi kõige põnevamas teemas? Smile

Tänud!

Hetkel on Lotuse teemal vaikne. Auto seisab soojas ning ise mõtlen, et mida ja mis ulatuses sellega ette võtta.

Praegu on kiire veel viimaste sügistoimetustega väljas, garaaži viimisega sellisesse olukorda, et seal oleks rahuldav tööd teha ning mõned pisiasjad veel. Kui kõik see tehtud, siis saab autoga seoses ehk mingi konkreetsema otsuse vastu võetud.
Vasta
#90

Pildid on millegipärast kummaliselt kokku pigistatud või kuidagi naljakad.
Soovitan kaameraseaded üle vaadata.
Aga auto on küll äge Wink
Vasta
#91

Siinpool on küll kõik nii, nagu peab olema.

Auto ise on muidugi sääraste proportsioonidega, et mõnikord tuleb tükk aega vaadata enne, kui aju lõpuks silmi uskuma hakkabSmile
Vasta
#92

Telefonist vaadates on pildid vales proportsioonis jah. Garaaži teemas sama asi. Arvan et pigem seotud selle serveriga, kuhu nad üles laetud on, mitte kaamera sätetega. Isiklikult ma selle üle ei kurda. Nii põhjalikke teemasid tarbin pigem arvuti kaudu.
Vasta
#93

(28-10-2023, 17:33 PM)Kaljukas Kirjutas:  Pildid on millegipärast kummaliselt kokku pigistatud või kuidagi naljakad.
Soovitan kaameraseaded üle vaadata.
pööra oma telefoni - kui pilt pöördub, siis suure tõenäosusega saab ka piltide proportsioonid heaks Smile

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#94

Minu jaoks on lisaks klassikalise auto mudeliajaloole alati huvi pakkunud ka individuaalse auto minevik. Kelle käes olnud, kus sellega käidud on, kuidas ja kui palju tarbitud jne. Iga klassikaline auto, millel on "story" juures ning mida on omanik teistega nõus jagama, on mõnusa lisandväärtusega. Viis pihku paljudele siinsetele projektipidajatele, kes on oma teemades vastavasisulist infot lahkesti jaganud.

Minu senised omatud autod, millest vanim on olnud küll võrdlemisi uus ehk aastast 1982 ning uusim aastast 2004, on selles suhtes olnud üsna nigelad. Isegi arvesse võttes seda, et ostuhetkel pole neist ükski olnud noorem kui 10 aastat. Enamus tavaline kasutatud Euroopa import, millel on (kui üldse) ajaloolise dokumendina kaasas vaid hooldusraamat ning tihtipeale seegi kas osaliselt täitmata või fiktiivselt heauskliku ostja jaoks kriipsujukusid täis joonistatud. 

Kogu see asi muutus aga Esprit' soetamisega. Müügikuulutust nähes oli selge, et see auto peab minu õuele tulema. Kõik oluline rääkis selle kasuks - auto mark, mudel, välimus, seisukord, hind jne. Dokumentatsioon ja auto minevik jäid aga tahaplaanile. Müüja küll märkis ära, et autol on kaasas hulgaliselt dokumente ja hea hooldusajalugu, kuid see muutus suure hasardiga sedavõrd teisejärguliseks, et ununes. Ja tõele au andes ununes paiguti ka käesoleva teema seniseid postitusi tehes. Nüüd saab see viga parandatud.

Kui Lotusel Rootsis järgi käisin, siis sain autoga kaasa ühe kasti täie erinevate dokumentide ja kataloogidega. Nüüd olen saanud selle kasti enam-vähem läbi sorteeritud ning on võimalik teha autost ja selle minevikust võrdlemisi hea kokkuvõte. Lisaks saada aimu sellest, kuidas Lotus autotoojana oma klientidesse suhtus ja mis infot neile edasi andis.

[Pilt: IMG_6272.JPG?_t=1699387534]

Alustuseks väike A5 formaadis dokumendikaust "Owner's Handbook" või siis maakeeli kasutusjuhend / omaniku käsiraamat. Kenasti säilinud ja vigastusteta. Mõningad kasutusjäljed seespool. Näha on, et on olnud aktiivses kasutuses.

[Pilt: IMG_6273.JPG?_t=1699387534]

Seest tuli välja fotol olev: Kasutusjuhend/hooldusraamat, kuhu on muuhulgas sisse kantud esimese omaniku andmed ja auto detailsed andmed koos raami, kere ning mootori seerianumbritega. Asi on aus ning seerianumbrid kattuvad kõik olemasoleva autoga - matching numbers nagu on tavaks öelda. Lotus Esprit omas katuseluuki lisavarustusena. Selle kohta on eraldi brošüürilaadne toode. Sisuliselt katuseluugi pass või siis kasutus- ja hooldusjuhend. Huvitav on see, et Esprit'del olid katuseluugid eemaldatavad ning asendatavad kinnituspessa käivate tuulesuunajatega ilma katuseluugita liiklemiseks soojema kliimaga piirkondades. Rescue and Recovery brošüüri näol on tegemist sisuliselt tolleaegse ette makstud autoabi teenuse dokumendiga. Seal on kirjas kasutustingimused ning "piletid", mille annad tasuks puksiirijuhile, kes sinu katkist autot tuleb tee äärest servisesse transportima. Minu raamatust on üks selline pilet eemaldatud. Roheline brošüür on Toad Security kasutusjuhend auto immobilisaatorile, mis on paigaldatud 14 aastat pärast auto ostu ehk 2000 aastal. Paremal lehvikus on auto UK ülevaatuse (MOT) sertifikaadid. Need on tunduvad pea et kõik olemas olevat kuni hetkeni, mil auto müüdi 2004 aastal UK-st Rootsi.

[Pilt: IMG_6276.JPG?_t=1699387534]

Veel tuli sama mapi vahelt välja pinu selliseid karvaste äärtega (nagu postmargid) tähiseid/pileteid. Üks on veel ka auto tuuleklaasi küljes lõpuga 03. See vist tähistab aastat 2003. Kas keegi teab, mis otstarvet need tähistavad? Mingi teemaksu teema?

[Pilt: IMG_6275.JPG?_t=1699387534]

Panen paar fotot ka auto käsiraamatust. Paremal lehel on näha auto müümisel täidetav leht koos ostja andmete ja auto infoga. Nagu näha, siis müügieelne ülevaatus on tehtud 28.veebruaril 1986 ning auto on ostjale üle antud 1.märtsil 1986. Raamat ise on üsna tummine. Fotol on leheküljed 42-43. Enne seda on sisuliselt kogu jutt sõiduki kasutamiseks ja igapäevahoolduseks. Siit edasi tuleb aga hooldusraamatu osa.

[Pilt: IMG_6274.JPG?_t=1699387534]

Ning sissekanded esimeste hoolduste kohta.

[Pilt: IMG_6277.JPG?_t=1699387534]

Siis oli autoga kaasas veel üks paks kiirköitja tüüpi A4 suuruses kaust. Peal on mulle auto müünud diileri info. Siia sisse olid kogutud ning kiletaskutesse paigaldatud erinevad UK ja Rootsi dokumendid.

[Pilt: IMG_6280.JPG?_t=1699387544]

Siin fotol on kaustast välja võetud ja UKs väljastatud dokumendid - auto varasemaid omanikuvahetusi tõendavad dokumendid, hooldusdokumendid ja kontroll-lehed, remondidokumendid, varuosaarved ning isegi mõningad kütusetšekid. Väga huvitav lugemine eeskätt igale järgmisele auto omanikule.

[Pilt: IMG_6281.JPG?_t=1699387544]

Järgmisest taskust tulid välja remondiarved ja varuosaarved, mis olid väljastatud Rootsis. Näha on, et auto eest on püütud regulaarselt hoolt kanda.

[Pilt: IMG_6279.JPG?_t=1699387544]

Kolmadas kiletaskus olid Rootsi eelnevate omanike registritunnistuste osad, Rootsi tehnilise ülevaatuse läbimist tõendavaid dokumente ning registriväljavõtteid. Üllatusena leidsin ka auto UK-SE impordidokumendid, põhjaliku vabas formaadis kirjutatud ostumüügilepingu (see jäi nüüd kull esimesele fotole ehk 3 fotot üles poole), laevapiletid millega auto Rootsi toodi (omanik tõi ja ilmselt treileril, reisil kaasas oli mitu inimest) ning tšekid laeval konsumeeritud söögist-joogist ning vägijookidest. Muhe.

[Pilt: IMG_6278.JPG?_t=1699387534]

Ja kui eelmised omanikud on dokumenteerimisel ja arhiveerimisel nii palju vaeva näinud, siis ei tohi ise ka kehvem olla. Tekitasin ühe kiletasku juurde, ning lisasin sinna esimesed Eesti dokumendid ostuarve, maksekorralduste, ostumüügilepingu ja registreerimisdokumentide näol. Tänaseks on sinna lisandunud ka mõningad varuosade arved.

Kogu üleval oleva dokumentatsiooni läbitöötamiseks ja nende põhjal mingi kokkuvõtte tegemiseks kulus terve päev. Saadud info on kulda väärt ning annab üsna hea ülevaate, mis autoga on tehtud ja kuidas erinevad omanikud on seda kasutanud. Väike kokkuvõte ajas allpool:

1986
0 miili - 1.märts 1986 / auto üle antud esimesele omanikule
4507 miili - 6.oktoober 1986 / A service
1987
6179 miili - 23.märts 1987 / B service
8747 miili - 16.november 1987 / A service
1988
9874 miili - 8.august 1988 / C service
1989
12139 miili - 20.veebruar 1989 / A service
12869 miili - 6.aprill 1989 / Tehniline ülevaatus
1990
16536 miili - 23.jaanuar 1990 / B service
17005 miili - 5.märts 1990 / Tehniline ülevaatus
20332 miili - 4.september 1990 / A service
1991
21487 miili - 8.märts 1991 / Tehniline ülevaatus
                 - 29.oktoober 1991 / Auto antud diilerile müügiks
24000 miili - 10.november 1991 / Täishooldus ja müügieelne kontroll
1992
25136 miili - 13.aprill 1992 / Tehniline ülevaatus
25144 miili - 14.aprill 1992 / Hooldus ja auto omanikuvahetus (autol 2.omanik)
1993
28086 miili - 14.märts 1993 / Tehniline ülevaatus
32215 miili - 21.september 1993 / Müügieelne hooldus ja ettevalmistus ülevaatuseks.
32215 miili - 21.september 1993 / Tehniline ülevaatus
                 - 24.september 1993 / Omanikuvahetus (autol 3.omanik)
1994
                 - 15.juuli 1994 / Omanikuvahetus (autol 4.omanik), ilmselt peresisene omanikuvahetus
35947 miili - 20.september 1994 / Tehniline ülevaatus
1995
38247 miili - 1.august 1995 / A service
39538 miili - 2.oktoober 1995 / Tehniline ülevaatus
1996
40775 miili - 9.mai 1996 / Hooldus-diagnostika-reguleerimised
42075 miili - 1.oktoober 1996 / Tehniline ülevaatus
1997
                 - 26.märts 1997 / Remont ja hooldus, probleemid mootoriga ning lekkiv kütusepaak
43819 miili - 15.oktoober 1997 / Tehniline ülevaatus
1998
43829 miili - 21.jaanuar 1998 / Täishooldus
46105 miili - 14.oktoober 1998 / Tehniline ülevaatus
1999
47996 miili - 21.jaanuar 1999 / Täishooldus
47998 miili - 21.jaanuar 1999 / Tehniline ülevaatus
2000
                 - 13.mai 2000 / Immobilaiseri paigaldus
2001
50137 miili - 31.mai 2001 / Tehniline ülevaatus
                 - 3.oktoober 2001 / Autole ostetud jooks uusi rehve
                 - 5.oktoober 2001 / Omanikuvahetus (autol 5.omanik)
                 - 9.oktoober 2001 / Väljalaskesüsteemi remont
2002
                 - 5.jaanuar 2002 / Tehniline hooldus ja reguleerimised
54126 miili - 25.jaanuar 2002 / Summuti kogu tagumise osa vahetus
55295 miili - 08.veebruar 2002 / Väljalaskekollektori ja summuti esimese osa vahetus
57328 miili - 1.juuni 2002 / Tehniline ülevaatus
                 - 18.juuni 2002 / Kohtvärviparandustööd
                 - 6.juuli 2002 / Kindlustustöö seoses esiklaasiga
                 - 12.juuli 2002 / Kuluosade ost
2003
63422 miili - 19.juuni 2003 / Tehniline ülevaatus
                 - 18.detsember 2003 / Varuosade ost
2004
                 - 7.jaanuar 2004 / Hooldus ja remont, mootori käivitusprobleemid, TÜV eelne kontroll
                 - 30.jaanuar 2004 / Müüdud lepingu alusel UK-st Rootsi, väljastatud UK eksportsertifikaat (autol 6.omanik)
                 - 1. veebruar 2004 / Puksiiarbi teenus Rootsis
                 - 17.märts 2004 / Kulumaterjalide ost autole
64660 miili - 18.märts 2004 / Eelregistreerimine Rootsis
                 - 29.märts 2004 / Registreerimine Rootsis
                 - 18.juuni 2004 / Remont ja hooldus
2005
                 - 1.aprill 2005 / Kuluosade ost, sh uus aku
65210 miili - 25.mai 2005 / Tehniline ülevaatus
2006
                 - 31.august 2006 / Tehniline ülevaatus
2013
                 - 9.jaanuar 2013 / Perekonnasisene omanikuvahetus (autol 7.omanik)
2015
                 - 18.september 2015 / Omanikuvahetus (autol 8.omanik)
2016
65540 miili - 21.märts 2016 / Tehniline ülevaatus
                 - 12.aprill 2016 / Varuosade ost
                 - 19.august 2016 / Hooldus ja remont
2017
                 - 7.veebruar 2017 / Hooldus ja remont
2021
67770 miili - 28.mai 2021 / Tehniline ülevaatus, suunatud kordusele pidurite tõttu
67810 miili - 9.juuni 2021 / Kordusülevaatus läbitud
2023
                 - 10.mai 2023 / Auto suunatud omaniku omandis olevale automüügikeskusele müügiks (Scuderia Falkenberg)
68131 miili - 5.juuli 2023 / Avaliku müügikuulutuse avaldamine (Blocket.se)
68131 miili - 11.juuli 2023 / Avaliku müügikuulutuse eemaldamine (Blocket.se), auto müüdud
68148 miili - 28.august 2023 / Esmane registreerimine Eestis (autol 9.omanik)

Sai üsna pikk nimekiri asjadest, mis on dokumenteeritud. Eks kui väga tuhin peale tuleb, siis on võimalik veel üht-teist välja nuhkida. Kokkuvõttena võiks kirja panna siis järgmise statistika:

- Esimesed viis aastat (03.1986-04-1992) ehk aeg, kui autol oli esimene omanik ja vaid tootjapoolsed hooldused, oli kalla-ja-talla auto. Sellel ajal tuli kõige enam läbisõitu ehk kokku pisut rohkem kui 21000 miili (>33600km). Teeb see >6720km aastas.
- Teise ja kolmanda omaniku käes oli auto lühikest aega. Kahepeale kokku 2 aastat ja 2 kuud (04.92-09.93 ja 09.93-07.94). Läbitud selle ajaga ilmselt >10000 miili ehk 16000km. Aastaseks läbisõiduks annab see natuke alla 8000km aastas. Hoolduseid margiesinduses sel ajal ei ole. Variant a) on et kas auto oli heas korras ja pidas vastu ka mitte margiesinduse hooldused või b) kasutati lihtsalt auto järele jäänud resurssi.
- Neljas omanik omas autot juba pikemalt ehk 7 aastat ja 3 kuud (07.1994-10.2001). Auto on käinud selle aja jooksul regulaarselt hooldustes sh. korra ka margiesinduses. Läbitud selle aja jooksul ca 14200 miili ehk umbes 22720 kilomeetrit. Aastaseks läbisõiduks teeb see tagasihoidlikud 3200km. Suure tõenäosusega oli auto tol ajal hoolsa hobiautoomaniku käes.
- Viies omanik (viimane UK-s) omas autot 2 aastat ja 3 kuud (10.2001-01.2004), läbis selle aja jooksul ilmselt kuskil 12000 miili ehk umbes 19200km kanti, mis teeb aastaseseks läbisõiduks 8700km. See on üsna korralik läbisõit ja Lotuse kõige intensiivsem kasutusaeg. Samas on kuhjaga arveid nii hoolduse kui remontide kohta. Näitab seda, et Lotus on endiselt elujõus ja suure tõenäosusega täidab mingil määral isegi igapäevasõiduki rolli.
- Kuues omanik tõi auto UK-st Rootsi läbisõidul 64660 miili ehk 103460km. Selleks ajaks oli Lotusel üle 18 aasta turjal ning keskmiseks aastaseks läbisõiduks annab see ca 5700km aastas. Auto on kuni selle hetkeni olnud igal aastal aktiivselt kasutuses. Kuuenda omaniku käes oli Esprit 9 aastat ning selle ajaga läbiti oletatavalt ca 1200 miili ehk alla 2000km. Aastaseks keskmiseks 210km kanti. Selle 9 aasta jooksul (01.2004-01.2013) on käidud ülevaatusel vaid kaks korda. Sisuliselt on olnud tegemist garaažiautoga.
- Seitsmes omanik omas autot üle 2,5 aasta (01.2013-09.2015) ning suure tõenäosusega oli tegemist suguvõsa sisese vahetusega
- Kaheksas omanik omas autot 7 aastat ja 8 kuud (09.2015-10.05.2023). Tundub, et ka siin oli tegemist suguvõsa sisese vahetusega (perekonnanimede ja elukoha kattuvus dokumentides). Kahe viimase omaniku käes läbis auto umbes 2700 miili ehk 4300km kanti. See teeb aastaseks keskmiseks ca 400km. Nagu ülevalt näha, siis enamuse läbitud kilometraažist sõitis just kaheksas omanik.
- Mina olen selle auto 9.omanik ning ametlikult tuli auto minu nimele 28.augustil 2023. Selleks ajaks oli Lotus oma 37 aasta ja 5 kuuga läbinud 68148 miili ehk 109673 kilomeetrit. See teeb senise aja keskmiseks jämedalt 2900km aastas. Sealjuures on viimase 20 aasta läbisõiduks kõigest 4726 miili ehk 7605km, mis teeb aasta keskmiseks umbes 380km.

Tänud neile, kes viitsisid lõpuni lugeda  Smile

...natuke paberimajanudst jäi veel järgmise postituse jaoks ka.
Vasta
#95

Superlux! Palju õnne ! Ja jätka... 
Nisukesi maasikaid ülepäeva ei leia... isegi raha eest mitte...  Cool

loll on loll olla.
Vasta
#96

Need ümmarguse asjad on jah Road tax. Selline süsteem et muidu teha ei saa kui pole kindlustust ja ülevaatust. Kaameratega kaubikud sõitsid ringi ja kui oli ilma, siis rattale lukk peale ja maksa trahvi enne kui maha võetakse.
Vasta
#97

Kõigepealt tänud ksf. IIIFFFAR kaasa elamise eest ja ksf. Kult teadmiste jagamise eest. Viimasega seoses taas väike kild juures, millest tulevikus huvilistele rääkida.

Aga kui nüüd auto ja sellega kaasas olnud paberimajanduse juurde tagasi tulla, siis lisaks eelnevale postitusele oli asja veel. Mitte küll enam dokumentide ja kasutusjuhendite näol, mis annavad autole ajaloolist lisandväärtust, vaid minu kui omaniku jaoks hoopis midagi palju praktilisemat ja huvitavamat.

[Pilt: IMG_6252.JPG?_t=1699387512]

Täielikud Lotus Esprit Series 3 autode remondimanuaal ja varuosakataloog. Väga vingete tootja logodega originaalkaustade vahel. Tegemist kataloogidega, mis katavad KÕIK Giugiaro Esprit' mudelid ja versioonid kogu tootmisajaloo jooksul (sh.erimudelid nagu näiteks Tubo Essex, Investors Edition jt). Need kaks kausta on Esprit' omanikule piibli eest. Prinditud on need paksule ja tugevale, kergelt libeda pinnaga paberile. Paber on nähtavalt vana ja kergelt kollaseks tõmbunud (keskelt vähem äärtest rohkem) ning tegemist ei ole tänapäevasest koopiamasinast lastud lehtedega ega üle kopeeritud toodanguga. Tahaks loota, et kaustad koos sisuga on originaalsed ja Lotuse poolt väljastatud.

[Pilt: IMG_6265.JPG?_t=1699387512]

Varuosakataloog omab daatumit märts 1987, mis oli Giugiaro Esprit' viimane tootmisaasta. Minu auto oli selleks ajaks pisut üle aasta vana. Varuosakataloogis on silma järgi kokku umbes 400-450 A4 suuruses lehekülge, millest pooled on illustratsioonid ning pooled varuosakoodid. Täpselt nagu üleval pool näha on.

[Pilt: IMG_6266.JPG?_t=1699387512]

Kataloogi enda detailsus on minu jaoks enneolematu. Joonised on selged ja detailsed. Iga väiksem pisividin peal, joonised kolmemõõtmelised ja äärmiselt hästi loetavad. Kontrast ja trükikvaliteet on väga hea. Eelnevates postitutes kirjutasin, et Esprit sai nii tehnilisi kui visuaalseid uuendusi keskmiselt üle kahe aasta, mõnikord tiheminigi. See kõik on kataloogis detailselt kajastatud. Iga joonise juures on eraldi välja toodud, et mis väljalaske aasta (ja kuu) masina kohta see täpselt on, kas tegemist on LHD või RHD auto joonisega, kas auto on mingile erlisele turule mõeldud (nt. kuuma kliimaga riigid, kus mõni detail oli tehniliste iseärasustega) jne. Kui joonisel oli erisusi, siis on sama joonise juurde märgitud, mis leheküljelt võib teise modifikatsiooniga auto sama joonise leida jne. Väga-väga uhke kataloog. See on koht, mis näitab Lotuse suhtumist oma klientidesse olgu need siis auto diilerid, remonditöökojad või kasutajad.

[Pilt: IMG_6269.JPG?_t=1699387534]

Ja kui tegemist on mootori detaile kujutavate joonistega, siis on tihtipeale väljalaskeaasta kõrval täiendavalt kasutusele võetud mootori seerianumbrid. Ehk see või teine joonis kehtib autodele vahemikus 1983-1985 mootori seerianumbriga XXXXX. Ja oma auto seerianumbri saab ju iga omanik otse mootorilt järgi kontrollida.

[Pilt: IMG_6270.JPG?_t=1699387534]

Siin on näituseks hammasrihma ja pingutusmehhanismi varuosajoonis. Juures kirjas, et see kehtib Esprit S3 puhul (välja jäävad Turbo mudelid) ja standardkompressiooniga mootoritele (olid ka HC ehk high compression mootorid). Foto on natuke pahasti tehtud, sest pole näha varuosanimekirja. Seal on täiendavad märkused, et see joonis kehtib veel ka ilma AC-ta mootorile, mis on toodetud kuni 1986 aastani. Ning kataloogis on kõik erinevate modifikatsioonide joonised paigutatud järjestikustele lehekülgedele, et neid oleks hea võrrelda.

[Pilt: IMG_6267.JPG?_t=1699387534]

Pidurid

[Pilt: IMG_6268.JPG?_t=1699387534]

Käsipidur

[Pilt: IMG_6271.JPG?_t=1699387534]

Releede, õhkpasunate jms asukohad.

[Pilt: IMG_6254.JPG?_t=1699387512]

Tõsiselt huvitavaks osutus aga remondimanuaal. Ka see omab 1987 aasta daatumit. Siin on silma ja tunde järgi 500-600 A4 lehekülge (250-300 lehte) materjali. Ja nagu varuosakataloog, võtab seegi kokku kogu mudelipõlvkonna 1980 aastast kuni 1987 aastani koos erinevate modifikatsioonide, uuenduste ning erisustega. Üleval pool näha olev elektriskeem on koopia garaaži kaasa võtmiseks, originaal sellest on kataloogis kenasti olemas.

[Pilt: IMG_6257.JPG?_t=1699387512]

Ja jällegi - kõik on tehtud puust ette ning piltlikult öeldes punaseks värvitud. Kuivõrd siin raamatus on kajastatud kogu tootmisperiood, siis õpib palju. Palju asju on lisaks õpetustele "tee seda ja tee teist" ka seletavalt lahti kirjutatud. Miks ühte ja teist detaili muudeti, mida see andis ja mida paremaks tegi.

[Pilt: IMG_6263.JPG?_t=1699387512]

Mõnda lehekülge jääd lausa lapseliku huviga lugema. Niivõrd lihtsalt ja detaiselt on kirjutatud. Huvitavat infot on igal lehel. Näiteks üleval olev leht hülsside paigaldamisest. Lisaks töövõtetele kenasti kirjas, et STD mootoritel on hülsid malmist, kolvid alumiiniumist. HC mootoritel on nii hülsid kui kolvid alumiiniumist. Hülsid ja kolvid toodetakse ja paigaldatakse vaid paaridena. Paare on kahes markeeringus ning mitmes kaalugrupis. Seletatud on, kuidas ja mis juhtudel neid tohib kombineerida jne. Kõik markeeringud on kenasti välja toodud ja lahti seletatud. 

[Pilt: IMG_6256.JPG?_t=1699387512]

Ja kuivõrd Esprit on madal komposiitkerega auto, siis värviparandused ja ülevärvimised on paratamatud. Selleks on remondimanualis eraldi peatükk kleebiste kohta. Iga Esprit omab kerel kleebiseid - see oli tagant järgi mõeldes päris äge 80ndate fetish. Lahti on kirjutatud, et mis aasta autol olid mis kleebised ning kuidas neid tagant järele õigesti paigaldada. Sisuliselt muutus kleebiste ja/või logode disain Esprit peal igal tootmisaastal.

[Pilt: IMG_6255.JPG?_t=1699387512]

Hulgaliselt infot mõõdu- ja kulumistabelitega.

[Pilt: IMG_6258.JPG?_t=1699387512]

[Pilt: IMG_6259.JPG?_t=1699387512]

Elektriskeemid

[Pilt: IMG_6262.JPG?_t=1699387512]

Abisüsteemid ja seadmed

Ühesõnaga infot meeletult, mis muudab eksootilise auto palju arusaadavamaks ning annab aimu miks asjad on nii või teisiti ehitatud ja disainitud. Ma ei tea kas kõik selle ajastu autod omasid sellise kvaliteedi ja sellises mahus infopagasiga varuosa- ja remondikatalooge, kuid raske on välja mõelda, mida oleks suutnud väike briti autofirma tol ajal paremini teha.
Vasta
#98

Lotus oli ka üks esimesi kompuutrimäng Big Grin
Vasta
#99

Ma leian ennast üsna tihti ja korrapäraselt olukordadest, kus ma ise teen kõik selleks, et oma elu keeruliseks elada. Pean silmas eelkõige seda, et kui vähegi tekib mingi aja (või siis raha) reserv, siis peab kohe mingi lollusega hakkama saama. Või siis pihta hakkama. Ühesõnaga pea ees tundmatus kohas vette hüppama.  

Hetkeline pingelang tekkis siis, kui oma garaaži enam-vähem valmis sain. Seejärel hakkasid näpud sügelema ja sai vana Lotus koju toodud. Eks see soov oli juba ammusest ajast, kuid siiski... Adrenaliin ja soov midagi teha on pärast Lotuse ostu iga päevaga aina kasvanud.

Nüüdseks on olnud üksjagu vabamat aega, et autost parem pilt ette saada. Masin on enamuse ajast küll seisnud, mõned ettevaatlikud tiirud tehtud, mida on seganud eelkõige mootoriprobleemid. Seda ebaühtlase käigu näol. Mis veel - selgeks on saanud, et autol on eakohane kulumisaste. Midagi kriminaalset ei ole, kuid ei ole kohta, mis kohendamist ei vajaks. Ühesõnaga eesmärk on enda jaoks teha lõplik otsus, mis Lotusega pihta hakata. 

Ma ei saa öelda, et ma varasemalt autodega sellisel määral kokku oleksin puutunud, kui enamus siinseid kaasfoorumlasi. Samas lambi vahetamisega saan hakkama, õli vahteamisega samuti. Paar korda olen ka auto plokikaane maha võtnud ning korra kõveraks aetud kepsu ära vahetanud. Mõni pidur on tehtud ja eks pudi-padi ole veel. Kuivõrd vana Esprit on olnud aastaid minu kinnisidee, siis päev-päevalt olen hakanud tabama ennast mõttelt, et selline auto võiks ja peaks minu jaoks olema "maasikas". Ehk siis ikkagi üle keskmise heas konditsioonis. Ostes oli selge, et perfektses konditsioonis eksemplari ma endale lubada ei saa. Võtsin selle, millest jõud üle käis ja tegelikult oli vägagi hästi õnnestunud ost. Aga süües kasvab isu...

Ühesõnaga ühel heal päeval garaažis olles sai mõttetööst küll ja otsustasin käe külge panna ning endale selgeks teha, kui keeruline või lihtne see masin ikkagi on. Peale lonkava mootori oli teine ebameeldiv asi väga raske rool. Muidugi on G-Esprit roolivõimuta masin, kuid minu autol on konkreetselt tunda, kuidas pööramisel rool "poob". Kui lugeda tagasisidet erialafoorumitest, siis Esprit'i puhul peetakse üheks ebameeldivamaks tööks just roolisüsteemi elementide lahti harutamist. Seda vähese ligipääsetavuse poolest ning kinni roostetanud rooli kardaaniristi asukoha tõttu. Viimane pidi 90% juhtudest vajama eemaldamiseks väljalõikamist, mis aga asukoha ja plastikust kere tõttu on põhjustanud üsna mitmeid auto mahapõlemisi. Otsus oligi kohe vitsad kätte saada ja asuda roolilati eemaldamise kallale.

   

Autotõstukit mul veel ei ole. Seega peab põrandal püherdama. Esprit'il on tore T-tähe kujuline raam, kust leiab korraliku laia tugipinna. Raami esiosa T-osa alla sobitasin risti prussi, mis üles tõstetuna aitab autot stabiliseerida.

   

Mootoriruumi osas muutub Esprit'i raam toruraamiks, mille torud moodustavad tugipinna käigukasti alla auto keskele. Sealt sain tagaosa üles tõstetud.

   

Nüüd sain auto juba niipalju üles, et sai all toimetama hakata. Ma arvan, et selline tund-poolteist läks olukorra seedimiseks ja mõtlemiseks, et kas ma ikka tahan kogu selle jamaga nüüd pihta hakata. Ja et millega see kõik lõppeda võib. Tulemus oli, et "muidugi tahan".

   

Enne võtmega kallale asumist said kõik vajalikud sõlmed ja poldid-mutrid sutsu WD40 ja tunnikese seista. Rooliotsad tulid lahti ilma üleliigset jõudu kasutamata. Tõmmits peale ja kohe, kui võtmega sai keeratud, kohe olid koonused pesast väljas.

   

Ja minu üllatuseks läks täpselt samamoodi kõigi detailidega sh foorumites laialdaselt kirutud-manatud ristiga. Pisut vähem kui 45 minutiga oli roolilatt (nii palju kui seda sellisel autol on) põrandal.

   

Lati otsapuks oli loomulikult läbi ja loksus tugevalt. Ning üsna kohe hakkas silma defekt, mis lisaks eelnevale on suure tõenäosusega raske rooli taga. Roolilati korpuses on auk, mida seal olema ei peaks. Sealt sisse pääsev vesi paneb ülekande üsna ruttu pintslisse.


   

Lubasin kunagi varem, et kui asjani jõuan, siis teen Lotuse õhkpasunatest pilti ka. Siin on selle auto originaalsed õhkpasunad.

Mis on aga kogu asja juures minu jaoks oluline, on see, et esimene kokkupuude tehnilise poolega lõppes edukalt. Enesekindlust tekkis haiglaselt palju. Mõistus on läinud ja jäljed kadunud nagu Kuusalu Kusti jahikoeral. Kardan, et siit saab vaid edasi minna... lõpuni välja... Rolleyes
Vasta

Auts, selliste klotsi- või tellisevirnade otsast on ajaloo jooksul autosid alla kukkunud lugematul hulgal - enamasti on kahju piirdunud tehnika ja/või põranda lõhkumisega, aga vahel on realiseerunud ka kõige kurvem stsenaarium. Autopukid ei maksa suurt midagi (mulle isiklikult meeldib see stiil, aga maitseasi: https://fixus24.ee/toode/MjcwLVhMMjAwMy0...plekt-2tk/ ), aga on palju turvalisemad. Kuigi ma ikkagi ei usalda hiina rauda ka sajaprotsendiliselt ja tavaliselt panen alt ära võetud ratta kuhugi karbiserva alla lisaks vms.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne