Volkswagen KdF 82
#61

1984. aasta suvi. Vahuri mälestustes on kübelwageniga pärast selle sõidukorda saamist osaletud filmides kui mitte igal aastal, siis üle aasta ikka. Paraku ei sisalda omaniku enda pildialbum just kuigi palju talletusi 80ndatest ja 90ndatest. Nende kolme pildi tegemise aeg on 1984. aasta suvel, tõenäoliselt juunikuus. Mingi mälestuskild juhatab filmi Reekviem juurde, kuid see ei saa olla tõene - Reekviemi filmiti 1983. aastal põhiliselt Koiva jäe ääres ning vähemalt mina ei ole sellest filmist kübelwagenit leidnud. Kui kellelgi tuleb selline kirjuks värvitud masin või numbrimärk tuttav ette, siis on tagasiside teretulnud. 

   
   
   
Vasta
#62

(20-12-2023, 13:07 PM)indreksirk Kirjutas:  Paneme mõned majakad maha. KdF-wageneid pidi pärast II Maailmasõda Eestis olema päris palju, kui arvestada seda, kui palju VW tehnikat siiani välja ilmub. 

Enamikust leiab pilte ka eag.vanatehnika.ee lehelt http://eag.vanatehnika.ee/m5.html


2. AL Tartu. Vana arm ei andnud rahu ning leidis veel ühe kübelwageni, millele peale ehitatud Moskvits 403 kere. Põhi ja veermik oli siiski originaalne VW ning auto on taastamisel. 

     
 See Tartus asuv kübelwageni projekt ootab uut omanikku. Vana peremees enam ei jõua, aga soovib, et see jõuaks tõsise harrastaja kätte. Enam-vähem komplektne veermik - raam, sillad, käigukast, mootor, roolimehhanism. Kerest on originaali väga vähe alles, vana peremees on alustanud ise keredetailide tegemist. Kübelile saab Tsehhist ja Poolast väga hea kvaliteediga keredetaile - põhimõtteliselt võib originaaliga väga sarnase koopiakere komplektsena osta. 

Hinnasoov on 5000 eurot - konkreetsed küsimused tuleb esitada telefonil 5063080 (Mikk). 

Praeguse seisu illustreerimiseks mõned pildid. 

   
   
   
   
   
Vasta
#63

Helistasin müüjale,soovisin küsitud hinnaga kohe osta ja ka maksta aga müüja ei soovinud enam müüa ja raha vastu võtta.
Indrek, kuna Sina seda pakkumist vahendad,palun tehke asi konkreetseks,et kas saab osta või ei saa,muidu toimub huviliste lollitamine ja aja raiskamine.
Edu vanatehnikahuvilistele!
Vasta
#64

(30-09-2024, 20:35 PM)aivarpedaja Kirjutas:  Helistasin müüjale,soovisin küsitud hinnaga kohe osta ja ka maksta aga müüja ei soovinud enam müüa ja raha vastu võtta.
Indrek, kuna Sina seda pakkumist vahendad,palun tehke asi konkreetseks,et kas saab osta või ei saa,muidu toimub huviliste lollitamine ja aja raiskamine.
Edu vanatehnikahuvilistele!

Mõne ukse peale peabki mitu korda koputama. Iga projekti otsimine ja leidmine on juba omaette lugu, see on osa normaalsest protsessist. Ei tasu end solvatuna tunda, vaid pisut seedida ja "atra seada". Jõudu.
Vasta
#65

Küllap saab peagi lahenduse ka vahepeal esile toodud omanikuvahetuse saaga. Ka minu praktikas võtavad sellised tehingud aega. 

Peategelase tegemistega jõuame nüüd aastasse 1986 või 1987. Jörgnevad pildid on jõudnud meieni Lätist ning fotografeeritud on need Pikaveres traditsiooniliselt võidupühal (mis nõukaajala oli teatavasti 9. mail) toimunud vanatehnika laadal. Pildistamise ajajärk on tuvastatud ülevaatuse talongi järgi. 

Need on palju selgemad fotod, kui 1984. aasta jäädvustused ning siit paistavad hästi silma ka noore meistri poolt tetud omaloomingulised muudatused. Eestis on sell ajal veel üks sõitev kübelwagen, mis oli saanud samuti palju omaloomingulisi muudatusi. Samuti oli üks veerev kere - kui filmides oli vaja seisvat rekvisiiti, siis osales VK veerev kere. Kui oli vaja sõitvat autot, siis AL kollast värvi või Vahuri roheline kübelwagen. 

Piltidel on näha ka uus number, mis on ka konksuga lugu, milleni jõuame peagi. 

   

   
Vasta
#66

Eelnevad pildid on iseloomulikud, et lahti kirjutada see, miks on katus on just selline. Kui auto sai juba sõitma, siis palus Vahur oma keeli oskaval onul kirjutada kiri Volkswageni tehasesse, et saada tehnilist infot. Kiri pandi posti 06.01.1981 ning 10.02.1981 pandi Wolfsburgist teele pakk, mille saatekiri oli selline. 

   

Tehasest saadeti koopia varuosakataloogist ja kasutusjuhendist, millest on olnud suur abi siiamaani. Pandi kaasa ka mõned fotod. Avaldati kahetsust, et originaaljooniseid enam säilinud ei ole. Kuid midagi siiski oli - piisavalt, et mehaanikainsenerist Vahur suutis nende järgi valmis teha üks-ühele koopiad.  

   

Sõrestik on täielikult Vahuri enda kätetöö ning teenis auto peal enam kui 40 aastat. Roheline plastikutaoline kate pärines veoauto tendi materjalist. 

Tol ajal ei osanud keegi veel tähelepanu pöörata sellele, millal katusetüüp muutus. Teised Eestis tol ajal olemasolevad autod olid valmistatud 1943 ja hiljem ning omasid teistsugust katust. Wolfsburgist saadeti varuosakataloog 1940. aasta seisuga, kui katusetüüp veel muutunud ei olnud. Võrdluseks pilt sellest, milline katuse kuju tegelikult sellel konkreetsel autol peaks olema selline. 

   

Täpne üleminekuaeg kahe kaarega katusekonstruktsioonilt kolme kaarega katuse konstruktsioonile ei ole teada, kuid selliseid kolme kaarega katuseid on nähtud juba 1942. aasta alguses tehtud fotodel.
Vasta
#67

(14-09-2024, 21:27 PM)indreksirk Kirjutas:  1984. aasta suvi. Vahuri mälestustes on kübelwageniga pärast selle sõidukorda saamist osaletud filmides kui mitte igal aastal, siis üle aasta ikka. Paraku ei sisalda omaniku enda pildialbum just kuigi palju talletusi 80ndatest ja 90ndatest. Nende kolme pildi tegemise aeg on 1984. aasta suvel, tõenäoliselt juunikuus. Mingi mälestuskild juhatab filmi Reekviem juurde, kuid see ei saa olla tõene - Reekviemi filmiti 1983. aastal põhiliselt Koiva jäe ääres ning vähemalt mina ei ole sellest filmist kübelwagenit leidnud. Kui kellelgi tuleb selline kirjuks värvitud masin või numbrimärk tuttav ette, siis on tagasiside teretulnud. 

1984. aastal Eesti Telefilmis valminud sõjafilm "Võõra nime all" - 1944. aasta sündmustest. 

Nähtav - https://jupiter.err.ee/1608577990/voora-nime-all

Filmivõtted toimusid Tallinnas, kuid konkreetse stseeni võttepaik ei tule tuttav ette. Ehk suudab keegi teine asukoha tuvastada. 

   
Vasta
#68

(09-10-2024, 17:27 PM)indreksirk Kirjutas:  
(14-09-2024, 21:27 PM)indreksirk Kirjutas:  1984. aasta suvi. Vahuri mälestustes on kübelwageniga pärast selle sõidukorda saamist osaletud filmides kui mitte igal aastal, siis üle aasta ikka. Paraku ei sisalda omaniku enda pildialbum just kuigi palju talletusi 80ndatest ja 90ndatest. Nende kolme pildi tegemise aeg on 1984. aasta suvel, tõenäoliselt juunikuus. Mingi mälestuskild juhatab filmi Reekviem juurde, kuid see ei saa olla tõene - Reekviemi filmiti 1983. aastal põhiliselt Koiva jäe ääres ning vähemalt mina ei ole sellest filmist kübelwagenit leidnud. Kui kellelgi tuleb selline kirjuks värvitud masin või numbrimärk tuttav ette, siis on tagasiside teretulnud. 

1984. aastal Eesti Telefilmis valminud sõjafilm "Võõra nime all" - 1944. aasta sündmustest. 

Nähtav - https://jupiter.err.ee/1608577990/voora-nime-all

Filmivõtted toimusid Tallinnas, kuid konkreetse stseeni võttepaik ei tule tuttav ette. Ehk suudab keegi teine asukoha tuvastada. 

Asukoht on Kooli tänaval (Laboratooriumi tänava sihil) streetview
Vasta
#69

Reekviemi kohta olev mälestuskild võib olla isegi õige: Fotise pildipangas sisaldub allolev kaader, kus üks VW on selgelt äratuntav.

   

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#70

Veidi parem kaader filmist "Võõra nime all".


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#71

(09-10-2024, 19:54 PM)Aspelund Kirjutas:  Reekviemi kohta olev mälestuskild võib olla isegi õige: Fotise pildipangas sisaldub allolev kaader, kus üks VW on selgelt äratuntav. Aga iga mõttevirgutus on abiks.

Reekviemi võtetel osales Arnold Lõhmus Tartust. Tolle filmi kaadritagused fotod kübelwagenist. Meie loo peategelane seal ei osalenud. 

   
   
Vasta
#72

Naaseme aastasse 1986. Suvel toimusid estraadifilmi "Pingul keel" võtted, milles ansambli Karavan videolõigus kasutati ka vanatehnikat. Kaks "Ameerika villist" ja kübel. Kübelil võeti uksed eest ning kõigule autodele maaliti peale palmid. Film esilinastus 1987. aastal. Konkreetse klipi võted toimusid Tallinnas ja Pärnus ning sekka ka kaadreid Tallinnast Pärnusse sõitmisest. 

   
   
   
   
Vasta
#73

Aastatest 1985 kuni 1986 leiame arhiividokumentidest paar fakti, mis mõjutavad meie loo peategelase identiteeti olulisel määral. 

22.06.1985 vormistab Vahur talle kuuluvale, kui mittekomplektsele 1943. aastal valmistatud Volkswagen "Põrnikale" registreerimismärgi B5906EA. Nagu juba varasemast teame, siis kasutas Vahur samal ajal ka üht 1972. aasta VW põrnikat, millel oli kasutusele meie peategelasele kübelwagenile väljastatud number. Kübelwagenil näeme aga piltidel seda 1943. aasta põrnika numbrit. Ei olnud sel ajal peremehe jaoks kuigi oluline, mis number mis auto küljes oli. Vahetus sai aga aastakümneteks kivisse raiutud, kui Vahur 22.04.1986 müüs tolle 1972. aasta põrnika maha. Registreerimisraamatus ei ole enam raaminumbrit, kuid mootori number on sama nagu oli eelmisel registreerimisel kübelwagenil. Kübelwagen pidi aga edasi sõitma selle 1943. aasta põrnika paberite ja identiteediga, st raamile paigaldati isetehtud andmesilt sobiva numbriga. Seda, mis kübelwageni paberitega müüdud 1972. aasta põrnikast edasi sai, ei ole me kahjuks teada saanud. Tegemist oli helerohelise autoga, mille ostis Marika Kala ja auto läks teadaolevalt kuhugi Kesk-Eestisse. Autole anti uus registreerimismärk H0748EA. Aga edasine info on kadunud. 

See oma identiteedi kübelwagenile loovutanud 1943. aasta VW põrnikas on endiselt alles, kuid mitte enam Eestis.  

1985. aasta registriraamatu pilt - siit leia veel ühe BMW nimelise sõiduki

   

1986. aasta registriraamatu pilt - ülejäänud kanded on NL päritolu sõidukitest

   

Aga liigume sammhaaval edasi, pool eluloost on juba kirja pandud.
Vasta
#74

Järgmine jälg viib meid aastasse 1989. 

Autol oli oma roll Peeter Simmi lavastatud filmis "Inimene, keda polnud" - jäi päris mitmes episoodis kaadrisse. Ühtlasi esimene värviline foto autost. 

   

   

Allakirjutanu mälus on ka fakt, et 23. augustil 1989 sõitsime perega mööda Viljandi maanteed Tallinnast välja ja leidsime inimestest tühjema koha osalemiseks Balti ketis. Endal veel sellel ajal fotoaparaati ei olnud ning kuigi silmi on lahti hoitud, siis kellegi teise poolt pildistatud või filmitud kaadrit pole seni leidnud. 

Siinsamas tehtud postitused on toonud mitmeid mälestuskilde ning fotosid sellest autost erinevatel aegadel. Kui kellelgi on see auto jäänud kaamerasilma ette kunagi, siis jagage minugagi.
Vasta
#75

1990. aastast on säilinud mitmeid jäädvustusi. 

Hakkas käima kosilasi erinevatest välisriikidest, aga kaubaks ei läinud. Erinevalt teistest sel ajal komplektsetest Eestimaa kübelwagenitest, mis siit minema rändasid. 

See pilt on saadud Soome aardeküttide albumist. Pilt tehtud peremehe koduhoovis.

   

Juba hääbuma hakkav klubi Unic enam suurüritusi ei korraldanud. Tallinnas toimus Old Tallinn Ring. Sel ajal olid häbi- ja hirmutundeta koos erinevate mundritega mehed. 

   

   
Vasta
#76

1991. aastast on säilinud mõned kaadrid. Taaskord septembrikuust ning üritusest Old Tallinn Ring. 

Must-valgete piltide autor on Valdis Klavins Lätist ning tehtud on need Pirital ja Raekoja platsis. 

       

Värviline pilt on eriline. Selle tegelikku autorit ma ei tea, kuid iseloomustab olulise märgina meie maa ja rahva ajalugu. Foto on tehtud Toompeal septembris 1991 ning taustal nähtavad graniitrahnud paigaldati sinna pärast veriseid sündmuseid Vilniuses 13.01.1991. Olid rahutud ajad. Vaid paar nädalat varem oli toimunud riigipöördekatse Nõukogude Liidus, mille tagajärjel Nõukogude Liit lagunes. Eesti taasiseseisvus 20.08.1991. Tagantjärgi toimus see vähemalt Eestis verevalamiseta ja tõsiste intsidentideta, kuid reaalselt selles olukorras elades nägid ka Eesti elanikud Pihkva dessantväelasi oma soomukitega Tallinnasse sõitmas. 

   

Kuid ka neil keerulistel aegadel korraldasid vanatehnikahuvilised näituseid ja sõite. Kütusekriis oli haripunktis, st kütust sai eraisik osta vaid mõnikümmend liitri kuus ja selle kohta tehti märge tehnilisse passi. Avanevad piirid tekitasid ühendatud anumate efekti - Eestis vähese praktilise väärtusega vanad autod ja mootorrattad rändasid raha ja eluks vajalike esemete vastu algus Soome ja Rootsi, hiljem ka Saksamaa ja muu laia maailma poole. Meie tehnika-ajaloo (mis on osa meie kultuuriloost) kolm suuremat tragöödiat olid I maailmasõda, II maailmasõda ning 90ndate alguses piiride avanemine ning suur vaesus võrdluses kapitalistlike riikidega. Oli tehinguid, mille käigus rariteet vahetas õiglase hinnaga omanikku (Rakverest vahetati Horch 830 peaaegu uhiuue Mercedes vastu), kuid tavapärasem oli see, et BMW R35 vahetati kasutatud külmkapi või televiisori vastu.
Vasta
#77

Vanatehnika lugu on alati põnevam rääkida läbi piltide. Mõnikord lugu koondubki pildi ümber. Alljärgnev foto on tehtud 09.05.1991 Pikaveres, kuhu Vahur ja tema poeg on just saabumas ning parkimiskohta sisse võtmas. Foto ise on saadud Lätist ning selle autoris ma päris kindel ei ole, mistõttu ei hakka seda siin välja kuulutama. Igatahes on lätlastel Eesti vanatehnikast märkimisväärn pildialbum. 

Traditsioon korraldada mai alguses varuosapäevi on väga vana. 9. mail on oma tähendus - see nimelt oli kogu Nõukogude Liidus vaba päev, sõltumata nädalapäevast. Kui teised käisid paraadidel, siis vanatehnikakogukond tuli kokku Pikaverre ja kauples ajalooliste esemetega. 

Kõiki pildil olevaid inimesi ma ei ole suutnud tuvastada, kuid kaks meest on nii kübelwageni kui Vahuri ja ka minu elus mänginud just vanatehnika vaatenurgast olulist rolli. 

Mihkel Pakkassaar - auto esimese vasaku poritiiva kõrval. Suits käes, pintsak seljas, uhke habemepuhmas ja soni peas. Suure-Jaani mees, kes kogu NL aja elas vastupidiselt tolla aja suundumistele. Selleks ajaks oli talle kogunenud juba muljetavaldav kollektsioon Saksa tehnikat - mitu Mercedes-Benzi, BMW mootorrattaid ning Eesti ainus sõitev Schwimmwagen. Schwimmi pilte on siin teemas paaril korral varem näidatud. Tema autod olid üldiselt sõitvad ja ta osales ka sageli filmides. Alati abivalmis ning jagas ka infot teadaolevate varuosade kohta. Mihkli juhatusel sain ka mina oma esimese mootorratta - ca 1936. aasta paiku valmistatud Baueri, millel kikkstarteriga Sachs mootor. Selle ratta taastamine võttis mul aastakümneid ja originaalsust on vaja senini täiendada. Ühtteist tema autodest on veel Eestis alleski, kuid 90ndate algus ja terviseprobleemid viisid enamiku tema kogust Eestist minema. Pildi järgi pakuks, et üks vahetuskaubana saadud Mercedes-Benz seisab ka kübeli taga tee ääres.

Hans Kurg - Mihkli kõrval, ka pintsaku ja autojuhi mütsiga. Ülimalt abivalmis mees, kellelt saadud saeraami mootoriga sõitis meie pere kübelwagen aastaid. Hansul on endal ka olnud kübelwagen ning kuigi ta on juba aastaid manalamees, siis ilmub tema suurest majapidamisest ikka veel välja kübelwageni juppe. Rääkimata sellest, et Hansu käest on pärit meie NSU-Fiat 500.  

   
Vasta
#78

(29-12-2024, 21:18 PM)indreksirk Kirjutas:  1990. aastast on säilinud mitmeid jäädvustusi. 

Hakkas käima kosilasi erinevatest välisriikidest, aga kaubaks ei läinud. Erinevalt teistest sel ajal komplektsetest Eestimaa kübelwagenitest, mis siit minema rändasid. 

See pilt on saadud Soome aardeküttide albumist. Pilt tehtud peremehe koduhoovis.



Juba hääbuma hakkav klubi Unic enam suurüritusi ei korraldanud. Tallinnas toimus Old Tallinn Ring. Sel ajal olid häbi- ja hirmutundeta koos erinevate mundritega mehed. 

Ivar Vigla ka pildile sattunud või lihtsalt hämmastav sarnasus?
Vasta
#79

Küsisin algallikast üle - ei ole Ivar Vigla. 
(10-02-2025, 11:24 AM)hobiautod Kirjutas:  Ivar Vigla ka pildile sattunud või lihtsalt hämmastav sarnasus?
Vasta
#80

Äärmine vasakpoolne mees nahkmantlis võiks olla tsiklimees Tiit Muru.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 6 külali(st)ne