(10-10-2024, 14:09 PM)Walter Kirjutas: Tasuks läbi lugeda auto kasutajajuhend - paljudel on sealkirjas, et rattapoltide/mutrite määrimine on keelatud. Ilmselt põhjusega.
Jep.
Seal on ka kirjas, et mootritule süttimisel pöörduge viivitamatult volitatud teenindusse ja muud sellised olulised hoiatused. Loomulikult on rattamutrite õlitamine ohtlik, see võib viia ootamatute tagajärgedeni. Määrimise positiivse mõju avastanud inimesel võib tekkida veel kohatuid küsimusi auto hooldamise kohta. Halvemal juhul võib äkki isegi ise hooldamagi hakata. Ja kus siis selle häda ots, kui asja taipama hakanud omanik äkki hakkab autot säästlikult pidama ning see juhtubki kestma aastakümneid. Selmet eeskujuliku kodanikuna iga mõne aasta tagant järjekordne ohver maailmamajanduse altarile tuua autovahetuse käigus.
Sellest oli juba juttu, et võtmeklõpsuga kinnitatud pingutusmoment ise sellisena ratast all ei hoia. Selleks on poldi telgpinge tekitatud hõõrdumine velje ja rummu vahel, nagu õigesti viidati. Õnnetuseks ei ole meil ühtegi head praktilist viisi, kuidas seda pinget reaalelus hõlpsalt mõõta. Ning kuigi Jesperil on täielik õigus ja ratta allpüsimise mõttes ei oma hõõrdejõud keermes mingit tähtsust senikaua, kuni nõutud pinge püsib, siis praktilises rakenduses lahtikeriv mutter/polt vajaliku pinge paraku kaotab koos sellest tulenevate järelmitega.
Probleem pole terav uute ja seega puhta keermega liidete korral. Lõbusamaks läheb aastatega, kui keermele kogunevad tolm ja rooste muudavad lõtku väiksemaks ja selle tulemusena hakkab suurenema hõõrdumine keermesühenduses. Siis tekib olukord, kus 110 Nm kinni tõmmatud liide äkki ei annagi enam algset tõmbepinget välja, sest vajaliku pöördenurka peale liites kontakti tekkimist enne klõpsu ei saavutatud. Sest algse soovituse aluseks olnud puhta keermesliite 110 Nm pingutamise tekitatud tõmme poldis täiendava hõõrdumise Y Nm tõttu keermes ei ole enam eeldatud ZX N, vaid ZX-R N ja liitesse tekkiv pinge jääb saastunud keerme takistuse ületamiseks vajaliku täiendava momendi Y tõttu R N võrra väiksemaks. Kuigi võtmega seesama 110 Nm peale rakendatakse. Tulemusena pole pinge piisav ja ratas saab rummul hakata libisema ning sellest omakorda tekivad AKF! Muska71 kirjeldet järelmid koos võimalusega pääseda ajakirjanduse esikaaneuudiseks.
Olen kõigil oma autodel (vanused aastakümnetes, mitte aastates) käinud peale ostmist poldid/mutrid keermelõikuriga üle. Kõigil on tulnud sodi keermest sedapalju, et peale ülekeeramist jooksevad tüki lõbusamalt ning momentvõtme klõps tuleb hoopis konkreetsemalt kätte. Samuti võimaldab rõõmsalt jooksev laast kahtluseta visata romuämbrisse venimahakanud poldid.
Ehk endiselt ei näe ma peale liigettevaatliku turuduse ja juriidika ühtegi insenertehnilist põhjust, miks ei peaks kasutatud masinatel rattapoltide/mutrite keermeid mõneaastase vahega määrima. Iga kord vast tõesti pole mõtet - liide ise ju annab määde vajadusest avamisel märku.
Ning üleüldse on see teemaks vaid vastutustundetult ja keskkonnavaenulikult vanu autosid liiga kaua pruukides. Seaduses määratud pretensionide esitamise aja kestavad rattaid all hoidvad liited määrimata muretult ära ja sealt edasi viib keskkonnateadlik tarbija auto volitatud käitlejale ja soetab asemele hoopis kastiratta.