Vanad head "heureka"-hüüded mootoriõli teemal
#1

Mul oleks üks huvitav küsimus.

See puudutab mootoreid, mida pandi peale Moskvitsidele, Volgadele ja Villistele, ütleme 60-90 aastate mootorid.

Kas neist ühelgi mootoril on külm vs soe mootor meeletu soojuspaisumine?
Pean siis silmas olukorda, et külmast poest on mootor umbes nii hõre, et münt kukub läbi silindri ja kuumast peast muutub väga tihedaks või ei ole ikkagi sellist vahet?

Järgmine küsimus oleks, mis lõpuga õli on neile mootoritele tehasepoolt ettenähtud või millega teate, et sõidab? 30 40 50 60?

Kordan siis üle asjaolu, et õli esimene number näiteks 5W näitab selle voolavust külmana ja teine number näiteks 40, näitab selle voolavust 100 kraadi juures.
näiteks 5W40 õli. 40 kraadi juures on selle voolavus midagi 68-100 ja 100 kraadi juures 12,5-16 vahemikus tavaliselt. ASTM D445 mõõtmismetoodika kohaselt.

Samal ajal see 5W40 õli 0 kraadi juures on 800-1200 ehk siis meeletult paksem.

Ehk siis aimate ehk, kuhu ma tahan jõuda? 100 kraadi juures näiteks 40 lõpuga õli voolavusega 14 näiteks ja 0 kraadi juures näiteks 1000, olenevalt täpsest 5W40 õlimudelist, aga peab olema lubatud vahemikus.

Ja tahan rõhuda sellele, et tavaliselt saavad mootorid 40 lõpuga õliga hakkama 100 kraadi juures, ehk siis mingi 13-15 voolavusega.

Samuti rõhun selle 5W40 õli voolavuste erinevusele, 100 kraadi juures näiteks 14, 40 kraadi juures näiteks 80 ja 0c juures näiteks 1000.
Vaadake, kui meeletult palju paksem on see õli 0 kraadi juures.

Minu küsimus on see, et kui need mootorid saavad hakkama 100 kraadi juures 40 lõpuga õliga, ehk siis voolavusega näiteks 14, siis miks nad ei peaks hakkama saama 0 kraadi juures voolavusega 1000, mis on 71 korda paksem, kui 100 kraadi juures.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#2

Ma ei tea õlidest ja mootoritest midagi aga nõukaaja mootor/käigukast, nõukaaja õliga (kurat seda teab mis voolavusega) ZAZ-968A komplektina nimelt, muutus ~-30°C nii tihedaks, et starter ei jõudnud mootorit ringi ajada ja ka teise autoga vedamine ei suutnud mootorit/käigukasti ringi ajada. Ilma õlita oleks äkki isegi käinud ringi?! Ilmselt on jutt teemast mööda... Aga võib järeldada, et tänapäeva õlidest olid need piisavalt erinevad. Kuigi jah, ka nüüd ei käivitu mõned (tutikad ka) autod  -30°C-ga.

Do'nt panic
Vasta
#3

(30-10-2024, 23:33 PM)al101 Kirjutas:  /---/


Samuti rõhun selle 5W40 õli voolavuste erinevusele, 100 kraadi juures näiteks 14, 40 kraadi juures näiteks 80 ja 0c juures näiteks 1000.
Vaadake, kui meeletult palju paksem on see õli 0 kraadi juures.

Minu küsimus on see, et kui need mootorid saavad hakkama 100 kraadi juures 40 lõpuga õliga, ehk siis voolavusega näiteks 14, siis miks nad ei peaks hakkama saama 0 kraadi juures voolavusega 1000, mis on 71 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
 Tänapäeval müüdav Ziguli õli on 15W30, ehk siis külmalt paksem ja soojalt vedelam. VBolla alguses oli Ziguli õli parem, kuid praeguse Ziguli õliga, -25 juures starter ei jõudnud midagi teha.

You see, pal, Elvis can´t read a contract.
All he knows is, no Ferrari, no rides with the top down.
Vasta
#4

(30-10-2024, 23:33 PM)al101 Kirjutas:  Mul oleks üks huvitav küsimus.

See puudutab mootoreid, mida pandi peale Moskvitsidele, Volgadele ja Villistele, ütleme 60-90 aastate mootorid.

Kas neist ühelgi mootoril on külm vs soe mootor meeletu soojuspaisumine?
Pean siis silmas olukorda, et külmast poest on mootor umbes nii hõre, et münt kukub läbi silindri ja kuumast peast muutub väga tihedaks või ei ole ikkagi sellist vahet?

Järgmine küsimus oleks, mis lõpuga õli on neile mootoritele tehasepoolt ettenähtud või millega teate, et sõidab? 30 40 50 60?

Kordan siis üle asjaolu, et õli esimene number näiteks 5W näitab selle voolavust külmana ja teine number näiteks 40, näitab selle voolavust 100 kraadi juures.
näiteks 5W40 õli. 40 kraadi juures on selle voolavus midagi 68-100 ja 100 kraadi juures 12,5-16 vahemikus tavaliselt. ASTM D445 mõõtmismetoodika kohaselt.

Samal ajal see 5W40 õli 0 kraadi juures on 800-1200 ehk siis meeletult paksem.

Ehk siis aimate ehk, kuhu ma tahan jõuda? 100 kraadi juures näiteks 40 lõpuga õli voolavusega 14 näiteks ja 0 kraadi juures näiteks 1000, olenevalt täpsest 5W40 õlimudelist, aga peab olema lubatud vahemikus.

Ja tahan rõhuda sellele, et tavaliselt saavad mootorid 40 lõpuga õliga hakkama 100 kraadi juures, ehk siis mingi 13-15 voolavusega.

Samuti rõhun selle 5W40 õli voolavuste erinevusele, 100 kraadi juures näiteks 14, 40 kraadi juures näiteks 80 ja 0c juures näiteks 1000.
Vaadake, kui meeletult palju paksem on see õli 0 kraadi juures.

Minu küsimus on see, et kui need mootorid saavad hakkama 100 kraadi juures 40 lõpuga õliga, ehk siis voolavusega näiteks 14, siis miks nad ei peaks hakkama saama 0 kraadi juures voolavusega 1000, mis on 71 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
Ma ei saa päris hästi aru, mis su küsimus oli, kui sul ikka oli mingi küsimus  Smile See on teada fakt et õlidel on 0°C ja 100°C juures erinev viskoossus.
Tavaliselt ei näidata 0-kraadi juures, aga leidsin sellise graafiku.
   
Jämedalt muutub viskoossus 0->40°C 10x ja 40->120° uuesti 10x.
Kindlasti saavad mootorid lühiajaliselt hakkama palju paksema õliga, aga viskoossuse kasvuga kasvab märgatavalt ka hõõrdetakistus = kütusekulu (ja see ei ole "roheline")
Kõik tootjad kasutaks võimalusel "õli", mille viskoossus temperatuuri muutudes ei muutuks. Tänased 0W-8 ja 0W-16 õlid on juba suht lähedal sellele.
Eeldusel muidugi, et sellel "õlil" on endiselt olemas määrdeomadused  Big Grin
Kui 15W-xx õliga talvel käima ei taha vedada, siis pane sisse 10W-xx või 5W-xx.
Või kui sul suurtel koormustel (=kõrgem temp) töötav mootor, siis pane xW-20/xW-30 asemel sisse xW-40/xW-50
Mootorite puhul õli valikul tuleb soojuspaisumine jutuks ainult uutel mootoritel - vanematel oleks õigem kasutada terminit "kulumine".
EDIT: See on kah üks ülevaatlik tabel:
   
Vasta
#5

Mismõttes viskoossus ei muutuks?
Isegi 0W8 viskoossus muutub kõvasti 0 kraadi versus töötemperatuur 100 kraadi on meeletu paksuse vahega.

Sinu toodud tabel ei ole õige.
sest 0W, 5W jne õli ei saa mõõta 100 kraadi juures, sest seal töötab teine number 20 30 40 jne.
0W 5W jne õlisid mõõdetakse miinuskraadidel.
Õlid on multiviskoossed ja erinevatel temperatuuridel loevad erinevad numbrid.
See tabel näitab võibolla õlisid, mis ei ole multiviskoossed, aga sellest infost pole meile mingit kasu, kuna mootoriõlid on multiviskoossed.

Minu jutu mõte on see, et levitatakse müüti, nagu vanad autod ei saaks hakkama 0W ja 5W õliga, aga olles õlisid uurinud, siis ei leia ma põhjust, miks vanad autod ei peaks saama hakkama 0W40 ja 5W40 õlidega.

Kui zigulile sobib 15W30 õli, ehk siis 30 lõpuga õli, mis on päris vedel 100 kraadi juures ehk siis töösooja mootoriga, siis sõidab see ziguli väga edukalt 0W40 ja 5W40 õlidega.

Eesti kliimas puudub igasugune mõte kasutada 15W ja 10W õli, kuna see tapab mootorit  talvel külmaga.
5W40 sõidab suht igal pool nagu ka 0W40.


Kui suurt soojuspaisumist ei ole, siis ma ei leia ühtegi põhjust, miks ei peaks vanad autod saama hakkama 0W ja 5W õlidega, kuna need on 0 kraadi juures päris paksud.

Näiteks 0W40 õli on 100 kraadi juures 13 voolavusega, vana auto saab sellega hakkama, samal ajal on ta 0 kraadi juures mingi 300-500 voolavusega, ehk siis 30 korda paksem, mis tähendab, et ta saab 0W õliga külmalt hakkama.

10W õli ostmisel puudub laias laastus igasugune mõte, sellel on mõtet väga üksikutel mootoritel.


Minu jaoks on häiriv, et autopoed ja töökojad räägivad, kuidas 0W õlid on jube vedelad, aga tegelikult ei ole.
Tekib küsimus, miks nad ei tea seda? Kas tõesti ei võeta vaevaks uurida õlitootjate andmelehti ja natukenegi kodutööd teha sel teemal.
Millegipärast kipuvad inimesed muutma vanal autol esimest numbrit, 5W30 asemel näiteks 10W30, kuigi tegelikult tuleks valida hoopis 0W40 või 5W40, sellest oleks kasu, 10W30 valimisest oleks ainult kahju.

Minu lemmikud viskoosused ongi 0W40 ja 5W40, kuna need sõidavad suht igal pool ja kaitsevad mootorit hästi.

Toon välja Motul 0W8 õli voolavused 40c ja 100c juures ja seal on oluline vahe voolavusel. 40 kraadi juures on see õli umbes 5 korda paksem, kui 100 kraadi juures.
Viscosity grade SAE J 300 0W-8
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.842
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 26.1 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 5.3 mm²/s

Mina isiklikult eelistan kasutada 0W40 ja 5W40 õlisid.
Võibolla üsna uue auto puhul kasutaksin 0W30, aga kindlasti mitte enam alla.
Üldiselt saavad ka uuemad mootorid 40 lõpuga õlidega hakkama.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#6

(01-11-2024, 17:37 PM)al101 Kirjutas:  Mismõttes viskoossus ei muutuks?
Isegi 0W8 viskoossus muutub kõvasti 0 kraadi versus töötemperatuur 100 kraadi on meeletu paksuse vahega.

Sinu toodud tabel ei ole õige.
sest 0W, 5W jne õli ei saa mõõta 100 kraadi juures, sest seal töötab teine number 20 30 40 jne.
Loe uuesti  Smile
"Kõik tootjad kasutaks võimalusel "õli", mille viskoossus temperatuuri muutudes ei muutuks. Tänased 0W-8 ja 0W-16 õlid on juba suht lähedal sellele."
Viskoossust saab mõõta kõikidel temperatuuridel mille juures vedelik on vedelas olekus (temp.> pour point)!
Vasta
#7

Ma isiklikult ei saa aru, miks selle õliteemaga enda (ja teiste) pead vaevata.

1. Tänapäevase mootori puhul paned seda õli, mis tootja on ette näinud - tõenäosus, et see sõiduk siis ka veel su käes on, kui mingid õlimarkide vahed välja tulevad, on kaduvväike.
2. Nõukogude päritolu vanatehnika puhul on nii mootori enda kui varuosade kvaliteet nagunii selline, et hea kui iga teise õlivahetuse tagant kapremontima ei pea, seega pole jälle suuremat vahet, mida sinna valada. Nagunii on tolerantsid ka trammipeatusevahe suurusjärgust, ehk sama õli võib eri mootoritel anda radikaalselt erinevaid tulemusi. Kui käima läheb ja ei kolise, siis järelikult on hea küll.
3. Lääne vanatehnika puhul kehtib üldjoontes 1. punkt, a kuna kapitalistlike eriteenistuste salasepitsuste tõttu võivad need vahel ka rohkem kui 20k ilma kapremondita vastu pidada, siis elukaare lõpuosas paned tehasesoovituse teisele numbrile 10 otsa. Samas kui aastane läbisõit on stiilis 5000km, siis tõenäosus, et sinu käes see asi mingi valest õlist tingitud veani jõuab, on jälle kaduvväike, seega võib seda vabalt ka mitte teha. Kui tootja on kõvasti mööda pannud, on see vastavates margi-ringkondades selleks ajaks üldteada, siis lähtud rahvatarkusest.

Peaasi, et õli on sees, tänapäevaste õlide omadused on nagunii nii mäekõrguselt ajaloolistest üle, et sügavalt mööda panemiseks peab ikka südamest pingutama. Tsiklite puhul on ainult natuke kabetamist sellega, et sidur ka töötaks, näiteks minu vanatehnika ei taha miskipärast väga Motuli õli, hakkab agressiivse sidurikasutuse puhul kaasa vedama - Castrol samas töötab ja probleem lahendatud. Tõele au andes ei ole selle raketi ketaste materjal muidugi enam ajalooliselt korrektne, niiet see probleem võib ka vabalt "tänapäevaste" juurtega olla.
Vasta
#8

(04-11-2024, 12:25 PM)Jesper Kirjutas:  2. Nõukogude päritolu vanatehnika puhul on nii mootori enda kui varuosade kvaliteet nagunii selline, et hea kui iga teise õlivahetuse tagant kapremontima ei pea, seega pole jälle suuremat vahet, mida sinna valada. Nagunii on tolerantsid ka trammipeatusevahe suurusjärgust, ehk sama õli võib eri mootoritel anda radikaalselt erinevaid tulemusi. Kui käima läheb ja ei kolise, siis järelikult on hea küll.

Peaasi, et õli on sees, tänapäevaste õlide omadused on nagunii nii mäekõrguselt ajaloolistest üle, et sügavalt mööda panemiseks peab ikka südamest pingutama.
Oma Mosse 2140 mootori võtsin lahti pea kohe peale ostmist  ja 75000km. läbimist ning avastasin, et väntvõlli õlituskanalite augud olid juba pooleldi kinni tagitanud. Samuti olid katki ülemised surverõngad. See saigi nagu põhjuseks lahtivõtmiseks. Sai mootor remonditud ja  ära puhastatud ja sisse poolsünt 10W40. Õli marki kahjuks ei mäleta aga  ei olnud mingi imekallis õli. Peale seda sõitsin selle autoga veel 185 tuh. km. ja ei hakanud veel õli tarbima. Selline vahe on siis õlil ja Õlil.
Teades eelmise omaniku töökohta ja seda asjaolu, et Kamza õli voolas seal ojadena.... siis ei ole seal midagi imestada....

Seega ei ole vene tehnikal vaja seda kap-rem. ikka pidevalt teha. Pigem mootor korralikult seest puhtaks saada ja tänapäevased õlid sisse. Õigel ajal õli vahetada ja häda pole midagi.
T.
Vasta
#9

Jah, noh see oligi mu mõte - et kui 10W40 töötab, siis pole mõtet oma pead vaevata, et äkki oleks parem see või too. Me ei saa kunagi teada, kas 5W40-ga oleks su mosse äkki 195k läbi sõitnud, aga olgem ausad, on sel tähtsust?

Miks ma Lääne vanatehnika 3. punktina eraldi välja tõin on see, et tänapäeval on ka näiteks Ford Escort Mk5 RS2000 või BMW E36 vanatehnika - see on juba selline aeg kus hakati laiatarbeautodele tegema natuke peenemaid mootoreid, mida on reaalselt võimalik vale õli ja hingestatud kasutusega pilbasteks lasta. 70ndate ja 80ndate Fordid samas nurruvad samamoodi 10W40 peal, kas nüüd äkki 10W30, 5W40 või 5W30 vähendaks-suurendaks kulumist 5% siia-sinna, on sügavalt akadeemiline küsimus...
Vasta
#10

(04-11-2024, 12:59 PM)Jesper Kirjutas:  Jah, noh see oligi mu mõte - et kui 10W40 töötab, siis pole mõtet oma pead vaevata, et äkki oleks parem see või too. Me ei saa kunagi teada, kas 5W40-ga oleks su mosse äkki 195k läbi sõitnud, aga olgem ausad, on sel tähtsust?

Ma arvan, et tänapäeval pole see enam üldse tähtis sest kõik õlid on head ja midagi hullu ei tohiks juhtuda.
Vasta
#11

Tegelikult see 5W40 või misiganes number õlide juures alles pool tõde, olulisemad arvud ja tähed kirjutatud pudelitel pool fonti väiksemas kirjas mis näitavad täpselt ära kuhu seda valada tohib ja mis omadastele vastab.

Muidugi vana(vene)tehnikafoorumi-kontekstis rääkides keskmise madalapöördelise väikse erivõimsusega mootori jaoks on suvaline maximast ostetud 10W40 mäekõrguselt parem kui see mis sinna tehasest valati, seega pole mõtet väga üle mõelda Big Grin
Vasta
#12

(04-11-2024, 11:13 AM)maaks Kirjutas:  
(01-11-2024, 17:37 PM)al101 Kirjutas:  Mismõttes viskoossus ei muutuks?
Isegi 0W8 viskoossus muutub kõvasti 0 kraadi versus töötemperatuur 100 kraadi on meeletu paksuse vahega.

Sinu toodud tabel ei ole õige.
sest 0W, 5W jne õli ei saa mõõta 100 kraadi juures, sest seal töötab teine number 20 30 40 jne.
Loe uuesti  Smile
"Kõik tootjad kasutaks võimalusel "õli", mille viskoossus temperatuuri muutudes ei muutuks. Tänased 0W-8 ja 0W-16 õlid on juba suht lähedal sellele."
Viskoossust saab mõõta kõikidel temperatuuridel mille juures vedelik on vedelas olekus (temp.> pour point)!

0W8 ja ammugi mitte 0W16 õlid ei ole ligilähedalgi sellele, millest sa räägid. nende viskoossus on kordades muutuv 0 versus 100 kraadi.
Ei usu, et sellist õli ka kunagi teha õnnestub, millest sa räägid.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#13

(04-11-2024, 14:18 PM)meeterkeere Kirjutas:  Tegelikult see 5W40 või misiganes number õlide juures alles pool tõde, olulisemad arvud ja tähed kirjutatud pudelitel pool fonti väiksemas kirjas mis näitavad täpselt ära kuhu seda valada tohib ja mis omadastele vastab.

Muidugi vana(vene)tehnikafoorumi-kontekstis rääkides keskmise madalapöördelise väikse erivõimsusega mootori jaoks on suvaline maximast ostetud 10W40 mäekõrguselt parem kui see mis sinna tehasest valati, seega pole mõtet väga üle mõelda Big Grin

õli viskoossusnumber on õli juures kõige olulisem näitaja. Sest vale viskoossus, rikub mootorit.
Alles peale seda, tuleb õli kvaliteet ja täpsed omadused.

Üldiselt on nii, et kui õli omadustega väga tugevalt mööda ei pane, sõidavad kõik õlid igal pool ja mitte midagi ei juhtu.
Jah, kui tahad saada maksimaalset kestvust mootorist, siis tuleb natuke hoolikamalt valida ja olenevalt ka täpsest mootorist võib mõnel mootoril olla täpsemaid nõudeid.
Kuid õlidega üldiselt nii pole, et see õli nüüd on vale ja rikub mootori ära, ei riku, lihtsalt eluiga võib muutuda.
Õige viskoossuse pead muidugi valima 5W40 on üldiselt selline turvaline viskoossus, mis sõidab suht igal pool ja üldiselt ka 0W40.
Siinkohal räägime ikkagi vähegi normaalsetest õlidest, mitte teab millest, mille kaevad ei tea kust välja.


Üldiselt kehtib põhimõte, mida kõrgema klassi õli, seda parem, aga päris täpsed omadused saad teada alles laboris.
Samuti ei leia ma Eesti kliimas mitte mingit mõtet kasutada 10W õli, 5W40 on ideaalne õli vanale autole, eeldusel, et mootor ikka seest puhas ka on ja tihendid korras, et sealt hea õli midagi lahti ei pese.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#14

(04-11-2024, 12:59 PM)Jesper Kirjutas:  Jah, noh see oligi mu mõte - et kui 10W40 töötab, siis pole mõtet oma pead vaevata, et äkki oleks parem see või too. Me ei saa kunagi teada, kas 5W40-ga oleks su mosse äkki 195k läbi sõitnud, aga olgem ausad, on sel tähtsust?

Miks ma Lääne vanatehnika 3. punktina eraldi välja tõin on see, et tänapäeval on ka näiteks Ford Escort Mk5 RS2000 või BMW E36 vanatehnika - see on juba selline aeg kus hakati laiatarbeautodele tegema natuke peenemaid mootoreid, mida on reaalselt võimalik vale õli ja hingestatud kasutusega pilbasteks lasta. 70ndate ja 80ndate Fordid samas nurruvad samamoodi 10W40 peal, kas nüüd äkki 10W30, 5W40 või 5W30 vähendaks-suurendaks kulumist 5% siia-sinna, on sügavalt akadeemiline küsimus...

5W40 muudab palju, sest külmkäivitused on siis mootorile kergemad, eriti jahedamate ilmadega.
30 lõpuga õli mina vanas autos ei kasutaks.
Vanas autos kasutaksin ainult neid kahte varianti 5W40 või 0W40, kui väga vaja, siis ka 5W50.
10W õlil ei leia ma mingit mõtet, see tapab mootorit külmkäivitustega.
Kasutan ka oma praeguses autos 5W40 õli ja teises, mille maha müüsin, kasutasin 0W40.
Kui millalgi mõne uuema ostan 2020+, siis kasutan ilmselt kas 0W30 või 0W40.
Kasutan API SP klassi õli praegusel juhul.

Mina leian küll mõtet oma autot hoida, selle tulemusi võid ka ise tunda, iial ei tea, mis muidu juhtuks ja nii on seda autot ka parem müüa.
Eriti uunikumi puhul, mida üks tulihingeline uunikumi fänn tahab igal juhul hoida, ükskõik, kas jätab endale või müüb maha.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#15

Enne kui mõni kaasfoorumlane kogemata jälle libedale teele sattuma ning sellele õlijutule vastama peaks, soovitan sukelduda foorumi ajalukku ning tutvuda antud kasutaja algatatud kolme teemaga (eriti keskmisega Big Grin ).
Vasta
#16

(04-11-2024, 17:22 PM)al101 Kirjutas:  õli viskoossusnumber on õli juures kõige olulisem näitaja. Sest vale viskoossus, rikub mootorit.
Alles peale seda, tuleb õli kvaliteet ja täpsed omadused.
...

Nii põhjapanev väide ootab natuke põhjalikumat selgitust. Mismoodi see mootori rikkumine siis toimub vale viskoossusklassi puhul ja ei toimu "õige" puhul? Mis seal täpsemalt rikki läheb?

Ning kas õige on siis 0W8? Kõigile või ainult "millelegi"?

Toungue

Ma jälle kinnitan AKF! Jesperi väidet, et enamus laiatarbemootoreid on rahul, kui seal sees tootja soovituse kohane mootoriõli ringleb ja milline selle viskoossusklass tootja antud valikutest täpselt  on, hakkab pilli puhuma miljonise läbisõidu või Nürnburgringi mitmenda läbimise puhul.

Eestis näikse 5W40 olema päris hea katvusega enamuse padade jaoks, kuniks rahakott kannatab.
Vasta
#17

Mootorid kannatavad jah päris mitut viskoossust, see on tõsi.
Õli viskoossus on kõige olulisem näitaja põhjusel, kuna viskoossusest sõltub, kas õli jõuab piisavalt ruttu igale poole ja kas ta suudab sinna tekitada kaitsva õlikile, seda ka karmimates oludes, kus kuumus on suurem.

0W8 on juba nii ekstreemne näide, et sellele ma ei julge vastata, mina seda ei kallaks mitte ühessegi mootorisse.
Ma tean, et Toyota uued hübriidid sõidavad 0W8 ja 0W16 õlidega.
Külmast peast ei tohiks see õli olla probleem, aga 100 kraadi juures muutub 8 lõpuga õli väga vedelaks.

Peale seda tulevad loomulikult määrimisomadused ja nende säilitamine.
Kuid, kui rääkida vähegi normaalsetest õlidest, siis ükski õli mootorit ära ei riku, kuni viskoossus on õige.
Kuigi teatud mootorid jah võivad olla tundlikumad teatud õlide suhtes. Näiteks DPF filter ja otsesissepritse.

Seda ma ka ütlesin, et 5W40/0W40 töötab suht koht igas mootoris, kui nüüd väga erinevast mootorist ei räägi.
Kuigi uues mootoris võib turvalisem olla kasutada 0W30, tehased nõuavad tihti 0W20.

Viisid mootorit rikkuda on näiteks 15W40 õli kasutamine talvel, külmkäivitused saavad eriliselt kulutavad olema sellele mootorile, eriti, kui ise ka mootorit ei hoia.

Siis teine võimalus on kasutada 0W20 või 5W20 ehk siis 20 lõpuga õli mootoris, millele see ei sobi või kasutada seda väga karmides oludes, kus temperatuurid lähevad eriti kõrgeks ja õli muutub seda vedelamaks.

Jah manuaalist kinni pidamine on ka õige, aga kui õlisid tunned on manuaalist võimalik väljuda ja võid isegi mootorile head teha.
Eriti puudutab see vanu mootoreid, mille manuaalides pole kirjas tänapäevaseid õlisid.

Minu õlide teemaalgatuse mõte on tegelikult juhtida tähelepanu müütidele, kus arvatakse, et 0W õlid on vedelad ja nagu 5W40 õli ei sobiks vanadesse mootoritesse.
Kuna tegelikkuses ei ole need õlid vedelad ja töötavad ka vanades mootorites.
Üllatav on asja juures see, et isegi mitmed töökojad ja autopoed ei ole ennast õlidega kurssi viinud ja levitavad müüti, nagu 0W õlid oleks vedelad.
Toonitan siinkohal, et 0W on külma viskoossuse näitaja, teine number on sellest eraldiseisev, kuigi vahepealsetel temperatuuridel nad võivad ka üksteist mõjutada.
0W20 õli loomulikult on 100 kraadi juures vedel, aga 0W40 ei ole.

Jube paljud inimesed teevad selle vea, ka mina kunagi, kui asja ei tundnud, et auto vanemaks saades muudavad esimest numbrit.
Näiteks panevad 5W30 asemel 10W30. Kuigi tegelikkuses tehakse sellega mootorile karuteene ja mingit kasu ei saavutata.
Tegelikkuses tuleks vanal mootoril 5W30 asendada 5W40 või 0W40-ga. Ehk siis muuta tuleb teist numbrit, mitte esimest.

Eriti hõredate mootorite puhul saab kasutada isegi 5W50 õli.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#18

Eks igaühel on oma puuslik, mille poole palvetada - kellel Jeesus, kellel viskoossus. Reaalselt on asjast midagi jagava inseneri poolt optimeeritud õlitussüsteemis parameetreid nii palju, et tavajussil ei ole lootustki millegi kuskilt august sisse valamisega seal midagi otsustavalt parendada.

Väidetavalt on olnud juhtumeid, kus mingid sajatuhandeseid unifitseeritud sõidukiparke jooksutavad firmad, nagu UPS või DHL näiteks, on palganud insenere midagi re-optimeerima, kuna tüüpilise kulleri sõidurežiim on üsna erinev "tehase keskmisest" ning mingeid parameetreid selle jaoks paika timmides on võimalik millegi pealt säästa. Näiteks 0.30€ päevas kütusekulult on selline vahe, mida üksikisik praktiliselt ei märka, aga 100k sõiduki peale see on 11 miljonit aastas. Aga üksikisikul ei ole seda ressurssi ning olgem ausad, ka vajadust. Pane see 30 senti iga päev hoiupõrsasse ja saad sama tulemuse garanteeritult ja palju vähema peavaluga.

See on umbes sama, nagu kõik fännavad 98-oktaanilist bensiini, arvates et kui number on suurem ja liiter kallim, siis peab see ju palju äkilisem olema. Reaalselt on selle liitris tänu detonatsioonikindlust tõstvatele lisanditele energiat vähem ja kui mootorijuhtimisel pole mingeid andureid, mille järgi paagis loksuva vedeliku oktaanarvu tuvastada ning mingeid täitureid, millega silindrisurvet tõsta, ei oska ta sellega ka midagi peale hakata ning kütusekulu suureneb.
Vasta
#19

(04-11-2024, 20:58 PM)Jesper Kirjutas:  Eks igaühel on oma puuslik, mille poole palvetada - kellel Jeesus, kellel viskoossus. Reaalselt on asjast midagi jagava inseneri poolt optimeeritud õlitussüsteemis parameetreid nii palju, et tavajussil ei ole lootustki millegi kuskilt august sisse valamisega seal midagi otsustavalt parendada.

Väidetavalt on olnud juhtumeid, kus mingid sajatuhandeseid unifitseeritud sõidukiparke jooksutavad firmad, nagu UPS või DHL näiteks, on palganud insenere midagi re-optimeerima, kuna tüüpilise kulleri sõidurežiim on üsna erinev "tehase keskmisest" ning mingeid parameetreid selle jaoks paika timmides on võimalik millegi pealt säästa. Näiteks 0.30€ päevas kütusekulult on selline vahe, mida üksikisik praktiliselt ei märka, aga 100k sõiduki peale see on 11 miljonit aastas. Aga üksikisikul ei ole seda ressurssi ning olgem ausad, ka vajadust. Pane see 30 senti iga päev hoiupõrsasse ja saad sama tulemuse garanteeritult ja palju vähema peavaluga.


Jutt ei ole siin mingist usust, vaid ma olen õlide teemal ennast harinud ja sellepärast ma teangi.
Viskoossus on kõige alus, nagu rehvid on need, mis hoiavad autot teel ja on teega kontaktis ja alles peale seda tuleb auto ehitus.
Samamoodi on õliga, alguses on oluline viskoossus, et erinevatel tingimustel oleks õige õlitus olemas ja peale seda alles õli kaitseomadused.
Kõige hullem on olukord, kus õli ei saa õigel ajal ja õigesti kaitsta mootorit, ehk siis vale viskoossus.
Kaitseb igasugune mootoriõli, aga ei kaitse vale viskoossus.

Vanasti anti vahemik, mis õlisid võib mootoris kasutada, näiteks 0W20 kuni 10W40 (10W osa ainult soojas kliimas).
Praegu panevad paljud autotootjad ette, et 0W20 ja kõik.
Kuid see kõik on kütusekulu ja heitgaaside alla viimise jaoks, et see väike gramm sealt kätte saada.
kuid see gramm ei tasu ära isegi suurel firmal, kuna see on niivõrd väike kütusekulu vahe, et kaob lihtsalt ära kõige muu sekka.
Mina isiklikult keeldun 0W20 õli kasutamast. Mu praegusel autol on see ka lubatud, aga kasutan 5W40.


Ehk siis, kui sa õlisid tunned on küll võimalik valida mootorile sobivam õli, oleneb, mida tehas on sinna otsustanud panna.
Eriti, kui jutt on vanast mootorist, mille manuaal ja õlinõuded on tehtud ajal, kui praeguseid õlisid ei eksisteerinud.

Vanasti ma panin oma diiselsierrasse 10W40 osaliselt sünteetilist õli(poolsünteetline pole õige öelda).
10W40 müüakse ka täissünteetlilist sealjuures.

Kahjuks ma tol ajal ei teadnud, et oleksin sinna rahuga võinud kallata ka 5W40 õli ja oleks mootorit säästnud ja saanud külmaga parema käivituse.
Tõsi, võibolla oleks see õli mootoris midagi lahti pesnud, raske öelda, see oleks olnud ainuke risk, kuid korras piisavalt puhta mootoriga ei oleks midagi juhtunud.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#20

Kontrollküsimus õlieksperdile - kui õli mootoris "midagi lahti peseb", siis mis edasi juhtub?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne