(04-11-2024, 23:08 PM)Lauri_L Kirjutas: Kõige lihtsam näide on täpsus, millega mootorid on disainitud, ehitatud ja kokku pandud. See, mida ja kuidas tehti 30-40-50-60 aastat tagasi on kaugel sellest, kui täpseks on asjad tänapäeval muutunud. Näituseks vanasti (viitame siis samale ajavahemikule 30-40-50-60 aastat tagasi) disainitud ja kasutusele võetud mootorite raam- ja kepsusaalede lõtkud ning tolerantsid olid tuntavalt suuremad, kui need on tänapäevastes mootorites. Ja peab silmas pidama, et need mootorid on tänaseks veel ka kulunud - erodeerunud kohtadest, mida iga remonditöökoda ka taastada ei suuda. Sellised vanemad mootorid sõltusid juba eos suurema viskoossusklassiga mootoriõlist ning õlipumbad olid mootori tootja poolt disainitud erinevalt tänasest suurematele vooluhulkadele ja madalamatele töörõhkudele. Täna, kus ettekirjutatud nõuded (eeskätt keskkonnanõuded) sunnivad mootoritootjaid suurema efektiivsuse (kasuteguri) ja ökonoomsuse suunas, mis omakorda tähendab vedelamaid õlisid, täpsemaid laagreid (väiksemaid lõtke) ja !vastupidiselt! suuremaid õlitussüsteemi rõhkusid ning vähendatud vooluhulkasid.
Mootoriõli on asi, mis müüjale toob head raha. Nagu paljude teiste hästimüüvate asjadega siin maailmas, püütakse mootoriõlide marke-nimetusi hoida tootmises, sest see müüb. Suur miinus selle asja juures on see, et nende õlide koostis (kuigi tarbijale nimi on sama) muutub ajas. Hea alternatiivne näide on Coca-Cola. Müüakse mine tea kui kaua, igas riigis müüakse, koostis on läbi aastate pidevalt muutnud ja erineb riigiti tänapeävalgi. Sama on õlidega. Mobil 1, Valvoline HP, Elf Competiton jpt on tootmises olnud aastakümneid. Aeg-ajal lisanduvad ja vahetuvad nime taga olevad sõnad (nt. Ultra, ESP, Super, Formula jt).
Rõõm on näha, et keegi viitsib süveneda ja on kodutöö korralikult ära teinud. Olen ka seisukohal, miks osta suvaline, kui sama raha (või odavama) eest saab õige.
Panen mõned enda tähelepanekud:
Ei ole halba ega head õli, vaid on sinu mootorile sobivad ja mitte sobivad.
Kalli õli head omadused, mis ta kalliks teevad, ei ole sinu vanale hobikale enamasti olulised.
Sama õli ei pruugi mõned aastad hiljem enam olla sama õli, (mis ei tähenda et ta ei oleks endiselt sinu motole sobiv). Nagu ülal Lauri_L on juba maininud.
Hobiautosse ma Racing märgistusega õli ei valaks, kuna see eeldab õli tihedat vahetust, seal puuduvad lisandid mis õli omadusi hoiaks. Kanku peal seda muidugi kirjas pole.
Sama on tegelikult põhjus miks ma olen hakanud vältima Classic märgistusega õlisid. Classic õli vahetusvälp on 6 kuud, mis on ka kanku peal kirjas. Ehk siis puuduvad lisandid mis õli omadusi pikalt hoiaks. Laisale persoonile mitte esimene valik.
Juba 50-nendate lõpul muide projekteeriti mootorid, mis nõudsid 10W30 õli. Mida siis veel ei eksisteerinudki. 10W30 õli hakati tootma konkreetselt GM tellimusel. Need mootorid läksid peale nii sõiduautodele, kastikatele, bussidele kui kämperitele. Alati tasub ikkagi vaadata mida tootja nõuab, erandeid on.
Üks üldine tähelepanek kõvasti eespool olevatest postidest: näiteks (vedelam) 5W40, 10W40 ja (paksem)15W40 ei ole sama viskoossusega õlid võrrelduna omavahel samadel (ükskõik millistel) tempidel. Tegelik number on nähtav spetsifikatsioonil, mida on kahjuks võrdlemisi raske leida. See vahemik 40 markeeringul on päris lai 12,5 -16,3 aga jah, ilma spetsi uurimata, saab vihje esimesest numbrist.
Kõige olulisem ja väga rahustav teadmine on, et pea ükskõik milline õli täna poest võtta, on see ikkagi parem kui see millega ta omal ajal sõitis.