Vanad head "heureka"-hüüded mootoriõli teemal
#41

Mis ma oskan öelda - eks palju edu siis selle 1988.a. õli hankimisel - raske on, aga peab ära kannatama, sest asi pole ju õige, kui nukkvõlli õlikanalisse "miski" ei ladestu. Sest 1988. aastal ladestus.
Vasta
#42

(04-11-2024, 23:08 PM)Lauri_L Kirjutas:  Kõige lihtsam näide on täpsus, millega mootorid on disainitud, ehitatud ja kokku pandud. See, mida ja kuidas tehti 30-40-50-60 aastat tagasi on kaugel sellest, kui täpseks on asjad tänapäeval muutunud. Näituseks vanasti (viitame siis samale ajavahemikule 30-40-50-60 aastat tagasi) disainitud ja kasutusele võetud mootorite raam- ja kepsusaalede lõtkud ning tolerantsid olid tuntavalt suuremad, kui need on tänapäevastes mootorites. Ja peab silmas pidama, et need mootorid on tänaseks veel ka kulunud - erodeerunud kohtadest, mida iga remonditöökoda ka taastada ei suuda. Sellised vanemad mootorid sõltusid juba eos suurema viskoossusklassiga mootoriõlist ning õlipumbad olid mootori tootja poolt disainitud erinevalt tänasest suurematele vooluhulkadele ja madalamatele töörõhkudele. Täna, kus ettekirjutatud nõuded (eeskätt keskkonnanõuded) sunnivad mootoritootjaid suurema efektiivsuse (kasuteguri) ja ökonoomsuse suunas, mis omakorda tähendab vedelamaid õlisid, täpsemaid laagreid (väiksemaid lõtke) ja !vastupidiselt! suuremaid õlitussüsteemi rõhkusid ning vähendatud vooluhulkasid.

Mootoriõli on asi, mis müüjale toob head raha. Nagu paljude teiste hästimüüvate asjadega siin maailmas, püütakse mootoriõlide marke-nimetusi hoida tootmises, sest see müüb. Suur miinus selle asja juures on see, et nende õlide koostis (kuigi tarbijale nimi on sama) muutub ajas. Hea alternatiivne näide on Coca-Cola. Müüakse mine tea kui kaua, igas riigis müüakse, koostis on läbi aastate pidevalt muutnud ja erineb riigiti tänapeävalgi. Sama on õlidega. Mobil 1, Valvoline HP, Elf Competiton jpt on tootmises olnud aastakümneid. Aeg-ajal lisanduvad ja vahetuvad nime taga olevad sõnad (nt. Ultra, ESP, Super, Formula jt).

Rõõm on näha, et keegi viitsib süveneda ja on kodutöö korralikult ära teinud. Olen ka seisukohal, miks osta suvaline, kui sama raha (või odavama) eest saab õige.
Panen mõned enda tähelepanekud:
Ei ole halba ega head õli, vaid on sinu mootorile sobivad ja mitte sobivad.
Kalli õli head omadused, mis ta kalliks teevad, ei ole sinu vanale hobikale enamasti olulised.
Sama õli ei pruugi mõned aastad hiljem enam olla sama õli, (mis ei tähenda et ta ei oleks endiselt sinu motole sobiv). Nagu ülal Lauri_L on juba maininud.
Hobiautosse ma Racing märgistusega õli ei valaks, kuna see eeldab õli tihedat vahetust, seal puuduvad lisandid mis õli omadusi hoiaks. Kanku peal seda muidugi kirjas pole. 
Sama on tegelikult  põhjus miks ma olen hakanud vältima Classic märgistusega õlisid. Classic õli vahetusvälp on 6 kuud, mis on ka kanku peal kirjas. Ehk siis puuduvad lisandid mis õli omadusi pikalt hoiaks. Laisale persoonile mitte esimene valik.

Juba 50-nendate lõpul muide projekteeriti mootorid, mis nõudsid 10W30 õli. Mida siis veel ei eksisteerinudki. 10W30 õli hakati tootma konkreetselt GM tellimusel. Need mootorid läksid peale nii sõiduautodele, kastikatele, bussidele kui kämperitele. Alati tasub ikkagi vaadata mida tootja nõuab, erandeid on. 

Üks üldine tähelepanek kõvasti eespool olevatest postidest: näiteks (vedelam) 5W40, 10W40 ja (paksem)15W40 ei ole sama viskoossusega õlid võrrelduna omavahel samadel (ükskõik millistel) tempidel. Tegelik number on nähtav spetsifikatsioonil, mida on kahjuks võrdlemisi raske leida. See vahemik 40 markeeringul on päris lai 12,5 -16,3 aga jah, ilma spetsi uurimata, saab vihje esimesest numbrist.

Kõige olulisem ja väga rahustav teadmine on, et pea ükskõik milline õli täna poest võtta, on see ikkagi parem kui see millega ta omal ajal sõitis.
Vasta
#43

(04-11-2024, 22:09 PM)edvard Kirjutas:  Minu kogemus : Peale õlivahetust töötab auto mootor kuidagi siidisemalt / mahedamalt , mingi aja pärast see efekt kaob , kas siis halvenevad õli omadused õli saastumise tõttu , ei tea .

Siin tulebki välja kalli ja tuntud brändi, ning "kõige odavama" (sama viskoossusega) õli vahe. Õlile lisatud lisandid maksavad, ning tänu lisanditele püsibki õli kvaliteet kauem stabiilne.
Vasta
#44

(05-11-2024, 01:19 AM)Jesper Kirjutas:  Mis ma oskan öelda - eks palju edu siis selle 1988.a. õli hankimisel - raske on, aga peab ära kannatama, sest asi pole ju õige, kui nukkvõlli õlikanalisse "miski" ei ladestu. Sest 1988. aastal ladestus.

Classic õlisid toodavad päris mitmed tootjad, päris igas poes letikaup ei ole aga pigem on ikka suht vabalt saadaval.
Ma olen elus mitme mootori lahutamisel esiteks veesärgist igasugust soga kätte saanud, teiseks õlikanalistest ja karterist on musta mullalaadset sadet paraja topsitäie välja kaevanud. Ummistunud nukvõlli õlituslatte on ka nähtud, tagajärjeks paar mm madalamaks kulunud nukk. Samuti ei ole vanatehnika kontekstis korrektne sinu väide, nagu oleks kõik tänapäevased õlid on mäekõrguselt üle 80ndate omadest. Enamikest tänapäeva õlidest ei leia näiteks tsingilisandeid, mis kaitsevad tööpindasid suurte löökkoormuste eest.
Lisaks veel omast kogemustest erinevate sama viskoosusega õlidega katsetades auto mootorites võivad õlikulus päris suured erinevused välba jooksul olla. Bmw M52 mootorile näiteks ei meeldinud Mobil 1 õli, hüdrotõukurid kippusid tiksuma. Liquy Moly või Motuliga seda probleemi ei olnud.
Kokkuvõtvalt tänapäevase igapäevasõiduki kontekstis piisab jah kui tehase soovituse järgi õli sisse panna. VAnatehnika puhul tuleb vahest loomingulisemalt läheneda, eriti kui auto vahest näiteks ringrajal käib või kasvõi talverallist osa võtab.
Vasta
#45

(7 tundi tagasi)Fox Kirjutas:  ...
Kokkuvõtvalt tänapäevase igapäevasõiduki kontekstis piisab jah kui tehase soovituse järgi õli sisse panna. VAnatehnika puhul tuleb vahest loomingulisemalt läheneda, eriti kui auto vahest näiteks ringrajal käib või kasvõi talverallist osa võtab.

Sellest lõigust oleks tegelikult kasu ka, kui siin oleks viide selle loomingulise lähenemise selgituseks. Muidu jääb suti mage maik maha...

Teeme näitlikult: millist õli peaks panema napi 400 kkm sõitnud M117.952 murelik omanik enne Talverallile minekut kindlustamaks mootori hea tervise?
Vasta
#46

(7 tundi tagasi)Fox Kirjutas:  Ummistunud nukvõlli õlituslatte on ka nähtud, tagajärjeks paar mm madalamaks kulunud nukk.
Järgmine jauramine jauramise pärast - ma ei väitnud midagi umbes kanali kohta, ma väitsin seda, et olukord "tänapäevane õli peseb hästitöötaval mootoril millegi lahti ja see ummistab õlikanali" ei ole realistlik. See nukk oleks otsad andnud igal juhul ja iga õliga. Võibolla paremate pesuomadustega õli oleks ajapikku kanali lahti uuristanud, kui seal muda keskel veel mingi imepeen auk alles oli. Samamoodi kui sul on karteris muda nii palju, et see õlivõtturi ära ummistab, siis pole nagu erilist vahet, mida sisse valada. Legend ikkagi on spetsiifiliselt see, et "sõitsin pikalt odava mineraaliga/poolsündiga, siis valasin täissündi sisse ja mootor jooksis kokku".

Mis puudutab tsinki, siis ma isiklikult kahtlustan, et tegu on inglaste religiooniga umbes samast reast nagu jalgpall ja kuninglikud beebid, anoh samas mine tea, ilmselt kui mul oleks mingi vana Ferrari vms kallis eksootika, siis igaks juhuks paneks isegi. Ja noh olgu igaks juhuks öeldud, et ma ei pea end kõiketeadjaks või õlieksperdiks, lihtsalt mul on selle koha peal, kus vähe vihasema silmavaatega noored hoiavad Koraani, koduses riiulis Mihkel Naamsi teos "Autode määrdeained" (Tartu, 2012).

See lauslolluse, googletarkuse ja vanameesteheietuste kogus tehnikafoorumis ületab kohati kriitilise taseme ning sunnib sulge haarama...
Vasta
#47

Ma kasutan oma diiselaudil motuli õli 5W40 , täpsemalt pole meeles , mis valemid seal õlinõu peale kleebitud on , õlivahetuse püüan teha 7500 kilomeetri läbisõidu järel , see õli mis karterist välja tuleb , on must ja uus õli mis mootorisse saab muudab ka värvi 1500 kilomeetri läbimise järel , 10 000 diiselautol , eriti "eakal"  on minu arvates liiast . Igaühel on õigus oma arvamusele ,  igavesti ei kesta ükski masin , muidugi kiire sõidu harrastajatel on arvatavasti vaja spetsiaalõlisi oma autode mootoritesse  valada ning õli vahetada iga ralli läbimise järel .
Vasta
#48

Kiire sõidu harrastajal on veel eriti lihtne - valad selle õli sisse, mille sulle mootori ehitanud tüüp ette kirjutas ja moos Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne