(05-12-2024, 15:04 PM)honkomees Kirjutas: (05-12-2024, 14:30 PM)indreksirk Kirjutas: Ma veel rõhutan seda, et kui tegelikult olemasolev sõiduk lasta automaatselt registrist kustutada, siis just selles normis nimetatud tegevuse tegemata jätmise eest on ette nähtud karistus - füüsilisele isikule rahatrahv kuni 100 trahviühikut (800 eurot), juriidilisele isikule kuni 32 000 eurot. Toimingu tegemise tähtaeg on 31.10.2026.
Kui on soov selline sõiduk alles hoida, siis tuleb ikkagi midagi teha. Karistusnormi adressaadiks on sõiduki omanik või vastutav kasutaja.
Aga kas ka nende nn vanas registris olevate sõidukite omamise eest tuleb karistus? Need on ju ka kunagi riigi poolt automaagiliselt registrist kustutatud (taasiseisvumise esimene sinine pass, kaheosaline roheline jne, mille eest oleme ometi maksnud reg lõivu ja riik need tühistas, nüüd hakkab ka karistama?).
Ma ei saa küsimusest aru.
Kui küsimus on selles, et kas automaksu tuleb maksta nende autode eest, mis on kunagi olnud registreeritud, kuid mingil põhjusel enam ei ole, siis sellele on vastus EI. Automaksu aluseks on tänane liiklusregister, mida igaüks saab ka ise Transpordiameti e-teeninduses enda kohta vaadata. Maksu ei pea maksma nende autode eest, mis olid tsaariajal registris, EW ajal, NL ajal või ka meie praeguse vabariigi algusaastail, kuid mida praegu enam mingil põhjusel seal ei ole.
Kui küsimus on selles, et kunagi ammustel aegadel registris olnud ja sealt mistahes põhjustel kustutatud (või lihtsalt uuematesse andmekogudesse edasi mitte kandunud) sõiduk on alles, siis minu varasemas postituses on ju selgelt kirjas, millised on uue karistusnormi kohaldamise alused - tegelikult olemasolev auto lastakse Transpordiameti e-teeninduses nähtavast registrist automaatselt kustutada kadunud sõidukina (st seda ei kustutata ajutiselt registrist, ei viida TÜV läbimisega aktiivsesse registrisse ega viida jäätmejaama, kuigi sõiduk on alles). See karistusnorm hakkab kehtima alates 01.01.2025 ehk enne karistusnormi jõustumist toimunud sündmustele see ei kohaldu. Loomulikult ei kohaldu see ka juhtumitele, kus täna igaühele meist nähtavas liiklusregistri andmekogus ei ole sellist sõidukit näha.
Küll aga on olemas juba praegu karistusnorm selle eest, kui keskkonda reostatakse. See ei ole seotud sellega, kas konkreetne põllu peal mädanev auto on kantud mingisse registrisse või kas mingi tänase või kunagise registri andmed näitavad tema võimalikku omanikku. Sellisel juhul tehakse kindlaks praegune omanik ja karistatakse teda. Kui see ei õnnestu, siis ei saagi keegi karistada. Kui selline auto on kunagise omaniku enda maa peal ja reostab seal loodust, siis on muidugi keeruline lükata ümber loogilist järeldust, et kunagi registrisse kantud omanik ja kinnisasja omanik ei ole samad isikud. Aga juriidika pakub ka siin erinevaid tõlgendusi.
Tasub teada seda, et kõik registrist kustutatud sõidukid loetakse menetluses oleva eelnõu 461SE kohaselt tulevikus sellisteks sõidukiteks, mida võib lihtsustatud korras viia jäätmejaama. Kui aga liiklusregistrist kustutatud sõiduk asub kellegi teise maal, siis võib kinnisasja omanik selle viia jäätmejaama omaniku käest küsimata. Kui avalikus ruumis, st teedel (ka parklates) on pargitud sõiduk, mis on rohkem kui 3 kuud registreerimata (st ka ajutiselt registrist kustutatud), siis viiakse hoiukohta nagu valesti pargitud sõiduk. Ja sealt juba jäätmejaama.
Ma ei tea, kas oskasin küsimusest aru saada. Oleks oluliselt lihtsam, kui õiguslike küsimuste esitamisel välditakse väljamõeldud või eksitavaid sõnu - näiteks antud juhul "automaagiline"või millegi "tühistamine". Kuni umbes aastani 2000 Eestis registreeritud sõidukid, mida sellel sajandil ei ole riigile teadaolevalt liigutatud (st ei ole tehtud ülevaatust ega registritoiminguid), on sellises huvitavas uinunud olekus, et neid ei ole praegu kasutusel olevasse andmekogusse üle kantud. Selle põhjuseks on asjaolu, et nii kaua kasutusest väljasolevaid sõidukeid ei pruugi enam alles olla ning tol ajal registrisse kantud andmete usaldusväärsus ei ole kuigi suur. Midagi ei ole tühistatud - kui Sul on selline auto, siis esita taotlus ja kanna liiklusregistrisse. Selline auto tuleb enne kontrolliks ka ette näidata.
Jätkuküsimustele sellel teemal ma vastama ei hakka, kuna nüansse on palju ning iga selline olukord leiab lahenduse rätsepameetodil, sh ka küsimus võimalikus uues riigilõivus (või registreerimistasus) ja selle suuruses.