Fundamentaalselt on igal registril seadus või määrus, mis sätestab, mis andmeid hoitakse, kuidas uuendatakse ja kuidas jagatakse. Seal ei ole sätestatud, KUIDAS seaduse nõuded täpselt täidetakse, kuidas on lahendatud tehnilised detailid, päringud, kuhu peab sisse logima, kuidas täpselt lugemispea magnetketta doomenite kohal hõljub jne. See kõik on registripidaja otsus ja vastutus, seadus kehtib ka temale. Ja kuna registripidajad on Liiklusregistril ja sellel muuseumi-asjal erinevad, siis see, et ühes on mingi asi ühtmoodi tehtud ei tähenda, et teises on samamoodi. Samuti kui keegi tarbib registriandmeid endale seadusega pandud kohustuse täitmiseks, siis need seaduse-kohustuse komplektid võivad olla erinevad ja sellest tulenevalt võivad ning peavadki tehnilised lahendused erineda. Suht pöidlareegel on näiteks see, et kui tarbijaks on politsei ja teeb seda mingi süüasja uurimise raames, siis neile väljastatakse igasugu nõrku seoseid, ajaloolisi andmeid jms mudru, sest politseitöö on mõnevõrra loominguline ning juhtumi lahendamise eesmärk üldjuhul pühitseb abinõu (siin on piiranguid, aga pole hetkel teema).
Analoogina võib tuua, et näiteks kui Opel ja Ford toodavad mõlemad sõiduauto, siis ühel võib olla tulelüliti vasakul pool rooli ja teisel paremal pool, seadus ei pane paika kasutusmugavust vaid ütleb, et peab olema tulelüliti. Ja oma roll on ka kasutajal, kui ühe firma kunde juhtub olema vasakukäeline ja teise oma paremakäeline, siis vabalt võib olla, et mõlemal on mugav või mõlemal ebamugav. Ning kui sama auto kohandatakse võidusõiduks, siis visatakse tulelüliti üldse üle õla ja teibitakse tuled kinni, sest seda pole reeglites nõutud. Mis ühel juhul mõeldamatu, see teisel juhul mõistlik ja loogiline.
Nüüd mis puudutab Maksuametit, siis üldiselt seal on igal asjal selline maht taga, et isegi kui esimese hooga tekib mingeid probleeme ja kellelegi arvestatakse makse rohkem kui peaks, saavad nad hetkega sadu kaebusi ning parandavad vead üsna kiiresti ära. Kui on vastupidine olukord ja makse arvutatakse vähem, siis läheb kauem, sest kõik on vait nagu kuldid rukkis
Oluline on siiski see, mida seadus täpselt ütleb, see ei ole tegelikult reaalne, et seal majas süsteem ja seadus pikalt eri jalga käivad. Kui, siis ainult mingite väga eksootiliste protseduuride korral, mida tuleb harva ette ja mille kasutajad pole varmad kurtma. Need lepingupakiga liiklevad või kuskil mädanevad autod on ikka suht kindlasti väga levinud nähtus ning mina sellel teemal ei muretseks enne, kui reaalselt häda käes on. Ja siis ka ei muretseks, vaid oleks üks neist sadadest ja hakkaks ametlikult asja ajama, et seadust täidetaks.
See ei ole võrreldav mingite väiksemate süsteemidega, kus kasutajaid on võib-olla napp neljakohaline arv ning vigased protseduurid võivad tõepoolest aastaid oma elu elada. Selle kõige pärast ongi arutelus oluline, mis detailidest täpsemalt jutt. Igasugu udutamine ja analoogidele tuginedes stsenaariumide genereerimine toob kaasa tarbetut hirmu ja segadust, milles kaotajaks jääb alati "väike inimene", kes seda jama uskuma jääb.
Hea näide on see oma paberite "fantoomiostjale" müümine - inimesed maksid nüüd kambapeale terve hunniku raha, kuigi riik pakub täpselt sama fantoomide kustutamise teenust tasuta ja selleks ei pea isegi midagi tegema. Täpp i peale oleks veel, kui need ostetud-müüdud fantoomid poleks mingi nüansi tõttu automaatselt arvelt maha läinud, vaid omanikud saaksid veel midagi registriga jaurata - tüüpiline viis, kuidas osad inimesed sahkerdamisega oma elu keeruliseks teevad, kuigi sirge seljaga oleks palju lihtsam ja odavam. Nagu need venelased, kes massiliselt enne euro tulekut kulda ostsid ja hiljem seda tuntava hinnaalandusega kullafirmadele tagasi müüsid, sest naabri-Nastja ütles, et kindlasti kroon devalveeritakse. Noh, efektiivselt nende kroon devalveeritigi, ehk nad said vähem eurosid kui see, kes ei tõmmelnud, kullafirmade omanikud said oma Bentleydele kuldsed veljed osta, palju õnne.
PS: Et mitte ise segadust külvata, praeguse seisuga tundub, et ka fantoomiostjatele müüdud kraam läheb kenasti ise arvelt maha, vedas, muretsemiseks pole põhjust. Aga see ei olnud tol hetkel, kui see kokkuostubuum algas, veel selge.