Moskva 80
#1

Tere

Kätte on sattunud juba mõnda aega tagasi jäänused paarist väga unikaalse ajalooga rattast. Üks neist sprindi geomeetriaga trekiratas ja teine ülikergete torudega maanteeratas.

Moskva 80 projekteerimisega alustatati 1977 aastal, kui tuli käsk kõrgemalt luua konkurentsi võimelised jalgrattad 1980a nõukogude liidus toimuvatele olümpia mängudele. Üldiselt kasutasid sellel ajal tippsportlased lääne rattaid millest populaarsemad olid Colnago ja De Rosa. Projekti juhiks määrati Georgy Ivanovich Panini ja temaga ühines Reginald Vorontsov 79 aastal kes ka lõpuks Paninilt selle üle võttis ja seejärel lõi legendaarse ratta mudeli Takhion. 

1978 aastal tehti kolm prototüüpi ja 1979-80 aastal tehti kokku umbes 100 ratast. Iga ratas tehti käsitööna tippsportlastele vastavalt nende mõõtmetele. Rattad olid koostatud väga kergete osadega, kasutati palju titaani jne. Kõik detailid peale keti ja sadula nendel ratastel oli toodetud nõukogude liidus. Osadel ratastel kasutati ka Jaapani Ishiwata torusid. Tehti ka mõned komposiit raamiga prototüübid. Kuna esines põhjalikumal testimisel ratastel siiski puudusi otsustati lõpuks ikkagi olümpial lääne rataste kasuks. 

Üks põhi asju mis nõrgaks kohaks jäi oli keskjooksu muhv, mis keermestati üle suuremale itaalia standard keermele ja muhvis olid ka kergendus augud. Seetõttu jäi muhv väga õhukeseks kuna oli disainitud väiksema keerme standardi jaoks. Ka minu trekirattal on keskjooksu muhv kunagi purunenud ja see välja vahetud. Keskjooksu muhvi järgi on ka lihtne eristada varajast Takhionit Moskva 80 rattast.

Alustaks enda ratastest siis maanteerattaga, kuna selle leidsin kõigepealt. Ratas on kahjuks väga halvas seisukorras kuna oli pikalt õues seisnud. Tegemist on kahjuks ka ilma raami numbrita rattaga. Seetõttu pole ka täpselt teada mis värvi see ratas oli originaalis või mis aastal tehtud on. Raami on ka ümber ehitatud veidi. Muhvide järgi on tegemist pigem lõpu aastatel toodetud rattaga, kasutusel juba uuemad Takhioniga sarnased muhvid. Mõõtmete poolest on ta ka üsna ebatavaline( ülemine toru 54cm ja sadulatoru 56cm), sportlasel on olnud pikad jalad ja lühikesed käed. Raami torud on see-eest väga erilised - Ishiwata 017 "Rekordi purustaja" torukomplekt. See tagab ka väga kerge kaalu sellele teras raamile - veidi alla 1,7kg. Rattal on ilmselt olnud ka üsna värvikas ajalugu, sest minuni jõudis ta Samoilovi värvides. Samoilov oli nõukogude liidu ratta koondise üks peamehaanikuid ja tegi ka enda raame. Ilmselt ka raami muudatused on sellel ajal tehtud. Muudetud on trossi suunajaid ja vastuseid. Tehtud on ka väike parandus ühele toru liitele. Samuti pole säilinud sisuliselt peale kaelakausi osade mitte ühtegi originaal juppi. Rattal olid küljes ilmselt ühe katki sõidetud Colnago jupid. Vändad, sadulapost, lenks jne. Enamus juppidel oli aastaarv 1983 peal. Ilmselt lihtsalt üks katkise raamiga Colnago ümber tõstetud sellele raamile.

Hetkel on plaanis see raam uuesti korda teha ja siis ilmselt lääne juppidega koostada. Õues seismisest on vesi teatud torude sisse saanud ja paarist kohast on jooted lõhki külmunud.
[Pilt: 54229809364_cd3d38f1ef_b.jpg]IMG20230823200009 by Silver errr, on Flickr
[Pilt: 54229809309_0fdae2046b_b.jpg]IMG20230823200153 by Silver errr, on Flickr

Jätkub.
Vasta
#2

Teisel rattal on olemas raami number ja selle kõrval ka aastaarv - 12-79.

Kuna tehase dokumendid on õnneks säilinud on võimalik selle raami numbri järgi päris palju info saada. Vorontsovi poeg on õnneks internetis üsna aktiivne ja omab enamus tehase dokumente nende rataste kohta.

Toorelt tõlgitud google abil:
Raami number: 12#12 Tootmisaasta: 1979 Kaubamärk: MOSCOW-80 Mudel: 156-431 (sprint) Suurus: 560 Partii: 1 Mängu teised numbrid: 1-11, 13-19 Torude tootja: NIKOPOLSKY PIPE PLANT Toru mudel: 30HGSA Märkus. Külgkoormus: 61,1 kg. Kogudeformatsioon: 4,41 mm. Püsiv deformatsioon: 0,38 mm. Raami kaal: 1920 kg. Kahvli kaal: Jalgratta kaal: Aksessuaarid: Märkus: koostaja Klimenko, jootja Nedelko, värv punane. Võidusõitja: Laništšev (Lapischev) Klient: Asukoht: Spordiselts/meeskond: Kokkulepe: Kuupäev:

Samast seeriast on ka ühe eestlase jaoks tehtud Moskva 80, sama mudel, raam veidi suurem(580), Tõnu Teesalu ratas raami nr 6.

Ratas on üle värvitud, tõenäoliselt Harkivi rattatehases. Ilmselt liinil värviti see päev HVZ V552i Sport Shosse-t, sest värv ja kirjad on pärit sealt. Ülevärv toimus ilmselt siis kui vahetati keskjooksu muhv ära. Tänu sellele on see ratas väga pikka aega tuvastamata jäänud, kuna ta näeb välja eemalt nagu tavaline Sport. Aga lähemal vaatlusel on näha, et ühist uuemate sportidega on vähe. Originaal detaile samuti vähe säilinud, puudu oli ka kahvel, kuid see õnnestus leida. Aga trekiratastel on õnneks vähem komponente ja väga palju kasutati tugevalt muudetud seeria eritellimus juppe. Ehk vändad on võimalik levinud juppidest koopiad teha jne. Seega originaaliks taastamine on realistlikum.
Hetkel olen korjanud vaikselt juppe, et ratas võimalikult originaali lähedaseks teha ja tuleval kevadel tahaks üle värvida uuesti punaseks selle ratta. Raam vajas ka veidi parandust, üks joode oli lahti murdunud ja kuna keskjooksu muhv oli vahetatud siis puudusid Moskva 80-nele omased augud, sai need ka sinna tehtud.

Pildi jaoks ja muidu katsetamiseks ajutiselt koostatud:
[Pilt: 54229969790_dc02e65b7f_b.jpg]DSC04927 by Silver errr, on Flickr
[Pilt: 54229807554_438bca0080_b.jpg]DSC04932 by Silver errr, on Flickr
[Pilt: 54229969830_2257d429ca_b.jpg]DSC04930 by Silver errr, on Flickr

Mõned pildid ka minevikust ja originaalvärvist:
[Pilt: 54229646101_fb1d8d2465_b.jpg]232028_2321344214644031736491875803059662445762968o by Silver errr, on Flickr
[Pilt: 54229642911_4627f1f839_b.jpg]465727419_10160949285984822_1636563032975741481_n by Silver errr, on Flickr
[Pilt: 54229885009_2cdf15276e_b.jpg]302027_772566835433142862189126643126088245444608n by Silver errr, on Flickr
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne