Automaksuga seoses on emissiooni-komponendid päevakorral. Ses osas ringleb ilmselt erinevaid linnalegende. Kummutaks neid või kiidaks heaks eraldi teemas.
Ma lasin hiljuti juturobotil võrrelda oma 20a vana 3.0TDI talvepeetri (soetasin selle isendi vanuse, kütusetüübi ja 2t tühimassi kombona just automaksu disaini arvestades ) CO2 emissiooni Tesla ModelS-ga ning nende võrdlus andis üllatuse. Kui elektri tootmine on "täiesti roheline", siis 67Mm pärast on emissioonid võrdsed. Päris-elus ei tule aga kogu elekter tuulest ja päikesest ning ka paneelid-tuulikud plus nende infra ei teki lillelõhnast ja hiirepeerust. Kui elekter tekitab 100g/km heidet, on nn tasuvuspunkt ca 120Mm peal.
Rohepesu-skeptikuna ootasin tegelikult tulemust, mis räägiks 300Mm+ suurusjärgust - auto tootmine on ju väga ressursimahukas.
Muidugi jah - see vaade keskendub vaid ühele nn ressursile ning on ka muidu lihtsustatud. Ning paljude vanemate masinate roll ongi olla teine või kolmas auto ja need oma väikese läbisõiduga tekitavad ju kilomeetri- heidet vähe plus see võiks vaikimisi sisalduda kütuseaktsiisis. Nt mu nn talvepeeter sõidab vähe - ainult 4..5Mm aastas.
Samas keskmine masin elab valmimise järel vast ikka pikemalt, kui 120..170Mm ja ses vaates ei olegi elektriautode haipimine puhtalt piirtud vaadetel ja loosungitel põhinev.
Täna küsimusena üles kerkinud VW busside puhul analoogne küsimus - viidatud Euro6 diisel vs ID. Neil läheb ikka nullini jõudmiseks omajagu läbisõitu ehk tugev 170Mm.
Küsimus:
...ja vastus:
Et leida, millise läbisõidu järel on 2025. aasta VW ID (elektriauto) ja 2016. aasta VW Kombi (diisel- või bensiiniauto) CO₂ heide võrreldav, tuleb arvestada järgmist:
Läbisõit, mille juures elektriauto (VW ID) ja VW Kombi kumulatiivne CO₂ heide on võrdsed:
Tootmise CO₂ ID+(CO₂ kasutuses ID×kilomeetrid)=CO₂ kasutuses Kombi×kilomeetrid\text{Tootmise CO₂ ID} + (\text{CO₂ kasutuses ID} \times \text{kilomeetrid}) = \text{CO₂ kasutuses Kombi} \times \text{kilomeetrid}Tootmise CO₂ ID+(CO₂ kasutuses ID×kilomeetrid)=CO₂ kasutuses Kombi×kilomeetrid
Oletused
Läbisõidu punkt, kus emissioonid võrdsustuvad:
10000+(100×km)=159×km10 000 + (100 \times \text{km}) = 159 \times \text{km}10000+(100×km)=159×km 10000=59×km10 000 = 59 \times \text{km}10000=59×km km=1000059≈169,5 km\text{km} = \frac{10 000}{59} \approx 169,5 \, \text{km}km=5910000≈169,5km
Tulemused
VW ID ja VW Kombi kumulatiivne CO₂ heide võrdsustub pärast ligikaudu 170 000 kilomeetri sõitmist.
Märkused:
Ma lasin hiljuti juturobotil võrrelda oma 20a vana 3.0TDI talvepeetri (soetasin selle isendi vanuse, kütusetüübi ja 2t tühimassi kombona just automaksu disaini arvestades ) CO2 emissiooni Tesla ModelS-ga ning nende võrdlus andis üllatuse. Kui elektri tootmine on "täiesti roheline", siis 67Mm pärast on emissioonid võrdsed. Päris-elus ei tule aga kogu elekter tuulest ja päikesest ning ka paneelid-tuulikud plus nende infra ei teki lillelõhnast ja hiirepeerust. Kui elekter tekitab 100g/km heidet, on nn tasuvuspunkt ca 120Mm peal.
Rohepesu-skeptikuna ootasin tegelikult tulemust, mis räägiks 300Mm+ suurusjärgust - auto tootmine on ju väga ressursimahukas.
Muidugi jah - see vaade keskendub vaid ühele nn ressursile ning on ka muidu lihtsustatud. Ning paljude vanemate masinate roll ongi olla teine või kolmas auto ja need oma väikese läbisõiduga tekitavad ju kilomeetri- heidet vähe plus see võiks vaikimisi sisalduda kütuseaktsiisis. Nt mu nn talvepeeter sõidab vähe - ainult 4..5Mm aastas.
Samas keskmine masin elab valmimise järel vast ikka pikemalt, kui 120..170Mm ja ses vaates ei olegi elektriautode haipimine puhtalt piirtud vaadetel ja loosungitel põhinev.
Täna küsimusena üles kerkinud VW busside puhul analoogne küsimus - viidatud Euro6 diisel vs ID. Neil läheb ikka nullini jõudmiseks omajagu läbisõitu ehk tugev 170Mm.
Küsimus:
Tsitaat:Kui pika läbisõidu järel on CO2 emissioon võrdne neil kahel autol (uue puhul arvesta palun ka tootmis-komponenti): 2025a VW ID ja 2016a vw kombi, mille CO2 (NEDC) 159 (g/km)
...ja vastus:
Et leida, millise läbisõidu järel on 2025. aasta VW ID (elektriauto) ja 2016. aasta VW Kombi (diisel- või bensiiniauto) CO₂ heide võrreldav, tuleb arvestada järgmist:
- VW ID tootmise CO₂ heide: Elektriautode tootmine on keskmiselt suurema süsiniku jalajäljega, peamiselt aku tootmise tõttu. Näiteks on tüüpiline elektriauto tootmise heide ligikaudu 10 tonni CO₂ (sõltuvalt aku suurusest).
- 2016. aasta VW Kombi kasutamise heide: CO₂ heide põhineb tarbitaval kütusel. Kui NEDC näitab keskmist heitkogust 159 g/km, tekitab see iga sõidetud kilomeetri kohta vastava koguse CO₂.
- VW ID kasutamise heide: Elektriauto kasutamise CO₂ emissioon sõltub laadimiseks kasutatavast elektrist. Kui energia pärineb taastuvatest allikatest, on CO₂ heide sisuliselt null. Kui energia pärineb fossiilkütustest, on keskmine CO₂ emissioon elektrikasutuse kohta Euroopa energiamiksis ligikaudu 80–100 g/km.
Läbisõit, mille juures elektriauto (VW ID) ja VW Kombi kumulatiivne CO₂ heide on võrdsed:
Tootmise CO₂ ID+(CO₂ kasutuses ID×kilomeetrid)=CO₂ kasutuses Kombi×kilomeetrid\text{Tootmise CO₂ ID} + (\text{CO₂ kasutuses ID} \times \text{kilomeetrid}) = \text{CO₂ kasutuses Kombi} \times \text{kilomeetrid}Tootmise CO₂ ID+(CO₂ kasutuses ID×kilomeetrid)=CO₂ kasutuses Kombi×kilomeetrid
Oletused
- VW ID tootmise CO₂ heide: 10 000 kg (10 tonni)
- VW ID kasutamise heide: 100 g/km
- VW Kombi kasutamise heide: 159 g/km
Läbisõidu punkt, kus emissioonid võrdsustuvad:
10000+(100×km)=159×km10 000 + (100 \times \text{km}) = 159 \times \text{km}10000+(100×km)=159×km 10000=59×km10 000 = 59 \times \text{km}10000=59×km km=1000059≈169,5 km\text{km} = \frac{10 000}{59} \approx 169,5 \, \text{km}km=5910000≈169,5km
Tulemused
VW ID ja VW Kombi kumulatiivne CO₂ heide võrdsustub pärast ligikaudu 170 000 kilomeetri sõitmist.
Märkused:
- Kui VW ID kasutab ainult taastuvenergiat, langeb kasutamise CO₂ heide nullini ja võrdluspunkt saavutatakse kiiremini.
- Kui VW ID laadimiseks kasutatakse rohkem fossiilkütustel põhinevat elektrit, võib võrdluspunkt edasi lükkuda.
- Tegelik tootmise CO₂ heide võib mudelist ja akust sõltuvalt varieeruda
Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"