Vanad head "heureka"-hüüded mootoriõli teemal
#61

(07-11-2024, 13:50 PM)Jesper Kirjutas:  Sisukaks saab minna siis, kui jätta kõrvale igasugu lipukirjad ja 39nda aasta kombainid ning võttagi ette mingi konkreetne mootor konkreetse tehasepoolse õlisoovitusega ning hakata sellele õlitootja tabelite järgi tänapäevast asendust otsima. Ülisuure tõenäosusega on selle protsessi tulemuseks kõige tavalisem keskmine täissünt Smile aga no kindlasti on erandeid, mõnedele peenematele markidele on segatud lausa margikohaseid õlisid jne.

Pisut ot aga see õlide segamine meenutas mu kunagist 90ndatel omatud Ford Sierra XR 4x4 mis põletas koletumal kombel õli, üle liitri 1000km peale. Kui algul sai otsitud poodidest kõige odavamat õli, siis mingi hetk vaatasin et selline õlitarve ületab mu eelarve (vaene üliõpilane). Siis saigi hakatud sisse valama sõpruskonna autodest läbikäinud õli ja tont teab mis määrivaid vedelikke parasjagu kätte õnnestus saada Smile   Kokku ei õnnestunud umbes aasta jooksul seda mootorit siiski ajada, vahekasti kardaan lendas enne laiali. Lahkamisel selgus, et saaled olid juba väga kulunud (väntvõll käis päris raskelt ringi) Nukkvõll oli samuti silmnähtavalt kulunud. Samas silindriseinad ja kolvid olid veel üpris ok seisukorras. Üllatav oli veel see et see mootor oli seest suhteliselt puhas, ilmselt kuna toimus niiöelda jooksev õlivahetus siis liiga palju saasta ladestuda mootorisse ei jõudnud.
Vasta
#62

(07-11-2024, 09:43 AM)Fox Kirjutas:  
(06-11-2024, 23:13 PM)Jesper Kirjutas:  Mis puudutab tsinki, siis ma isiklikult kahtlustan, et tegu on inglaste religiooniga
Racing ja classic kirjaga õlides on tsingilisandid sageli siiski sees ehk siis Ferrariomanikud saavad rahuliku südamega edasi sõita ning ei pea kasutama seda suvalist "mäekõrguselt paremat tänapäevast õli".

Päris nii lihtne see kahjuks ei ole, isegi kui vinku peal on kirjas, et sisaldab zddp. Zddp lisandi olemasolu iseenesest ei taga midagi, tegelt vist kõik õlid sisaldavad seda kuigi palju. Küsimus on kui palju seal seda zddp lisandit on ja kui on alla normi, siis millega see puuduv osa on asendatud/ kompenseeritud. Rull nookuritega motole 800 on ok, aga libiseva nukiga moto tahab mingi 1200. 
Selleks on jällegi vaja uurida sertifikaati, zddp lisand võib olla välja toodud numbriliselt ja võib olla ka mitte, üldjuhul on zddp lisandi kogus (kaasa arvatud classic) väga madal.
Kuna neid klassifikatsioone muudetakse, (zddp lisandi lubatud normi pidevalt vähendatakse) siis pead ei anna aga, viimati kui vaatasin oli piisav kogus zddp lisandit ainult API CI4 klassifikatsiooniga õlis. Mitte segi ajada CI4+ klasifikatsiooniga, sest päris elus sellist ei eksisteeri, see on ainult tarbija tillitamine, ehk hall ala. Siit natuke madalam zddp hulk on CJ4 mis on juba uuem klssifikatsioon.
Poe letilt meil sellist õli kahjuks ei leia, aga otse maaletoojalt ikkagi saab. Et tegu on diisli klassifikatsiooniga, ei tasu lasta häirida, tänased õlid on nn unisex, sobivad bensukatele hästi, küsimus võib olla ainult kat mootoriga. CJ4 on kergemini leitav.
Vasta
#63

Minu kogemus oli küll selline, et kui auto hakkas karterist õli sööma siis "rammusam" osa jäi ikka karterisse loksuma.
Ära sõi vaid õli.
Ja Mannoli õli pidevalt juurde valades jäi ikka sodi karterisse alles.

Hiljem kui sai kõik see kraam välja lastud ja korralik õli (Valvoline Maxlife) sisse valatud siis muutus ka õli kadu mõistlikumaks.

Autoks oli 2000a Kia Rio bensukas.
Umbes 100000km sõideti nii, et valati pidevalt õli juurde ja kordagi ei vahetatud filtrit ega õli.

Täpsemat õli kulu ei mäleta aga eks ta iga 1000km kohta umbes liitri sõi.

Hiljem Valvoline õliga muutus selline õlisöömine tunduvalt väiksemaks.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#64

(07-11-2024, 13:50 PM)Jesper Kirjutas:  ZDDP ei ole kunagi kuhugi kadunud ega ära keelatud. Aga tootjal ei ole standardi täitmiseks kohustust seda maksimummääras lisada, kui samad omadused saavutatakse mingit teist teed mööda, siis see on nende valik ja vabadus.

Jutt jumala õige. Lugesin väga huvitavat artiklit kus oli siis reaalselt mõõdetud erinevate kõrge zddp lisandiga õlide määrimis omadusi. Ees otsas olid üldiselt Racing õlid, aga märkega, et sobivad vaid lühiajaliseks kasutuseks. Aga mis oli eriti huvitav, mõõdeti mitmel õlil määrimisomadusi peale zddp lisamist, pakendil oleva juhendi järgi. Kõigil juhtudel see halvendas määrimisomadusi lausa 24-38%. Testiti muidugi häid ja väga häid õlisid. Mis ikkagi kinnitab teadmist, et loeb tervik, kus kõik on balansis, ühe komponendi suvaline lisaminne viib kogu kombo tasakaalust välja. 
Ei hakka ühtegi konkreetset tootjat haipima, paar õli seal testis oli mis meil ka saadaval, vihjeks  ikka diisel rekka Wink
Vasta
#65

(05-11-2024, 01:22 AM)spitfire Kirjutas:  Juba 50-nendate lõpul muide projekteeriti mootorid, mis nõudsid 10W30 õli. Mida siis veel ei eksisteerinudki. 10W30 õli hakati tootma konkreetselt GM tellimusel. Need mootorid läksid peale nii sõiduautodele, kastikatele, bussidele kui kämperitele. Alati tasub ikkagi vaadata mida tootja nõuab, erandeid on. 

Üks üldine tähelepanek kõvasti eespool olevatest postidest: näiteks (vedelam) 5W40, 10W40 ja (paksem)15W40 ei ole sama viskoossusega õlid võrrelduna omavahel samadel (ükskõik millistel) tempidel. Tegelik number on nähtav spetsifikatsioonil, mida on kahjuks võrdlemisi raske leida. See vahemik 40 markeeringul on päris lai 12,5 -16,3 aga jah, ilma spetsi uurimata, saab vihje esimesest numbrist.

Kõige olulisem ja väga rahustav teadmine on, et pea ükskõik milline õli täna poest võtta, on see ikkagi parem kui see millega ta omal ajal sõitis.

Õlide spekifikatsioone on väga kerge leida.
Trüki Googlisse täpne õlimudel ja data sheet ning saad teada, mis voolavusega ta on, kuid jälgi, et mõõtmisühikud oleksid õlidel samad, kui neid omavahel võrdled.
Näiteks õli 5W40, siis mõlemad numbrid peavad vastama kindlatele voolavusreeglitele, nad ei tohi sellest väljuda.
40 number lubab tõepoolest, mingi 12-16 voolavust 100 kraadi juures, mis on kenasti leitav õlitootja andmelehelt.
Sulle veel infoks, et esimene number 0W 5W või 10W ega ka 15W, ei mõjuta õli voolavust 100 kraadi juures, seal töötab juba teine number näiteks 40 ja see 40 töötab tegelikult juba 40 kraadi juures laias laastus.

Ehk siis, esimest numbrit ei pea kartma võid julgelt 0W õli kasutada, lihtsalt teine number on oluline, näiteks 0W40.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#66

(05-11-2024, 01:13 AM)tõnn Kirjutas:  
(05-11-2024, 01:01 AM)Jesper Kirjutas:  Ja neile on tootja poolt ette nähtud eelmise sajandi õli?

Muidugi mitte.
Igale mootorile on mootori tootja ette näinud millist õli sinna sisse peab valama.
2011a transitil on oma õli ja 1988a bellarussil on jällegi enda oma.
Kui soovid russile panna sisse tänapäevast õli siis tuleb ka filtrisüsteem ringi ehitada tänapäevaseks.

0W40 õliga saavad pea kõik tavalised sõiduauto mootorid hakkama, kuna see ei muutu ühelgi hetkel neile liiga vedelaks ega liiga paksuks.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#67

(17-02-2025, 22:39 PM)al101 Kirjutas:  Nagu näha mõni ignorant kustutas mu faktipõhised postitused õlide kohta ära, mis tähendab, et rumalus ruulib siin.

vastupidi - need, kellele sa lahkelt "sa ei tea mootoritest midagi" jutuga peale lendavad, teavad natuke rohkem, kui et õlil on viskoossus ning punkt.

taastasin paar mittehaukuvat postitust.

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#68

(17-02-2025, 23:17 PM)13piisab Kirjutas:  
(17-02-2025, 22:39 PM)al101 Kirjutas:  Nagu näha mõni ignorant kustutas mu faktipõhised postitused õlide kohta ära, mis tähendab, et rumalus ruulib siin.

vastupidi - need, kellele sa lahkelt "sa ei tea mootoritest midagi" jutuga peale lendavad, teavad natuke rohkem, kui et õlil on viskoossus ning punkt.

taastasin paar mittehaukuvat postitust.

Kui inimene tuleb väitma, et mootoris olev sodi ei või ummistada lahti pesemise korral mingit kanalit ära, siis mis mootorite ja õlide tundmisest, me siinkohal räägime?
Kui see inimene pole absoluutselt kursis, millist nõge, lima ja sülti võivad vanad mootorid täis olla.
See lahti pesemine võib toimuda peale õlifiltrit ja enne mingit tähtsat sõlme mootoris.
Lisaks asjaolu, kui õlifilter sellest pasast umbe läheb, siis avaneb möödavooluklapp, kust saab edasine sodi mööda.

Tahan öelda seda, et vanade mootoritega ei pruugi nii minna, aga kvaliteetse hästi peseva õliga on alati sellised riskid.
Samuti kolvirõngaste vahelt nõge ära pesemine ja simmerlingide, mille tulemus on lekked ja mitte enam nii hästi töötav mootor.
Tõsi, need olid vead, mis vajasid remonti, aga ilma selle hea õlita oleks see vana mootor veel edasi sõitnud.

Muidu pooldan ma uut täissünteetilist kvaliteetset õli igasse autosse.
Viskoossused 5W40 ja 0W40 on mu lemmikud, kuna sobivad suht igale poole, eriti 0W40.
5W40 kasutan, kui auto on soojas garaazis ja 0W40, kui auto seisab õues.
Tõsi, uuemate autode puhul peaks kasutama ainult 0W40 või siis 0W30.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#69

Aastaid tagasi Zigulil läbi viidud loomkatsed Ziguli õlilt täissündile hüppamisega ühtegi õudset stsenaariumi ei realiseerinud ning teadmata läbisõiduga mootor elas oma kere eluea kauge kaarega üle.

Korra oli õli ka elupäästjaks, kui õlipumba juhthammasratas oma sisekandid kaotas ja sõidu ajal seisma jäi. Juba pooma hakanud mootor ärkas pärast hammasratta vahetust ülesse ja elas rahulikul edasi.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#70

(17-02-2025, 23:32 PM)al101 Kirjutas:  Kui inimene tuleb väitma, et mootoris olev sodi ei või ummistada lahti pesemise korral mingit kanalit ära, siis mis mootorite ja õlide tundmisest, me siinkohal räägime?
Kui see inimene pole absoluutselt kursis, millist nõge, lima ja sülti võivad vanad mootorid täis olla.
...

Kas neid kahte rangeid absoluute sisaldavat lauset põhjustanud teksti saaks kuidagi tsitaadina? Ei leia kuidagi sääraseid väiteid...

Küll ei näe ma endiselt mitte mingit seost õli viskoossusklassi ja pesuomaduste vahel. No ei pese sama koostisega 10W kehvemini, kui 0W... No paremini ka mitte.

Olles oma elus nüüdseks kuus mootorit edukalt viinud üle nõukaaegsetelt õlilaadsetelt toodtetelt poolsünt 10W30-le (4 Jesperi vihatud traktorimootorit, kaks bensukat) paari tihedama filtrivahetuse metoodikal, siis al101 jutust enamus on puhas soga, mis ummistab mõttekanalid.
Vasta
#71

Postitus #46.

Iseõppinud spetsialist - energeetika valdkonnas.
Vasta
#72

(18-02-2025, 10:49 AM)v6sa Kirjutas:  
(17-02-2025, 23:32 PM)al101 Kirjutas:  Kui inimene tuleb väitma, et mootoris olev sodi ei või ummistada lahti pesemise korral mingit kanalit ära, siis mis mootorite ja õlide tundmisest, me siinkohal räägime?
Kui see inimene pole absoluutselt kursis, millist nõge, lima ja sülti võivad vanad mootorid täis olla.
...

Kas neid kahte rangeid absoluute sisaldavat lauset põhjustanud teksti saaks kuidagi tsitaadina? Ei leia kuidagi sääraseid väiteid...

Küll ei näe ma endiselt mitte mingit seost õli viskoossusklassi ja pesuomaduste vahel. No ei pese sama koostisega 10W kehvemini, kui 0W... No paremini ka mitte.

Olles oma elus nüüdseks kuus mootorit edukalt viinud üle nõukaaegsetelt õlilaadsetelt toodtetelt poolsünt 10W30-le (4 Jesperi vihatud traktorimootorit, kaks bensukat) paari tihedama filtrivahetuse metoodikal, siis al101 jutust enamus on puhas soga, mis ummistab mõttekanalid.

Sinu enda jutt on soga.
Lisaks ära mõtle asju välja, ma pole kuskil seostanud viskoossust pesu omadustega, lausa mainisin seda, sa ei oska lisaks ka lugeda.
Viskoossus on mootori kaitsmiseks

10W õli tapab talvel mootorit külmkäivitustega ja ega ta sügisel ning kevadel ka hea pole, sellepärast on mõistlik kasutada alati 5W või 0W.
Mida vedelam on õli külmaga, seda kiiremini jõuab ta mootoris igale poole peale külmkäivitust ja seda kergem on ka käivitus. Sealjuures 0W ei ole kunagi liiga vedel, kui me räägime vähegi sõiduauto mootoritest.
Aga ootaks konkreetseid väiteid ja tõendeid, mis mu jutust siis soga on ? Tegelikkuses lahmid sa emotsionaalselt niisama lihtsalt.
Reeglina kasutan ma igal pool 40 lõpuga õlisid, 5W40 või 0W40. 0W40 reeglina autol, mis seisab õues.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#73

Vaatame siis õige, mida Jesper kirjutas:
(06-11-2024, 23:13 PM)Jesper Kirjutas:  
(06-11-2024, 22:45 PM)Fox Kirjutas:  Ummistunud nukvõlli õlituslatte on ka nähtud, tagajärjeks paar mm madalamaks kulunud nukk.
Järgmine jauramine jauramise pärast - ma ei väitnud midagi umbes kanali kohta, ma väitsin seda, et olukord "tänapäevane õli peseb hästitöötaval mootoril millegi lahti ja see ummistab õlikanali" ei ole realistlik. See nukk oleks otsad andnud igal juhul ja iga õliga. Võibolla paremate pesuomadustega õli oleks ajapikku kanali lahti uuristanud, kui seal muda keskel veel mingi imepeen auk alles oli. Samamoodi kui sul on karteris muda nii palju, et see õlivõtturi ära ummistab, siis pole nagu erilist vahet, mida sisse valada. Legend ikkagi on spetsiifiliselt see, et "sõitsin pikalt odava mineraaliga/poolsündiga, siis valasin täissündi sisse ja mootor jooksis kokku".
...

No ei näe mina siin mingit resoluutset abosluutväidet, ainult tingivat kõneviisi. Millele igati alla kirjutan. Võimalik on, tõenäoline mitte.

(18-02-2025, 15:59 PM)al101 Kirjutas:  Kui inimene tuleb väitma, et mootoris olev sodi ei või ummistada lahti pesemise korral mingit kanalit ära, siis mis mootorite ja õlide tundmisest, me siinkohal räägime?
Kui see inimene pole absoluutselt kursis, millist nõge, lima ja sülti võivad vanad mootorid täis olla.
...
Lisaks ära mõtle asju välja, ma pole kuskil seostanud viskoossust pesu omadustega, lausa mainisin seda, sa ei oska lisaks ka lugeda.
Viskoossus on mootori kaitsmiseks
...

Khm, vaatame seda postitust keskundudes viimasele reale. Ning keerutamine jätkub järgmisel lehel

Viskoossusklass on vaid üks näitaja õli paljudest omadustest. Lihtsalt loetav ja mõistetav, seda küll. Mootori eluea kohalt oluline, seda küll. Olen samuti nõus, et kuniks mootoritootja pole nõudnud mingi konkreetse lisandi olemasolu, pole väga vahet, mida täpselt mootorisse kallata. Oluline, et seda oleks piisavalt ja see oleks endiselt võimalikult lähedane algsetele omadustele. Mida see iga kuuga järjest vähem on.

Samas on viskoossuse vahe -25 juures praktilises mootoris 0W ja 5W vahel piisavalt väike, et see ei määra mootori eluiga. 0W versus 15W puhul on vahe sees, seda ma täitsa usun.

Praegu on just paras aeg (õues sügavkülma temperatuur hommikuks) loomkatseid teha. Mootori õlirõhu märgutuli (kui säärane on olemas) on hea indikaator - mitu sekundit sama mootor sama pakasekraadi juures käima peab enne, kui õlituli kustub?

Kaudselt saab sama testi teha, kui püüda valda liiter õli läbi 6-millimeetrise diameetriga väljavooluavaga lehtri. Umbes nii jäme on imitoru mootoris... 0W vs 5W on vahe mõned sekundid, 0W vs 15 W juba minutites.

Seda niret oodates on paslik aeg mõtiskleda, millistes tingimustes peab ette soojendamata käima wäänatud külm mootor esimestel minutitel töötama.

Mõned isendid annavad sellest vägivallast kaugele kuulda tühjaksvajunud hüdrotõukurite plaginaga, mis mõne minutiga pea olematuks tiksuks taandub. Või vanade mersude ketilarin, mis soojenedes ja ketipinguti täitudes pea olematuks hajub.

EDIT järgneva plärtsatuse tuules: terminid ja mõõtühikud! Tehnikafoorum ikkagi!!!

Kui CST tähendab seekord sentistooksi (mis on CGS-süsteemi mõõtühik), siis see oleks viisakas kirjutada cSt. https://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity#Units

Misasi on õlimudel? Kas selle all mõeldakse konkreetse toote kaubalist nimetust? Ja kuidas on see seotud viskoossusega? Sama Mobil 1 Delvacit saab nii 10W30 poolsündina kui 5W-40 täissündina.

API SP ei klassifitseeri üldse viskoossust SAE mõttes. See on lisaainestuse teema ja kehtib üle viskoossusklasside. Siit saab natuke aimu: https://www.valvolineglobal.com/en-au/bl...g-in-2020/. Mulle on jäänud (võimalik, et ekslik) mulje, et see on pigem turunduslik ja "planned obsolence"-ajendet lähenemine. Mootorite kestvusega mingis marginaalse põhjamaa tingimustes keegi sääraseid asju luues ei arvesta. Ongi parem, kui sealsed lollid tihemini uusi ostavad.

10W-x0 õlisid on kasutatud Eestis aastakümneid ja midagi halba ei ole juhtunud, kuniks norm sees ja vahetusvälbad lühemad tehase soovitustest. Lihtsamatel mootoritel (Sa ise alustasid teemat küsimusega nõukamootorite kohta, mis on oma nõudmistelt ikka väga madalal) ei saagi seal midagi väga juhtuda. Nüüdisaja neljaklapikaane, EGRi ja turboülelaadimisega, olematu hõlmapikkusega kolbe ning aladimensioneeritud nukkvõlle sisaldav kõrgelt forsseeritud pada on hoopis eraldi ooper ja seal ei piisa ainult viskoossusnumbri jõllitamisest.
Vasta
#74

Õlitule kustumine näitab vaid anduri juures õlirõhu saavutamist, kuid ei näita, kuidas õli on igale poole mootorisse jõudnud, samuti pole see andur täppis mõõteseade.
Meenutame siinkohal seda, et mootori suurim kulumine leiab aset külmkäivitusega, seetõttu on 0W kasutamine mõistlik.
0W ja 5W vahe on arvestatav ja mida külmem ilm on, seda suurem kasu on mootorile 0W õlist.

10W on juba puhta paks õli külmaga ja seda ei tohiks Eestis üldse kasutada talvel.

olenevalt täpsest õlimudelist näiteks 0W40 vs 5W40 õlid ja -10.
-10ga on 0W õli voolavus 400-800 CST 5W voolavus 800-1200 CST.
Vahe on täiesti arvestatav, et võiks mõjutada mootori ja olemasolul turbo eluiga.

Mootori kiiret kulumist ei juhtu ühegi õliga, kui just väga puusse ei pane valikul, kuid kõigi suuremate eksimuste tulemus avaldub pika peale, mitmesaja tuhande km peale ja olenevalt ka sellest, kuidas autot kasutad.
Kui sõidad rohkem lühikesi otsi ja tallad ka gaasi, siis on 0W vs 5W õlide vahe väga oluline.
Kui sõidad ainult maanteed, siis väga olulist vahet tõesti ei teki, kuna mootor on enamjaolt soe kogu aeg.
Laias laastus sõidavad kõik vähegi normaalsed õlid kõigis autodes, kuid vale õli kasutamise kahju, sünnib pika peale.
See on see põhimõte, et kõige tähtsam on õli olemasolu.

Üldiselt on õlidega selline lugu, et kui ostad kõrge klassi õli, võid seda üsna julgelt kasutada.
Näiteks API SP klassi õli.
Need on väga valitud mootorid, kus mõni õlilisand võib olla vastuoluline, reeglina kõrge klassi õli toimib kenasti, kuni oled arvestanud ka DPF filtriga, kui see autol on.
Loomulikult võid alati tootja nõuete järgi õli valida, mina seda ei tee.

Räägime siinkohal tänapäevastest õlidest, tänapäevaste lisanditega.

Veel selline huvitav asjaolu, et mida väiksem on teine number 0W40, 0W30 0W16 0W8, seda rohkem on selle õli sees tavaliselt kaitsvaid lisandeid, kuna õhem õlikile tuleb kaitsma saada.

Kui mõned ei soovi aru saada, mootoris mustuse lahti pesemisest ja selle võimalikest tagajärgdest, siis on see tema enda probleem.
Kui mõni ei saanud veel aru, siis ma pole kuskil väitnud, et selline asi alati juhtub, aga vanad mootorid, mis on sõitnud mingi tökati õliga ja üldse teadmata ajalugu, võivad seest väga jama täis olla, mis hea õli kasutamisel ei pruugi hästi lõppeda.
Üldiselt kehtib põhimõte, tee oma vana mootor puhtaks ja korda, siis sõidab seal sees suurepäraselt uus kvaliteetne hästi pesev õli.
See peseb mustuse lahti üldiselt süsteemist, tihendite ümbert ja kolvirõngaste vahelt, tulemus ei pruugi alati hea olla, selline mootor vajas muidugi nagunii remonti, millel selline probleem tekib, see on ka tõsi, lihtsalt ajas oleks siis küsimus.

Alati võib riskida kallates head õli vanasse mootorisse, mille ajalugu ei tea ja seisu, ka mina olen valmis seda vana mootoriga tegema.
Ma teeksin muidugi esimesed õlivahetused väga väikese vahega, et mustus välja lasta.

50-60ndate uunikumid ruulivadSmile laz 695-d on ka väga tegijad asjadSmile
Vasta
#75

Lihtne teadmine.... Esimene nummer näitab külmakindlust (et kui kõva pakasega tema veel voolama soostub)  teine nummer kuumakindlust (et misuksel temperatuuril tema veel miskit määrida suvatseb ja päris vesiseks ei läind)     Säält edasi SFid  SCd jne. lisandid.... etc.                               Igasugune õli on parem kui üldse mitte õli.  (kui ikka mootoriõli)

loll on loll olla.
Vasta
#76

(18-02-2025, 19:13 PM)al101 Kirjutas:  Meenutame siinkohal seda, et mootori suurim kulumine leiab aset külmkäivitusega, seetõttu on 0W kasutamine mõistlik.
0W ja 5W vahe on arvestatav ja mida külmem ilm on, seda suurem kasu on mootorile 0W õlist.

10W on juba puhta paks õli külmaga ja seda ei tohiks Eestis üldse kasutada talvel.

Kui mainida ainult ühte numbrit, siis ei ole tegelikult aru saadav millest jutt. Näiteks 0w40-st (mis üllpool soovitatud) saab peale mõne tuhandelist läbisõitu tõenäoliselt juba 0w30. Kuna tema viskoossus on juba algselt 30-le väga lähedal, aga siiski grammike 40-ne vahemikus. Samas 0w30, vaevalt 0w20-ks muutub. Viskoossuse määravad mõlemad numbrid ja need ei ole absoluutarvud vaid need on vahemikud. 0w30 ja 5w30 on praktiliselt sama viskoossusega. Aga kindlasti ei ole nende viskoossus sama kui 10w30. Ka kuumalt ja just nimelt kuumalt on see erinevus osadele mootoritele oluline, kui nad on just 10w30 viskoossusega õli jaoks projekteeritud. Kui siin nüüd filosofeerida, et kas on pada õhtal kui sinna panna 5w30, no vaevalt.

Seda kui hästi või halvasti mingi õli sinu mootorile sobib või ei sobi, saab teada kui mootorist võtta kasutatud õli proov ja seda laboris lasta uurida. 
Sealt saadud tulem annab aimu milline on erinevate sõlmede kulumine: nukk, silinder, rõngad, saaled jne. mootori sõlmedes. Ja vastavalt saadud tulemile nuputatakse, et mis ja miks. 

Keskendumine ühele numbrile jätab tähelepanuta suurema pildi. Et asi veel keerulisem oleks, siis teadmine et õli viskoossus olenevalt õli tüübist on ka ajas muutuv, kusjuures muutub nii alla kui üles olenevalt.... ei tee elu lihtsamaks. Tänapäeval kus õlid on juba väga head (meie vanakeste jaoks), on tavakodanikule õli rohkem usk kui teadus, paljuski marketing ja kunde tinistamine tootjale sobivas suunas, kui sa ei tea mis sa teed siis lähtu ikka tootja soovitustest.
Vasta
#77

(17-02-2025, 21:56 PM)al101 Kirjutas:  
(05-11-2024, 01:22 AM)spitfire Kirjutas:  Juba 50-nendate lõpul muide projekteeriti mootorid, mis nõudsid 10W30 õli. Mida siis veel ei eksisteerinudki. 10W30 õli hakati tootma konkreetselt GM tellimusel. Need mootorid läksid peale nii sõiduautodele, kastikatele, bussidele kui kämperitele. Alati tasub ikkagi vaadata mida tootja nõuab, erandeid on. 

Üks üldine tähelepanek kõvasti eespool olevatest postidest: näiteks (vedelam) 5W40, 10W40 ja (paksem)15W40 ei ole sama viskoossusega õlid võrrelduna omavahel samadel (ükskõik millistel) tempidel. Tegelik number on nähtav spetsifikatsioonil, mida on kahjuks võrdlemisi raske leida. See vahemik 40 markeeringul on päris lai 12,5 -16,3 aga jah, ilma spetsi uurimata, saab vihje esimesest numbrist.

Kõige olulisem ja väga rahustav teadmine on, et pea ükskõik milline õli täna poest võtta, on see ikkagi parem kui see millega ta omal ajal sõitis.

Ehk siis, esimest numbrit ei pea kartma võid julgelt 0W õli kasutada, lihtsalt teine number on oluline, näiteks 0W40.

See tarkusetera jäi enne tähelepanuta. See on nüüd just nimelt see koht kus asjad päris nii ei ole. Persoon, kes on õlivalikul juba siia postitusse jõudnud, tahab kindlasti oma suksule parimat/sobivaimat. 
Selguse huvides siis uuesti: 0w40, 5w40, 10w40, 15w40, 20w40 ja 40w ei ole (ka kuumalt) ükski sama viskoossusega. Jah, nad langevad samasse w40 VAHEMIKKU, (mis on pehmelt öeldes väga lai vahemik), aga on siiski erineva voolavusega. Kui mootori tootja on selle esimese parameetri määranud siis ikka põhjusega, ja usu mind ta oli teadlik, et külmkäivitusel on vedelam oli parem, aga see on ainult väike osa suurest pildist.
Vasta
#78

See väide läheb jah umbes samasse auku nagu see, et 10W40 mineraal on paksem kui 10W40 poolsünt Big Grin
Vasta
#79

Sünteetikast võite ainult und näha, 99% õlidest on toodetud naftakeemia baasil ja tegelik sünteetika maksab ka 10 korda rohkem. Siin on üks video õlidest.
https://www.youtube.com/watch?v=jyGl3doWWQQ
Vasta
#80

(19-02-2025, 13:58 PM)v126 Kirjutas:  https://www.youtube.com/watch?v=jyGl3doWWQQ

Ülaltoodud link on väga hea ja põhjalik, ilmselgelt vend on õlitööstuses otsapidi sees ja teab millest räägib. 

Kuna video ise on mega pikk siis vaevalt kellelgi on kannatust seda läbi vaadata, aga toon välja mõned kohad: 1h ja 16min, ehk siis 1:16:00
võrreldakse kahte 5w40 (väga hea) eri brändi õli ja räägitakse lahti labori analüüside põhjal kui erinevad need õlid tegelikult on ja miks. 

Aga väga muret tekitav oli lõik 53:30 kus räägiti labastest võltsingutest. Hinnati, et veremaal on nende osakaal umbes 20% turust, ja loomulikult on mõtet võltsida ainult kallima otsa õlisid. Pildis oli ka minu lemmikuid määriv siirup, mis head ei tähenda.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 10 külali(st)ne