Teema jätkuks mõned lubatud fotod ja pisut juttu garaaži jõudnud freespingist.
Kõik algas tegelikkuses sellest, et hakkasin garaaži otsima hoopiski tavalist universaalset puurpinki. Pisut toekamat, mille oleks saanud kuhugi suurema aluse peale istutada. Kaua sa ikka trelliga mängid. Vahest vaja midagi suuremat ja/või paksemat ka puurida ning nii, et tulemus viisakas jääks. Kuna turul liigub üksjagu kasutatud puurpinke, siis uusi siinkohal ei vaadanud. Üsna kaua otsisin, kuid midagi, mis oleks kohe kõnetanud, silma ei hakanud. Ütleme siis, et peamiselt jäi asi selle taha, et isegi minu kogenematule silmale tundusid kõik pingid liigagi palju kulunud või pihta saanud. Minu ammuseks unistuseks on aga olnud väike freespink. Puurpinki otsima hakates ma tegelikult freespingi ostmisele ei mõelnud. See mõte tekkiski vägisi alles siis, kui sobiva kasutatud puurpingi leidmine üsna keeruliseks osutus.
Hakkasingi paralleelselt puurpinkidega takseerima ka meite turul liikuvaid freespinke - allikateks klassikalised Kuldne Börs, Soov. Osta.ee, Okidoki ning Facebook'i grupid. Kuna mul garaažis on võimalikule freespingile ette nähtud vaid üks koht, siis suurus mängis väga olulist rolli. Ja muidugi kodukasutusse väga suur pink ei sobigi. Väga soovisin, et freespingil oleks nö puurimisfunktsioon ehk saaks käsitsi padruni spindli osa alla suruda. Nii asendakski freespink põhifunktsioonides puurpinki. Alguses hakkasid mõtted tiirlema kooli freespingi ehk NGF110 ümber. Odav ja lihtne õppimiseks. Sellel on aga paraku nii väike tööala, et midagi suuremat teha ei saa. Ja kui vertikaalpea (mis oleks peamine tööriist) külge panna, siis all ei mahu kuidagi toimetama. Lisaks ei ole selle pingi vertikaalpeal käsitsi liigutatavat spindli osa puurimiseks. Suuremad ja enam võimalusi pakkuvad pingid on muidugi kallimad ja eelarvet väga suureks ajada ka ei tahtnud.
Lõpuks jäid sõelale kompaktsemad sovietiaegsed universaalfreespingid ja tüüpilised Hiina kloonid. Viimastest siis Koneita.com lehel pakutavad Nova X45 derivaadid. Nende hind kukkus pakkumisi küsides kolisedes ja seetõttu tundusid väga ahvatlevad. Sovietiaegsed pingid on mulle meeldinud oma massi ja toekuse poolest. Ei ole laual värisev-võbelev hiinlane. Nova X45 tundus vähemalt käe all olevat masin, kuid erinevatelt kasutajatelt saadud tagasiside väga palju usaldusväärsust ei süstinud. Puurpingina olevat mõistlik kasutada, freespingina kasutades pidid hakkama probleemid tekkima. Kurdeti ülekannete kulumist, suuri õlilekkeid, ajas pidevalt suurenevat müra, tööpindade lukustusprobleeme ja nipet-näpet veel. Ei kutsu selline tagasiside uut asja ostma. Venelaste toodangut silmas pidades on ilmselt kõige suurem probleem leida see enam-vähem konditsioonis pink, mis poleks (väga) kulunud ja mida oleks mõistlikult hoitud. Varuosasid peaks neile ikkagi leiduma, õpetusi palju ning kui on korras pink, siis peab ka vastu. Need on muidugi minu sõnad ja arvamus. Oma ala spetsialistidel on siia kindlasti väga palju targemat ja tõesemat lisada.
Venelaste toodangust hakkasin seega silma peal hoidma 675 ja 676 mudelitel. Esimene neist (675) oli mulle sobivam, sest see füüsiliselt mahtunuks mul sinna, kuhu vaja. Teine (676) on küll vaid natuke suurem, kuid minu puhul oleks see juba tüliks. Lääne pinke meite maal väga ei leia ja kui leiab, siis hinnaklass on juba teine. Kuna 675 on tootmisaega arvestades vanem (vist?) kui 676, siis müüki tuleb neid üsna harva. Siiski käisin uurimas ja vaatamas mõlemaid. Hinnapiiriks seadsin 2500 eurot koos maksudega. Jällegi tõdesin, et väga raske on leida omale selle summaga pink, mis oleks puhas (loe: ei oleks tõsise š*takihi all), mis ei oleks roostes, mille füüsiline seisukord oleks hea ning mille funktsioonid korralikult toimiksid. Ei saa aru, miks reklaamitakse tööpinke müügiks, lubatakse 5+ toimivat masinat, kuid ei viitsita isegi laastu ja kõntsa (mõnigal juhul rotikakat) müügi ajaks pingilt maha lükata. Kohale minnes jutt muutub ja uueväärsest esemest saab asi, mida 10+ aastat tagasi väidetavalt käivitati. Aga see selleks. Kuna tööpinki ei leidnud ja 675(6) pingid ikkagi paelusid, siis hakkasin pisut uurima kirjandust, mida need masinad endast täpsemalt kujutavad ja mida ning kuidas kontrollida, kui pinki ennast kuhugi vaatama minna. Vaatasin nende kohta kümnete kaupa YouTube'i videoid. Küsisin ka foorumist abi ning sain - tänud ksf Honkomees.
Nüüd aga sellest, kuidas jõudsin käesoleva pingi juurde. Tegelikult väga lihtsalt ja kogemata - googeldades. Google viskas ühel heal päeval (Stanko 675 päringu peale) ette Hollandi müügiportaali Marktplaats.nl, kus keegi müüs just sedasama 675 pinki. Müügiportaal muidugi vaid hollandi keeles. Selleks, et üldse midagi aru saada, kasutasin Google'i sisse ehitatud tõlki. Fotod olid paljulubavad, kuid pingi kirjelduses suurt midagi kasulikku polnud. Mõtlesin, et küsija suu pihta ei lööda ning lootsin, et müüja ka mõne sõna inglise keelt "puhub". Muidugi sõnumit otse saata ei saanud ning telefoninumbrit ei näita. Pidin tegema müügiportaali oma konto ja selle lisaks valideerima. Läks vist 2-3 päeva enne, kui sain õiguse müüjale läbi portaali sõnum saata.
Üllatuseks tuli vastus ruttu ja sulaselges inglise keeles. Müüjaks mees, kes jutu järgi põhitöö kõrvalt metallitööpinkide ning tarvikute äriga tegeleb. Kust pink pärit, see jäi saladuseks. Jutu järgi pidi olema aga igati aus, hooldatud ja müüja enda poolt testitud et kõik funktsioonid toimivad. Nõus lisatasu eest ka Eestisse saatma. Nüüd muidugi taas fakti ees, et Hollandisse päris vaatama ei sõida ning põrsast ka väga kotis osta ei tahaks. Veel eriti sellist põrsast, mille kohta endal teadmised puuduvad. Aga ega siinkohal ei jäänud palju valikuid. Tegin seda, mida üks normaalne mees vist kunagi ei teeks. Küsisin abikaasalt nõu

Näitasin veebilehte ja seletasin, mida pakutakse. Et on freespink ja sellega saaks puurida ja igasuguseid muid vigureid veel teha. Kaasa vaatas asja üle ja nõustus, et sellisest võiks kodus üksjagu kasu olla. Ma korraks isegi ehmatasin selle vastuse peale ning üks hetk tundus, et hoopis mina olen see, kes rohkem tehingus kahtleb. Otsustasin, et küsin müüjalt täiendavaid fotosid, sest fotod ja küsitud hind ei tahtnud nagu väga kokku joosta. Eestis ei hakanud ühtegi vähemalt nii viisakas visuaalses konditsioonis pinki silma. Fotod tulid üsna ruttu ja ka kohtadest, milleks tuli midagi kuskilt eest ära kruvida. Seega võis arvata, et pink ikkagi eksisteerib ja tegemist ei ole pettusega.
Olgu. Teatasin siis, et ostan ära, kuid saadan oma transpordi järele. Kui on pettus, siis ei kaota vähemalt transpordi raha. Hollandi müügiportaalis oli olemas ka kindlustus selle vastu, kui müüja peaks petma. Mina aga seda kasutada ei saanud, sest portaal ei tahtnud välismaalastelt vastu võtta raha oma hoiukontole. Seega toimus müük minu ja müüja vahel müügiportaali väliselt. Mina kannan raha talle, saadan transpordi järgi ja loodan, et autol on midagi kuskilt ikkagi peale võtta. Kui aus olla, siis ostu kinnitamisel oli juba kerge sabin sees. Kui olin raha müüja kontole üle kandnud, siis palusin, et ta paigaldaks pingi alusele, kataks selle enam-vähem sademekindlalt ja fikseeriks. Mees lubas seda teha ja fotod saata. Ootasin kolm päeva ja vastust ei tulnud. Saatsin müügiportaali kaudu kirja, et kuidas seis on. Läks veel kolm päeva ja tuli vastus, et ta jäi haigeks... ja kohe nii haigeks, et midagi teha ei saa. Mõtlesin, et nüüd on küll teemaga kõik. Rahad läinud ja pink ka.
Läks tublid poolteist nädalat, kui meilile tuli kiri vabandusega ja teatega, et nüüd sai taas jalad alla ning tervise nii heaks, et saab toimetama hakata. Juures olid ka fotod pingist, mis oli kenasti alusele pandud, kilega üle tõmmatud ja kahe koormarihmaga veel aluse külge kinni fikseeritud. Kui aus olla, siis ma olin juba leppinud, et olen paari tuhande võrra vaesem, aga läks hoopis positiivsemalt. Kohe kui kiri tuli, kirjutasin oma logistikule, kes transpordi Hollandisse järgi saatis. Kohapeal tõstis müüja pingi autole peale, tegi ka fotod ning saatis need kohe mulle edasi. 4 päeva hiljem maandus tööpink minu õuel. Meeletu pingelangus.
Esimene mulje suht positiivne. Tööpink on perfektselt puhas, kena värviga ning minu silmale korralike pindadega. Saabudes oli suurem osa pingist kaetud mingi konserveerimis- või kaitsevaha taolise kihiga. Peamiselt siis värvimata pinnad. Need pesin lakibensiini ja lapiga maha. Aru on saada, et mingil hetkel lähiminevikus võib olla pink päeva väljas seisnud ja vihma saanud, sest mõnesse lahtivõetavasse kohta (nt. toitekilbi ukse ja pingi vahelise pinna peale) oli tekkinud väheke roostet (rebasesaba). Mõnda kohta veel. See siiski pindmine ja tuli suuremas osas karukeelega paari tõmbega maha (siinsed fotod on tehtud enne karukeelega töötlemist). Ilmselt kohad, kuhu kaitsevaha sattunud polnud. Suurem osa pudinatest ja vidinatest, mis pingi juurde kuuluvad, tunduvad olemas olevat. Õli kenasti sees ja meekarva.
Pingiga oli kaasas üht-teist: käsirataste käepidemed (transpordiks eemaldatud), käepidemed millega kelkude asendit lukustatakse ja puurimispead üles-alla liigutatakse, väiksem komplekt koos padruni-tsangide-otsfreesidega, üks väga kompaktne padruni-lendterade komplekt, puuri padrun, ca 200ml plastikust anum määrdeõliga, horisontaalvõll koos kõige juurdekuuluvaga, pingi reguleeritavad jalad. mõningad võtmed nelikantpeaga poltidele (mida pingi juures siin-seal leidub) ning nipet-näpet veel. Kõik pakituna ühte suuremasse vineerist kasti. Olemas ja küljes on ka kena ja ilmselt algupärane z-telje liugpinna nahast kate. See on küll pakkekile tõttu natuke muljuda saanud, kuid peaks varsti taas oma loomuliku kuju võtma.
Mida ma sellelt pingilt aga ei leidnud, on tootjapoolne andmesilt. Et migitki infot võimaliku tootmisaja kohta leida, kaevusin nö mootoriruumi. Elektrimootoril vast ikka mingi info peal. Mootoriruum oli üle ootuste puhas. Ma mõtlen, et kas ikka nii puhas saab olla tööd teinud pingi suletud osa, kus on mootor, rihmad, kett ja hammasrattad. Pinnad ei ole seda nägu et neid oleks pestud. Kas tegemist võib olla mingi remonditud pingiga? Täpselt sama käekiri oli igal pool mujal. Piinlikult puhas, jälgi pesust ei ole, sisepinnad hõbedase värvkatte all, väljast nagu ikka standardne "tööpingi roheline". Väga ebareaalne on, et keegi selle pingi vahetult enne müüki või vaid müügiks korda oleks teinud, sest töömaht on meeletu ning pingi müügihinda arvestades ei oleks selline teguviis olnud kuidagi kasumlik.
Elektrimootoril oligi andmesilt täitsa olemas.
Birkalt loeb välja elektrimootori tootmisaastaks kas 1972 või 1977. Ilmselt siiski 1972, mis klapib nende pinkide tootmisajaga. Ehk väga puusalt tulistades ja eeldades, et mootor on siiski originaal, võiks tegemist olla ca 50+/- aastat vana tööriistaga.
Jahutus-lõikevedeliku pumpa pingil ei ole. Vastav koht on suletud kattega. All vedeliku vannis oli väheseid õli jääke. Töös seda ikka tekib ning sinna valgub ka õli tööpingi liikuvate pindade määrimisel. Lisaks ei ole ka valgustit. Ka see koht on "pimedaga" kaetud.
Mootori kiilrihmad ja rihmarattad on väliselt vägagi kenad ning ilma visuaalsete kulumismärkideta. Kett, hammasrattad ning kogu ülekanne kitarre seest on ilus. Ruum taas üllatavalt puhas. Kaablirüüs ja selle klambrid uueväärsed.
Siin-seal kuivast seismisest mõni täpp roostet. Üldpilt aga kordades parem, kui kõigil alternatiividel, mida Eestis vaatamas käisin.
Siin on ehk kõige paremini näha, mis kulul roostet siin-seal leidus. Samas nagu ütlesin, sai selle suures osas paari karukeele tõmbega maha. Liugpinnad olid õnneks kenasti määritud ja seal olulist roostet ei esinenud.
Elektrikilp. Toitekaabel on nüüdisaegne ning nn euro pistikuga. Näha on, et oma koha on leidnud ka tänapäevane ABB kontaktor ning ilmselt mõned kaablid. Muus osas ei ole pädev kommenteerima. Lülitid tunduvad originaalid - nii peamine toitelüliti kui kilbi lülitid. Ka on-off (must-punane) lüliti on väga väheste kulumisjälgedega. Kõik toimib nagu peab.
Kõik sõlmed, mis on seotud kelkude liigutamisega ja tööpingi funktsioonide juhtimisega, on kenasti puhtad ja hoolikalt määritud. Kes ja millal seda teinud on, seda ei tea. Tundub et pärast võimalikku remonti pole see pink sisuliselt tööd teinud, sest isegi määre pole veel laiali lennanud ega allapoole vajunud.
Tööpingi reguleeritavad jalad. Viisakad ja mitteoriginaalid. Positiivne see, et oma kõrgeimas asendis on täpselt piisavad, et roklaga pingi alla sõita ning seda vajadusel teisaldada.
Horisontaalvõll koos otsapukiga. Mis need kaks rohelist seibi on, seda ma ei ole endale veel selgeks teinud.
Kogu selle asja juures oli kõige suurem küsimus aga see, kas pink ka töötab. Töötab. Minu üllatuseks äärmiselt vaikselt töötab. Jällegi võrdluseks need pingid, mida seni vaatamas olin käinud. Kohe väga-väga palju vaiksem on ning töötava pingi kõrval kannatab täitsa rahulikult häält tõstmata teise inimesega juttu ajada. Ka kõik funktsioonid tunduvad vähemalt esialgu töötavat, ettenihked kõigil telgedel toimivad kenasti ning midagi nagu otseselt ei loksu ega logise. Töö- ja ettenihke kiirused on kergesti vahetatavad. Kangid lukustuvad kena klikiga oma asendisse, püsivad seal ning jõudu kuskil kasutama ei pea. Käsitsi opereerimine on samuti sujuv. Joonlauad on kõik olemas, nooniused kulumata, selged ning hästi loetavad. Muidugi eks aeg näitab ja toob vead välja. Kõigepealt peab aga ise õppima, kuidas uue riistaga ringi käia ning järk-järgult hakkama vajalikke tööriistu ja abinõusid muretsema. Täna pole peale kaasa tulnud väheste pulkade ja tööristade midagi võtta. Ka ei ole varustust, millega pingi täpsust mõõta. Kogu see ost käis lihtsalt nii kiiresti ja impulsiivselt. Kuid üks asi korraga ning küll kõik muugi paika loksub. Tähtis, et ostuga petta ei saanud, pink ühes tükis Eestisse jõudis ning et vähemalt esmane hinnang seisukorrale ületab seda mida meite turul seni näinud olen. Ei taha väga hõisata, kuid teataval määral heameelt saab endale vast lubada.