GAZ-69, käivitamine peale 20 aastat seismist
#1
Exclamation 

Paluks natuke nõu.Plaanis vanaisa Gaz69 hääled uuesti sisse ajada.

Paar nädalat on aega ette valmistuda enne puhkuse saabumist ja ilmselgeid juppe koguda.
Sellega seoses Paluks nõu, mida kindlasti vaja vahetada, kuidas selle käivitamisele läheneda? Asi sõitis ise garaaži ja on enam vähem kuivas aga külmas olnud.
Vasta
#2

Tervist.
Ma vast suuremasi nõuandja ei ole, aga ....
Ise vaataks kõigepealt autoaluse üle. Et seal poleks mingeid loike või nende jäänuseid.
Seejärel mootori mahlad. Kas on, palju on, lisada,või pigem, uued vedelikud varuda. Filtrite seisukord, vajadusel korrastada.
Sillad, käima- ja vahekast. Vedelikud kontrollida, vajadusel lisada või vahetada.
Aku täis laadida või korralik paigaldada.
Küünlad pane kohe uued. Kui vanad küünlad maha võetud, lase mootorit starteriga mõned kümned tuurid ringi käia, siis uued peale. 
Käivitada kindlasti värske bensiiniga.
No ja siis näeb juba edasi.

Kiuslik kaabakas. Big Grin
Vasta
#3

Pidurid! 
Vaata pidurivedeliku taset, jäta meelde. Siis tee mõned järsud ja väga tugevad vajutused piduripedaalile. Kas vajub põhja esimese vajutusega? Kui ei vaju põhja, siis õhku süsteemis ilmselt pole. Nüüd proovi kas autot saab liigutada edasi-tagasi siledal põrandal, et veenduda piduriklotside tagasiliikumises. Kui tal pikalt seistes oli käsipidur peal, siis veendu, et see maha tuleb ega takista kardaani pöörlemist. Mõne päeva pärast võid kõigi nelja ratta piduritrumlite vahelt väljuvat piduriõli jälge vaadata, kas mõni silinder lasi vajutuste puhul õli läbi. Ega ta kohe viie minutiga pruugi näidata. 
Mootor.
Küünlad maha ja igasse silindrisse vala sõrmkübaratäis või kaks mootoriõli ja keera vändast paarkümmend ringi, et määrida silindriseinad. Kui on kahtlus, et rõngad võisid tal juba enne kinni olla, siis on parem nt. WD-40 või miskit kaasaegsemat, mida oskavad teised soovitada. Süütejagaja kaan maha ja jälgida kaane sisemisel poolel süsikontakti ja vedru olemasolu. Edasi kontaktide vahe puhtus ja õige suurus. Noja lõpuks aku, starterilülitamine ja igasugu tuled.

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta
#4

Pidurisüsteemis olev BSK on ilmselt ammu kuivanud, ma oleks selle pedaalipumpamisega väga ettevaatlik. Pigem prooviksin õhutusniplid lahti saada ja jätaksin nõrguma kui nõrgub. 
Küünlaavast sisse käib selline mahl:

https://www.stokker.ee/immutusoli-penetr...03bs-motip

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta
#5

(29-06-2025, 22:57 PM)Marko Kirjutas:  ... Küünlaavast sisse käib selline mahl:

https://www.stokker.ee/immutusoli-penetr...03bs-motip

Võib-olla kahtlemata hää asi nagu enamik neid eraldusõlisid (muide Motipi omadega pole mul eriti häid kogemusi) aga kui ikka on korralikult kinni siis läheb vaja suuri koguseid ja siis teed sisult sama põhiainete koostisega lahuse - põhiosa on petrool (mul lennukikütus) ja väiksem osa mootoriõli. Petrool on see mis vahele ronib ja viib kaasa vedela õli, tänu millele asjad liikuma hakkavad.
Vasta
#6

Piduritest juba räägiti põhjalikult, ei hakka üle kordama. 
Enne kui mootorit üldse ringi ajada, võiks vana õli välja lasta, võimalusel ka karter alt võtta, sinna ladestub paarikümne aastaga korralik löga. Siis uus õli sisse.
Loomulikult kõik filtrid uued. 
Kindlasti ka paak tühjaks lasta, vana bensiin on ilmselt vaiguseks haisvaks tärpentiiniks muutunud. Proovikäivitamiseks võib ka lihtsalt kanku kapoti alla panna, et paagist jama peale ei tõmbaks. Sellega seoses soovitan ka kütusepumba membraane varuda enne auto juurde minekut, üldjuhul muutuvad ka need ajapikku kuivalt seistes rabedaks plastikuks.
Vasta
#7

(Eile, 09:08 AM)wax Kirjutas:  ...
Loomulikult kõik filtrid uued. 
...

Millise filtri Sa sellel autol ära vahetaksid enne PROOVIkäivitust Big Grin

Mootoriõli võiks ära vahetada küll, kui närv kannatab oodata. Paned esimese asjana saabumisel nõrguma ja kuniks tökat venib, tegeled teiste asjadega. Pärast valad proovikäivituseks miskit odavat mootoriõli sisse. Kui tahad kindla peale minna, paned muruniiduki SAE30. Ma ise paneks Automaailma/Motoneti/... parasjagu sooduspakkumises olevat 10W-30 poolsünti. Pärast aega vahetada endale turvalisemana tunduva vastu.

Kütusepumbamembraani soovitus ja nõuanne vältida paagisoleva lurri süsteemisaatumist kanistrist värske 95 pealeandmisega oli küll väga omal kohalSmile

Kust saab nüüdisajal bensiinikindlalt kütusepumbamembraani sellele mootorile? Vihjeks: enamus autopoode sellele regnumbri järgi  midagi pakkuda ei oskaSad

Head nõuanded on eelpool kirjas. Piduri- ja sidurivedeliku leke on ootuspärane isegi juhul, kui praegu on süsteem tihe. Aastakümned seismist teevad meie kliimas paha.

Katuse all seisnud auto mootor ei tohiks siiski kinni olla. Aga eks väntamine näitab. Mõistlik on väntvõlli käsitsi vändaga pöörata elektriga kerimise asemel. Saab tunde kätte, kas pöörlemine on sujuv või on kusagil jõnks sees. Ning on välistatud pealejäänud starterist algav tulekahju. Ning 10+ ml värsket mootoriõli igasse silindrisse enne keeramist midagi halba ei tee. Ikka headSmile
Kui mootorit vändast pöörata ei jõua või pööramisel on tunda takistus ühes kindlas kohas (seismise asend), vat siis tuleb hakata neid leotusleemesid pruukima.

Küünalde seisukord tuleb alles siis jutuks, kui mootor normaalselt ringi käib, kütus karburaatoris püsib ja elektrisüsteemist süüte sisselülitamise järel suitsu ei tule.

Mingid NGK BP5HS võiks ju kaasa haarata, kui tahta kindel olla.  Võib ka analoogi võtta, aga kindlasti eemaldatava kontaktmutriga - sellel mootoril võivad olla aasotsaga süütejuhtmed!

Kindlasti tasub enne käivitamist korraks jätta küünlad mootorile juhtmete otsa ja jälgida, et mootori starteriga ringiajamisel ikka säde korralikult tööjärjekorras jookseb. Olen isegi ühel autol kindluse mõttes süütejuhtmeid jagurikaanes ringi tõstnud auto seismajätmisel vähe kahtlasemasse kohtaSmile

Jahutusvedelikuks proovikäivitamisel sobib ka vesi. Parem oleks jahutusvedelik, aga jälle - kaua kuivalt seisnud kummidetailid tõenäoliselt lekivad kusagilt ja tavalise vee leke on kahjutu. Etüleenglükool on mürgine ka loodusele. Kui närv kannatab, võta 10 liitirit "destvett" autopoest. Läbi filtreeriva riide/suka (mitte siis Hard Rock laagrikaaslase võrksukajäänus, eksole) lastud vihmavesi on ka täitsa ajastukohane jahutusvedelik proovikäivituseks. Pärast lased välja ja asendad endale sobilikumaga.

Pidurid-sidurid on teemaks alles seejärel, kui mootoris elu püsib. Sillaõlid niisamuti. Need tahavad ikka mõne tunni tilkuda... Jõuüklekande džemmid on paras jooksma panna, kui auto on veidi liikunud ja õuel imetlemiseks-puhastamiseks päikese käes seisabSmile

Tõenäoliselt on sidur kinni kleepunud. Kui siduri õlisüsteem on tihe ja pedaalist lahutamine toimib (lahutuskahvel liigub mõlemas suunas vabalt) JA mootor käivitub-seiskub probleemideta JA auto ees/taga on ruumi, siis võib proovida esmalt leebemal viisil mootoriga lahti ehmatada: paned sisse aeglusti ja vastavalt vajadusele I või tagasikäigu, lahutad siduri ning käivitad mootori. Kui läheb hästi, rabab kohe lahti. Tavaliselt ei lähe ja auto hakkab sõitma. Nüüd hakkad pumpama - sidur alla, pidurid peale. Sõltuvalt kasutada olevast ruumist siis sõtkud pedaale, vajadusel annad mootorile vahepeal jõudu juurde gaasipedaaliga. Enemasti tuleb ikka lahti... Kõige halvemal juhul tuleb kast/mootor maha  maha võtta.

Sildadesse-kastidesse varuks mingit tavalist sooduspakkumise GL-4 liitrit viisteist. Elu täitmisel teeb mugavamaks õliprits. Ning pärast mõningast sõitmist vahetad selle vastu, mida ise paremaks pead. Sest kõiki peale pikka seismist sisse valatud vedelikke tuleb käsitleda loputusvahenditena ja nende saastumine aastakümnete kultuurkihiga on ootuspärane.

Sel peaks olema needitud piduriklotsid. Kui ise end selles töös tugevalt ei tunne, siis Pidurimeistris liimitud tänapäevane kate on hinda väärt asendus eeldusel, et trumlid VÄGA kulunud ei ole. Kui klotsi ja trumli raadiused ei ühti, siis trummelpiduril pidamist ei oleSad
Vasta
#8

(Eile, 09:44 AM)v6sa Kirjutas:  
(Eile, 09:08 AM)wax Kirjutas:  ...
Loomulikult kõik filtrid uued. 
...

Millise filtri Sa sellel autol ära vahetaksid enne PROOVIkäivitust Big Grin

Kurja jah, olid need vanad pestavad "hobusesabajõhvidest" filtrid silme ees, aga ikka kirjutasin midagi muud Big Grin
Vasta
#9

Pidurite kohta lisan, et püüa teada saada, mis vedelik süsteemis on. Nõukaajal oli neid mitmeid. Mäletan justkui, et ka Nevale ei tohtinud Dot4 peale kallata, aga vähemasti juturobot tõdeb selle glükoolipõhiseks ja lubab. Lubab ka BSK ja mingi Neft-1 (?) peale Dot4 valada, ei luba TŽ-20 (?) kui õlipõhise peale valada. Tasub täpsustada.
Dot4 võiksid kõik pidurisüsteemid taluda.
Piduritel saad suure tõenäosusega töösilindrid (ratastes) lahti võtta või vahetada. Niiet pidurid on ilmselt veidi tõsisem mitmeetapiline projektike.
Enne mootoriga tegelemist oleks mõistlik igaks-juhuks käsipidur tööle panna. See on kenasti eraldi põhja all käigukasti järel ja omab sõidupiduritest paremat tõenäosust kerge vaevaga töölehakkamiseks.

Käivitamiseks varu kindlasti täislaetud korralik aku ja ka laadija. Või mitu akut. Või korralikud käivituskaablid, millega teiselt masinalt akut laadida. Võimalik, et starterit saad kiusata palju.
Ringikäimise kontroll (kui on vänt, on hea seda kasutada) on hea soovitus. Kohe küünlaid maha kruvima ma ei tõttaks: kui mootor ringi käib, on tarbetu tegevus.
Karburaatorit kah kohe ei lammutaks, kuigi suure tõenäosusega tuleb seda teha. Remontkomplekt tasuks igal juhul varuda - küll ta kunagi ära kulub. Ehk on isegi vanaisal olemas? Tasub autos olevad panipaigad üle vaadata.
Bensiiniknaister pane kohe kapoti all otse karburaatorit toitma (ja pumpa karbuss käsitsi täis. Loodame, et pumba membraan on terve. See on kah mõistlik kohe varuna tekitada). Paagisolev kütus tuleb niikuinii utiliseerida, kuna see mootorit tööle ei pane. Selle väljaimemiseks on mugav madala surve elektriline pump, mis ka karburaatorit toitma sobib - 0,4MPa, mis Aliexpressis ca 10eur. Kui juba paagist kütust võtma hakkad, pane kindlasti vahele see lihtne-odav läbipaistev filtrike. Neid varu kohe 2tk, kuna esimene on ilmselt peagi sodine.
Mootoriõli vaheta siis, kui masina käima saanud oled ja sooja mootoriga. Eeldame ja loodame, et õlirõhk on mootoril ikka olemas. Küllap on.
Karburaatormootoritele olen ma teinud veel ka "kolvirõngaste veega ehmatamist". Vesi aurustub teadupärast kuumaga (silindris) ja aur peseb hästi: kui mootor käib, niristad töötava mootoriga mõistlikus tempos karburaatorisse vett. Mõistlik on pöörded kõrgemal hoida - siis ei sure välja.
See aur võiks silindrist liigseid asju välja pesta ning ka seismisega kolvisoonde kinni jäänud rõngaid liikuma aidata (kah pesemise läbi). Mõistlik teha enne õlivahetust, kuna osa vett jõuab karterisse.

Mis aga peamine: kui vanad autod pole olnud huviks, siis võiks vähemalt mootori käivitamiseks võtta ligi mõne sõbra-tuttava, kes autodega tegelenud. Muud asjad vajavad eelkõige veidi mõtlemist ja loogikat, mootorite käimameelitamisel on aga oluline osa kogemusel. Alates või sellest, et on selline asi nagu tooreklapp Smile

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta
#10

(Eile, 10:02 AM)13piisab Kirjutas:  ...
Mootoriõli vaheta siis, kui masina käima saanud oled ja sooja mootoriga. Eeldame ja loodame, et õlirõhk on mootoril ikka olemas. Küllap on.
...

Muus osas asine jutt ja nüüd lased kuivaksnõrgunud mootorisse kõrges autos (mille alla pääsemiseks ei ole vaja midagi tõsta ega eemaldada) KST mida sisaldava õlitaolise olluse jälle süsteemi sisse? Mootorile, millel sisuliselt puudub mootoriõli filter (kui seal just ei ole uuema Volga mootorit vahetatava plekkelemendiga)...

Ma mõistaks (ja ilmselt jälgiks ka ise) seda soovitust mõne madala ja alt kapseldatud mootoriga ning seetõttu tülika õli väljalaskmise protseduuriga auto puhul. Aga praegusel juhul on see täiesti tarbetu mootori ohtu seadmine.
Vasta
#11

(Eile, 09:44 AM)v6sa Kirjutas:  ... on välistatud pealejäänud starterist algav tulekahju. 

Puht isiklikust kogemusest - mõistlik kontrollida, et tagastub.

Aga ...
Kui kriitiline on bensiini nivoo karbussis?
Kui paari päevaga "aken tühjeneb", siis kas see on tavapärane või viitab mingile probleemile?
   
Käivitamisel tooreklapp täiesti kinni ja gaasi siiber täiesti lahti?
Kas starteriga mootorit ringi ajades peaks tekkima ka mingi õli ringvool (hetkel see pumbaots suunatud karteri tuulutusse)?
   
Kas esmase käivitamise huvides peaks jagajat hilisemaks keerama?
Vasta
#12

Misasja te siin seletate?  Big Grin

Tegu on Gaaziku, mitte ferrariga... 
Aku peale, törts värskemat benssu topkaks ja anna süüdet ning sõida terviseks... Ärge nüüd kujutage ette et tegu on mõne olematu läbisõiduga rariteediga mida mitu kuud enne poputatakse kui sametkindaga rooliv taha istutakse.  Smile

Ärge mõelge üle.

Paar nädalat ostsin siit läbi käinud Tauria, ca 15 aastat kuuris seisnud. Viisin treilaga koju, 20min nokitsemist ja masin sõitis...

https://vm.tiktok.com/ZNdf6Armb/

'Per cogo, non per mico' (Edasi kompressiooni, mitte sädemega)
https://www.facebook.com/Teedehooldus/
 Ulila Jäärada FB
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne