DIY Hobigaraaž

Vägagi kauaoodatud sündmus. Ehk tõstuki kokkupanemine. Emotsioonid on laes, sest autotõstuk hobigaraažis on olnud sisuliselt sama oodatud ja peaaegu et sama kaua oodatud, kui näiteks vesipõrandaküte ning eraldiseisvad puutöö ja metallitöö ruumid. Ehk nimekirjas olnud juba siis, kui garaaži ennast ei olnud ja ilma milleta ei oleks siinne sihtotstarbeline tegutsemine võimalik. Ajaliselt võttes on tõstuki muretsemine ja paigaldamine jäänud võrdlemisi hiljaks kõige muuga võrreldes. Aga peab endale aru andma, et kõike korraga ei saa ning parem hiljem kui mitte kunagi. 

   
Ja kuna minu jaoks on tegemist suure sündmusega ning tegemist on Eesti kasutajate seas ehk vähem levinud autotõstuki tüübiga (teisaldatav neljapostitõstuk), siis kostitan lugejaid hulga fotodega ning loodetavasti leiab ka fotode vahelt midagi lugeda. Arvan, et avalikul seinal (nagu meie foorum on) presenteerimine on vajalik, sest ise otsisin sellist tõstukit pikalt ning ega Eestist ühtegi sellist võtta ei olnud. Vähemalt ise ei leidnud. Ning ehk on kirjapandu ja ülespildistatu kellelgi tulevikus teisaldatava neljapostitõstuki muretsemisel abiks. Ühte postitusse kõike kirja ei saa panna, seega jagan mõtted ja fotod kahe postituse vahel.

   
Tõstuki paigaldamist alustasin garaaži lisaruumi tegemisega. Laias laastus 1/4 tegin suurest ruumist (ca.12x9m) puhtaks, et mahuks nii tõstuki enda kui vajaminevate tõstevahenditega liiklema. Tõstevahenditena olid abiks traktor, rokla ja mootoritõstuk. Lisaks tulid nõu ja jõuga kaks meest appi kokku panema, sest ega üksinda siin väga midagi ei tee. Enne, kui abivägi kohale jõudis märkisin garaaži põrandale maha postide täpsed asukohad. Sisuliselt märkisin ära nurgapostide välise nurga kinnituspoltide asukohad. Pikkused aukude vahel ning diagonaal oli ära toodud tõstuki paigaldujuhendis. Eelnev mahamärkimine on eeskätt vajalik selleks, et suuremad kokkupandud kandvad detailid saaksid kohe õigele kohale, et hilisem sõiduteede paigaldus oleks lihtsam ning ohutum. Suurte ja detailide üksteise peale ladumine ei ole juhst ohutu, kui aluse mõõdud ei pea paika ning alus ise on võrdlemisi raske, et see taas omale kohale saada.

   
Kokkupanemise algus oli väga kiire. Sisuliselt koosneb kandev konstruktsioon neljast peaaegu identsest postist ning kahest peaaegu identsest risttalast. Nii postid, kui risti olevad talad on tehases lõplikult komplekteeritud. Seega pakist välja ja kokku. Poste ja risttalasid saab vaevata kahe mehega tõsta. Rammumees tõstab ka üksinda. Kokkupanemine algab tegelikult aga sellest, et kaks esimest (või siis tagumist) posti pannakse paralleelselt pikali maha ning nendesse sisestatakse ülevalt ristitala. Risti oleva tala otsad on T-tähe kujulised ning need sisenevad vastavasse profiili postide sees. See tähendab seda, et sisestatuna risti tala enam posti seest välja tulla ei saa ning tegemist on ühe stabiilsust suurendava elemendiga. Risti oleva tala otstesse on paigaldatud plastikust liugurid, mis võimaldavad talal posti sees sujuvalt liikuda. Kui risti tala on postide vahele aetud, siis tuleb kahe mehega postid koos talaga püsti tõsta ning mahamärgitud kohtadesse nihutada. See tagab, et hiljem saab raskema sõidutee täpselt postide vahele õigesse kohta tõsta.

   
Neljast postist kaks on parema poole ja kaks vasaku poole omad. Erinevus seisneb lukuavade paigutuses (peegelpilt). Lisaks on ühel postidest (fotol vasakpoolne esimene) alus hüdrojaama paigaldamiseks. Ristitalad on samuti peaaegu identsed. Erinevus seisneb vaid ühele talale lisaks keevitatud plaadiks, mis töötab mehaanilise piirajana sõiduteede alaosas. Ehk kui platvormi üles tõstad, siis sõidutee jääb teatud nurga all rippuma, mitte ei kuku 90-kraadi alla. Nagu fotolt näha, siis mootoritõstuk oli heaks abimeheks sõiduteede paikatõstmisel. Sõiduteed ise toetuvad risti talade peale ning kinnitatakse sinna kahe poldiga mõlemast otsast.   

   
Sõiduteede tagaossa kinnituvad sama poldi alla ka mahasõidutõkked. Esiosas täidab mahasõidutõkke rolli pealesõidutee äär, mis kaalub üles, kui raskem osa platvormi tõstes alla piirajale vajub. Siinkohal tuleb tõdeda, et tõstuki kandevkonstruktsioonid on üllatavalt paksust terasest valmistatud ning võrdlemisi viisakalt kokku keevitatud. Väga palju nuriseda ei saagi. Hiinlaste "käekiri" avaldub siin-seal pigem poltide suuruste valiku osas (mõningate sõlmede puhul läheb lisaks meie kasutatavatele suurustele vaja näiteks nr. 20, 18 ja 14 võtmeid) ning kohati mitte nii hästi tihendatud hüdroliitmike osas. Aga materjali kvaliteet, töötlemise puhtus, kokkusobivus ja täpsus on igati eeskujulikud. 

   
Kui fotol parempoolne sõidutee läks päris kergelt paika, siis vasakpoolsega oli natuke tegemist. See oli oluliselt raskem kui parempoolne, sest seal all asus hüdrosilinder, mis kogu tõstuki üles-alla liikuma paneb. Siin fotol on näha ka ristitala külge keevitatud kahte täiendavat plaati (nurkrauda), mis jäävad mahasõiduteid toetama. Lisaks on näha poltide asukohad sõiduteede fikseerimiseks - parempoolsel sõiduteel poldid paigas. Väga lihtne ja lollikindel disain igal juhul. 

   
Järgmise sammuna läks omale kohale hüdrojaam. Tegemist oli taas komplekteeritud seadmega, mis koosnes pumbast, õlimahutist (12L), elektrimootorist, käivitist ning eelinstalleeritud kahest lõpplülitist. Taaskord lihtne ja loogiline - kastist välja ning nelja poldiga aluse külge. 

   
Selle tõstuki omapäraks võrreldes analoogidega üle maailma on ekstra suured trossirattad. Trossirataste läbimõõt nii igas platvormi nurgas kui platvormide all on 228mm. Seda on sisuliselt poole enam, kui teiste "tootjate" (maaletoojad, kes tellivad tõstukeid vastavalt oma soovidele Hiinast) omadel. Küsisin suurte trossirataste kohta ka Taanist EU maaletoojalt. Põhjuseks toodi ohutus ning väiksem stress trossidele tulenevalt trossiratta diameetri suurenemisest. Väidetavalt oli sellealase ettekirjutuse teinud kohalik taanlaste sertifitseerimisamet 2022 aastal. Tulemuseks oli disaini muudatus suuremate trossirataste ja suurema maksimaalse tõstevõime näol. Loodame, et nii ka tegelikult oli. 

   
Lukustussüsteem on sellel tõstukil täis mehaaniline. Postidesse on lõigatud avad, kuhu liigub vedruga eelpingestatud lukustuskeel (või kiil). Kui tõstukit üles tõsta, siis liigub lukustuselement automaatselt järgmisesse pessa. Alla laskmisel peab platvormi pisut tõstma, käega lukud avama ning seejärel saab platvormi alla lasta. Jällegi oluline detail, mis lisaks ohutusele annab juurde pisut konstruktsiooni stabiilsust, mida teisaldataval tõstukil hädasti vaja on. Kui tõstuki all toimetad, siis sõiduki ja platvormi raskus toetub lukkudele, mitte hüdraulikale.

   
Paras segadus majas, kuid selle alt paistab juba komplekteeritud tõstuk. Ka vahetõstuk sai siinkohal peale tõstetud. Üks viga, mille kokkupanemisel tegin oli see, et kui ristitala postide vahele paigaldasin ja postid üles tõstsin, siis jätsin ristitala võrdlemisi madalasse asendisse (ca 50cm maast). Oli ju nii kergem poste üles tõsta. Tegelikult oleks see pidanud olema palju kõrgemal. Seda sellepärast, et tala asetseb lukkudel, kuid tõstetrosse ennast selles staadiumis paigal veel pole. Ja kui platvormi all on selline 40-50cm ruumi, siis trosside paigaldamine ja ühendamine tõstesilindriga ei ole sugugi mugav. Kogu massi järgmistesse lukkude asendisse enam väga ei tõsta, sest kaalub palju ja ühest nurgast tõstes kipub teine nurk maha jääma. Teoorias oleks saanud tõsta jah, kui igasse nurka tõsteseade panna ning samaaegselt opereerida. Aga ei olnud millega tõsta ning kes tõstaks. Seega tuli ära kannatada.

   
Üks asi veel, mis mulle kogu komplekti juures ei meeldinud oli üsnagi puudulik paigaldusjuhend. No ei olnud seal väga palju kirjas ning fotosid/jooniseid veel vähem. Õnneks on tõstuki konstruktsioon lihtne ning suurem osa detaile komplekteeritud. Kui paar sammu ette mõelda, siis on raske puusse panna. Siin fotol on nüüd trossid paigas ja käib trosside pingutamine ja reguleerimine. Postide otsas on tublist 20mm paksusest terasest "kork", kust tuleb läbi iga tõstetrossi ots, mis on varustatud keermega. Platvorm ise on piisava massiga, et trossid korralikult pingesse vedada ning saab hakata esmast reguleerimist tegema. Reguleerimine on lihtne. Tõstad platvormi sulle sobivale kõrgusele nii, et esimene neljast lukust hüppab oma pessa. Seejärel pingutad teiste postide trosse nii palju peale, et ka nende postide lukud omale kohale liiguvad. Seejärel sõidad paar korda üles-alla ning mõõdad lukkude kõrguste asukohad oma pesades uuesti üle. Ka häälest on hästi kuulda, kas lukud rakenduvad üles tõstmisel samal ajal või mitte. Ning ongi valmis. Hiljem, kui on koos sõidukiga paar tõstmist tehtud, siis tuleb järelreguleerimine teha. Edasises kasutuses on kõrvad selleks, et tuvastada, kui lukud hakkavad erinevatel aegadel rakenduma ning täiendav reguleerimine on vajalik. 

   
Nüüd trossimajandusest lähemalt. Kogu tõstemehhanism koos rullikute, hüdrosilindri ja nelja tõstetrossiga on paigaldatud ühe sõidutee alla. Nagu näha, siis teine sõidutee on alt täiesti tühi. 

   
Siin on täpsemalt näha trosside ja silindrite paigutus. Kokku on neli erineva pikkusega trossi, mis kinnituvad hüdrosilindri varrel paiknevale plaadile. Plaadil on ka stopper, mis takistab tõstetrosside plaadilt maha kukkumist, kui tõsteplatvorm lukkudele läheb ning hüdrosüsteemist rõhk maha läheb. Kaks lühemat trossi liiguvad üle kahe trossiratta tõstuki esimestele postidele ning kaks pikemat üle kahe trossiratta tagumistele postidele. Nii põhja all kui risti talades on trossid kenasti ära peidetud, et neile midagi vahele ei jääks ning tross ise silma ei riivaks. Tugipostide puhul liigub tross väga lähedal posti seinale ja on sisuliselt märkamatu. Mulle selline "puhas" disain meeldib. Olen kohanud tõstukeid, kus tõstetrossid on nagu pillikeeled jalus ning võtavad lisaruumi. Siin seda pole.

   
Silinder sõidutee all on ühest otsast fikseeritud ja teisest otsast kergelt ujuvas asendis. Tegemist on ühepoolse toimega silindriga ehk õli rõhk tõstab platvormi üles, alla tuleb oma raskusega. Fotol on näha, kuidas kaks pikemat trossi liiguvad ringiga tagumistele postidele silindrist mööda, hüdrovoolik ning esimeste lukkude liigutamisvarras (vasakul ääre all), mis töötab sünkroonis tagumiste lukkudega. Varda jaoks on konstruktsioonile keevitatud torust kandurid, mis seda toetavad.

   
Siin on näha silindri varrepoolne ots, trosside kinnitusplaat koos lukustusplaadiga ning neli rulli, mis jagavad neli tõstetrossi postide vahel ära. 

   
Ja viimaks kang, mille kaudu on võimalik nelja lukku samaaegselt opereerida. Päris pikk kang ning seda on mugav liigutada samaaegselt hüdraulikaga opereerides. Nagu eelnevalt mainisin, siis see vajadus on vaid tõsteplatvormi allalaskmisel. Kang on lukkudega ees-taga ühendatud reguleeritava varre abil, mille otstes on laagrid. Esimestele postidele jookseb ülekanne sõidutee seest jäiga ühendusvardaga. Kõik vardad nii nähtaval kui peidetud osas on reguleeritavad.

   
Lisaks mobiilsusele ja võrdlemisi viisakale koostekvaliteedile ongi selle tõstuki suureks plussiks see, et iga sõlme annab reguleerida. Ja see on äärmiselt vajalik, kui midagi kuluma peaks hakkama või kui tõstukit liigutama peaksid (näieks pisut ebatasasemale või teise profiiliga pinnale). Fotol on heaks näiteks lukkude asendi stopper, mis on omakorda võllile lukustatud kahe lukustuskruviga. Olen varasemalt näinud tõstukeid, kus sellised sõlmed on fikseeritud ja nii ongi. Kui kuskilt annab midagi järgi või kulub, siis reguleeri millega tahad. Täiendavalt tuleb kiita ka seda, et tõstukiga on kaasas korralik varuosade kataloog, kus on sees iga detaili varuosanumber. Seega on mingigi lootus varuosale, kui midagi vaja peaks minema. Samas vaadates konstruktsiooni, siis ei ole siin väga palju sellist, mida universaalosaga asendada ei saaks. 

   
Pealesõiduteed vabas asendis. All on terasest rullikud, mis liiguvad mööda põrandat alla laskmisel. Ülemine osa töötab mahasõidutõkkena. Mahasõiduteedele tuleb aga teha väike modifikatsioon. Nimelt on varras, mis neid omal kohal hoiab, mõlemast otsast stoperdatud mahatulemise vältimiseks seegerrõngaga. No ei ole mugav, kui pealesõiduteed ära tahad võtta. Seega kui aeg tekib, siis võtab ühe rõnga ära, teeb vardale väikese käepideme ning teise otsa paneb eemaldatava splindi. Siis vajadusel splint välja, varras välja ning sõidutee küljest ära. Hea seegi, et valmidus seda teha on juba praegu olemas. 

Niipalju selleks korraks. Lähiajal püüan panna paar fotot lisavarustusest, opereerimisest ja esimesest testimisest. 

Tänud lugemast.
Vasta

Maitsed-nõudmised on erinevad,aga minu jaoks on see väga kasutu tõstuk kus hulga töid auto kallal võimatu teostada...Mullu vahetasin kütusepaaki üksi mis täpselt auto küljekarbi vastas ja täpselt sellel kohal millel autoga peale sõidad ja selle tõstukiga oleks jäänud tegemata...Sai ka mullu taga difri simmer vahetatud ja selleks tuli ratas kogu täiega eemaldada ja ratta all meeter vaba ruum nõutav mida sellega pole...
Kui keegi leiab mittesobiv olema siis võib kustutada.Ei pahanda.
Vasta

Estakaadtõstuk on paljudel juhtudel jälle ainus, millega paljusi masinaid üldse tõsta saab/tohib aga see selleks... Ma sooviks lisainfot korduvalt märgitud sõna "teisaldatav" kohta.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.
Vasta

(24-08-2025, 11:05 AM)isandpauk Kirjutas:  Estakaadtõstuk on paljudel juhtudel jälle ainus, millega paljusi masinaid üldse tõsta saab/tohib aga see selleks... Ma sooviks lisainfot korduvalt märgitud sõna "teisaldatav" kohta.

Teema eelmisel leheküljel on link tootja kodukale. Sealt saab lugeda järgmist:

Affordable and safe
Here is the car lift for you when storage space in the garage / workshop is limited, this is the perfect lift for several reasons, the lift can even be moved around the workshop with wheel kit that can be purchased. This lift can be used both as a parking lift / storage or as a work tool in your private garage.


Ja pilt on juures:
   

Ilmselgelt eeldab see laudsiledat põrandat või rataste asendamist.

Ausaltöelda ise ma paneks igal juhul plastrataste asemele kummikattega rattad. Aja jooksul hävivad need plastrattad isegi liivateradest üle sõites.

Pildilt ei saa aru, kas kõik neli ratast on pööravad. Kui pole siis vajab nii suure ristkülikuga manööverdamine suurt vaba platsi.

Ja võin eksida, aga näidispildi järgi tuleb see tõstuk siiski kasutamiseks ankurdada. Ja pärast ankrud lahti ja tõstuk nurka (teiste ankrute peale, parkimaks kaks autot "virna")
Vasta

Mis teeb tõstuki TEISALDATAVAKS? Kuidas teisaldada samas ruumis või mujale? Kas lahtivõetult?

Meie asukohas ebavajalik küsimus veel. Maavärinakindlus ülestõstetud raskema autoga postide põrandasse kinnitamata jätmisel?

Инвалид информационной воины на фронте Пярну-Хииу. 
Tsiteerides John McCaini: "Venemaa on peamiselt bensiinijaam, mis teeskleb riiki"," rääkis Basse.
Vasta

Austet ksf võiks ikka teema autori juttu tähelepanelikumalt lugeda ja tema lisatud videote lingid läbi vaadata 
Selles https://www.youtube.com/watch?v=bRNkLsn1...GarageGear on väga hästi see liigutamise teema avatud.
Vasta

(24-08-2025, 11:58 AM)honkomees Kirjutas:  Austet ksf võiks ikka teema autori juttu tähelepanelikumalt lugeda ja tema lisatud videote lingid läbi vaadata 
Selles https://www.youtube.com/watch?v=bRNkLsn1...GarageGear on väga hästi see liigutamise teema avatud.

Tänud tähelepanu juhtimast.
Vasta

OT: Vabandan juba ette, kui nii polnud aga minu arvates juhiti tähelepanu siiski akf aavu praeguseks kustutatud postitusele. Kui nii polnud siis - tsiteerides klassikuid: võib kusta.
Vasta

(24-08-2025, 11:58 AM)honkomees Kirjutas:  Austet ksf võiks ikka teema autori juttu tähelepanelikumalt lugeda ja tema lisatud videote lingid läbi vaadata 
Selles https://www.youtube.com/watch?v=bRNkLsn1...GarageGear on väga hästi see liigutamise teema avatud.

Täpipealt! Diagonaalis lugedes ja kiirelt üle kerides jääb midagi puudu ja osalise info kommenteerimine maksab kätte. On endalgi juhtunud, et mõni nüanss jäi märkamata.
Teemasse ka - soovitan pealesõiduteeda alla midagi erksavärvilist riputada! Nende vastu võib end mingi sahmimise juures üsna katki teha. Kogemuse baasil, nagu alati....
Auto sabas oleva plaattõstuki küljes on sellised tähelepanuäratajad lausa kohustuslikud.

Müün: keermetõrv, puidulakk, alumiiniumtorud.
Vasta

(24-08-2025, 13:58 PM)Aare72 Kirjutas:  OT: Vabandan juba ette, kui nii polnud aga minu arvates juhiti tähelepanu siiski akf aavu praeguseks kustutatud postitusele.

Seal oli sama küsimus, mis paugul - kuidas teisaldatakse. Ning honkomehe viidatud videod annavad hea vastuse.

Taastasin arusaadavuseks ka aavu poolt kustutatud iseenda postituse. Maavärinakindlus ja võimalikud muud pseudoteemad saagu õige käsitletud mõnes muus praktikakaugemas teemas. Kui neid on tõesti miskipärast vaja käsitleda Wink

Selline mobiilne tõstuk on aga suure ruumi puhul tore lahendus küll.

Oma vajadused ning tõstuki plussid-miinused loetles Lauri_L aga juba mõnd aega tagasi ära:
https://forum.automoto.ee/showthread.php...#pid576494

Foorumite vanarahvatarkus: "üks troll suudab rohkem arvata, kui sada tarka teada"
Vasta

Kuna minu esimene postitus jäi temaatiliselt poolikuks, siis arusaadavalt tekkis lugejatel küsimusi. Püüan vastused panna teema jätku teksti sisse. Nii on ehk paremgi.  

Kõigepealt alustan tõstuki tehniliste paremeetritega:
Maksimaalne lubatud tõstevõime: 4000kg
Sealjuures maksimaalne lubatud sõiduki teljekoormus tõstmisel ees või taga 3m pikkuse teljevahega sõiduki korral: 2670kg (teine telg seejuures max.1330kg)
Lubatud minimaalne sõiduki rööbe: 1000mm
Lubatud maksimaalne sõiduki rööbe: 2000mm
Lubatud maksimaalne sõiduki laius: 2400mm
Sõidutee kasulik laius: 2x60cm, millele lisanduvad 2x3cm vahetõstuki siinid sisekülgedel
Sõiduteede vahe: 87cm (vahe vahetõstuki siinide vahel 81cm)
Sõiduteede maksimaalne laius: 207cm
Kasutatav ruum postide vahel (kitsaim koht): 251cm
Sõidutee pikkus ilma pealesõiduteedeta: 4,33m
Kogumass: 960kg (konstruktsioon) + 10kg õli + 100kg vahetõstuk; ajutiste rataste kaalu ei tea, käe järgi ca 60kg kokku
Hüdrojaama pumba maksimaalne töörõhk: 280 bar
Tõsteaeg: 50s (reguleeritav)
Alla liikumise aeg: 40s (reguleeritav)
Platvormi kõrgus ülemise luku asendis: 1850mm
Platvormi kõrgus alumises asendis: 100mm

   
Tõstuki konrollpaneel on lihtne. Alarmtuli koos kellaga, nupud liikumiseks üles (1tk) ja alla (2tk). Fotole ei jäänud, kuid lisaks on olemas võimalus ühendada avarii käsipump tõstuki opereerimiseks avariiolukorras, ülerõhuklapp tõstuki ülesliikumise kiiruse teatavaks reguleerimiseks ning drosselklapp tõstuki allatulekukiiruse reguleerimiseks. 

   
Lõpplüliteid on tõstukil kaks - ülemine ja alumine. Mõlemad saavad signaali trossiratta kattest, kuhu on paigaldatud vastav tee. Nagu näha, siis lõpplüliti on reguleeritava hoovaga nii pikkuses kui võllil asuva nurga suhtes. Väga mõistlik taas. Kui vajutada nupule "üles", siis tõsteplatvorm liigub loomulikult üles ning seiskub siis, kui ülemine lõpplüliti läheb vastu trossiratta katet, muudab asendit ja seiskab pumba. Ülemises lukustatud asendis on tõsteplatvormi kõrgus maast 1850mm. Tegelikkuses on seal veel ca 10cm varu, mis on ette nähtud lukkude vabastamiseks ning teatava hetkelise tõstekõrguse saavutamiseks.

   
Alumisel lõpplülitil on kaks asendit. Hetkel on see nö ülemises asendis. Kui vajutada nupule "down 1". Siis liigub platvorm mistahes kõrguselt alla nii kaua, kui alumine lõpplüliti rakendunud pole. Kui alumine lõpplüliti rakendub (liigub lüliti tee vertikaalsele osale), siis platvorm seisukub ning "down 1" nupp enam ei tööta. Lisaks aktiveerub alarmtuli ja kell. Sellest punktist edasi allapoole saab liikuda vaid "down 2" nupuga. Alla liikumine toimub kuniks platvorm on sisuliselt (või otse) vastu maad. Just karvajagu enne alumisse asendisse jõudmist liigub lõpplüliti taas teelt maha ning alarmid jäävad vait.

   
Siin on platvorm selles asendis, kus rakendub alarm ja esimene lüliti deaktiveerub. Muud põhjust ei oskagi välja tuua, kui et alarmiga tahetakse märku anda, et korja enne täielikku alla laskimst tööriistad põrandalt kokku ning veendu, et varvas platvormi alla ei jääks. 

   
Nüüd aga jõuab selle asja juurde, mis sellest tõstukist natuke rohkem tööriista teeb. Ehk siis vahetõstuki juurde. Kui neljapostitõstukil on omad plussid-miinused ja kahepostitõstukil omad, siis vahetõstuk annab neljapostitõstukile eeliseid, mis on vaid kahepostitõstukil. Ehk sisuliselt saad sõiduki mis tahes punktist allpool kõrgemale tõsta, vajadusel toe alla panna ja siis veelkord kõrgemale tõsta. Soovid tervet autot tõsta - ostad kaks vahetõstukit. Lisaks suurepärane abimees raskemate detailide eemaldamisel auto alt (reduktor, käigukast, summuti, kütusemahuti jms). Lisaks võimaldab teha töid, kus on vajalik ratta rippuvas asendis olek. No ja eks kes on kasutanud, need teavad. 

   
Vahetõstuk liigub siinidel, mis on sõiduteede vahel ning kogu tõsteplatvormi ulatuses. Konkreetse vahetõstuki ajamiks on pneumohüdrauliline ajam. Ehk siis hüdropump, mis töötab suruõhul. Pumba maksimaalne toiterõhk on kuni 10bar ja maksimaalne saavutatav hüdrorõhk 700bar. Reduktsioonklapiga on see piiratud 100bar peale. Maksimaalseks lubatud tõstevõimeks on 1600kg, tõsteaeg on 15 sekundit ja alla laskmiseks kulub 10 sekundit. 

   
Konstruktsioon on robustne ja raskest rauast. Selle väikese asja kaal on 100kg. Töösilinder on ühespoolse toimega ehk taas toimub alla liikumine peal oleva raskuse toimel. Sujuvaks allaliikumiseks piisab ka oma raskusest. 

   
Sõiduki pikemaajaliseks hoiustamiseks vahetõstukil, on tõstukil kolm mehaaniliselt lukustatavat asendit. Ülemises lukustatud asendis on vahetõstuki platvormi kõrgus sõiduteest 38cm. Reaalselt suudab vahetõstuk aga oma platvormi liigutada 50cm kõrgusele välja. 

   
Vahetõstuki platvorm on 28cm sügav ning laiuses reguleeritav vahemikus 78-123cm. Kellel on vaja viia tõstepunktid kaugemale, see saab näiteks prussi vms täiendavalt peale panna. 

   
Nüüd jõuame aga palju kõneainet pakkunud teisaldamise juurde. Tõepoolest on selleks vajalikud neli "abiratast", mis paigaldatakse tõstuki külge selle teisaldamise ajaks. Kõik neli ratast on kuullaagritel ning pööratavad. See tähendab omakorda, et tõstukiga on võimalik kohapeal teha 360-kraadiseid ringe ning ümber pööramiseks ei ole erilist täiendavat ruumi vaja. Rataste tugiraam on kokku kevitatud 10x50mm lattrauast. Kaalu ühe raami kohta on ca 15kg. 

   
Minu tõstuki rataste profiil on erinevalt paljudest teistest kergelt ümar. See muudab üle tonnise tõstuki massi liigutamise lihtsamaks. Rattad ise on valmistatud plastikust. Tegemist ei ole päris jäiga plastiga, vaid küünega või kruvikeeraja otsaga vajutades on tunda materjali pehmust. Mõnel roklal olen kohanud sellist "pehmemat" ratta materjali. 

   
Rataste paigaldamine on lihtne ning see seisneb vaid ühe sõrme lükkamises läbi tõstuki ristitala ja ratta raami otsas olevate avade. 2-3 minutit ja neli ratast on tõstukil all. 

   
Tööpõhimõte on lihtne. Kui tõstuki platvorm alla liigub, siis ühel hetkel liigub see allapoole ratta kinnituspunktist ja surub raami vastaspoole üles. Üles liikuv vastaspool läheb vastu tõstuki postidele keevitatud sõrmesid ja tõstab postid üles. Kogu tõstuk jääb sellises asendis kandma neljale rattale samaaegselt. 

   
   
Postid tõusevad maast üles umbes 3cm jagu. Ülalolevatel fotodel on näha kuidas nii otsmised kui külgmised postid on samal ajal maast lahti. 

   
Siin fotol on päris esimene kord, kui tõstuki liigutamist proovisin. Kuivõrd mul on kombeks tööruumi põrand kogu ulatuses üle pühkida kas pärast iga töö lõppu või hiljemalt iga tööpäeva lõpus, siis usun, et kivikeste ja sodi taha teisaldamine ei jää. Liigutamine ise oli üllatavalt kerge. Et rattad otseks saada, tuli korraks õlg posti vastu panna. Edasi oli võimalik kogu asi ilma pingutamata ühe käega liikuma panna. Muljetavaldav ja minu jaoks väga kasulik ning vajalik lisafunktsioon. 

   
Kuivõrd rattad on suured, võrdlemisi rasked ning ebastabiilse konstruktsiooniga, siis tegin neile kohe hoiustamise rakised. Jalust ära, et ise otsa ei koperdaks ja et laste sõrmed garaažis toimetades terveks jääksid. Loomulikult on raamid laste tõttu omal kohal lukustatud asendis ja alla neid sealt niisama ei saa. 

   
Päris esimene tõstetest. Tegin südame kõvaks ja ajasin peale hetkel kõige raskema masina, mis kohe võtta oli. Trafic'u kaaluks võiks 9-kohalisena jääda umbes 2000kg või isegi gramm peale. Kui tõstukit ostma hakkasin, siis esindaja ütles, et nende tõstuk on jäigema konstruktsiooniga kui keskmine samalaadne, mida turul saada on. Väidetavalt pidid hiinlased ette andma, et teatud teljevahe korral ning sõiduki maksimaalse massi puhul (mis on üldjuhul 3000-3500kg) võivad sõiduteed läbi painduda kuni 5cm. Selle mudeli puhul (mida müüja nimetas "taanlaste disainiks" pidavat see 4000kg puhul olema mitte rohkem kui 2cm. 

   
Igatahes üles ta läks ja alla tuli ka. Nii mitu korda järjest ning probleemideta. Paar väikest õlileket esines liitmikes, mis aga said kohe ära parandatud. Mingit arusaadavat läbipainet ma sõiduteede puhul küll ei tähendanud. Alguses oli väike hirm auto alla ronida, kuid see asendus ruttu elevusega, et mida nüüd kõike ära saab teha. 

Mis puudutab selle konkreetse tõstuki ja laiemalt võttes samalaadsete tõstukite ankurdamisse, siis ühtset ühesõnalist vastust ei ole. Tootja ütleb, et tõstuk on teisaldatav ning kasutatav sihtotstarbeliselt ankurdamata. Osadel puuduvad isegi sellekohased avad posti tugiplaatides. Rääkisin sellel teemal ka EU esindajaga. Nende jutt oli sisuliselt sama. Tulenevalt konstruktsioonist on tõstuk sellevõrra stabiilne, et ümber kukkumine on välistatud kui seda vähegi sihtotstarbeliselt kasutada. Et enne saad kahepostitõstuki kummuli kui selle. Taanis (kust antud mudelit üle EU turustatakse) pidi olema range nõudmine (ma ei tea, kelle poolt selline nõudmine seal on), et iga tõstuk, mille all tööd tehakse, peab olema ankurdatud. Läheb ümber või mitte, aga peab olema ankurdatud. Sama tõstuk UK-s müüduna saab kaasa hoiatuse, et kui tõstukit kasutatakse parkimistõstukina, siis ankurdama ei pea. Kui kasutatakse remonditõstukina (inimene all), siis tuleks ankurdada. Ungari, mikidemaa (ja mingid riigid olid veel) kohta ütles esindaja, et ankurdamine ei ole nõutud. Ühesõnaga tundub, et seade on ohutu ilma ankurdamata, kellelegi ei ole seda tüüpi tõstuk vist iseenesest väga kaela sadanud (muidu teaks google sellest rääkida) ning piirangud tulenevad ühe või teise riigi seadusandlusest. Võta nüüd kinni. Ise tegin nii, et lasin sama bussi kõige ülemisse asendisse lukkudele ning ründasin kõigest jõust tugiposte lootuses konstruktsiooni destabiliseerida. Mul pole küll väga palju massi taga (90kg), kuid kõige parema tahtmise juures ei suutnud ma konstruktsiooni grammigi liikuma panna. Võrdluseks, et kahepostitõstuki puhul saaks sellise vandaalitsemisega juba masina väga ohtlikult kõikuma. Juhin ka tähelepanu, et müüakse samasuguse konstruktsiooniga kolmekordseid parkimistõstukeid, mis ei ole ette nähtud ankurdamiseks. Seega võiks siinne ülesehitus olla safe-safe. Ainukese murekoha, mis juba praktikas tunda andis, tõi ksf.Marko välja ning sellele sobiva lahenduse leidmisega tegelen. Tõstuki alt ja alla liikudes harjud ära fikseeritud kõrgusega ning hetkega ununeb fakt, et pealesõiduteede teravad nurgad on mõnikümmend sentimeetrit allpool. Kui pead ära ei löö, siis turjale veab triibud küll. 

   
Kokkuvõtteks saan öelda, et olen tulemusega vägagi rahul. Kartsin tunduvalt kesisemat kvaliteeti, kuid pidin meeldivalt üllatuma. Loomulikult ei ole tegemist profitööriistaga igapäevaseks kasutamiseks servises, vaid ikka pigem hobikasutuseks piisava universaalse lahendusega. Eks aeg annab seletust, kui midagi ei ole nii lilleline kui praegu tundub. Ja eks annan siin kohe sellest ka märku. Kokkupanemine oli lihtne. Kogu mehaanilise osa kokkupanemisele kulus olematu juhendi ja kolme mehega 3.5 tundi. Enne seda läks tund lahtipakkimisele ning punktide mahamõõtmisele. Ülejäänud aeg päevast kulus peenhäälestusele, reguleerimistele, testimisele, ruumi koristamisele ning ratastele hoiukoha valmistamisele. Ehk siinkohal ühe pika tööpäeva pikkune projekt - kella 10st hommikul kella 11ni õhtul. Üks asi veel - sellise teisaldatava neljapostitõstuki sõiduteed moodustavad garaažis mega hea ja suure töötasapinna erinevateks kodusteks projektideks. 


Siinkohal tänud veelkord lugejatele ning loodan, et kogu asja olemus sai nüüd selgemaks, kui esimese postituse järel.
Vasta

Kui kõrgele muidu tõstab?Mul kodugarages oli ükspäev haruldane vaatepilt kui poisi punnsilm mersu oli starteri rikkega tõstukil lae all ja all oli gorilla millel oli vaja diagnosti teha et co õigeks saada ja süüdlane lamda.
Vasta

(25-08-2025, 08:22 AM)muska71 Kirjutas:  Kui kõrgele muidu tõstab?Mul kodugarages oli ükspäev haruldane vaatepilt kui poisi punnsilm mersu oli starteri rikkega tõstukil lae all ja all oli gorilla millel oli vaja diagnosti teha et co õigeks saada ja süüdlane lamda.

Eelmises pikas postituses on selline lause täitsa mustvalgel kirjas:
Ülemises lukustatud asendis on tõsteplatvormi kõrgus maast 1850mm. 

Kahe auto üksteise kohal ladustamine on sellel tõstukil oluline müügiargument.
Vasta

Pean tunnistama, et selline tõstuk sai tõepoolest ostetud osaliselt eesmärgiga seal peal ning all autot hoiustada. Eriti talvisel perioodil, kui tehnikat garaažis rohkem on. Tõstuki saab kuhugi nurka eest ära lükata ning ühe masina alla ja teise peale panna. Kui vaja, siis hoiustatavad ajutiselt pealt maha ning remonti vajav asemele. 

Täpselt ei ole mõõtnud, kui kõrge sõiduk alla mahub, kuid oma esimese generatsiooni BMW X3-ga sõidan sinna alla küll. Paberi järgi on selle auto kõrgus maast 167,5cm. Ka kabiinita Branson F36 mahub ära, kuid alla sõitmiseks tuleb ennast rooli taga üksjagu küüru tõmmata. Õnneks tuli garaaž lühemast küljest just ja just sellise laiusega, et kaks lühemat sõidukit mahuvad vajadusel üksteise taha ära. Ilma suurema pakkimiseta õnnestub mul nüüd tõstuki abiga suurde ruumi (11,43m*9,18m) 7 sõidukit sisse sõita. Siis jääb veel piisavalt vaba ruumi sõidukite vahel liikumiseks ning umbes 15...20m2 vaba plats töö tegemiseks. Lisaks on mul ju üks sein juba täis riiulite ja treipingi näol, mis vähendab ühe külje vaba ruumi vahemikus 0.8-1,0m. Aga tuleb tunnistada, et tõstuki lisandumisega tekkis oluliset rohkem ruumi küll. Kui olemasolev ennast hästi üleval peab, siis ei saa välistada, et mingil ajahetkel võib teine samasugune päevakorda tekkida. Kohad kahepostitõstukile on küll olemas, kuid sellise ostaks pigem odavalt järelturult ning installeeriks kuskile välistingimustesse. Hea autot alt pesta ning mõnusam tuletöid teha.
Vasta

Pole küll pühapäeva esimesed tunnid ja arvatavasti ei ole hetkel Türgiga ka otseühendust, seega proovin küllaltki asjatundmatult analüüsida olulist lünka, mis tõstukiepopöa lugemisel(võttis tublisti üle 3,5 tunni ühe mehe kohta) ja tegelikult ka kogu garaaziepopöa puhul üldisemalt silma kargas. Plaanime, tellime ja paneme kokku, arusaadav. Aga edasi?

Juttu oli jah küll ka peenhäälestusest aga see ei tähendanud antud kontekstis ilmselgelt nööriga posti otsa seotud šampanjapudeli purustamist vastu hiiniumi alumisi kihte, ega isegi mitte mõne klaasi servapeale rittaseadmist ja neis oleva häguse vedeliku allakugistamist koos järgijäänud mutrite pealenuusutamisega. Valus küll lugeda, ometigi on mul seekord õigus?

Loogiliselt mõtleva inimese esimene küsimus seepeale oleks ju, et kui kaua kauaoodatud(ja ilmselt ka kallihinnaline) instrumentaarium ja kogu ettevõtmine kui selline, sedavõrd neljal jalal lonkava sisseõnistamise puhul üldse vastu pidada saaks? Jah, täna tõstis küll bussi üles, aga kui homme enam alla ei tule, mis siis teha?

Olgu, mis siin pikalt seletada, aga teemaalgatajale soovitaks kuniks pole veel hilja, üks korralik sisseõnnistamine koos peenhäälestusega ja kerge afterpartyga ilmtingimata teha. Hullema ärahoidmiseks on mõistlik kohe alguses tehnoloogilisi koguseid suurendada ja kui ikka puudu jääb, aga pidu on juba viisakalt käima tõmmatud, võib ju mõne kainema sõbra poodi saata. Seal nurga taga paistis üks punane auto, kuhu midagi eriti ei mahu aga midagi ikka. Kiirelt sinna, veel kiiremini tagasi, põdra sarved kapoti peal. Jälle uus põnev projekt ootamas.

Meenub Edgari kunagine ütlus "Noh pasaraan!", mis tõlkes tähendab umbes, "Et noh, ei mingit kusemist, võtame poisid!" Jah, nii lihtne ongi.


p.s.LauriL, ei midagi isiklikku, lihtsalt proovisin aidata, kuna olen näinud kümnete taoliste tõstukite ja tervete garaazikomplekside hävinemist asjatundmatu käsitlemise tõttu. Natuke räägib Sinu õigustuseks küll asjaolu, et instruktsioon oli puudulik ja see on ka täiesti võimalik. Taanlased on üks sigakaval rahvas ja kui midagi annab sisse vehkida, ei pilguta nad silmagi ja võibki olla, et Sørensenide juures käib siiamaani pidu, kuhu on kutsutud taustajõududeks naaberkuuekordses elavad kilid, kellel on helkuriga lapp püksivahes. Ega sest ka midagi head tule kahjuks, nagu me Singapuri näitel teame.

Reporteerijatele teadmiseks, et kohe algab ka televiisorist saade "Reporter" ja sealt võite antud põneva järelpeo kohta nii mõndagi intrigeerivat ja sulnist teada saada, kui koos reklaamipausidega selle ilusti(mitte järelvaatamises, kus saaksite kavalalt reklaamid edasi kerida)otsast lõpuni ära vaatate ja samal ajal suudate terve mõistuse säilitada.
Vasta

(25-08-2025, 15:49 PM)Lauri_L Kirjutas:  Ühesõnaga tundub, et seade on ohutu ilma ankurdamata, kellelegi ei ole seda tüüpi tõstuk vist iseenesest väga kaela sadanud (muidu teaks google sellest rääkida)
No neid juhtumeid ikka leidub..
Aga eks mikidemaarahvas on tavalisest nutikam kaa Cool
Pealehakkamise eest igal juhul kergitan mütsi!


Manustatud failid Pilt (pildid)
       

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta

(27-08-2025, 09:11 AM)Walter Kirjutas:  
(25-08-2025, 15:49 PM)Lauri_L Kirjutas:  Ühesõnaga tundub, et seade on ohutu ilma ankurdamata, kellelegi ei ole seda tüüpi tõstuk vist iseenesest väga kaela sadanud (muidu teaks google sellest rääkida)
No neid juhtumeid ikka leidub..
Aga eks mikidemaarahvas on tavalisest nutikam kaa Cool
Pealehakkamise eest igal juhul kergitan mütsi!

Nö "ujuva" loe (põrandasse kinnitamata ankrutega) 4 postid on ohtlikud autoga pealesõiduga kaasnevad vead. Ja ka Eestis juhtub.. Äkkpidurdused tõstukil jne jne.. Eestis on minu andmetel (kogemustel põhinevalt) mu praktika ajal ca 20 juhtumit (16 aastane kogemus) 4 posttõstukitel, kus postid viltu ja auto - buss (jah buss) kaldes või kahjustatud. Ühtegi fataalset õnnetust ma ei tea. Ja mu näite kohasel siiski põrandasse kinnitatud 4 posttõstukitega tegemist! Ühte nö. teisaldatavat 4 posti olen kohanud aastaid tagasi. Oli ratastel teisaldatav, kuid 4 posttõstuki asukohas olid põrandas kinnituskohad ja tõmmati siiski poltidega postid põrandasse kinni..  Lisaks: Kusjuures suurim osa juhtumeid, kus tehnik ei jälginud tõstuki allalaskmisel tõstukit ja üks lukustus kiilus kinni ja lasi auto kummuli.. (ca 50+ juhtumit). Minu jutt oli informatiivne ja naudin kenade garagede ehitamist ja edu. Cool
Vasta

(27-08-2025, 09:11 AM)Walter Kirjutas:  No neid juhtumeid ikka leidub..
Aga eks mikidemaarahvas on tavalisest nutikam kaa Cool
Pealehakkamise eest igal juhul kergitan mütsi!

Tänud hea viite eest! Nüüd fotode järgi leidsin ise ka selle juhtumi üles. Ja kommentaarid on igati õiged - mikidemaarahvas on siinkohal teinud kõik endast oleneva, et selle aparaadi nurk alla kukutada. Lisaks on tegemist 2000 aastate alguse tõstukiga, mis õnneks on üsna erinev sellest, millest käesolev teema. Siinkohal on küsimus, et kas praeguse tõstukiga oleks selline tulemus võimalik mis sealsetel fotodel samas olukorras - ilmselt mitte. Kas sealsel juhul oleks auto päästnud postide betooni akurdamine - õnnetusest mitte, kuid mingi võimalus on, et auto oleks väiksemate vigastustega pääsenud. Vasak esimene post näitab ilmekalt, kui hästi see tegelikult peab, olgugi et on 20 aastat vana disain, mis vajas korrigeerimist nii turvalisuse kui ehituse osas.

(27-08-2025, 15:41 PM)krossipart Kirjutas:  Nö "ujuva" loe (põrandasse kinnitamata ankrutega) 4 postid on ohtlikud autoga pealesõiduga kaasnevad vead. Ja ka Eestis juhtub.. Äkkpidurdused tõstukil jne jne.. Eestis on minu andmetel (kogemustel põhinevalt) mu praktika ajal ca 20 juhtumit (16 aastane kogemus) 4 posttõstukitel, kus postid viltu ja auto - buss (jah buss) kaldes või kahjustatud. Ühtegi fataalset õnnetust ma ei tea. Ja mu näite kohasel siiski põrandasse kinnitatud 4 posttõstukitega tegemist! Ühte nö. teisaldatavat 4 posti olen kohanud aastaid tagasi. Oli ratastel teisaldatav, kuid 4 posttõstuki asukohas olid põrandas kinnituskohad ja tõmmati siiski poltidega postid põrandasse kinni..  Lisaks: Kusjuures suurim osa juhtumeid, kus tehnik ei jälginud tõstuki allalaskmisel tõstukit ja üks lukustus kiilus kinni ja lasi auto kummuli.. (ca 50+ juhtumit). Minu jutt oli informatiivne ja naudin kenade garagede ehitamist ja edu. Cool

Nõustun taas ksf-iga. Iga inimese tegelik kogemus on siin teretulnud ja kasulik. 

Tõstuki kasutajal peab mõistus peas olema - vahet pole kas ankurdatud või mitte, 4- või 2-posti oma. Ka sirge kanali peal saadakse auto külili auku. Lõpuks taandub asi ikkagi inimfaktorile. Plus iga seade vajab hooldust ja tähelepanu. Mida odavam, seda enam. Äkkpidurdus tõstukil on selline kahe otsaga asi. Kuidas see puhtfüüsiliselt võimalik peaks olema? Auto peale ajamisel sõidad mõistlikult ning siis on ju pealesõiduteede kõht vastu maad. Postid rolli ei mängi. Üles tõstes väga kiirust ei arenda, et pidurdada. Kui vahetõstukiga üles tõsta, ja sõiduharjutusi teha, siis jah võib lollusega hakkama saada. Samas ma ei tahaks väga uskuda, et väikese kiirusega platvormil (ise)liikuv auto mahasõidutõkke taha jäädes inertsiga selle konstruktsiooni ümber ajab. Kui inimene aitab siis loomulikult. Muidugi on ohtlik element konkreetse tõstuki puhul see, et puudub paltvormide rihveldus. Kui ühte auto nurka platvormi peal tõsta ja sellega liiale minna, siis võib sõiduki libedal pinnal maha lükata. Teisest küljest oi kui hea ning kerge rooliga mängida. Samas kasuta vahetõstukit õigesti ja asi on ohutu. Aga taas, ole ise mees ja tee tööd mõistusega, hinda riske ning tunne oma tööriistu.

Lugejatele ja jäglijatele taaskord tänud. Tore et rahvas kaasa elab. 
Asjalik ning põhjendatud kogemustele baseeruv tagasiside on teretulnud ja vajalik.
Pessimistid ning huvilised niisama on alati teretulnud uut mänguasja oma silmaga üle kaema. Ehk kellelegi abiks ja võib-olla aitab mõne seltsimehe maailmavaadet laiendada.
Vasta

xxx Citroen autokeskuses suudeti 4 postilt maha sõita hüppega üle tõkiste (plaatide otstes mahasõidu vältimiseks) kui tõstuk oli ca 1,5 meetri kõrgusel. Hävinesid auto esiosa ja sillastend. Sad

Lisan mõned näited, mis leidsin: (videote musa ei ole minu valik ja süvenege video vaatamisele)
https://www.youtube.com/watch?v=GEvIjX4VTBM (0-12sek) sealt ülejäänu lihtsalt vaatamiseks..
https://youtu.be/YjKo-e0Tszw?t=111
https://youtu.be/zmOtLJOCR5M?t=7 (juhtum kinnitamata postidega)

Ja üks viide küsimusega: Mis juhtus 4 posttõstukiga? 
https://www.youtube.com/watch?v=5uA9Hxj-5P0

Üks näide lisaks, kus tõstuki kasutaja mainib,et üks post ei olnud isegi lukustunud (lukustuslatid reguleerimata-trossid kontrollimata)
https://www.youtube.com/watch?v=FvkXTEVgjls

Inimene on leidlik, et kombineerida kõik mis vähegi viltu võib minna ja tehnika ei anna andeks.. Toungue

Edu igal juhul kõigile garagetarvikute turvalises kasutamises!
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 5 külali(st)ne