DIY Hobigaraaž

Järk-järgulise garaaži sissekolimisega ning sinna teatava inventari muretsemisega seoses tekib jooksvalt vajadus täiendava hoiustamispinna järele. Mitte riiulipinna, vaid suletud pinna ehk siis igasuguste kappide ja sahtlite järele. Mulle ei meeldi, kui töökojas asjad vedelevad, seega peab vajalik varandus olema silma alt ära pandud, kust need vajadusel hiljem üles leiab. See käib nii tööriistade, elementaarsete kulutarvikute kui ka näiteks ehitusmetalli kohta. Ja kui asi läheb lahtisesse riiulisse, siis peab see olema võimalusel eraldi hoiukastis ning markeeritud. Sellepärast olengi võrdlemisi aktiivne kasutatud kaupade müügiportaalide jälgija. Mis puutub igasugustesse kappidesse ja laudadesse, siis mulle väga tänapäevane õhukesest plekist asi peale ei lähe. Garaažis peab mööbel olema tugev ja toekas - olen seda varemgi tunnistanud.

   
Osta.ee-s jäi mulle ette selline kapp. Kuna ma enamasti planeerin mitu sammu ette, siis on alati tähtis, et ostetud asi saaks just õigete mõõtudega. Ruumi on vähe ning alati peab arvestama, mis ühe või teise asja kõrvale tuleb ja kuidas nad omavahel ära mahuvad ning hiljem kokku sobivad. Antud kapp on 185cm kõrge, 72cm lai ning 50cm sügav. Ning just sügavus ja laius olidki antud juhul need, mis mulle olulised olid. Miks, seda saab tulevikus lugeda.  

   
Kapp ise on võrdlemisi tugeva konstruktsiooniga - keeviskonstruktsioon ning kannatab igast nurgast ja asendist tõsta ilma, et kuskilt läbi painduks. Kaalu üksjagu ning tundub, et tegemist võib mõne nõukaaja lõpupoole teenindus- või tööstusruumi laokapiga olla. Vanema aja metallitöökoja kapp ilmselt mitte, sest need olid juba kohati 3-4mm paksusest materjalist valmistatud. Kapi tagaosast leiab neli käepidet - kas keegi teab, kas neil mingi spetsiifiline mõte või otstarve ka võis olla?

   
   
Kapp ise pärineb erakätest, kus see vististi oli garaažis/hoiuruumis panipaigana kasutusel. Miskise elevandiluu karva mati värviga on mingil ajal üle rullitud ning sellepärast on säilivus üllatavalt hea. Sees on kolm eemaldatavat plekist riiulit ning uksel lukk, mis paraku ei tööta. Ostuga iseenesest väga rahul. Osta.ee-s üleval olnud fotod olid võrdlemisi kehvad ja paha nurga alt ning ilmselt sellepärast kedagi väga ostma ei ahvatlenud. Sisuliselt tuli paari burgerieine rahaga kätte. 

   
Esimese asjana võtsin kogu eemaldatava pudi padi küljest ära ning lükkasin pinnad värvimisel tekkinud defektidest ja vähesest värvialusest roostest puhtaks. Roostet oligi ainult ukse alaservas ning natuke kapi sisenurkades. Paar kohta oli vaja sirge(ma)ks väänata ning ülejäänud seisneski pintslitriipude kergemas siledamaks lihvimises. 

   
Ja muidugi tagumised käepidemed lõikasin maha. Neile leiab otstarbe ehk mõnes teises projektis. 

   
Kapi põhja alla oli väänatud 20mm kõrgusega latt. Eks ikka selleks, et põhi vastu maad ei oleks ja seal ära ei mädaneks. Siit võiks järeldada ka, et selle kapi algne värv võiski olla harju keskmine hall. Rohkem nagu muid kihte ei tuvastanud. Ning kui see paika peab, siis hoiustatud on seda kappi selle eluea jooksul eeskujulikult. Üldiselt kipuvad põhjaalused olema kõige kehvemas seisukorras.

   
Ning lihtsa vaevaga läks ka kõrgendus taaskasutatava metalli hunnikusse oma aega ootama. Lihtne põhjus selles, et nagu ka kõik muud asjad garaažis, saab ka see kapp omale raami põhja alla, millest saaks seda kiirelt roklaga ühest kohast teise teisaldada.

   
Taaskord seadsin oma moodsa madala profiiliga töölaua üles ning läks tööks. Materjaliks seekord 30x30x3 nurkraud.

   
Ning mõni hetk hiljem sain juba kinni punktitud raami kapi põhja peale sobitada. Istus kenasti. Seejärel säristasin tükid lõpuni kokku. 

   
Jalgadeks lõikasin taas keermelati. Mõõduks M12, alla väikeseks kõrgustevahe kompenseerimiseks mutter, millele omakorda M12 suur seib alla keevitatud. Keermelati tükkide pikkuseks enam-vähem 95mm, et rokla alla mahuks.

   
Seejärel kasutasin teist tükki keermelatist, mille abil mutreid keevitamise ajal kinni hoidsin ja täisnurga alla seadsin. Pärast läksid eelenvalt ettevalmistatud "jalad" tagasi. 

   
Ning laias laastus vähem kui kolm tundi pärast relaka metalli löömist oligi alus valmis ning hilisõhtune plaan garaažis täidetud. Nüüd vaja veel vaid värv peale panna...
Vasta

Kas need 100mm jalad on piisavalt jäigad (ilma kontramutriteta ka) - kui püstiolevat kappi küljepealt nügida palju see kõigub? Rokla jaoks oleksin ise servadesse sobiva kõrgusega U-karbi või vinkli peale mõelnud.

Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad sind enda tasemele ja lajatavad siis kogemusega /Iid-Tõstamaa/
Anna väikesele inimesele veel väiksem võim kätte ja ta arvab kohe et on Jumal taevas (või mode foorumis...)
Vasta

(17-11-2025, 22:36 PM)Lauri_L Kirjutas:  Jalgadeks lõikasin taas keermelati. Mõõduks M12, alla väikeseks kõrgustevahe kompenseerimiseks mutter, millele omakorda M12 suur seib alla keevitatud. Keermelati tükkide pikkuseks enam-vähem 95mm, et rokla alla mahuks.

Seejärel kasutasin teist tükki keermelatist, mille abil mutreid keevitamise ajal kinni hoidsin ja täisnurga alla seadsin. Pärast läksid eelenvalt ettevalmistatud "jalad" tagasi. 

Sinna nurkadesse oleks sobinud paremini pikad mutrid(jätkumutter). Annaks jäikust ja suurema reguleerimisvahemiku.
Vasta

(14-11-2025, 21:48 PM)Lauri_L Kirjutas:  Enda jaoks parima koha paigaldamiseks leidsin olevat freespingi töölaud. Selleks piisas vaid vaheplaadi tegemiseks ning midagi muud lõikuma ei pidanud.

See teritamisel tekkiv abrasiivitolm ja freespingi liugpinnad ei käi kuidagi kokku.
Vasta

Endise metsamehena mainiksin,et käsitsi saab vast kiiremini saeketi teritatud kui masinaga ja tolmu ka pole.Saab kett metalli või kivi siis reeglina on mõned hambad "valged",lükkad viiliga valged kohad üle ja ralli jätkub...
Vasta

Ma hoiaks ka selle saeketi teritaja freespingist kaugel. Tekkiv käiatolm ei ole mitte hea liugpindadele. Ükskõik, kui hästi pärast teritust puhuda või mida iganes, kuskile ikka vahele jääb ja närib neid pindu.
Vasta

Võtan lugupeetud kaasfoorumlaste konstruktiivse kriitika ketiteritaja freespingi töötasapinnal kasutamise kohta arvesse. Kõik õige ja põhjendatud. Siiski juhin tähelepanu sellele, et liugpinnaga siiski otseselt tegemist ei ole - tegemist on töötasapinnaga detailide kinnitamiseks. Liugpinnad on sellel pingil erinevalt enamikust töökodades leiduvatest pinkidest (loe: mitte hooldatud ja hoolitsetud) kenasti kaitstud. Kes vaatab fotosid see mõistab. Töötasapinna olen alati pärast iga tööd, sh pärast teritamist, puurimist või freesimist, pühkinud, pesunud, kuivatanud ning õlitanud. See igati loomulik tegevus. Kuna on oma pink, siis on selliseks tegevuseks alati motivatsiooni ning aega. Kes on harjunud tööriistadega tööd tegema ja oskab neist lugu pidada, see tegutseb nii ka võõraste tööriistadega. Suruõhuga puhtaks puhumine on pigem erand, sest see võib rohkem halba kui head teha. Aga kokkuvõttes on point olemas ja mõtlen, kuidas saaks asja tulevikus ümber teha. 

Ksf Walter sõnastas küsimuse tugijalgade kohta väga õigesti - "ilma kontramutriteta". Tugijalad (keermelati jupid) on keeratud alusele keevitatud mutritesse lõpuni välja ning pingutatud. Sisuliselt töötab raam kontramutrina. Teises otsas ehk põrandaga kontaktis olevad murtrid on lühikesed, sest minule vajalik reguleerimisvahemik tulenevalt põranda kaldest on kokku ehk 3-4mm. Selle töö teeb madal mutter kenasti ära - paar millimeetrit ühelt poolt ja paar teiselt poolt ning ongi tasakaalus. Pikk mutter on teemaks, kui suuremat reguleerimisvahemikku tahta, mitte jäikuse suurendamiseks. Jäikust annab ikkagi nimetatud kontramutter, mis lõtku pingutab ning selle saab vajadusel alla lisada. Stabiilsuse puhul mängib enam rolli kapi ja selle sisu mass. Mida suurem mass, seda stabiilsem. Kui tühjale kapile õlg vastu panna ja lükata, siis tõuseb kapp ühele küljele püsti koos alusraamiga. Kapp raami seest välja ega seal sees ei liigu. Ka jalad ei paindu üheski suunas. See 100mm on väga väike suurus arvestades põhja pindala ja fakti, et kõik neli jalga on kenasti reguleeritud ning põrandaga ühte moodi kontaktis. Sisuliselt on töökodades pea kõik olulised ning palju suuremad ja raskemad seadmed samasuguste reguleeritavate jalgade peal - freespingid, treipingid, tõstukid, keevituslauad jms. Väike jala diameeter ja võrdlemisi väike kõrgus ei mõjuta stabiilsust, kui peal on korralik mass, raskus töötab sirgelt ülevalt alla, kõik punktid puutuvad ühtlaselt maha ning kui puutepunkt aluspinnaga on laiendatud - antud juhul suur seib aluspinnaks. Mul on täna töökojas pea kõik kapid-seadmed samasuguselt teisaldatavaks muudetud ning saan kinnitada, et probleeme stabiilsusega ei ole. Hea, odav ning kiire lahendus mida julgeks ka teistele soovitada.
Vasta

Nüüd sai aga näpud värviseks tehtud.

   
Uueks värviks endiselt "töökoja sinine". Endiselt alküüdvärv, kuid tootjati pisut erineva tooniga. 

   
Tegelikult tahaks seda postitust alustada hoopis väikese tänusõnaga ksf. alfredole, kes julgustas mind kasutusele võtma värvirull pintsli asemel. Poroloonrulli mul küll ei olnud, kuid vanadest varudest leidsin paar väga madala harjasega lakirulli. Tuleb tunnistada, et hoopis teine tera. Katvus paranes, värvikiht on õhem ja stabiilsem ning on ülevärvitav sama värviga endise 24-48 tunni asemel pärast 4-5 tundi loomulikku kuivamist. Ise kartsin, et rull hakkab siledal pinnal kleepuva ja võrlemisi paksu värvi tõttu libisema, kuid võta näpust. Ise olin loll ja hea meel nüüd targemaks saada. Kindlasti proovin tulevikus ka soovitatud poroloonrullid ära. 

   
   
Üleval olevatel fotodel on teine kiht kohe pärast värvimist. Kokkuvõttes õnnestus ühe päeva jooksul peale kanda kolm õhukest kihti värvi ning sellest oli enam kui piisavalt. 

   
   
Pärast kuivamist kohe riiulid sisse ning kapp eelnevalt valmistatud ja mustaks värvitud jalgadele. 

   
   
Lukk, millega kapi ostsin, ei töötanud. Poes värvi valimas käies olid riiulis olemas pea identsed nö postkasti lukud ning 3,60€+püsikliendi soodustused uue ja kenasti läikiva vidina eest ei tundunud üldse mitte palju. Vana kohale passis üllataval kombel täiesti ilma modifikatsioonideta.

   
Lõppu veel ka üks foto taaskasutusest. Mul üks hea sõber, kes teinekord autoga läbi sõidab ning toob seda, mida teistel üle jääb ehk prügimäele hakkab rändama. Päris pikka aega tagasi tõi mulle virna hästi paksu ja tugevat soome papi laadset materjali. Need tükid olla kunagi olnud maalide raamide tagaosas tugevduseks ja toeks. Igasugused uhked kirjad, märkmed ja peale kantud autogrammid olid tõestuseks. Igatahes nende mõõtu lõikamisel ning signeeritud pindade allapoole keeramisel said neist igati toimivad riiulite katted.
Vasta

Repliigi korras: sellised postkasti lukud on äärmiselt lihtsalt ka ilma õige võtmeta avatavad, seega soovitaks neid võtta kui mehaanilist tuuleriivi.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta

Ma asendasin riietusruumi kapi lukud sellise vidinaga, et ei peaks võtmetega mässama.
   
Tellisin alist aga sama asja võiks olla saadaval ka kodumaistes  asutustes, mis tegelevad elektrikilpidega.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.
Vasta

Mehaanilise tuuleriivi (väga hea väljend  Big Grin ) vajadus siinkohal oligi. Lihtsalt midagi, mis ust kinni hoiaks - kasvõi kapi teisaldamise ajaks. Uks ise käib maru kergelt ning lukus ma seda otseselt hoidma ei pea. Käepideme jaoks ei raatsinud enam hakata auke puurima. Võtmest kinni hoides liigutan. Kui ühel päeval ära lõhun, siis ehk mõtleb midagi toekamat välja. Suurema peaga kilbi riiv nagu isandpauk välja tõi on igati teema.
Vasta

Olen juba pikemat aega iseendaga nõu pidanud, et kuidas garaažis metalli lõike- ja lihvimistöödel tekkivat metallpuru ning sädemete hulka piirata. Usun, et kõik siinsed kasutajad teavad ja suudavad ette kujutada, kui palju tegelikult tekib metallipuru näiteks terasprofiilide lõikamisel kiirepöördeliste seadmetega (nurklihvija, ketaslõikur) ning erinevate metallist detailide lihvimisel kas siis puhastamise, keevisõmbluste töötlemise vms eesmärgil. Mida kõrgemal toimetada, seda kaugemale see sodi ümbritsevas keskkonnas levib. Minu puhul on see suvisel ajal loomulikult teemaks ei ole, siis saab otsaga õue kolida. Sügisel ja talvisel ajal aga küll. Siis tahaks ikka kinnises soojas ruumis toimetada nii, et õhtuks hingata ka veel saaks ning ninasõõrmetest rasket rauda ei peaks välja kookima. Garaaž ei ole kummist ning iga liigutuse jaoks oma tuba ei saa võimaldada. Küll aga saab teha muudatusi abivahendites, töövõtetes ja tööriistade valikul. Väga hea tulemuse andis näiteks ratastel keevitusekraanide kasutuselevõtt. Saab kiirelt tööala piirata. Aga siit annab veel ka päris mitmes suunas edasi minna.

   
Vaadates aastale tagasi, siis tuleb olla igati tänulik. Nii tööandjale, abikaasale-lastele ning ilmselt ka kõige võimsale kuskil pilve peal kui see seal olemas peaks olema. Väga palju asju on läinud täkkesse, mistõttu on olnud aega oma hobiga tegeleda ning mille tulemusena on olnud võimalik endale üht-teist hobitegevuseks ka muretseda. Pärast pikki kuid kestnud erinevate variantide kaalumist ja mitme juhuse samaaegsel kokkulangemisel õnnestus garaaži hankida täitsa oma metalli-lintsaag. Mis siis et hiinlane, aga see-eest mõnusalt kompaktne, täiesti uus ning igati enda oma. Suur edasiminek eespool jutuks olnud tööprotsessis tekkiva metallipuru ning lendavate sädemete tekke vähendamisel. Kindlasti ka lõikeprotsesside kiirendamisel, ohtumaks ja täpsemaks muutmisel.      

   
Tuli selline väike riistapuu puust kastis, millest fotol on järel vaid alus. Kenasti pakitud ja tugevate ankrutega kinnitatud. Keda tehnilised andmed huvitavad, siis masina kaaluks 140kg, mootor 1-faasiline 230V 1,1kW, kasutatava lõikelindi pikkus 2362mm, alus terasplekk ning sae alus ja raam malmist. Mootor on fikseeritud pööretega, ülekandearvudega on erinevate materjalide lõikuseks seaditatavad neli kiirust (22m/min, 33m/min, 45m/min, 65m/min). Lõikelaius 45-kraadise nurga all on pea 17cm, 90-kraadise nurga all aga 30cm. Korralikult suur emulsiooni paak koos eraldi lülitatava pumbaga kenasti kaasas ning integreeritud aluse sisse. Toitekaabli pikkus kesised 2m.

   
Töötasapinnad olid saabudes kenasti määritud. Lõikenurka on võimalik reguleerida 45 kraadi ulatuses ning see toimub töölaual olevate tugede nurga muutmisega. Suurema toe nurk on fikseeritud poltidega, väiksema toe oma kiirkinnitusega. Töötasapinna kruustangid on nö kiirkinnitusega - jooksevad lükates otse detailini ja tõmmates detailist eemale. Käsiratta keeramisel rakendub pingutusmehhanism. 

   
Disainilt on tegemist teisaldatava tööpingiga, milleks olid komplektis neli malmist ratast. Need tuli pärast lahtipakkimist alla kruvida. Muidu üldine komplektsus oli hea ning tööks ettevalmistused olid minimaalsed. Igaks petteks käisin üle kõik poldid-mutrid, mis nähtaval olid. Üllataval kombel midagi eriti peale ei andnud tõmmata.

   
Kohe sai omale selgeks tehtud ka, kuidas linti vahetada, kuidas seda pingutada ning otseks rihtida. Lihtne ja loogiline. 

   
Sellel algelisel pingil on lisaks kiirkruustangidele olemas ka automaatne stop funktsioon lõikeprotsessi lõpus. Selle töö teeb ära fotol näha olev lõpplüliti, kui raam tööprotsessi lõpus alla jõuab. Vastus, mis on raami küljes, on reguleeritava kõrgusega ning see oli üks vähestest asjadest, mis tuli paika reguleerida. Iseenesest lihtne ja mugav abimees. Paned masina lõikama ja ei pea koguaeg kullipilguga juures passima. Kui ennast välja lülitab, siis tead et on valmis ning lähed ja korjad materjali kokku. Raami allaliikumise kiirust reguleeritakse neile pinkidele omase nõelventiiliga, millega pidurdatakse õli liikumise kiirust tugisilindris ühelt poolt teisele poole. Punane käsiklapp, mis fotol näha, on sulgventiil. Nõelventiil jääb hetkel silindri taha peitu.

   
Pärast esmast masinaga tutvumist väga palju sellist polegi, mille üle kohe valjult kurta võiks... Aga siiski... Üks suur möödapanek tootja poolt on rattad. Need ei käi kohe mitte selliste pinkide alla. Kui sae raami natukenegi üles tahta tõsta, siis sõidab kogu kaadervärk sul eest ära. Kui lõpuks suure hädaga lõikeorgani vertikaali saad, siis tekib selline tunne, et nüüd keerab pingi üle kaela ka veel. Tegelikkuses seda muidugi juhtuda ei saa, kuid ratastest tingitud liikumine selle tunde tekitab. Väga tõsiselt ebamugav kogu selle asja juures. 

   
Selle ebameeldiva "stabiilsusprobleemi" lahendasin endale omase teisaldusraami ehitamisega. Ei hakka enam siinset lugejaskonda tüütama järjekordse lihtsa raami kokkupanemisega, vaid siirdun kohe valmisprodukti juurde. 

   
Tulemus viis pluss. Täielikult stabiilne, ei liigu ega kõigu ka kõige järsema käsitsemise käigus. Tänu rokla olemasolule saab teisaldada kuhu vaja ning sõidab igas suunas. Kes aru sai, siis originaalkomplektsuses olnud rattad ei pööranud, vaid vaatasid jäigalt ühes suunas. Ja 140kg ei ole teab mis väike kaal kohapeal käsitsi ringi keeramiseks. Väike suurus ja sale ehitus võimaldab pingi suruda pea igasse vähegi ligipääsetavasse nurka garaažis. 

   
Ja üks lisafunktsioon veel. Nimelt on sellel sael kaasas ka täiendav töölaud vertikaalseks lõikamises - fotol seda küljes pole, kuid võib kujutada kuhu käib. See on üllatavalt suur ja paigaldatakse ümber raami kuni lõikelindini ja sealt veel edasi. Ehk siis neile, kes soovivad sellega näpu vahel hoides näiteks puitu või plaste lõigata. Eks ta vähe ebamugav vist ole, kuid häda korral ajab asja ära. Kellelegi kindlasti kasulik abimees. Minul see suure tõenäosusega kasutust ei leia.
Vasta

Otsi vanaraua hunnikust midagi, mille peal teha paar proovilõiget. Kõikvõimalikud kraadidega skaalad nendel riistapuudel on tavaliselt kraad mööda. Teed näiteks kaks 45 kraadi lõiget, paned jupid kokku ja vaatad nurgikuga, kas tuleb kokku 90 kraadi või rohkem või vähem ja selle karva jagu märgid skaalal õige nulli paika (marker töötab hästi).
Emulsiooniga on nii, et ükskõik kui palju sättida, on saagimise järel kuskil põrandal ikka tilk maas. Teine asi on emulsiooni aeglane aurustumine - mingi kirme jääb emulsiooni ikka sae peale ja kui sellest vesi ära aurab, siis on tulemuseks õlikiht, mis võtab heameelega külge iga pisemagi tolmu. Igasugused tolmused tööd nagu relakaga lihvimised tuleks teha mujal või tõmmata masinale mingi kate nagu vana grilli kate vms. peale, kui ei kasuta..
Varulint telli kohe ära, kui ei olnud komplektis... et oleks võtta, kui vaja.

Jõudu.

Maasturite hankimist Ukraina sõjaväele ja nende remonti meie Põhja-Tallinna töökojas saad toetada läbi Toeta Ukrainat MTÜ a/a EE387700771008885941. Selgitusse maastur Ukraina kaitseväele.
Vasta

Ei, too kraadide osa pole üldsegit hää lahendusega.
Pikka latti erinevate nurkade all tükeldades muutub rulltee ümberpaigutamine ohhoi kui tüütuks.
Vasta

(22-11-2025, 08:39 AM)Janka Kirjutas:  Ei, too kraadide osa pole üldsegit hää lahendusega.
Pikka latti erinevate nurkade all tükeldades muutub rulltee ümberpaigutamine ohhoi kui tüütuks.

On, nagu on. Et saaks "parem olema", peaks teise pingi soetama. Palun näidet mõnest paremast koos hinnaga.

See on muidugi asjakohane, et kraadi lugemiseks peab valgus õigest vahest langemaSmile

Rulltee? Kindel, et see pingiga kaasa tuli?

Kas pingi alusraami materjali tükeldas juba pink ise?
Vasta

Säältsamast poest. Maksab 400.-€ rohkem ja on pöördalusel kogu krempel. 
Rullteed tuleb loomulikult lisaks osta.
Vasta

Meil on töö juures tundub et sama sae 3f variant. Kui peaksin veel kunagi lintsaagi ostma valiksin kindlasti sellise kus saag ise raami peal pöörab. Enda omale tegime alusraami nelja pöörleva rattaga, et nurka sättida veidi mugavam oleks.
Vasta

Saelintidel peab olema ka õige lõikekiirus...Mina omale sae tõin siis oli kõige madalamal kiirusel ja saehambad murusid...Konieta.stokker.Sattusin metall 24 butiiki ja seal nüsiti minu silme all mulle 130mm läbimõõuduga ümarraud 5 minutiga ära,kodus võttis aega üle tunni see lõige...Ja sae lõikekiirus oli ka  jopakolla ja sae hambad mitte ei murunud vaid kulusid ja sae lint suruti toore jõuga hüdro abil metalli...Tõstsin ka oma pingil max peale kiiruse ja hoopis teine tera saagida ja enam ei murdunud hamabad...Üritasin ka stokkeris lunida mis võiks olla nende müüdavate lintide kiirus,aga vastuseks tuli hall hülge möla millel sisu puudus...Suhtlesin meilitsi ja kohapeale pole viitsinud minna.Märglõikus on vajalik paksema materjali lõikamisel ja saelinte võiks ka olla jämeda hambaga paksu terase jaoks ja peen hammas pleki jaoks.Kuna pingil olema langetaja siis äkki saab kiirust vähendades ja sellega mängides ka suure hambaga plekki lõigatud.
Vasta

Tänud taas kõigile kommenteerijatele ning kaasamõtlejatele. Igati hea tagasisidet lugeda. 

(22-11-2025, 00:21 AM)isandpauk Kirjutas:  Otsi vanaraua hunnikust midagi, mille peal teha paar proovilõiget. Kõikvõimalikud kraadidega skaalad nendel riistapuudel on tavaliselt kraad mööda. Teed näiteks kaks 45 kraadi lõiget, paned jupid kokku ja vaatad nurgikuga, kas tuleb kokku 90 kraadi või rohkem või vähem ja selle karva jagu märgid skaalal õige nulli paika (marker töötab hästi).
Emulsiooniga on nii, et ükskõik kui palju sättida, on saagimise järel kuskil põrandal ikka tilk maas. Teine asi on emulsiooni aeglane aurustumine - mingi kirme jääb emulsiooni ikka sae peale ja kui sellest vesi ära aurab, siis on tulemuseks õlikiht, mis võtab heameelega külge iga pisemagi tolmu. Igasugused tolmused tööd nagu relakaga lihvimised tuleks teha mujal või tõmmata masinale mingi kate nagu vana grilli kate vms. peale, kui ei kasuta..
Varulint telli kohe ära, kui ei olnud komplektis... et oleks võtta, kui vaja.

Väärt nõuanded! Proovilõiked sain suuremate komplikatsioonideta tehtud. Seoses sellega mõõtsin veelkord ära sae lindi nurga lõikealuse suhtes ning kõivõimalikud muud mõõdetavad seaded, mis juhendis kirjas olid. Tundub, et tehases on asi igati korrektselt seadistatud. Nurga skaala võib sellel masinal olla korrektne, kuid selle lugemine ning selle järgi korrektse nurga seadmine on ülesehitusest tingituna pea võimatu. Aga see oli ette teada ning mul on selleks olemas hea ja täpne reguleeritava-fikseeritava nurgamõõtja-malli ristand. Siiani väga täpne olnud ning istub kenasti minu sae toe ja lõikelindi vahele. Sellega on lausa lust õiget nurka paika panna. Samas ei pea pead väga norgu laskma, sest enamus lõikeid vastavad ikkagi kas 90 kraadile, 45 kraadile või siis 30(60) kraadile. See vähene seadistamine muude nurkade juures teeb vaid enesele head. Emulsiooni pritsmete jaoks leidsin samuti abimehe ehk sisuliselt kontoritooli aluse pingi ette maha. Pärast tööd lapiga puhtaks ja korras. Pigem on tüliks (ja see on paratamatu) et kui pikemat toru või nelikantprofiili lõikad, siis emulsioon läheb lõikeavast sisse ja tilgub vabast otsast välja. Katte võtan samuti plaanidesse. Ning varulindid (võtsid sõnad suust) sai tellitud juba varakult ning need saabusid enne tööpingi saabumist. Enne ostu lugesin teiste pingi kasutajate tagasisidet. Enamik oli seda meelt, et pink ise on igati aus, aga komplektis olev lint pole just parima kvaliteediga. Eks aeg näitab. Proovilõikused läksid hästi ning vähemalt hetkel ei julge küll kurta. Emotsioon on laes. 

(22-11-2025, 10:34 AM)v6sa Kirjutas:  
(22-11-2025, 08:39 AM)Janka Kirjutas:  Ei, too kraadide osa pole üldsegit hää lahendusega.
Pikka latti erinevate nurkade all tükeldades muutub rulltee ümberpaigutamine ohhoi kui tüütuks.

On, nagu on. Et saaks "parem olema", peaks teise pingi soetama. Palun näidet mõnest paremast koos hinnaga.
See on muidugi asjakohane, et kraadi lugemiseks peab valgus õigest vahest langemaSmile
Rulltee? Kindel, et see pingiga kaasa tuli?
Kas pingi alusraami materjali tükeldas juba pink ise?

Hind oli selle pingi juures kindel ostuargument. Odavamalt saab vaid kasutatud rääbaka, mis ei talu kriitikat. Kahjuks nii on.
Rullteed pingiga kaasas ei olnud. 
Pingi alusraami tükid lõikas veel välja truu nurklihvija. Minu jaoks uus pink ning enne tööle asumist tahan kõik detailid omale selgeks teha. Ehk ei hakka tundmatus kohas vette hüppama. Pärast omad vitsad peksavad. 

(22-11-2025, 11:06 AM)Janka Kirjutas:  Säältsamast poest. Maksab 400.-€ rohkem ja on pöördalusel kogu krempel. 
Rullteed tuleb loomulikult lisaks osta.

Pood oli Vevor. à400€ jutt on õige. Pöördalusel saag maksab 2054.99€, koos kohustusliku allahindlusega 1909,90€. Ilma pöördaluseta saag maksab 1731,99€. Miks ma läksin ilma pöördaluseta sae teed oli juhus, et saele rakendus miskine eriallahindlus, millele sain lisada oma püsikliendi soodustuse ning lisaks ära kasutada kõik oma püsikliendi punktid. Lõpptulemusena maksin koos kõigi maksudega kopika alla 900 euro ning saag toodi selle raha eest mulle garaaži uksest sisse. Pöördalusel saele pole aga ühtegi mõistlikku allahindlust kunagi näinud ning minu sooduspunktidest ja kliendi staatusest poleks piisanud enam kui ca 200 euroseks aleks. Kokkuvõttes usun, et sain rahuldava diili. 900€ vs 1900€ on minu jaoks väga suur raha ning sellise vahe puhul olen valmis kogu pingi käsitsi seadistama ning nurgad tööriistadega paika mõõtma. Peaasi et lõikab Smile . Rulltee või alternatiivse abinõu teeb selle pingiga sissesõidu raames ise valmis.

 
(22-11-2025, 15:58 PM)muska71 Kirjutas:  Saelintidel peab olema ka õige lõikekiirus...Mina omale sae tõin siis oli kõige madalamal kiirusel ja saehambad murusid...Konieta.stokker.Sattusin metall 24 butiiki ja seal nüsiti minu silme all mulle 130mm läbimõõuduga ümarraud 5 minutiga ära,kodus võttis aega üle tunni see lõige...Ja sae lõikekiirus oli ka  jopakolla ja sae hambad mitte ei murunud vaid kulusid ja sae lint suruti toore jõuga hüdro abil metalli...Tõstsin ka oma pingil max peale kiiruse ja hoopis teine tera saagida ja enam ei murdunud hamabad...Üritasin ka stokkeris lunida mis võiks olla nende müüdavate lintide kiirus,aga vastuseks tuli hall hülge möla millel sisu puudus...Suhtlesin meilitsi ja kohapeale pole viitsinud minna.Märglõikus on vajalik paksema materjali lõikamisel ja saelinte võiks ka olla jämeda hambaga paksu terase jaoks ja peen hammas pleki jaoks.Kuna pingil olema langetaja siis äkki saab kiirust vähendades ja sellega mängides ka suure hambaga plekki lõigatud.

Lõikekiiruse leiab tabelitest. Minu pingi juhendis on igatahes soovituslikud lõikekiirused ja lindi hambavahed olemas erinevatele metallidele, puidule ja sünteetilistele materjalidele. Metalli saagimiseks ikka madalamad kuni keskmised kiirused. Pehmematel materjalidel suurem kiirus. Minu sael oli ostes peal muutuva hambavahega saelint - et oleks universaalsem. Mõõduks 5/8TPI ehk teeth per inch. Tagavara bi-metall lindid tellisin MKT-st ning võtsin pisut tihedama kuid samuti muutuva hambavahega lindi, et sobiks paremini terastega. Ehk siis 10/14TPI ja 6/10TPI. Minu masina juhend ütleb, et pehmete teraste puhul 5/8 sobib kõige paremini ümarterasele 20-25mm ja profiilile 5-7mm - ehk mul on pigem paksu terase ja puidu-sünteetiliste materjalide universaallint; 6/10 sobib ümarterasele 15-20mm ning profiilile 4-5mm ning 10/14 sobib ümarterasele 7-10mm ja profiilile 2-2,5mm. Neid pole peale proovinud ega proovigi enne, kui saan vanast lahti. Stokker on minu jaoks juba ammu minetatud teema. Ei hakkagi tagamaid avaldama. Ilmselt paljudel läbi elatud teema juba. Metall24-st rääkides, siis nemad olid üks peamiseks ajendiks, mis mind just lintsaagi kasuks kallutas. Päris mitu korda ise kohepeal kõrval seisnud ja vaadanud, kui kiirelt ja sujuvalt metalli lõigatakse.
Vasta

Eks sul jah seda kepsutamist, vangerdamist ja loodimist nüüd seal ruumis tuleb taluda. Põrandad kah kaldega tehtud   Big Grin 
Õnneks on suur tuba, kus materjali või pingiga (kumma variandi valid, eksole...) manööverdamiseks ruumi leidub.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne