sass Kirjutas:Sachs mootoriga erinevaid liikureid on kõvasti üle 50.Suurem osa olid 98 ccm mootoriga ja kahekäigulised, oli ka 125 ccm mootoreid, need olid nii 2 - kui 3-käigulised.Oma aja kohta olid need mootorid üsna head, aga kuna sellise väikese mootori ressurss oli üsna väike ,on nad enamuses tänaseks päevaks kõik töölepingud lõpetanud.Vanemai mehed teavad rääkida ,et veel 30 aastat tagasi oli neid üsna palju liikvel olnud.98 ccm Sachs mootoreid oli laias laastus kahte tüüpi: kick-starteriga ja väntadega.
Sachs mootoriga erinevate isendite (mopeedide/väikempootorrataste) arv on kaugelt üle 100. Mingi väga ebatäiuslik nimekiri (kus puuduvad paljud väiketootjad) asub aadressil
http://www.oldsachsmotor.de/farchiv/sfirmen.htm
1930te aastate levinuim Sachs oli 98 ccm mahuga ja mõeldud pedaaliketiga rattale. Kickstarteriga variante oli ka, aga levikuarvult palju vähem, ma nt 15 aasta jooksul Kurtna laadal ainult 2x sellele peale sattunud.
Sachsil oli tollal aga ka muid mootoreid, sh 74 ccm väikemootor (olen kuulnud, et vähemalt üks on Eestiski alles) ja ka 125 ccm mootoreid. Oli ka 60 ccm Saxonette jalgratta abimootor, mis käis tagarattaga ühes tükis ja asus jämeda tagarattarummu sees (vrd esirattarummu-sisene ÖWA). Saxonette\'i olemasolu kohta Eestis andmed puuduvad (ehk keegi teab?).
1940-50tel aastatel oli Sachs mootoriga mopeedid (väikemootorrattad) ülilevinud. Seisma jäid nad reeglina mootori kolvigrupi kulumise tõttu, sest peale Kijevljanini tootmise lõpetamist ei olnud neile varuosi enam saada. Paras jama oli Vene ajal ka 26 x 2 1/2\" rehvide leidmisega, kuigi need sai asendada Gauja tüüpi punnvõrride 26x2\" või 26x1 3/4\" rehvidega.
Igatahes 1970teks aastateks olid nimetet isendid tänavapildist pea täiesti kadunud. Tol ajastul ja hiljem üles kasvanud seda marki reeglina ei tea, kui just pole spetsiaalselt uurinud. Endal on hetkel kolm säärase mootoriga liikurit erakogus.
Väga abiks on leht
http://www.oldsachsmotor.de/ (loodame, et saksa keele napp oskus ei ole takistuseks).
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel