liikurid Tallinna 1974. aasta värvialbumis
#1

Postitan siia 14 värvifotot Tallinna liikuritest (autod, trollid, rongid, bussid jms). Tegemist on 1974. aastal kirjastuselt Eesti Raamat ilmunud Tallinna reklaaminud värvipiltides albumiga.

Suurema resolutsiooniga piltide veebipanekul mõtet ei ole, kuna 74. aasta värvitrüki kvaliteet (rastri suurus) seab omad tehnilised piirid.

Suur tänu PETSS\'ile albumi laenamise eest!




Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18
Vasta
#2

teine ports pilte


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
                       


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18
Vasta
#3

... ja kolmaski ports


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
       

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18
Vasta
#4

Ei tea mis vanamasin see kolmandal pildil (balti jaam) on, valge, punase katusega Smile
Vasta
#5

wax Kirjutas:Ei tea mis vanamasin see kolmandal pildil (balti jaam) on, valge, punase katusega Smile
Raske aru saada, võib-olla Hanomag?
Aga reas esimene auto (kohe Pannonia korviga Jawa kõrval) on 50-ndate lõpu Opel Kapitän.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#6

Aga linnapilt on harjumatult puhas - st ilma reklaami-reostuseta
Vasta
#7

Uunikumide paraad, mida tolajal ei osatud hinnata.
Vasta
#8

Tundub, et tänavad olid ka siis auklikud....
Väiksena uurisin ka seda Tln raamatut vanaema juures...
Vasta
#9

mossepower Kirjutas:Uunikumide paraad, mida tolajal ei osatud hinnata.

1971 aasta erasõidukite statistika oli selline:
Volgad 13%, Moskvich 402-412 29%,ZAZ 24%, Moskvich400-401 18%, Pobeda 7%, Ziguli 1%, ülejäänud (peamiselt import) 8%
[allikas: T&T 12/1971 , artikkel "isiklike autode kasutamisest"]

See 8% on üsna tähelepanuväärne suurus.
Otseselt polnud artiklis öeldud, kui palju autosid kokku oli, aga oli viidatud et NL suurlinnades oli autostumine 26 autot 1000 elaniku kohta ja et Tallinn oli esirinnas.
Täpset elanike arvu 1971 aastal ei tea, 1956. a 267 000 ja 1976. a 408 500 elanikku. [http://www.lisest.org/tallest.htm]
Kuna ülim täpsus ei ole hetkel niikuinii saavutatav, tegin arvutused 350000 põhjal. Autode arvuks tuli siis ca 9000 (era)autot, 8% sellest on ca 700.
Kui nüüd arvestada, et 50-60ndatel toodetud autosid imporditi küllaltki vähe raudse eesriide tõttu, siis ca 500 autot pidid olema (enne)sõjaaegsed uunikumid. Ja seda ainult Tallinnas!
Natuke võib selles arvus ja uunikumiprotsendis kahelda(vähenemise suunas), sest ka 1950nda aasta seisuga oli Tallinnas 500 erasõidukit [http://www.rrg.edu.ee/~rainvaikla/ensv.html] ja vaevalt nad kõik 20 aastat edasi kestsid.
Aga see arv pidi olema jätkuvalt suur, sest päris paljudel tolle aja argipäevastel piltidel vilksatab mõni vanake. Muidugi on võimalik, et jäädvustamiseks ja avaldamiseks valiti justnimelt need pildid ja vaated, mida kaunistas mõni haruldus Wink


Vasta
#10

kylaline Kirjutas:... paljudel tolle aja argipäevastel piltidel vilksatab mõni vanake. Muidugi on võimalik, et jäädvustamiseks ja avaldamiseks valiti justnimelt need pildid ja vaated, mida kaunistas mõni haruldus Wink

Oi ei, sptsiaalselt ei valnud keegi. Lääne (enne-1944) masinad olid tänavapildis sagedased külalised veel 1980te alguspoolelgi. Loomulikult enamjaolt vähemal või enamal määral ümber ehitatult.

Pole siis ime, et enne-ziguli ajastut ehk 71, mis eraautosid üldse vähe oli, see protsent 8 oli ja neid lausa igal pool nägi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18
Vasta
#11

Marcello Kirjutas:Aga linnapilt on harjumatult puhas - st ilma reklaami-reostuseta
See-eest \"ilmestasid\" tollast linnapilti loosungid stiilis SLAVA KPSS, SLAVA TRUDU, NLKP KONGRESSI OTSUSED ELLU jmt. Erinevalt reklaamidest, mis suhteliselt kiiresti vahetuvad, püsisid sellised loosungid aastaid.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#12

kylaline Kirjutas:Täpset elanike arvu 1971 aastal ei tea...
OT, aga 1970. aasta 1. jaanuaril oli Tallinna elanike arv 369 826. Andmed pärinevad 1973.a raamatust \"Homne Tallinn\".
Vasta
#13

smolin Kirjutas:See-eest \"ilmestasid\" tollast linnapilti loosungid stiilis SLAVA KPSS, SLAVA TRUDU, NLKP KONGRESSI OTSUSED ELLU jmt. Erinevalt reklaamidest, mis suhteliselt kiiresti vahetuvad, püsisid sellised loosungid aastaid.

Neis oli oluliselt vähem kui praegu reklaame - eks neid pandi vaid niipalju ja mitte ainsamatki rohkem kui kõrgemalt käsiti.

Samas, püsivad olid nad küll, vähemalt need, mis hoone külge ehitatud. Tartu maanteel Marati tsehhi seinal on neutraalne \"Au tööle\" säilinud täninigi Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, oleme septembri lõpuni avatud L.P 11-18
Vasta
#14

Estonia teatri pildil paistab heledat värvi Gaz 22.
Vasta
#15

Martti Kirjutas:Estonia teatri pildil paistab heledat värvi Gaz 22.

Ja teistvärvi trollibussid, ehk sinine ZIU ja punane 9TR.
Vasta
#16

Kummardus Valdole!!
Küll oli Tallinn ilus ja kodune varem.

Just a man!
Vasta
#17

Martti Kirjutas:Estonia teatri pildil paistab heledat värvi Gaz 22.

Tervituseks teatan, et pilt konkreetselt minu GAZ 22-st on raamatus \"ENSV parimad ehitised\", kus see seisab eelmise omaniku maja ees Õismäel. Kahjuks ei ole mul võimalusi hetkel selle pildi lisamiseks.

Uunikute osakaal Eesti tolleaegses liikluspildis oli tõesti kummaliselt suur. See sai ka tõukeks laiahaardelisele vanatehnikaliikumisele 1976. aastal (loodi klubi UNIC). Reparatsiooni korras Nõukogude Liitu saabunud autod ja tsiklid leidsid ka peamiselt tee Balti riikidesse, sest nendes maades osati laiema elanikkonna poolt sellise tehnikaga ka midagi peale hakata. Peale sõda olla autoprokaatides isegi Maybache müüdud, rääkimata suurtest Mersudest ja muust kolast. Teistes liiduvabariikides oli välismaiste autode (uunikute) osakaal tunduvalt väiksem. Ka lätlastel oli oma rüüsteretkedel 70-ndate alguses siit ikka päris palju ja huvitavaid asju ära viia. Teine rünnak Eesti vanatehnikale toimus 90-ndate alguses soomlaste poolt.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#18

Oleks selline küsimus,et kus on tehtud esimese ploki viimane pilt? Ilmselt kuskil Mustamäel,kuid kohta ei oska ette kujutada.
Vasta
#19

mrali Kirjutas:Oleks selline küsimus,et kus on tehtud esimese ploki viimane pilt? Ilmselt kuskil Mustamäel,kuid kohta ei oska ette kujutada.

Sõpruse pst. Vambola bussipetus.
Vasta
#20

Regardman Kirjutas:
mrali Kirjutas:Oleks selline küsimus,et kus on tehtud esimese ploki viimane pilt? Ilmselt kuskil Mustamäel,kuid kohta ei oska ette kujutada.

Sõpruse pst. Vambola bussipetus.
See maja, mille katuselt mainitud pilt on tehtud, on muuseas kõige esimene 9-kordne suurpaneelelamu Eestis. Ehitati see aastal 1968.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne