Ajan jälgi - ootan abi.
#1

Tere foorumipere.

Juba mõnda aega olen hoogu võtnud, et veidi jälgi ajada oma vanapere tehnika osas. Kuna vanaisal oli käes igasugu huvitavat tehnikat, siis nii mõnigi omal ajal fotole jäänud. Kuna fotod skännisin ekstra suurena et võimalikke pisiasju oleks võimalik tuvastada siis siin ma neid ei kuva vaid lihtsalt viitan...

1. Kõige enam huvitab mind üks legendaarne mootorratas
Zündapp DB200millega käib kaasa selline lugu:

\" Tegevus toimub Saaremaal II Maailmasõja ajal. Aktuaalne teema on paadipõgenikud. Ühel toredal päeval siis on ka minu vanaisa sadamas noore mehena, asjad pakitud - otsest sihti silme ees ei ole ja kogu maailm on valla. Tal on koht ühele konkreetsele paadile. Ja selles samas paadis on üks tegelane, kes millegi pärast pakub vanaisale oma mootorratast, kui ta paadi lautrist välja lükkab ja ise kaldale jääb. Vanaisa võtab mootorratta ja perekonna ajalugu jätkub. . . \" (mootorratas müüdi kuhugi Sõrve (Salme) Kanti.

PS! Nagu näha on masinal osa detaile (nt paagi kroomkaunistus küljel) puudu või vahetuses (esilatern)

2. Teine ratas, millest vanaisa palju rääkis oli tema õemehe Zündapp KS 750(?)

Selle kohta mul palju andmeid ei ole. Fotol on vanaisa ja tema õde tütrega. Võibolla räägib foto rohkem: Raamil tundub olevat keevitamise jälg ja tegu tundub olevat tsiviilvariandiga (?) Õemees oli Orissaare rajooni Laimjala külanõukogus omal ajal kinomehaanik või katlakütja. Arvan, et see Zündapp oli tema ametiratas. Teine õemehe ametiratas, millest vanaisa samuti kiidusõnu rääkis oli Harley Davidson. Iroonia - sellest ei ole fotosid.


3. Kolmas ratas oli Iz 49 ( parandus ! - Iz 350 - automaatselt panin, kuna omal Iz 49.). Vene aeg ja vene ratas. Sellest ajast on kaks fotot. Nendest huvitavam on vast Pöide Võitööstuse ees tehtud foto, kus külamehed 4 erineva mootorrattaga.

Grupi pilt Pöide võitööstuse ees.
Ja siin vanaisa IZ 350 seljas.

Lõpetuseks panen veel paar fotot tolleaegsest külamelust vanaisa albumist
Selle veoki ninal istub ta ise. Auto on aga päris põnev ja minule tundmatu.
Sel teisel pildil ei ole vanaisa. On üks vana Dodge mis olevat Laimjala kolhoosile kuulunud. See on see vanade albumite võlu, et eales ei saa ma vist teada, kes need seal autol end poseerivad.

Sõjajärgne elu tundub teatud vaatevinklist päris põnev. Vanaisa rääkis alla kukkunud lennukist ja kirjeldas masinaosi mida sealt koju tassiti. Hiljem oli Vanaisa esimene uue Nõukogude auto omanik Valjala külanõukogus. (M 408) . Temaga seoses on mul üldse palju häid mälestusi. Puhaku ta rahus.
Vasta
#2

hmm mu onu rääkis ,et nende külas oli ka kõvasti mootorrattaid BMW-r35-st ,izh 350 ja isegi ühel mehel oli harley davidson aga harrikas põles maha heina küünis.Nagu ta rääkis,oli igal külamehel oma ratas Smile Oleks mul scannimise võimalust,laseksin ise ka mõned pildid üles vanadest albumitest
Vasta
#3

Zündapp oligi sellise keevitatud raamiga militaarratas. Igati vinge riistapuu...

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#4

Olen ka ühte otsa pidi Saaremaalt pärit (Kulli mõisa kupja lapselapselaps) ja tean pajatada, et minu üks kaugeid sugulasi importis kusagilt Saaremaalt 60-ndate alguses samasuguse Zündappi punnvõrri mandrile, täpsemalt Harjumaale Arukülla . Aretas sinna külge IZ-i külgkorvi ja väänas esimeses kurvis raami kõveraks. Kui mina 90-ndate alguses jaole sain olid selle riistapuu rattad koos Dunlopi rehvidega pandud juba plekist aiakäru alla ja muud jäänused jäädavalt kadunud. Enne sajandivahetust vargasid külapoisid ka selle käru minema.
Sarnast Zündappi kasutati sõjas põhiliselt kulleri- ja postivedudeks. Omal ajal oli neid palju aga kehva kvaliteedi tõttu on neid vähe säilinud. Ja ega neid nüüdki suurt ei hinnata, Tagadil sai ühte sellist aastaid vaadatud ja keegi ei ostnud.

Zündapp KS 750 on pildil siiski armee versioon, tsiviilvariant on liigselt haruldane ja neist mina Maarjamaal polegi kuulnud. Õhufiltri järgi võiks arvata, et tegemist ei ole kõrbevariandiga, vaid meie laiuskraadil sõdimiseks mõeldud \"elevandiga\", korvil on säilinud ka kastide raamid. Tol ajal olid enamus suuremaid mootorrattaid (BMW, Zündapp, HD) vastavate ametkondade käsutuses. Seega tänases vabas Eestis ei ole ilmselt sobiv kiidelda faktiga \"Minu vanaisal oli Zündapp ameti ratas\". No võtame vastu vabanduse, et ta töötas külanõukogus näiteks kütja või kinomehaanikuna.

Kolmandal pildil tundub olevat siiski IZ 350.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#5

Raigo Kirjutas:hmm mu onu rääkis ,et nende külas oli ka kõvasti mootorrattaid

Nii ta kindlasti oli. Seal albumis on veel huvitavaid fotosid (nt. fotoseeria sellest, kuidas vanaisa õemees südatalvel Pobil M 72 mootori kaane tihendit vahetab.) Aga hetkel ei oma see tähtsust. Tore oleks teada, et need konkreetsed masinad veel kuskil elus on.

Aspelund Kirjutas:Zündapp oligi sellise keevitatud raamiga militaarratas. Igati vinge riistapuu...

Selle keevituse all pidasin ma silmas mitte tehnoloogiat vaid üht parandust, mis antud fotol peaks ka silma hakkama. TUndub, et raam on eest ühest torust pooleks olnud, mis on toredasti kinni keevitatud ja veidi laiema pintsliga üle võõbatud. Ja kas militaarrattal oli sellisel hulgal kroomi ja embleem raami küljel paagi all ?

Vasta
#6

Piibur Kirjutas:Omal ajal oli neid palju aga kehva kvaliteedi tõttu on neid vähe säilinud. Ja ega neid nüüdki suurt ei hinnata, Tagadil sai ühte sellist aastaid vaadatud ja keegi ei ostnud.

Tänud. Mis sest Tagadi rattast lõpuks sai ? Olen kuulnud, et Harjumaal pidi olema üks väike Zündapp - restaureeritud. Loodan saada mõne foto sellest masinast paari kuu jooksul. Sõiduki halva tehnilise kvaliteedi kohapealt ei oska midagi kosta. Eks konkreetne keiss on ka rohkem mälestuste kui filigraanse tehnika pärast siia üles riputatud. Kui see Saaremaalt toodud ratas tõesti käru all lõpetas Dunlopi kummid all, on küll kahju kuulda. Kuid see ei ole ju ka kindel. Ka Saaremaal võis neid palju olla. Kui selle db200 tootmist alustati 35ndal aastal, siis milline sõjavägi kasutas neid ? Kas tegu ei võinud olla ka mõne Eesti aegsest esindusest ostetud rattaga ?... ja Hr. Piibur - Kas see masin, mis Aruküla kanti jõudis omas sarnast esilaternat veel ka 60ndatel ?

Vasta
#7

Väikeseid Zündappe oli 1980-ndate keskpaigas Unicu kirjas ikka päris mitmeid...ma arvan, et säilinud masinate arvu võis tollal kirjutada suurema numbriga kui kümme...

Mis puudutab KS, siis foto põhjal on raske öelda, kas seda on tõesti keevitatud või mitte. Originaalis on selline: [Pilt: ks750%20arcuri%20sidecar%20motor.jpg]

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#8

Pildil olev pisike Zündapp on igastahes toodetud sõja tarbeks. Sakslased tegid selle valmis ja olid ka esimesed kasutajad, kelle kasutada see aga sõja keerises sattus, see on väga keeruline küsimus. Nõnda sõitsid ju sakslasedki vene tankidega ja venelased saksa omadega. Saaremaa sai sõjatehnikast üksjagu rohkem üle koormatud kui mõni teine paik kus ei olnud nõnda veriseid manöövreid, seega on seal linaleo lompides ja mujal kõrvalistes kohtades siiani sõjatehnikat. Pisikestele tsiklitele ei nähtudki ette suuremat rolli ja sestap ei tehtud neid ka kuigi kvaliteetselt aga see-eest tehti neid palju, et oleks alati uus võtta. Juppe vahetati neil ka kuidas juhtus, seega kui tuli läks katki siis asendati see suvalise tulega.
Enda sugulaste lõhkuda olnud Zündappi kohta ei tea kahjuks rohkem rääkida ja pole ka kellegi käest enam küsida.

Mahtudest niipalju, et suuri KS 750 erinevaid jäänuseid on Eestis kümneid, järelikult väiksemaid Zündappe peaks olema sõja käigus siia veelgi rohkem sattunud. Seega ei ole mingit alust ka arvata, et me räägime sama tsikli saatusest, kuigi unistada ju võib.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#9

Mainiks siis ära ka selle et minu vana-vanaisal olid kaks tsiklit: Zündapp ja Indian, mõlemad olid tsiviilratad ja ennesõjaaegsed. Kumbagi kahjuks enam säilinud ei ole( teadaolevatel andmetel), kuna sugulased kes elasid samas majas pärast vana-vanaisa surma, puhaku ta rahus. Sõitsid nendega ringi, ja ühel hetkel arvasid et oleks vaja kap.remont teha, võeti mootorratad lahti ja nii nad jäidki. Isa oli hiljem näinud veel vedelvaid juppe garaazi ees. Tundus nagu isu läks üle või ei käinud enam jõud üle, aga nii nad otsa said. Kuigi peaks minema ja täpsemalt uurima järgi. Asusid mõlemad Harjumaal.
Vasta
#10

unu Kirjutas:Selle veoki ninal istub ta ise. Auto on aga päris põnev ja minule tundmatu.
Sellist kabiini kasutas Saksa Ford ja ka lätlaste Ford Vairogs.

Kaþdy automobil se stane jednou veteranem, nebude-li dřive seðrotovan.
Vasta
#11

Mul sõber rääkis ,et tema sugulane oli käinud 50`ndatel 10 aastase poisikesena Pärnu Jõe peal BMW-R35 kiilasjääl ralli ajamas ika koguaeg külgmaha. Ükskord oli huvipärast kangi kaasa võtnud ,et vaadata kui paks jää on. Oli esimese laksuga jääst läbi löönd ja siis tilgad püksis koju läinud. õnneks on nimetatud BMW ika sama oamniku valdustes ja sõitev.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 3 külali(st)ne