sapuomanik
#1

Võitsin eile kihlveoga zaz 968M-i (1987. a oma). Minu meelest jumalast uus (mingi 25000 kilomeetrise läbisõiduga), ei mingit roostet, seest klassika. Aga paar väikest küsimust ikkagi (auto on aasta aega garaažis seisnud):
1)mu sapu pidurdab suht pikalt: järsult pidurdada ei saa, muidu ei jää kohe seisma. Kas see ongi nende omapära või saaks asja lihvida?
2)kas aku on läbi? sest olin temaga mingi 100 kilti ära sõitnud, tegin peatuse ja pärast ei tahtnud käivituda, ta ei teinud käivitamise häält, vaid keerasin süüdet ja üldse mingit häält ei teinud, nagu mänguauto oleks olnud. samas täna õhtul läks jälle ilusti käima?!
3)autos oli külm sõita, vihma kallab ju ;-) kuidas soojendusega lood on? ausalt öeldes ei julgend seda lõrisevat nuppu taha jätta, sest täna esimene päev mul sellise auto roolis oli :-)
4)ahjaaa, kui palju tasub proovida kiirust võtta?? sest juba 80 km/h juures viskas nagu rooli natu? aga see polnud pidevalt nii, siis rohkem, kui tee jube. kas selle roolikindluse juures saab midagi ette võtta?

oh rohkem küsimusi ei tule praegu meelde, kogun end (ausõna oli äge sõita!!! :-))) ) ja siis muretsen edasi!
Vasta
#2

Muu kohta ei tea rääkida (endal sapakat pole olnud), aga see käivitamise probleem on nagu mingist lahtisest ühendusest vôi blokeerrelee (relee, mis ei lase juba töötavat mootorit käivitada)veast pôhjustatud .

Üldine soovitus on selline, et vaata VäGA KORRALIKULT üle
terve tugevvoolu ahel (aku klemmid, massilüliti, massijuhe,
akult starterisse minev juhe). Kui seal kôik korras, on viga kuskil
nôrkvoolu ahelas vôi starteris endas (näiteks kulunud harjad vôi must kommutaator). Kindlasti vôiks vaadata, kas akul juhtmed
ikka korralikult peal ja massilüliti korras (kui selline lüliti ikka leidub). Endal traktoriga selline kogemus, et keegi hoolas mehhaanik oli massilüliti tavotti täis tuupinud ja tekkinud määrdekiht ei lasknud elektrit ühelt klemmilt teisele
Vasta
#3

Sapaka soojendusseade tuleks panna kuhugi NSVL konstruktorite huvitavaimate leiutiste raamatusse.

Kuna nimetatud automargil puudub mootorijahutusvedeliku ringe, ei saa salongi lihtsalt ühte täiendavat radikat tuua. Pôhimôtteliselt on kütteseade bensiiniküttel ahi, mis koosneb kahest torust, mille vahelt ventilaatoriga sooja ôhku salongi puhutakse. Sisemises torus
on hôôgküünal, mis süütab bensiini (ja tarbib ise jubedalt elektrit,
mistôttu tänapäeval on eesrindlikumad autoomanikud selle hariliku süüteküünla ja kôrgepingeallikaga asendanud)
ja pôlemiskamber. Hetkel rohkem ei mäleta, aga huvi korral
vôiks asja kohta uurida Arseni Palu raamatust ,,Sôiduautod\".
Vasta
#4

josephina Kirjutas:1)mu sapu pidurdab suht pikalt: järsult pidurdada ei saa, muidu ei jää kohe seisma. Kas see ongi nende omapära või saaks asja lihvida?

Vaata piduritrumlid ja -klotsid üle (kas võtab ühtlaselt kogu pinnaga, kas kolvid pole töösilindritesse kinni jäänud või simmerid äraväsinuna trumleid \"õlitanud\". Need on vanade autode pidurisüsteemide põhivead.

josephina Kirjutas:2)kas aku on läbi? sest olin temaga mingi 100 kilti ära sõitnud, tegin peatuse ja pärast ei tahtnud käivituda, ta ei teinud käivitamise häält, vaid keerasin süüdet ja üldse mingit häält ei teinud, nagu mänguauto oleks olnud. samas täna õhtul läks jälle ilusti käima?!

Katkestus kusagil starteriahelas (üle käia). Või harjad kulunud kriitilise piirini (vahel annab ühendust, vahel mitte).

josephina Kirjutas:4)ahjaaa, kui palju tasub proovida kiirust võtta?? sest juba 80 km/h juures viskas nagu rooli natu? aga see polnud pidevalt nii, siis rohkem, kui tee jube. kas selle roolikindluse juures saab midagi ette võtta?


Rooli viskamine tuleneb rehvide disbalansist. Ma aga ei tea, kas tüüpiline Eesti rehvikoda selliseid suure \"auguga\" velgi tasakaalustab. Mis kiirustesse puutub, siis mina sellele aparaadile üle 70 km/h ei soovitaks - see auto ei ole lihtsalt niis suurtele kiirustele mõeldes valmistatud. Vaid headel sirgetel siledatel teedel 80 km/h, aga see on ka lagi. Suuremad kiirused tapavad mootorit - ja mis sapakale eripärane - suvel kuumutavad selle üle.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta
#5

valdo Kirjutas:Mis kiirustesse puutub, siis mina sellele aparaadile üle 70 km/h ei soovitaks - see auto ei ole lihtsalt niis suurtele kiirustele mõeldes valmistatud. Vaid headel sirgetel siledatel teedel 80 km/h, aga see on ka lagi. Suuremad kiirused tapavad mootorit - ja mis sapakale eripärane - suvel kuumutavad selle üle.
No mina olen oma muhuga (originaal 27hj mootor) läinud 90km/h Pärnusse (üldjuhul hoian 80-85km/h) ja pole mingit ülekuumenemist ja teel püsib ka kui amordid korras. Jah järsud kurvid ja pöörded tuleb teha ettevaatlikult.
Millest tuleb Sapika puhul ülekuumenemine? Paar näpunäidet:
1)Reguleeri süüde paika, vaakum korrektor peab olema töö korras
2)hoia mootor puhas, et saaks ikka jahtuda, mitte õli känakas
3)mootoril peavad olema ettenähtud plekid, mis juhivad õhuvoolu liikumist mööda mootorit
4) kasuta korralikku tänapäevast õli (ise kasutan Teboili õli, mis mõeldud spetsiaalselt vanadele autodele)
5)õli radiaator peab olema puhas

Ja pole juttugi mingist ülekuumenemisest. Eelmine suvi kui oli paar palavat ilma istusin rahulikult ummikutes ning need mis sinna jäid keema olid vanad BMW-d mille summuti oli kanalisatsioonitorust valmistatud Smile
Vasta
#6

zazi massilülitiga on mul selline kogemus olemas et üksvahe iga kord kui hämaras käivitada oli näha armatuuri alt parajat sädemete kogust. mitu korda sai enda arvates kõik võimalikud kohad üle kontrollitud enne kui ära taipasin et massilüliti kinnitus oli üpris kehva ja sealt vahelt sädemeid pilduski kui starterit anda.
Kummide balanseerimisega rehvitöökodades on lood ikka vägagi kesised. Mul on alati soovitatud minna mõnde suuremasse kohta mis ka veoauto rehvidega tegeleb.
Esimene liigutus roolisüsteemi remondis: Las keegi keerutab rooli ja ise vaata kas roolikarp on korralikult kere küljes kinni. Vägagi tihti on see lahti ja liigub kaasa kuigipalju kui rooli keerata ning sellest tekib päris mehine rooliloks. Kolme poldiga peab kinni olema (kolmas on rattakoopas).
Värskele sapu omanikule veel meeldetuletuseks et kui sul just lada karpaga isendit ei ole siis 95 bensiin on sellele masinale liiast. sõida ikka 92-ga.
Soojendusega on lood nii et tõmbad nupu ühe astme võrra välja, ootad mingi aja (oli vist 20 sec. või pool minutit, täpselt ei mäleta) ja siis tõmbad nupu päris välja. kui kõik töötab siis natukese aja pärast kustub armatuuris roheline soojenduse märgutuli ja ahi töötabki. Muide, see on normaalne et kui soenduse nupp sisse lükata siis töötab asi ikka edasi mingi aja. Kui tuli ei kustu aga sooja ikka tuleb siis õige asi see ei ole ja ahi võtab metsikult voolu, mõne tunniga on aku nii tühi et peale mootori seisma jätmist käivitamiseks enam voolu ei jätku ja pead lükkama hakkama.
Vasta
#7

aitüma heade soovituste eest! nädalavahetusel võtan ette (mitte ise, siis oleks mul sapust kahju Big Grin)!
ma vabandan juba ette lollide küsimuste eest (mis must tahta...naine, 24 aastat vana, blondiin (ilus pole) muig):
1)kui palju peab olema tagaratastes rõhk ja kui palju esiratastes?
2)juhi kõrvalistujapoolsel uksel ei peagi tahavaatepeeglit olema jah?
3)kas see punane plastmassjublakas võib ööseks sisse ka jätta (masslüliti oli vist)? mis otstarve sellel on?
Vasta
#8

josephina Kirjutas:2)juhi kõrvalistujapoolsel uksel ei peagi tahavaatepeeglit olema jah?
3)kas see punane plastmassjublakas võib ööseks sisse ka jätta (masslüliti oli vist)? mis otstarve sellel on?

2)Ei pea
3)Soovitatav välja keerata, see väldib võimaliku lühise tekkimist.
Vasta
#9

Tere hommikust!

1)Kuidas ostetakse kumme? Kas keegi oskab peast öelda, missugused kummid peavad minema sapikale? (mul pole auto passi, peab hakkama seda alles otsima Sad )
Kui palju UMBES läheks maksma kaks autokummi?
2)Kui palju maksavad autode akud ehk sapaka aku?
3)Kas on mõttekas kulutada auto peale rohkem, kui ta ise väärt on?? Sad
Päikest!
Vasta
#10

josephina Kirjutas:1)Kuidas ostetakse kumme? Kas keegi oskab peast öelda, missugused kummid peavad minema sapikale? (mul pole auto passi, peab hakkama seda alles otsima Sad )
Kui palju UMBES läheks maksma kaks autokummi?
2)Kui palju maksavad autode akud ehk sapaka aku?
3)Kas on mõttekas kulutada auto peale rohkem, kui ta ise väärt on?? Sad

1. Originaalis olid isendil all diagonaal-6.15-13\"-sed. Kui tahad originaalina taastada ja leiad algsed isendid (uued või vähepruugit), võid tagasi panna.

Kui ei, siis sobiksid nt 155laiusega R13-radiaalid ka mõõtmetelt. Võimalikult kõrge profiiliga. Abiks on kõik rehviärid/-tootjad; selle mõõduga isendid algavad ca 500 kr/tk juurest. Pruugituid kasutuskõlblikke leiab alates 100 kr/tk (kui väga veab, siis vahel ka odavamalt), aga nende kvaliteet on loterii.

2. Algsesse \"karpi\" mahub 45 Ah aku. Miski 400-500 pead varuma, alla ei saa.

3. See sõltub Sinust, kas Sa väärtustad stiilset sõidukit ja tahad temaga tegeleda või ei. Kommentaariks võin öelda, et peaaegu mitte ühegi enda jaoks korda tehtud auto müümisel ei saa Sa selle sisse pandud raha müügil tagasi... St see kehtib sapakast S-klassi Mersuni ja Tšaikast Hummerini Wink


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne