21-aasta pikkuse kogumise järgi peaks mul ligikaudu 80 vanajalgratast olema. Panen siia nimekirja neist, mis on hetkel kas põhjalikult või siis vähemalt vaatamisväärseks restaureeritud. Eks paljud on neid erinevatel vanasõidukiüritustel viimase 6 aasta jooksul ka näinud.
1. The King Alfred, inglise sportratas, 1922
2. Corvette, Saksamaa, 1925
3. Excelsior, Inglise osad, Eestis kokku ehitatud, 1926
4. Crescent de Luxe, Rootsi, 1939
5. Husqvarna, naiste, 1939
6. Laanbergi kolmerattaline kaubaveojalgratas, Eesti, 1940
7. Wanderer, Saksa sõjaväeratas, 1940
8. ETK Originaal, Tallinnas asunud ETK rattatehase üks viimaseid rattaid, Saksa ajal tükkidest (arvat laojääkidest) kokku pandud (1942-43)
9. Diamant, saksa reparatsiooniratas, 1950 (sain täiesti uuena, polnud meetritki sõitnud)
10. Riga, naisteratas, 1957 (välimus nagu uuel, pole praktiliselt sõitnud).
11. Rootsi sõjaväejalgratas Monark, 1962
12. Rootsi sõjaväejalgratas Monark, 1964
Ülejäänud ligi 70 ootavad oma aega. Neist nii kümmekond on veel enamvähem komplektsed ja põhimõtteliselt töökorras, aga nende korrastamist ei saa restaureerimiseks nimetada.
Muide, just eile sai Tallinnas ehitatud Laanbergi kolmerattaline kaubaveojalgratas peale mitmeaastast restaureerimist mul kuuri alt välja. Kui veab, siis näeb seda haruldust (minu andmetel üks kahest säilinud eksemplarist) sajandisõidul ehk...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, alates 18. maist oleme avatud L,P 11-18