14-10-2003, 12:10 PM
Kusagilt oli mulle see nimi tuttav ja tuligi meelde. Roman Bertelovist võib lugeda Eesti Päevalehe lisast Autod & Liiklus 11. mail 1999 Raivo Murde artiklist.
Lühidalt: autoinsener Roman Bertelov konstrueeris muuhulgas võidusõiduauto Estonia-5, konteiner-leivaveokid ja ETKVL-is töötades nii ET-600 kui hübriidauto ET-800 Elektra (koos ühe Moskva spetsialistiga kes tegi el-süsteemi).
Elektra oli trammi elektri- ja ZAZ-966 bensiinimootoriga 8-kohaline RAF-i laadne väikebuss. Põhimõtteliselt oleks see võinud seeriatootmisse minna ja Eestisse oleks võinud tulla suuremat sorti autotehas, Moskva ametnikud andsid katsesõidul hea hinnangu. Aga asjast polnud huvitatud ei ETKVL (mis ehitas samal ajal väikeveokeid ET-600) ega tollane ENSV min-nõukogu esimees V. Klauson. Viimane tõi põhjenduseks selle, et uue tehase jaoks pole Eestis tööjõudu ja “vennasvabariikidest” suure hulga tööliste sissetoomine pole ENSV huvides (selle põhimõtte muidugi nullis hiljem täielikult K. Vaino).
R. Bertelovi konstrueeritud ET-600 tühimass oli selle loo järgi u 2 korda kergem kui UAZ-450-l, kuid neid toodeti 4 aasta jooksul vaid 35 tükki.
Hilisematel katsetustel Moskva lähedal ilmnesid Elektral puudused elektrisüsteemis, hübriidauto arendamine jäi üldse katki ja sellega koos lõpetati ka ET-600 ehitamine.
Artikli juures on muuseas ka pilt konstruktoritest ja Elektrast ühe ET-600ga tagaplaanil.
Lühidalt: autoinsener Roman Bertelov konstrueeris muuhulgas võidusõiduauto Estonia-5, konteiner-leivaveokid ja ETKVL-is töötades nii ET-600 kui hübriidauto ET-800 Elektra (koos ühe Moskva spetsialistiga kes tegi el-süsteemi).
Elektra oli trammi elektri- ja ZAZ-966 bensiinimootoriga 8-kohaline RAF-i laadne väikebuss. Põhimõtteliselt oleks see võinud seeriatootmisse minna ja Eestisse oleks võinud tulla suuremat sorti autotehas, Moskva ametnikud andsid katsesõidul hea hinnangu. Aga asjast polnud huvitatud ei ETKVL (mis ehitas samal ajal väikeveokeid ET-600) ega tollane ENSV min-nõukogu esimees V. Klauson. Viimane tõi põhjenduseks selle, et uue tehase jaoks pole Eestis tööjõudu ja “vennasvabariikidest” suure hulga tööliste sissetoomine pole ENSV huvides (selle põhimõtte muidugi nullis hiljem täielikult K. Vaino).
R. Bertelovi konstrueeritud ET-600 tühimass oli selle loo järgi u 2 korda kergem kui UAZ-450-l, kuid neid toodeti 4 aasta jooksul vaid 35 tükki.
Hilisematel katsetustel Moskva lähedal ilmnesid Elektral puudused elektrisüsteemis, hübriidauto arendamine jäi üldse katki ja sellega koos lõpetati ka ET-600 ehitamine.
Artikli juures on muuseas ka pilt konstruktoritest ja Elektrast ühe ET-600ga tagaplaanil.