Vold. Laanbergi tehase kolmerattaline kaubaveojalgratas (1940.a. algus)
#1

Tere,

mitmed inimesed on soovinud minu äsjarestaureeritud kolmerattalisest kaubaveojalgrattast fotosid. Siin need nüüd on:

[Pilt: laanberg1.jpg]

[Pilt: laanberg2.jpg]

[Pilt: laanberg3.jpg]

[Pilt: laanberg4.jpg]

[Pilt: laanberg5.jpg]

Veidi ka sõidukist endast. Euroopas oli 20. sajandi alguspoolel levinud kolmerattalised kaubaveojalgrattad, mille kast asus ees. Neid oli standard-jalgratta detailidest ja kaariku vedrulehtedest
lihtne valmistada ning nad olid asulates sobivad väikepakkide veoks. Eestis olid nad 1920ndatel aastatel levinud peamiselt Saksa toodanguna, kuni 1930ndate lõpul hakati neid valmistama ka ise.

Minu andmetel valmistas sarnaseid asju nii Kr.Saare jalgrattatehas, väike Ööpik\'u jalgrattatehas kui ka remonditöökojast välja kasvanud Voldemar Laanbergi jalgrattatehas.

Vaadeldav sõiduk on valmistatud Vold. Laanbergi jalgrattatehases arvat. 1940. aasta algu või 1939. aasta lõpul. Sõiduki tagaosa säilis komplektsena, seevastu käruosa oli mõnda aega kasutusel aiakäruna ja on suuresti taastatud.

Mina taastasin seda sõidukit vaheaegadega 2000-2005, viimane lihv sai antud vahetult enne Suursõitu. Kuni 1996. aastani oli osaliselt komplekteerituna Adso Tomsoni valduses, kes on sellega kusagil 1990. aasta paiku ühe uunikumide üritusegi kaasa teinud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Täna just tund poolteist tagasi pildistasin sellist soomes Big Grin
või siis ka muu, kuid 3 ratast ja ees kast .

Vajad enda autost pilte ? Saame kokkuleppele ! Küsi varajasemaid töid.
Vasta
#3

fic Kirjutas:Täna just tund poolteist tagasi pildistasin sellist soomes Big Grin
või siis ka muu, kuid 3 ratast ja ees kast .

Üks selline on Espoo automuuseumis. Teine selline on välikeksponaadina Porvoo vanalinna ühel tänaval. Kusagil Soomes olen veel ühte näinud, aga hetkel ei meenu, kus.

Porvoo isendi sellekevadise minutehtud foto leiab aadressilt http://www.mois.ee/tmp/porvoo3w.jpg

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Porvoo oma pildistasingi Smile
oli väga ilus linn ! Smile

Vajad enda autost pilte ? Saame kokkuleppele ! Küsi varajasemaid töid.
Vasta
#5

Jaa, väga kena sõiduk on loodud. Pilte vaadates ja mõeldes tekkisid mõned faktiküsimised:
1. Kas vedrud täidavad oma funktsiooni sõiduajal ka siis kui koormat peale ei ole?
2. Milline on maksimaalne mass mida selle rattaga vedada võib, sõltub rataste(kodarate) tugevusest?
3. Kui suured on rattad, mitu tolli?
Vasta
#6

Martti Kirjutas:Jaa, väga kena sõiduk on loodud. Pilte vaadates ja mõeldes tekkisid mõned faktiküsimised:
1. Kas vedrud täidavad oma funktsiooni sõiduajal ka siis kui koormat peale ei ole?
2. Milline on maksimaalne mass mida selle rattaga vedada võib, sõltub rataste(kodarate) tugevusest?
3. Kui suured on rattad, mitu tolli?

1. Kui sõidad ühe esirattaga august läbi ja hoiad tugevalt juhtrauast, võtavad vedrud enda peale osa koormust. Kui neid ei oleks, hakkaks ratas tohutult vänderdama. Enne taastamist vana kastipõhjaga keerasin korraks vedrukiige lõppu välja (st vedrud mittetoimivasse asendisse) uute aukude puurimisega - oi kui palju halvem hakkas olema juhtida!

2. Oleneb sellest, kui tugev kastiosa teha. Ma usun, et 150 kg ja enamgi ei tohiks talle midagi teha, kui koormus on esitelje kohal. Seda minu isendi korral.

3. Nii Laanbergi omal kui ka kõigil teistel, mida olen näinud, on kõik 3 ratast 26x2\", vahel ka 26x2 1/4\". 1930ndatel kasutati nii velgede kui ka kodaratena kahekäiguliste 98ccm (Sachsi) mootoriga varustet isendite velgi/kodaraid. Kaasajal kõlbaksid nt D-seeria mootoriga punnvõrri veljed. Kui rummud teha jämedamad, siis ehk ka sealt pärit kodarad/rummud, nt 1970ndate Riga 7 omad.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Sellel nädalal käisin Indrek Kuke juures Varbolas. Nägin seal vähemalt ühe, (võib - olla ka kahe) sellise ratta jäänuseid. Tehast kahjuks ei vaadanud.
Valdo taastatud isend on väga uhke!

Terv. Märt Aarne
www.vanatehnika.ee
Vasta
#8

autorestauraator Kirjutas:Sellel nädalal käisin Indrek Kuke juures Varbolas. Nägin seal vähemalt ühe, (võib - olla ka kahe) sellise ratta jäänuseid. Tehast kahjuks ei vaadanud.

Seal on üks komplektne Kr. Saare toodang, üks terve kastiga ja puuduva tagarattaga vanema seeria Laanberg, ühe uuema seeria Laanbergi (ngu minul) raudosa ja lisaks veel 1-2 raami. Kui just viimase mõne aasta jooksul sinna midagi uut pole juurde tulnud.

Kurioosumina on säilinud järjest tehtud rattad - hr Kuke omanduses on Laanbergi raam nr 2046, minu sõiduriista raaminumber on 2047.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Tekkis selline küsimus, et mis valemiga need tuled särama hakkavad.

MB 260E W124
G3 GTI
Nissan Qash Ai-Ai
Vasta
#10

North Kirjutas:Tekkis selline küsimus, et mis valemiga need tuled särama hakkavad.

Minu kolmerattalise leistangile on paigaldet 1930ndate lõpu patareilamp. Sisse käis lapikpatarei ning seda sai lülitada lülitist kas kaug- või lähitule peale (sees oli kaks pirni). Tegemist on täiesti uue varuosaga (algne värv ja kroom), mis on 1940. aastal Joh. Freibachi kaupluse natsionaliseerimisel kõrvale pandud ja aastakümnete jooksul mitmete vanatehnikahuviliste kaudu minuni jõudnud.

Sellised patareilambid paigaldati 1930ndatel tavalistele jalgrastastele dünamo- ja karbiidilampide kõrval. Panin selle kolmerattalisele külge seepärast, st sinna on väga raske külge panna karbiidlampi (puudub tollele ajale standardne lambiklamber) ning ka dünamolampi (tuleb ehitada esiratta kõrvale eraldi dünamokinnitus). Usun väga, et kui keegi 1930ndate lõpul kolmerattalisele lambi ette pani - st pimedas oli vaja sõita - siis oli see monteerimismugavuse tõttu patareilamp.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Kas see siis universaallamp ei olegi? Minu teada on sellise lambi lülitil 5 asendit: väljas, lähituli patareilt, kaugtuli patareilt, lähituli dünamolt ja kaugtuli dünamolt. Väljas-ased on keskel ja ühel pool on B-täht, teisel pool D-täht. Vähemalt minu Nirona ja Boshi lambil on mõlemal selline nupp peal. Lambi all on dünamo väljavõte.
Vasta
#12

valdo Kirjutas:
autorestauraator Kirjutas:Sellel nädalal käisin Indrek Kuke juures Varbolas. Nägin seal vähemalt ühe, (võib - olla ka kahe) sellise ratta jäänuseid. Tehast kahjuks ei vaadanud.

Seal on üks komplektne Kr. Saare toodang, üks terve kastiga ja puuduva tagarattaga vanema seeria Laanberg, ühe uuema seeria Laanbergi (ngu minul) raudosa ja lisaks veel 1-2 raami. Kui just viimase mõne aasta jooksul sinna midagi uut pole juurde tulnud.

Kurioosumina on säilinud järjest tehtud rattad - hr Kuke omanduses on Laanbergi raam nr 2046, minu sõiduriista raaminumber on 2047.

Mul on ühe puukodaratega aiakäru riismed millel pildil nähtud Laanbergi tehase kaubaveorattaga 1:1 sarnased lehtvedrud ja lehtvedru kinnitused. Nii et võibolla pärinesid need lehtvedrud mõnelt kaubaveorattalt. Muidugi võidi kaubaratastel kasutada ka standardseid rauaärides müüdavaid lehtvedrusid, kuna sõjaeelses Eestis oli linnas kärutransport üsna laialt levinud.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#13

eberhard Kirjutas:Mul on ühe puukodaratega aiakäru riismed millel pildil nähtud Laanbergi tehase kaubaveorattaga 1:1 sarnased lehtvedrud ja lehtvedru kinnitused. Nii et võibolla pärinesid need lehtvedrud mõnelt kaubaveorattalt. Muidugi võidi kaubaratastel kasutada ka standardseid rauaärides müüdavaid lehtvedrusid, kuna sõjaeelses Eestis oli linnas kärutransport üsna laialt levinud.

Kaldun arvama, et pigem kasutas Laanberg standardseid saadaolevaid vedrusid. Olen ka palju selliseid kärusid näinud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#14

Kas Sul on ülevaadet, millised rattaosad on väljamaa-ja poekaup millised osad Laanbergi tehases valmistatud?

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#15

eberhard Kirjutas:Kas Sul on ülevaadet, millised rattaosad on väljamaa-ja poekaup millised osad Laanbergi tehases valmistatud?

Tean asja oma hinnangu põhjal - loodan, et ma ei eksi.

Sisse toodi (kas välismaalt või Kr Saare/ ETK tööstusest):

- veljed ja kodarad - 26\" - Sachsi 98 ccm väikemootorratta omad;
- sadul, ketiratas, pedaalid
- tagarattarumm ja muud laagrid
- raamitorud ja -muhvid
- porilauatoorikud

Lehtvedrud vast pandi tavalise käsikäru omad koos kinnituste/kiigedega. Ma ei usu, et kohapeal neid tehti, aga mine tea.

Kohapeal vast joodeti torudest/muhvidest kokku erikujuline raam. Kõikide \"ristide\" jaoks erikujulisi muhve ei leidunud, seal kasutati tavalist keevitust. Kohapeal vast tehti ka \"jõnksuga\" esitelg - nelikantterase otsas treiti ümaraks, otstesse keerati keermed, keskosa sepistati U-kujuliseks ja keskele keevitati kahvlitoru. Usun, et ka esirummud tehti kohapeal paksuseinalisest torust keevitamise teel. Esiratastes on igatahes tavalised keskjooksu laagrid (Saksa, ETK või Kr Saare päritolu).

Kindlasti tehti kohapeal ka puust kast ja selle torupiire koos sepisklambritega. Ning painutati käsipuu koos selle nikeldamisega. Pluss esipoilaudade latt-terasest kinnituskronsteinid. Ning ülejäänud detailide monteerimine + nikeldamine + värvimine.

See kõik on minu arvamus ehk siis hinnang - muidugi võin mõne detaili osas eksida.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#16

Selliseid kolmerattalisi - küll moodsamas vormis, tunduvalt väiksemate esirataste ja madala kaubaplatvormiga - oli mõne aasta eest hulganisti Christianias näha. Ja seda igapäevakasutuses - peale sätiti igasugu kola, lapsi ja jokkis vanamehi... Ülipraktiline riistapuu.
Vasta
#17

Sattus mu kätte üks vähe "turskema" ehitusega ratas, huvitav kas tegemist kaubaveojalgratta omaga?
   
   
Vasta
#18

Praegugi müügil Eestis kolmerattalisi jalgrattaid, kuid toodetud hoopis Taiwanis (nagu enamus kaasaegseid jalgrattaid). Erinevalt Eestis toodetust on kaks ratast taga ühe vedava võlli peal.

Varuosad, uued ja kasutatud rehvid! maario@carbox.ee 5659502
Vasta
#19

vabandust,et siia teemasse kirjutan,kuid SOOMES töö garaazis kaubaveo ratas kastiga ees ning kahe rattaline,et kui huvitab v6in pildistada ning vist oli HUSQVARNA. Kas ta tegi kaubakaid?

Vabandused lausestuse vigade pärast - NOKIA N95.

Vajad enda autost pilte ? Saame kokkuleppele ! Küsi varajasemaid töid.
Vasta
#20

fic Kirjutas:vabandust,et siia teemasse kirjutan,kuid SOOMES töö garaazis kaubaveo ratas kastiga ees ning kahe rattaline,et kui huvitab v6in pildistada ning vist oli HUSQVARNA. Kas ta tegi kaubakaid?

Ole hea, tee pilte. Tahaksin teada, kas enam-vähem sama asi, mis Porvoo vanalinnas eksponaadina seisab?

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne