Siin siis lubatud pildid ja jutt isiklike otsingute kohta.
Pildid, mida vaadata saab on siin:
http://www.album.ee/?o=300025797 (kui Album.ee taas ei veni)
Piltidel on Jawa 250, mudel 353/04, väljalaskeaastaga 1960. Eestis võeti esmakordselt arvele 21. aprill 1961. Tartus.
Saamislugu on lihtne: otsustasin ise proovida eelpool räägitud teooriaid siklite muretsemise kohta. Panin kodukoha ajalehte pisikese kuulutuse, tulemuseks mõned pakkumised, millest tähelepanu vääris vaid üks, 1954.aasta Jawa 250 kohta.
Kohapeal selgus aga, et mulle helistanud omaniku poeg oli kaks masinat segamini ajanud ning tegelikult oli tegu siis 60-nda aasta Jawa 250-ga. Kuuris seisnud masin oli viimati liikunud 1982 (selgus tehnilisest passist), tolmune ning kohati ka roostes. Omanikuga (vanem meesterahvas pildil) veidikese vestlemise järel saime kokkuleppele ka hinnas: 2,5K.
AGA...samal ajal oli omaniku Saaremaal viibinud poeg saanud kokku miski oma sõbraga, kes oli nõus masina kõrgema hinna eest ära viima. Õnneks oli minu äri varem sõlmitud. Küll aga pidin varuosade eest 700 krooni juurde maksma. Sain aga kaasa kaks uut kolbi, neile sobivad rõngad, kaks kolvisõrme, esitule klaase (vana tüüp), kaks uut pingeregulaatorit (karbis) jne, nii et iseenesest polnud see oluline hinnalisa. Kaasa tuli ka Vene tehniline pass ja originaal tehaseraamat.
Ära sai ta toodud käruga ja kuna mul on erinevate kaherattaliste vedamist päris tihti, siis oli olemas ka spetsiaalne raam, milles kinnitatud Jawa püsis kodutee (40 km) ilusasti püsti.
Lähima vaatluse tulemused: mootor käib ringi ja tundub olevat suht tihe, kõik plekkdetailid on olemas, kuigi mõningate mõlkidega ja roostega. Tagatuli on katki, kuid asendus on olemas (õige plekkkorpuses, mitte plastmassist), spidomeetri klaas ja võru samuti (asendus olemas), sadul on kokku surutud ja väga kehv.
Üldiselt vajaks Jawa lahtivõtmist ja puhastamist, seejärel saaks temast väga kena ja autentse sõiduki. See lugu jääb aga soojematesse aegadesse.
Asp
PS Neid pilte täna ilmutusest tuues jäi mulle Pärnu maanteel silma kesklinna poole vurav veok, mille kastis oli vähemalt kolm vana Jawat. Suur tõenäosus on, et need masinad läksid sadamasse ja Soome.