Eestist ca 1979 Lätti viidud veoauto Albion
#1

Vanematest (1970-80ndad) UNICu klubi materjalidest jookseb läbi 1910ndate aastate veoauto Albion, mis oli Eestis seisnud, kuid siis kadus salapäraselt (vt nt http://www.rrg.edu.ee/~rainvaikla/vbm4.html) . Tegemist oli väga huvitava ja arhailise asjaga - täiskummrehvid, käiguvahetus väljaspool autot, tagasilla kett-külgülekanded jms. Säilinud on mõned fotod.

Hiljuti aga avastasin, et täpselt samasugune Albion on välja pandud Lätis Bauska vanatehikanäitusel restaureeritud kujul. Huvitav, kas tegemist on sama seeria autoga või koguni sama isendiga?

Esimene pilt on Eesti Albionist (viide Rain Vaikla galeriile), ülejäänud kolm Bauska Albionist ja minu tehtud.

[Pilt: Albionvist.jpg]
[Pilt: albion_1.jpg]
[Pilt: albion_2.jpg]
[Pilt: albion_3.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Pilte lähedalt uurides tundub, et tegu on sama seeria mudeliga ja suure tõenäosusega ka sama masin. Esimesel pildid oleva masina kompleksus on vägagi sarnane ülejäänud piltidel originaalsena säilinud osadega võrreldes. Isegi kummide mustri kulumine tundub samas suurusjärgus olevat.

Priit Kuldsaar
priit@made.ee
+372 510 9332
www.vanaautod.eu- kollektsioon piltidel
Vasta
#3

Ka mul lähtudes kummide mustrist sama kahtlus, et tegu sama liikuriga. Ehk
oskaks pildipeal olev Hr Kirss midagi täpsemat lisada
Vasta
#4

eestis olnud albion olevat \"varastatud\" ja läinud \"teadmata\" suunas!

Jawa 350OHV, Jawa Jawetta Standard/Sport, Jawa 550/555/typ 20/Mustang, Jawa Robot, Jawa Perak, Jawa 175/356, Jawa 250/353/559/Super Sport, Jawa 257A, Jawa 350/354/360, Jawa 634/638,  Velorex 16,  2x Riga, ET-600, Moskvits 2140 '79 ...
Vasta
#5

See Albion oli kasutusel Seevaldi abimajandis Kakumäel. Tal oli jõuväljavõte, millega aeti ringi erinevaid masinaid, konkreetselt tean tuulamismasina kohta.
Selle masina tõi minu isa Karl Levoll Tallinnfilmile (se töötas ta Tallinfilmis filmigrupi direktorina). Auto seisis pikka aega Tallinfilmi nukufilmi paviljoni territooriumil Randveres. Masin oli arvel rekvisiidina ja
Vasta
#6

Albioni lugu jätkub:
.......ja selle kohta peaks arhiivist leidma ka mingeid dokumente.
Igal juhul mingil hetkel (ca 1978)otsustati masin ära anda Automi klubi sektsioonile Unic. Unicu poolt ajas pabereid ja korraldas äraviimise Rene Kõrgend. Masina viis ta Kakumäele koduõuele. Tal oli plaanis see 1980.a. olümpiamängudeks restaureerida - kavas oli shassi peale ehitada bussikere. Umbes aasta hiljem päevasel ajal kui peremees parasjagu tööl oli saabusid sinna kaks masinat - suur veoauto ja kraana. Veoauto lohistas Albioni majast ca 200m kaugusele kus siis kraana selle kasti tõstis. Kraana uksel oli embleem kolme torniga (niidiots?).
Ja nii see auto ära viidigi.
Ei läinudki mööda 20. aastat kui selgus, et sarnane masin on peidus Uzvara muuseumi abihoones. Riia muuseumi rahvas teadis rääkida, et see Uzvara Albion on kunagi toodud Eestist ja et vist oli põhjust seda varjata. Samas kui meie poolt vaadatuna on tegemist kõige ehtsama vargusega, siis lätlased lausa ehku peale siia ei tulnud ja tegelikult tasusid selle masina eest. Uzvara oli võrreldav meie Kirovi kalurikolhoosiga ja mustarahalised võimalused olid neil olemas.
Kogu selles loos on lahtine vaid üks asi - kes oli see lurjus, kes siit poolt selle asja korraldas. Lätlased arvasid, et parem on kui nad seda nime (veel) välja ei ütle.

Rene Levoll
Vasta
#7

Tuleb välja et lätlased pole ainult \"kiluvargad\" ja juu
see organiseerija nimi siis liiga tuntud on et seda varjatakse...


Aga kas mitte seal vanal fotol ei seisa
üks tuntud kodanik-(erapooletu)kontori omanik \"aatemees\"...

M 411 60.a.,M410 60.a.,M401 56.a.,M403 64.a.,
M 424 64.a.,M423 62.a.,GAZ M20 48.a.,Opel Kadett B 71.a.,
Vasta
#8

Aga pmst on nõus meil Albion tagasi nõuda?
Vasta
#9

Regardman Kirjutas:OT: Aga pmst on nõus meil Albion tagasi nõuda?

Ma ei usu isiklikult seda. Ehk - unistada ju võib, aga olgem realistid. Võrdluseks - Eestist varastatud kitsarööpmeline vedur Mt-202 on endiselt Ukrainas Vapnjarkal.

Esiteks - üle kahe aastakümne on sündmusest möödunud. See on VÄGA VANA sündmus.

Teiseks - auto on Lätis restaureeritud ning ma usun, et talle on väärtuses enam kui pool lisatud selle protsessi käigus. Vähemalt võib seda väita ja kes tõestab vastupidist...

Kolmandaks - kas Eesti poolel on piisavalt tõendeid, et tõestada vargust, mitte aga lasta näidata, et tegu oli lihtsalt mahamüümisega? Ikkagi on tegemist väga kaugete sündmustega. Kas on üldse olemas dokumenti, mis fikseerib auto margi ja agregaatide numbrid ja millest järeldub otseselt legaalne omanik Eestis?

Ma pole küll jurist, kuid leian, et neile kolmele raskusele me kindlasti põrkume seda tagasi saada soovides, ma kardan. Kes muidugi soovib tagasisaamist algatada, võib proovida ja jõudu ja edu temale sellel raskel teel minu poolt.

Ma leian, et peamine on see, et Albion oleks rahvale vaadata. Seda ta suvel ka oli, vähgemalt mina tegin temaga Bauska näitusehallis lähemalt tutvust.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#10

Vinditseerida ehk nõuda asja välja võõrast ebaseaduslikust valdusest saab ikka üksnes omanik või temalt volituse saanud isik (või siis pärijad ja õigusjärglased) kui ta seda soovib, mitte aga keegi kolmas isik.
Loomulikult peab hageja tõendama, et ta on asja omanik ja et asi on läinud tema valdusest välja tema tahte vastaselt.
Hea kui omanik oleks tollal auto varguse kohta vähemalt miilitsasse avaldusegi kirjutanud-mis sellest, et kuritegu on tänaseks juba ammu aegunud ja toimik arhiivi antud-oleks vähemalt kohtus vaidlemiseks kaalukas tõend selle kohta, et auto on läinud omaniku valdusest välja tema tahte vastaselt.
Tuleb ka tähele panna seda, et momendist kus ka omanik saab auto asukohast teadlikuks, hakkab kulgema hagi aegumise 3-aastane tähtaeg.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#11

Kuid kui küsida viisakalt, et kust see auto on pärit ? Huvitav mida nad ise vastavad sellele ?
Tuleb meelde, et vanaisal on talumaad ja seal oli ühte kuuri pargitud kaks vana mõisast pärit lehtvedrudega tõlda, üks igapäevasteks sõitudeks, teine kirikus käikudeks. Kuur oli juba lagunenud ja siis tuli vajadus kellelgi selline haruldus sealt välja tõsta, löödi katuselt palgid maha ja tõsteti kraanaga ( ! ) välja ja just see tagumine kirikus käimiseks lõõtskatusega tõld . ( seal maakohas juba 5 aastat keegi ei elanud )
Need on vargad juba ! Teiste välja teenitud asju niimoodi varastama . Kõige hullemad ongi selised . Sad

Vajad enda autost pilte ? Saame kokkuleppele ! Küsi varajasemaid töid.
Vasta
#12

Asja peaks siiski uurima, sest kuigi on tegemist suht. vana asjaga, viidi see ometi minema (loe: VARASTATI) omaniku tahte vastaselt. Kui keegi ostab varastatud asja nt. auto, mida ütleb sel juhul seadusandlus? S.t. kellele õigus kuulub?
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne