GAZ 53F ja 52 erinevustest ja üksikasjadest
#1

e-side Kirjutas:pane kaz51 või 52 või 53 küünal peale.
mu minskil juhtus sama. puurisin augu suuremaks ja keerasin uue keerem

Eeltoodud teave on osalt väär.

GAZ 53-l (V8) ei ole kunagi olnud peal GAZ-51 jt vanadest masinatest tuntud jämeda keermega küünalt. Erandiks on ainult 1960ndate lõpul valmistet GAZ-53F, mis varustati tehasest GAZ-51 mootoriga. (V8 mootoreid ei jõutud teha nii palju kui uut tüüpi keresid.)

Ning mis puudutab GAZ-52, siis ka neil on tavaliselt ikkagi peened küünlad, kuigi R6. Muidugi, GAZ 51 ja 52 mootorid on ploki osas identsed ning kohalikud \"kuldkäed\" panid üsna sageli 52le peale 51 jämekeermeküünlalise plokikaane Smile 51 mudru oli ju 1970-80ndatel aastatel masslademetes igal pool saada...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Tsitaat:...ainult 1960ndate lõpul valmistet GAZ-53F...

Kas GAZ-52F ja GAZ-53F on põhimõtteliselt sama masin?
Vasta
#3

künnimees Kirjutas:Kas GAZ-52F ja GAZ-53F on põhimõtteliselt sama masin?

Mina ei tea, et N.Liidus oleks valmistatud autot, mis kannaks mudelitähist GAZ-52F. F-täht on olnud järel ainult 53-l. 53F oli faktiliselt 52 eelkäija, kus 53le oli peale istutatud R6 51 mootor (V8 mootoreid ei jõutud teha nii palju kui vaja läks). Tõenäoliselt oli 53F mõeldud omalaadse ajutise üleminekumudelina.

Kui 1966 ehk 53F mudeli ilmumise ajal oldi V8 mootorite masslevikus veel optimistlikud, siis hiljem 1970ndatel enam ei oldud. Ehk siis 1966 ajutiseks loetut hakati tasapisi lugema alaliseks. Siis tekitatigi eraldi mudel GAZ-52, millel oli 53 väliskuju, kuid 51st pärinev R6 mootor. Mootoriplokk oli 51ga identne, kuid muus osas oli seda veidi muudetud - peenike küünal, uuetüübiline õlifilter, kandiline kollektor, uus karburaator jms.

Muide, paljudele 52dele pandi külge ka 51 agregaate - kiigedega vedrusid, keskelt pooleks käivat tagasilda, sünkronisaatoriteta käigukasti (mis pärineb muide Ford AA aegadest 1929. aastast) jms. Põhjuseks ikka, et vanad tootmisliinid olid olemas, aga uute asjade tootmisse evitamine ei edenenud nii jõudsalt, kui vaja. N.Liidule oli selline asjade käik muide tüüpiline.


Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

OT: Noh, mina nägin GAZ 53F-i viimati tänavu suve lõpul Väike-Maarja ja Kaarma vahel (paarkümmend minti ennem nägin seda (vist) viljakoormaga Väike-Maarjast läbisõites Kaarma poole liikumas.) Arvatavasti viis viljakoormat Vao kuivatisse.
Nagu ma aru saan on 53F juba natuke haruldaseks kujunenud.
Väljalaskeaastatest veel niipalju, et mingis 60-ndate ENEKE-ses oli GAZ-53F montaažiliinist väike pilt. Rohkem ma selle tootmisest kuulnud pole ja võib vist väita, et 60-ndate lõpp oli ka GAZ-53F tootmise lõpp? (Mingi hilisema Za Ruljomi taga oli minumeelest ka selle pilt ja natuke juttu, aga ma ei pidanud maal millegipärast tähtsaks sellel artiklil pikemalt peatuda)

Maamees linnast.
Vasta
#5

Valdo jõudis ennem.

Maamees linnast.
Vasta
#6

Meil nagu oli 52F. Võin ka eksida, kuid mingi aeg tagasi sattusid mingid paberid kätte selle masina kohta. Kui koju lähen, otsin üles.
Vasta
#7

Kui ma ei eksi on/oli GAZ 53F eripäraks ka esituled, mis olid asetatud üsna esivõre ülemistesse nurkadesse ja suunatuled nende alla, mitte vastupidi, nagu enamusele GAZ-53 -e nina meenub?

Maamees linnast.
Vasta
#8

andris Kirjutas:Kui ma ei eksi on/oli GAZ 53F eripäraks ka esituled, mis olid asetatud üsna esivõre ülemistesse nurkadesse ja suunatuled nende alla, mitte vastupidi, nagu enamusele GAZ-53 -e nina meenub?

Jah.

Ainult et ma ei ole VÄGA ammu sellist esivõret enam näinud. Juba ümarate otstega piludega esivõret kohtab harva... hilisematel 52/53del olid esivõre pilud kandiliste otstega.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

52 esivõre oli ümbritsetud samasse plekki stantsitud rombikujulise ,,raamiga\".
Vasta
#10

Midagi muud peale pildi lisada nagu ei oskagi... GAZ 53F
Vasta
#11

Nii, et kuulutame 53F-i harulduseks(nagu TA-d)?

Maamees linnast.
Vasta
#12

Martti Kirjutas:Midagi muud peale pildi lisada nagu ei oskagi... GAZ 53F
Selle auto seos 53F-iga seiseneb vaid iluvõres.53F-ist ei tehtud kunagi kallurversioone.Pigem on see olnud kunagi GAZ-93 või selle analoog 52 lühikesel baasil.Sellele viitab iseloomulik kast.Peale selle,53F oli pika baasiga,raam iseenesest samane 53A baasmudeli raamiga.Ja see kast pika raami peal?Iluvõre ei tee veel mudelit.
Ja tegelikult...MIs siis tegelikult mudeli määraks?Mina vastust ei tea.Vene ajal ju kap.remondid.Ja mõni asutus ehitas olemasolevale paberile juurde auto mida kunagi mingi tehas polnud tootnud.Segu mitmest mudelis,igalt midagi.Kui keegi pärnakatest viitsiks uurida endise Pärnuu ETKVL-i Zil kallajaid,ehk leidub 70. lõpu-80 alguse fotosidki neist ime \"Zahaaridest\"
Aga,kui leiaks kuskilt praegu ühe väliselt õige ja ka paberite järgi õige(paberidki ei tee mudelit) 53F,aga sel on paigaldatud tavaline 51/52 R6,siis kas tegu on ikka 53 F-iga?Tean ühte 53F mis töötas kuni avariini 74 aastal,kuini sinnamaani oli ka armatuur algupärane,aga mootor oli seal juba kordi vahetatud ja asendatud tavalise vahetusfondist saadud 51/52 R6-ga.Väidetavalt oli pea võimatu või siis ülikeeruline saada forseeritud varianti.Pärast avariid paigaldati selle auto numbrid lihtsalt Tallinnast Side baasist asenduseks hangitud pika baasiga 52-le.Ja nii lõpetaski see kunagine Side-baasi 52 oma maise teekonna miskil ajal ikka 53F-ina.Ja selliseid stoorisid võib vene ajast ja vene masinate juurest leida hulgi.
Lugupidamisega,Flanagan
Vasta
#13

Eelmise jutu jätkuks.
Mis teeb mudelist mudeli? Võtame näiteks 53F, mis mingil hetkel saab uue kabiini (52 ninaga). Auto peaks ikka veel olema 53F, kuid täpsuse huvides tuleks lisada \"52 kabiiniga\". Kui nüüd sama auto saab ka uue mootori (52), peaks tegemist olema juba uue autoga (GAZ 52), kuigi dokumentides on ikka 53F.
Auto tuleb ju tehasest mingis kompleksuses, mis vastab mingile mudelile. Kui seda komplektsust enam pole (on asendatud millegi muuga), pole enam ka seda mudelit, vaid on mingi modifikatsioon või lihtsalt kombineering.
Kustkohast see piir tõmmata, sõltub sageli ka hindajate kompetentsusest, näiteks paljud ei tea ka 51 ja 52 vahet, ühed GAZ-id kõik.
Vasta
#14

koguja Kirjutas:Kustkohast see piir tõmmata, sõltub sageli ka hindajate kompetentsusest, näiteks paljud ei tea ka 51 ja 52 vahet, ühed GAZ-id kõik.

Nojah. Osa 52sid olid ju 51 šassiil (lühike raam, kiigedega vedrud, 51 sillad) ning 51 sünkrodeta kastiga.
Kui võtta suvaline 51 ja vahetada sellel ära kodusel teel kabiin/esiplekid, saab samasuguse asja Smile Või vastupidi - võtta selline 52 (palju oli 93 sarnaseid kallureid) ja panna sellele 51 kabiin/plekid, saab täitsa ilusa 51-e Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#15

olemas oli gaz-51F- see on 61 aasta katsemudel, prooviti ehitada eelpõlemiskambriga püstklappidega mootorit millel üks lisaklapp rikastatud segu jaoks ja teistsugune karburaator- asi taheti minu teada gaz veoka järgmisele mudelile peale panna aga läks liiga keeruliseks ja sellest jäi 53 mudelile F külge (Fakelnõi) tegelikult pandi gaz 53F - Zim mootor mille peal karburaator K-84M (sama mis Zil 164A ja 157K) ja põõrdeid 3600 asemel 3200 (82 hj)
Hoopis huvitavam Gaz variant on GAZ 51V(B) mille kohta kataloog lakooniliselt väidab, et tegemist on 3,5 tonnise kandejõu ja GAZ 51 tüüpi forseeritud mootori ning, et autole on pandud peale portekast ja et auto on ette nähtud liiklemiseks täiustatud teekattega teedel.
Vasta
#16

[attachment=23040]Vahelduseks üks pilt 53F-ist.
Vasta
#17

taruvaras Kirjutas:Vahelduseks üks pilt 53F-ist.

Huvitav, kas kellelgi kusagil Eestimaa pinnal on selline esivõre ehk veel säilinud?  1970ndate lõpul oli seda aegajalt veel näha, aga juba veidi aega hiljem kadus ta tänavapildist sootuks.

Kui jah, siis see võiks maanduda kellegi kollektsionääri käes - soovitavalt mõne GAZ-53Ф taastaja valduses või miks mitte ka Järva-Jaani varjupaigas...

andris Kirjutas:Nii, et kuulutame 53F-i harulduseks(nagu TA-d)?

Otse loomulikult, kui tegemist on originaalkonditsioonis (esivõre, kell jms) autoga. Ja PALJU suuremaks harulduseks, kui nt seeria-TA-943, seeria-TA-6-1 jt.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#18

Eile oli vahva päev.Olin just ARK-is kui taskus helises/värises telefon.Keegi härrasmees rääkis midagi GAZ-kallajast.Algul mõtlesin,et on numbriga eksitud,aga ei .Jutt kestis meil pea 40 minutit ja jutu teemaks oli GAZ-53F.Vanahärra oli foorumit uurides,ühelt fotolt ära tundnud oma endise auto.Jutt sellest lühikesest kallajast millel 53F iluvõre.Väitsin siin eespool ühes kirjatükis,et tehas pole kunagi teinud 53F-ist kallaja versioone,liiati siis veel lühikese raami peale.Ja nii oligi,vana jutustas mulle mismoodi ta selle auto EHITAS.Alguse sai asi 51 pütist,millele oli juba aretatud 52/53 kabiin,Ehitas siis sellest kallaja ja kuna ta sai autoga kabiini tükke,siis ehitas ka selle ise,paigaldades ka kaasaantud 53F-i pruugitud ja korraliku esivõre.Vana oli ka ise sõitnud nooruses 53F-iga,aga juba siis(60-ndate keskpaik) oli mootorivahetuse käigus sinna paigaldatud 51 mootor.Nüüdseks see isekootud auto müüdud,aga teenib truult oma uut peremeest Virumaal
Tervitades,Flanagan
Vasta
#19

Ka minul ise ehitatud gaz. Alustasime 51 raamist ja sildadest. Kabiin sai ühelt 53-lt. Ninosa täiesti uus. Mootoriks 51 karburaatoriga ja suurte küünaldega, õlifilter 52 oma. ARK-s kirjutati reg. tunnistusse GAZ 52-04.

Küsimused: Kas erinevad soendused sõltuvad auto vanusesest või margist (52/53)?
Kas jalgkäiviti auk on ka kõigil 53 kabiinidel?
Vasta
#20

flanagan Kirjutas:Eile oli vahva päev.Olin just ARK-is kui taskus helises/värises telefon.Keegi härrasmees rääkis midagi GAZ-kallajast.Algul mõtlesin,et on numbriga eksitud,aga ei .Jutt kestis meil pea 40 minutit ja jutu teemaks oli GAZ-53F.Vanahärra oli foorumit uurides,ühelt fotolt ära tundnud oma endise auto.Jutt sellest lühikesest kallajast millel 53F iluvõre.Väitsin siin eespool ühes kirjatükis,et tehas pole kunagi teinud 53F-ist kallaja versioone,liiati siis veel lühikese raami peale.Ja nii oligi,vana jutustas mulle mismoodi ta selle auto EHITAS.Alguse sai asi 51 pütist,millele oli juba aretatud 52/53 kabiin,Ehitas siis sellest kallaja ja kuna ta sai autoga kabiini tükke,siis ehitas ka selle ise,paigaldades ka kaasaantud 53F-i pruugitud ja korraliku esivõre.Vana oli ka ise sõitnud nooruses 53F-iga,aga juba siis(60-ndate keskpaik) oli mootorivahetuse käigus sinna paigaldatud 51 mootor.Nüüdseks see isekootud auto müüdud,aga teenib truult oma uut peremeest Virumaal
Tervitades,Flanagan
Kas tegemist võib olla sama autoga, GAZ 53F, see asus/asub Ida-Virumaal.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 2 külali(st)ne