naisterahva jalgratas Husqvarna 1939.a.
#1

Tegu on 1939. aasta naisterattaga Husqvarna. Täpsemalt öeldes selle kroomivaesema isendiga, kus nii veljed kui ka porilauad on värvitud. Rattal on juba tehases külge pandud pakiraam ja tagaratta lukk, all on tal rootsi mõõtu 28\" (635 mm) traatäärisega rehvid.

Ratas on soetatud 2001, peamiselt restaureeritud 2002. aastal. Säilinud on kaunistustega originaalvärv, kuigi mitmete kahjustustega. Üle on värvitud täies mahus pakiraam. Osa kroomosi on heas seisus (vändad), osa aga veidi hävinud (leistang) ja vajab ülekroomimist.

Restaureerimise vältel on rattale pandud uued kleidivõrgud (1930ndad, saadud pakendis), Husqvarnale omane pump ning 1939. aasta Pärnumaa numbrimärk (restaureeritud). Säilitatud ja taastatud on rattak peal olnud 1930ndate generaator ja lamp. Hetkel on rattal küljes ka algne porilauakaunistus (lipp) ja raamitorude vaheline tööriistakott, kuid piltidel neid kahte asja seal küljes veel ei ole.

Ratas peaks pisidetailideni olema 100% originaal, kui arvestdada ka asendatud tüüposi.

[Pilt: husqvarna1.jpg]
[Pilt: husqvarna2.jpg]
[Pilt: husqvarna3.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

Tere!
Tänulik Husqvarna tutvustuse eest. Kuna mul taastamisel samasugune ratas(erinevus vaid kroomitud poritiibades) ning kuna mõningad osad puudu, siis info eriti teretulnud - tean, milline puuduv osa peab täpselt olema. Samas paar küsimust: Kas Husqvarna puhul kasutati ka Torpedo tagajookse? Kas esirummul on ka mingi spetsiifiline kirje?

Terv. Avo
50 50 598
Vasta
#3

Avo Kirjutas:...mul taastamisel samasugune ratas(erinevus vaid kroomitud poritiibades) ning kuna mõningad osad puudu, siis info eriti teretulnud - tean, milline puuduv osa peab täpselt olema. Samas paar küsimust: Kas Husqvarna puhul kasutati ka Torpedo tagajookse? Kas esirummul on ka mingi spetsiifiline kirje?

Husqvarna naisterattaid on väga palju erinevaid mudeleid, mis mitmetes nüanssides erinevad. Siinmail oli enam levinud rantvelgedega ning musta värvi raamiga ratas. Pildil toodud punane ratas ei olnud (erinevalt Rootsi siseturust) siin just ülilevinud, kuid oli ka selliseid.

Raam oli siinsetel Husqvarnadel reeglina must, kaunistet kitsaste kuldsete triipudega, mis jooksid osalt paaris. Sadul oli neil tavaliselt mitte pehmekatteline (nagu pildil), vaid kõvakatteline Lepper. Porilauad olid velgede sarnased - kui veljed olid värvitud, siis porulauad olid ka, muidu olid nad nikleldatud. Pedaalid olid ka teistsugused.

Muide - Husqvarna velgesid/porilaudu ei kroomitud enne 1940 mitte kunagi, nad olid alati ja ainult nikli all.

Tagaratta rumm oli algul neil Torpedo, hiljem sageli aga Novo. Samas tehti siseturu-Husqvarnad kõik Novodega, eksporti läinud rattad olid tihti varustet ka Torpedo-jooksudega. Mul on mitme sarnase jäänuseid erinevates variantides.

Minul peaks olema peale toodud heas korras ratta veel miski 5-6 erineva naiste-Husqvarna jäänused aastaist 1927-39. Paar isendit peaks kunagi suure ja sihikindla töö tulemusena saama ka perfektsesse komplektsusse ja välimusse (kui teisi doonoritena kasutada).

Et Sind edasi aidata, siis tahaksin esmalt teada mitmeid asju:
a) Kus näeksin jäänuste detailseid fotosid?
b) Mis on ratta raaminumber?
c) Kui on Torpedo vabajooks taga, siis milline aasraarv ja mudelitähis seal peal on?

Esirumme oli ka mitmeid, tahaksin näha fotot (kui see alles?)

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Rata komplektsusest puuduvad:
-mõlemad rattad
-esimene poritiib
-pakiraam
-ketikaitse
-seelikukaitse
-lukk(kui sellel mudelil oli sama, mis fotololeval)
Ülejäänud osad olemas, hetkel lahtimonteeritud. Teen õhtul mõned fotod ja panen juurde. Sadul on olnud sama, mis fotololeval, värvi ei tea, paistab olevat üle võõbatud. Muide, ratas oli 60-ndatel aastatel veel kasutuses, ainult all olid mingi nõuk.aegsed rattad, esitiib ja pakiraam lihtsalt puudu. Tegemist oma perekonna vanemale generatsioonile kuulunud sõiduriistaga(nö. teadaoleva aja- ja saamislooga).
Mis puutub Torpeedo rummu, siis on üks töökorras olemas ja küsimus oli ajendatud võimalusest seda antud rattal ära kasutada. (panen ka selle foto juurde)

Terv. Avo
50 50 598
Vasta
#5

Tere!
Vaatasin siis veelkord oma ratta(-jäägi) üle ja kirjutasin üht-teist välja, ehk on kasu:
1. Raami nr.638906
2. Raami eesosas oleval sildil olevad kirjad:
SV CIKELFABRIKEN (üleval)
SPORT (keskel)
- MONARK VARBERG (allosas)
3. Sadula küljele sissepressitud embleemil olevad tekstid (embleem kujutab vasakul pool mingit tuletorni moodi ehitist, paremal kõrval lehtpuu):
SVENSKAT
FABRIKAT
4. Olemasoleval Torpedo tagajooksul järgmised kirjed:
Torpedo
28 - 8
Weltmeister
Werkfermach ? - tekst raskesti loetav, tõenäoliselt vigane
G.R.Rmo.R.Laager ? - samuti ei ole kindel, et lugesin välja õigesti.
Fotod vt. http://www.pilt.ee/elekte11
Veelkord tänud info eest.

Terv. Avo
50 50 598
Vasta
#6

Tere.

Avo Kirjutas:Vaatasin siis veelkord oma ratta(-jäägi) üle ja kirjutasin üht-teist välja, ehk on kasu:
1. Raami nr.638906
2. Raami eesosas oleval sildil olevad kirjad:
[...]
- MONARK VARBERG (allosas)
[...]
4. Olemasoleval Torpedo tagajooksul järgmised kirjed:
Torpedo
28 - 8


See on ülisuure tõenäosusega Monark. Sellele viitab nii silt kui ka Monarkile iseloomuliku kujuga ketiratas. Husqvarna ei ole see päris kindlasti. Piisab võrrelda sõidukite raami kõveraid torusid, eriti aga torude kahte vahe-ühenduspulka. See koht Husqvarnal ja Monarkil täiesti erinevate konfiguratsiooni ja mõõtmetega (tasub panna kaks fotot kõrvuti).

Husqvarna naisteratastel on aastail 1900-62 olnud ka ainult kolme eri kujuga raame, millest kõiki ma tean peast (kahe varasema mitmeid jäänuseid ka oman) ja ühtegi pildil jäädvustet raami ei ole tal iial olnud.

Varasemad Monarkid olid tõepoolest Torpedo vabajooksuga. 1928. aastal kohe kindlasti. Kui see on kindlalt selle ratta algsesse komplekti kuulunud tagaratas, siis on see ratas 1928. aasta oma. Sest 28 on seal rummu peal kindlalt aastaarv.

Raaminumbri järgi saab kindlalt Rootsist valmistamisaasta teada, see teave on Rootsi vanajalgrattaklubil kindlalt olemas. Abiks oleks külastada nende veebilehte http://www.cykelhistoriska.se/ (kahjuks küll vaid rootsi keeles), samas kontaktilehel http://www.cykelhistoriska.se/kontakt05.htm olevatelt meiliaadressidelt võib ka ehk nõu küsida. Neil on kindlalt Monark-marki rattaid palju säilinud. Minu erakogus 1920ndate lõpu / 1930ndate alguse Monark ratast pole. Mul on vaid üks 1939. aasta ratta jäänus ja paar pealesõjaaegset.

Kindlalt ei ole see ratas 1930ndate keskpaigast uuem, sest 1937. aasta Monark on teise kujuga raamiga (vt http://www.cykelhistoriska.se/cyklarm.htm ), samakujulise raamiga on ka minu erakogus olev 39. aasta jäänud. Kahjuks ei ole rootslaste veebigaleriis 1920ndate Monarki naisteratta pilti.

Hetkel ei oska muud tarka kahjuks öelda, ühtki Monarkit ei ole ma seni restaureerinud ja seega ka teavet selle kohta detailsemalt hankinud. Rootslased oskavad aga kindlasti aidata, ma usun.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Tänan!
Palju kasulikku infot juures - öelda, teda praktiliselt polnudki. Niipalju ehk, et algselt on ratas olnud musta värvi (tuli ülevärvi alt välja) ja tagajooks ei ole kindlasti tema orig. - see on mul lihtsalt olemas. Rääkisin tast selleks, et teada saada kasutusvõimalusest nimet.ratta juures. Igal juhul suured tänud, katsun uurida nendelt rootslaste veebilehtedelt lisa.

Terv. Avo
50 50 598
Vasta
#8

nägin Soomes puuvelgedega ja porilaudadega Husqvarnat, ilmselt u 1910-20?
Vasta
#9

Mõned uued pildid rattast:

[Pilt: husqvarna4.jpg]

[Pilt: husqvarna5.jpg]

[Pilt: husqvarna6.jpg]

[Pilt: husqvarna7.jpg]

[Pilt: husqvarna8.jpg]

[Pilt: husqvarna9.jpg]

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne