Toyota Crown LS110 & MS110

Eks nende liistude ja legendidega võis juhtuda kõike.
Selsamal ajal üheksakümnendatel, kui veel olin sinisilmne ja ei osanud tõena võtta väiteid ja legende, et kasutatud varuosad ongi enamasti varastatud, siis ühe korra sain tõestuse kätte. Onu autolt varastati garaažist auto küljest esituled ja ta palus mul aidata auto jälle korda teha. Kuna uued varuosad olid sellal ebameeldivalt kallid, siis käisingi otsimas kasutatud asju. Ka kadaka turul. Mitu kuud hiljem leidsingi sobivad Opeli tuled. Kui neid paigaldama läksin, klappisid tulepistikute küljes olevad juhtmed ja nende lõikekohad täpselt onu auto küljes olevate juhtmejäänukitega. 

Aga katalüsaatorite varastamise jutust võtaks kinni sedapidi, et ka Crowni bensiinimootoriga eksemplar vajab millalgi katalüsaatorit.
Kasvõi eksperimendiks, et mil määral katalüsaatori lisamine muudab heitgaaside olukorda, mis on mitte just väga palju üle normi.
Lõpuks olen leidnud ka pildi, milline see algne katalüsaator välja nägi. Juhe ja sond seal küljes on ülekuumenemise temperatuuriandur, sellest on siin teemas eespool juttu olnud.
   

Sisevaade ka. mis on iseenesest huvitav, sest klassikalist kärge pole näha...:
   


Kui kellelgi juhtub mingi sarnase väliskujuga kasutatud originaalkatalüsaator ülelliigseks jääma, võib mulle pakkuda. Kinnituskõrvade-flantside osa pole oluline.  Kuju poolest peaks olema lapik, mitte ümar ja kasuks tuleks vast see, kui pärineb mõne võimalikult vana Jaapani auto alt Smile
Pikkus ca 30 cm, toru 45mm.
Päris originaali siitmailt leida ei looda ja Jaapanist 300€ eest ka tellida ei raatsi. Pealegi on ohtlikke jäätmeid sisaldavate esemete saatmine postiga üsna kahtlane Jaapani puhul.

Kuigi ma ei tea, mis hinda kokkuostjad siin katalüsaatorite eest pakuvad, siis ikkagi arvan, et sama hinda suudaksin ka ise maksta Smile.  Uute universaalkatalüsaatorite tõhususse väga ei usu, aga kasutatute puhul ei tahaks sattuda varastatud kraami otsa ega kuidagi sellele "bisnesile" kaasa aidata. Seepärast pole ka aktiivselt otsinud.
Vasta

Ei pea pelgama järelturu junne, leidub ka päris tootjaid:


http://europe.magnaflow.com/02converters_universal.asp

_______________________
Koledate Kastikate Klubi
Vasta

Mnjaa, kui see Magnaflow on järelproovitud tootja ja tõhusalt toimetab, siis tundub igati õige tükk mõistliku hinnaga.
Välisma leheküljelt sellist parajat mõõtu ei leidnudki.
https://carshop.ee/et/175/190416-magnafl...n-175.html

Ega tegelikult varasemast ei olegi endal halba kogemust universaalkatalüsaatoriga, vähemalt uuena töötas ja lahendas probleemi. Jutud on pigem kusagilt juhuslikult kuuldud ja loetud, et need kas üldse ei toimi või väga kiiresti keelduvad edasisest katalüseerimisest Smile
Vasta

Seoses nende üsna ühevanuste Toyota-kaksikutega olen korduvalt mõtlema jäänud, kuidas viimaste aastakümnetega on auto absoluutne vanus muutunud palju suhtelisemaks.
Aastal 1985 oli näiteks 1950nenda aasta Pobeda oma 35a vanusega ikka vägagi "vanaaegne auto" juba, rääkimata ennesõjaaegsetest sõidukitest vanuses 45-50 aastat.
Aastal 2021 ei ole 35-45 aastat vana auto mingi ürgne reptiil ja tõeliseks uunikumiks loetakse pigem 60+ vanuses masinad.
Eks see vist on samamoodi ka inimestega. Tänane 80-aastane on enamasti palju kõbusam ja tegusam kui 80-aastane eit või taat eelmise sajandi 1970-80nendatel aastatel.
Igatahes 40 aastat tagasi toodetud Toyota ei tundu aastal 2021 üldse vana. Võrreldes mõne uue entry-level keskklassisõidukiga, jääb vanuril puudu vaid ABS pidur, turvapadjad ja Android raadio Smile

Hooaega kokku võttes tuleb tõdeda, et üllatused ei jäänud tulemata sellelgi aastal. Mingil hetkel hakkas äsjaremonditud roolimehhanism rataste täielikul väljakeeramisel tegema mitte-ettenähtud häälitsusi ja maantesõidul muutus roolilõtk jälle märgatavamaks. Auto alla piiludes avanes pendelhoova juures päris ebameeldiv pilt:
   

Diagnoosiks panin lõunaeesti kombekohaselt "ull pää, pallo vaiva". St. juhtus arvatavasti see, mida natuke kahtlustasin ennegi, et eelmisele Crowni põlvkonnale (S80 ...S100) ettenähtud pendelhoob-varuosa ei olnud ikkagi sobiv siia külge toppida. Ilmselt sattus 5mm lühem ja 5mm erineva kõrgusega hoob niipalju pinge alla hoovastikus, et hõõrus munaka lihtsalt läbi. Tõenäoliselt just kõrguse erinevus tingis selle, et hoovastik rippus raskemalt pendli küljes.
Vähem kahtlustan seda, et tegemist võis olla üliodava hiina vuhvliga, mis vähese kasutamisega (3000km) lihtsalt ära lagunes.
   
Pealmine kõveram ja tumedam hoob on originaal, mis pärast uuendamist jälle alla läks, teine/sirgem on eelmine asendus, mille munakas ära kulus.

Aastast aastase kordub sügiseti ka see küsimus, et on's nüüd järjekordne ülevaatus ületamatu või veel kord ületatav.

Seekord avastati ülevaatusel täiesti ootamatuid hädasid. Esiteks oli paberist tehniline pass ääreni täis saanud läbitud ülevaatuste märkeid. Tänasel digiajastul tundus see jutt ülevaatuselt tagasisaatmise põhjusena küll pehmelt öeldes veider, aga kuna vastuvaidlemine ei õnnestunud, siis võtsin paberi, vahetasin ära ja ühe hooga vahetasin ka ülevaatuspunkti.
Seal siis leiti, et kummagi eesmise turvavöö inertsrull ei lukustu kiirel tõmbamisel. Ehk et vööd olid täiesti kasutud kes teab kui kaua juba. Ise ei pannud seda tähelegi, sest eks iga auto puhul harjub käsi rihma tõmbama just sellise kiirusega, et lukk peale ei kargaks. Ja nii ei teagi, kui lukk enam üldse ei tööta.
Õnneks piisas rihmade puhul inertsrullinduse lahti võtmisest, puhastamisest ja täiendavast lisatasakaalustamisest. Aastakümnetega kogunenud tolm ja sodi olid tõkestanud lukustuskeele vaba liikumist ning tasakaalumehhanismi kerge kulumine ei rakendanud lukku küllalt äkiliselt.
Vasta

3000 km hiina vuhvli jaoks on isegi hästi! mõned rooliotsad annavad järgi juba mõnesaja km läbimisel.
Vasta

(27-10-2021, 19:12 PM)TeeTL Kirjutas:  Seoses nende üsna ühevanuste Toyota-kaksikutega olen korduvalt mõtlema jäänud, kuidas viimaste aastakümnetega on auto absoluutne vanus muutunud palju suhtelisemaks.
Aastal 1985 oli näiteks 1950nenda aasta Pobeda oma 35a vanusega ikka vägagi "vanaaegne auto" juba, rääkimata ennesõjaaegsetest sõidukitest vanuses 45-50 aastat.
Aastal 2021 ei ole 35-45 aastat vana auto mingi ürgne reptiil ja tõeliseks uunikumiks loetakse pigem 60+ vanuses masinad.
Eks see vist on samamoodi ka inimestega. Tänane 80-aastane on enamasti palju kõbusam ja tegusam kui 80-aastane eit või taat eelmise sajandi 1970-80nendatel aastatel.
Igatahes 40 aastat tagasi toodetud Toyota ei tundu aastal 2021 üldse vana. Võrreldes mõne uue entry-level keskklassisõidukiga, jääb vanuril puudu vaid ABS pidur, turvapadjad ja Android raadio Smile

Sel teemal olen ka ise palju mõtteid mõlgutanud, muuhulgas ka Talveralli kontekstis.
Kui ajas lähemale tulla, siis aastal 2000 olid 1970-date autod (Taunus TC, Golf 1, C1 Audi näiteks) ju ka vanatehnika, mis sest et vanust polnud 30 aastatki. Tänapäeval on väga raske näiteks Omega A-d või e34 BMW-d (kuigi nende tootmise algusest möödub tuleval aastal maagilised 35a) vanatehnikaks pidada, sest need on lihtsalt nii head autod. Viimasel Talverallil tegin rajakontrolli tol hetkel 31 aastat vana sigar-quattroga ja pidin tõdema, et osaleda oleks sellise autoga igav. Liiga uus ja liiga mugav, sõita parem kui enamiku tänapäevaste autodega.
Vasta

(27-10-2021, 22:16 PM)zazik Kirjutas:  
(27-10-2021, 19:12 PM)TeeTL Kirjutas:  Seoses nende üsna ühevanuste Toyota-kaksikutega olen korduvalt mõtlema jäänud, kuidas viimaste aastakümnetega on auto absoluutne vanus muutunud palju suhtelisemaks.
Aastal 1985 oli näiteks 1950nenda aasta Pobeda oma 35a vanusega ikka vägagi "vanaaegne auto" juba, rääkimata ennesõjaaegsetest sõidukitest vanuses 45-50 aastat.
Aastal 2021 ei ole 35-45 aastat vana auto mingi ürgne reptiil ja tõeliseks uunikumiks loetakse pigem 60+ vanuses masinad.
Eks see vist on samamoodi ka inimestega. Tänane 80-aastane on enamasti palju kõbusam ja tegusam kui 80-aastane eit või taat eelmise sajandi 1970-80nendatel aastatel.
Igatahes 40 aastat tagasi toodetud Toyota ei tundu aastal 2021 üldse vana. Võrreldes mõne uue entry-level keskklassisõidukiga, jääb vanuril puudu vaid ABS pidur, turvapadjad ja Android raadio Smile

Sel teemal olen ka ise palju mõtteid mõlgutanud, muuhulgas ka Talveralli kontekstis.
Kui ajas lähemale tulla, siis aastal 2000 olid 1970-date autod (Taunus TC, Golf 1, C1 Audi näiteks) ju ka vanatehnika, mis sest et vanust polnud 30 aastatki. Tänapäeval on väga raske näiteks Omega A-d või e34 BMW-d (kuigi nende tootmise algusest möödub tuleval aastal maagilised 35a) vanatehnikaks pidada, sest need on lihtsalt nii head autod. Viimasel Talverallil tegin rajakontrolli tol hetkel 31 aastat vana sigar-quattroga ja pidin tõdema, et osaleda oleks sellise autoga igav. Liiga uus ja liiga mugav, sõita parem kui enamiku tänapäevaste autodega.
Kõik oleneb ka vaatleja enda vanusest ja maailmast. Mul üks käesoleval sajandil sündinud kolleeg ostis omale hobiautoks ja taastamiseks 1999. aasta auto, mis on tema jaoks juba üsna uunikum kuna valmistatud ju enne tema sündi eelmisel aastatuhandel. Varuosadega olevat ka ikka probleeme, et poodi minnes tuleb kohe signaal müüjalt, et nii vanale autole ei toodeta enam paljusid asju. Aegajalt saab ikka kuulda ka muudest vana auto taastamise raskustest, et küll tihendid/plastid rebenevad või on kivikõvaks läinud kuna autol turjal juba tubli 22 aastat.

Tegelikult ju vist analoogne olukord oli 2000. aastal Golf 1, Taunus TC ja Audi C1.
Vasta

Nüüd siis said asjad niikaugele, et tehniliselt kinnitati automaat-bensukas tänavakõlblikuks ja taastati registrisse. Peaaegu kuus aastat nikerdamist on vähemalt mingi tulemuse andnud. Kuna kere kallale pole üldse jõudnud, siis välimuselt paistab endiselt paras rotikas oma mõlkide, kriimude ja roostega.
   

Selle tulemuse eest on kohane tunnustada Tartumaa toredat ettevõtet MZ Auto
Peamiselt ollakse seal spetsialiseerunud klassikaliste BMW-de projektidele, aga sellest oli ainult mõni väike samm jõuda kokkuleppeni, et klassikalise BMW asemel võib ju vabalt olla ka klassikaline Toyota. Smile 2021a lõpul oldigi nõus töösse võtma 40a vana Toyota ebastandardseid remonditegevusi.

Ülesandepüstitus oli lihtne: kõrvaldada õlilekked mootorist ja käigukastist, vahetada õlipump. Õlipumba vahetus oli minu enda hüpotees, et äkki aitab õlirõhu kadumise vastu.

Vahetusse läksid: mootori karteripõhjatihend, väntvõlli esimene ja tagumine kaelustihend, käigukasti põhjatihend ja peavõlli kaelustihend, õlipump ja mõned mootoritihendid veel. Kõige selle jaoks oli vaja muuhulgas ka käigukast korraks küljest ära võtta. Mehhaanilise osa tööde järel sai väljalaskesse juurde keevitatud ka uus katalüsaator.
MZ auto kvaliteeditaseme kiituseks tuleb öelda, et õlilekked said kindlalt eemaldatud. Kui ma paar aastat varem ise vahetasin käigukastitihendit, siis pidama see ei jäänudki.
Töössesuhtumine ja suhtlemine kogu protsessi vältel oli väga asjalik ja meeldiv.

Mootori õlirõhu probleemi jahtimisega kahjuks nii hästi ei läinud. Õlipumba vahetus oli minu poolt igaksjuhuks ette nähtud katse-eksitusmeetodina, aga kasu sellest polnud. Pump sai uus originaalvaruosa, aga pikema sõidu järel, kui mootor täiesti kuumaks köeb, läheb tühikäigul ikkgi tuli põlema. Õli sai seekord sisse Comma 20W-50. Kriitilise hetke õlirõhku uuesti mõõtnud pole, aga kuna andur on sama, siis vaevalt seal midagi sisuliselt muutunud on. Eelmine kord sai mõõdetud 0,5-0,6 bar.
Uus õlipump Aisin OPT-069
   


Kui mootori karteripõhi juba alt ära oli, siis palusin MZ-l piiluda ka raamsaalede alla. Pilt polevat olnud just kõige kenam, aga ka mitte kõige hullem, ja sellega ei tahtnud hakata sügavamalt jändama, kuna siis oleks töö läinud igatpidi üle aja- ja eelarveplaani. Ilmselgelt on siin risk halvimateks tagajärgedeks suurem kui kõigi muude probleemide juures, aga mis siis ikka. Sõidab niikaua kui sõidab.

Kevadepoole sain auto kätte. Aega läks kokku 5 kuud, aga see oli kokkulepitult sobiv nii tellijale kui tegijale.
   

Enne ülevaatust tuli välja ka vana tuttav häda, et esituled olid ikkagi vasakpoolse liikluse omad. ÜV-reeglite järgi on see ohtlik viga, sest valgusvihk näitavat vasakule-üles.
Praktilise sõidukogemuse järgi oli varem tundunud, et pigem jääb tänavale maha selline ebamäärane plätaka-kujuline joonis, mitte tõstetud nurgaga kujutis, mis vastutulijatele valepidi silma torkaks. Tuleklaasi muster ka ei jäta sellist muljet, et valgusnurk kuidagipidi üles näitaks.
   
On üsna tõenäoline, et autol olidki küljes 30-40 aastat vanad Koito "sealed beam" originaalid. Sest kui masin on Eestis 1993ndast aastast, siis vaevalt keegi oleks siis saanud/tahtnud tollal kõik 4 tuld selliste vastu vahetada. Sessuhtes on need "sealed beamid " päris tore asi, ei võta niiskust sisse , ei roosteta ega midagi. 

Tulede otsimise ja valikuga oli jälle tükk tegemist, kuna kõik olulised terminid olid vahepeal meelest läinud. Olgu siis edaspidiseks uus meeledtuletus:
Sealed beam 6"x4" lähitulede tüüp on H4656, kaugtuledel H4651. Kuidas eristada RHD või LHD, seda selgeks ei saanudki. Kuna ma niikuinii tahtsin komposiite, siis polnud ka oluline.
LHD komposiitelemendid (H4 pirnidega lähituli=kaugtuli komplektile) -Hella 003177021. Elemendid ainult kaugtuledele H1-pirnidega - Hella 003177061.
Hella komposiitide saadavusega Eestis on juba kehvad lood, ja ka Euroopast esimese hooga ei leidnud. Võtsin kiiruga siitsamast TOP Partsist letipealt ühed odavad AutoPal elemendid. Tagantjärele seda ostu muidugi kahetsen, sest natuke hiljem ikkagi sain Saksast ka üsna soodsad Hellad (65€ paar).
Siin piltidel siis originaalid, Hella ja AutoPAL
   
   


Võrreldes diisel-manuaal-Crowniga on nüüd automaat-bensukaga sõita puhas lust ja lillepidu. Ülevaatusel mõõdetud heitgaasinäit vastab EURO6 nõuetele, ei mingit haisu ega tossu endale või teistele; kiirendamisel pole ka vaja nullist sajani jõudmiseks tundide kaupa oodata Smile
   
Vasta

Teemat alustanud Crownil täitus selle aasta maikuus 40 aastat tootmisest ja minul 20 aastat selle auto äratoomisest ühest Rakvere tagusest külakesest. Ostma läksin küll üht teist Crowni, aga tagasi tulin sellega.

Sõidetud on nüüdseks üksjagu, kuigi odomeetri näit jõudis alles 200000km peale. Minu panusena kolmandik sellest.

Ülalpidamiskulu kilomeetri kohta on 0,10€/km läbi kõigi aastate. Selle hulgas remondid, hooldused, varuosad, iluvidinad, rehvid, kindlustused, ülevaatused - ühesõnaga kõik.
Oma töötunde on kulunud kokku ca 300. Kui ka need arvestada ülalpidamiskulude hulka harju keskmise töökoja tunnihinnaga, siis oleks kilomeetrihind 0,17€.
20-40 aastat vana auto kasutamise kohta see 0,17€/km väga hirmus ei tundu. Seda ei saa muidugi öelda, et üldine seisukord aina paremaks oleks läinud, pigem on kõike tehtud hädapäraselt liikumas püsimiseks.
Kütusekulu on viimase 5 aasta jooksul püsinud keskmiselt kusagil 8,5L/100km juures. Pooleteisttonnise kandilise kasti kohta täitsa viisakas. Minimaalne 6,7L maanteel, maksimaalne 10-11L linnas külmade sügisilmadega.

Midagi uut on alates viimase postituse ajast lisada pigem vähe kui palju.

Üks väike puudujääk häiris rohkem kui palju teisi väiksemaid. Isegi roostemullid või värvivead siin-seal ei morjendanud väga.
Painajateks osutusid mustad augud läikivate valuvelgede keskel. Kuna ma teadsin, mis seal tegelikult olema peaks, siis näris see mõte ikka edasi.
Umbes aasta jooksul pärast velgede paigaldamist ei kohanud originaalkapsleid kordagi kusagil müügis. Niikaua proovisin leida ka asendusvariante, küll plekist kapslite näol, küll teisetüübilise valuvelje plastkaunistustega. Kõik nad läksid rohkem või vähem õigest mõõdust mööda.

- mitte just päris õiged kapslid
   
Need on tegelikult järgmise põlvkonna MS120 velgedelt, mis kaugelt vaadates on peaaegu samasugused. Lihtsalt lootsin, et äkki sobivad. Aga kinnituste sisemõõt osutus 1,7mm suuremaks, kui velje keskava (67,3mm asemel 69mm).


Mingil hetkel sel perioodil kaotas Yahoo oksjonikeskkond üleüldse ära otseligipääsu euroopa aadressidelt. Eks ostmiseks pidi vahendajaid kasutama ka varem niikuinii, aga nüüd ei saanud enam vabalt sirvida Yahoo kataloogipuud otse, vaadata suuremaid pilte, jälgida lõppenud oksjonite hinnataset jms. Loobusin otsingutest mõneks ajaks.

Kuid selle aasta keskel tekitas euro suhtes üha nõrgenev Jaapani jeen uuesti huvi üle vaadata, kas sealtpoolt on ehk midagi saada. Et kui näkkab midagi, siis saab 15% odavamalt kui paar aastat varem. Peaaegu samal hetkel ilmusidki Yahoo oksjonitel pakkumisele 2 originaakapslite komplekti korraga. Mulle piisas ühest komplektist.
Siin nad nüüd siis on. トヨタ MS110 クラウン 純正 ホイールセンターキャップ .
Need otsisõnad jaapani kirjas tuli mõne analoogse oksjoni juurest lihtsalt üles noppida ja mingite variatsioonidega jälle käiku lasta.

- velg täpselt õige MS110/112 seeria kapsliga
   
Sobib nagu peab

- Esmakordselt nägin siis ära ka nende kapslite kinnituspoole.
   
Need metallhambad istuvad mitte lihtsalt veljest väljaulatuvale randile, vaid selle randi välisküljel soone sees on veel ka metallrõngas, mille taha need hambad kinni jäävad. Kapslite lahtikukkumine peaks olema üsna välistatud.

- Veljed, kapslid ja auto ise argises õhtumiljöös
   
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne