Toyota Crown LS110 & MS110

Võimalik tõesti, et roolikarbi küljes ei ole andur, vaid täitur.
Pidasin seda anduriks, kuna esmapilgul paistis seespool ainult üks 3mm ava silindri poolt minevat sinna väiksesse purki.
Igaksjuhuks seda purki pealt maha ei kiskunud. 
Võimalik, et sealt alt oleks paistnud näiteks ülevoolu kanal, mis avatakse suuremal kiirusel ja vähendab roolivõimendi jõudlust.

Proovin leida elektriskeemi pealt seda vidinat üles. Esimesel skeemi ülelappamisel veel ei tuvastanud.
Vihje kiiruseandurile on skeemis küll olemas (automaatkastiga versioonis).
Vasta

Varuosakataloog nimetab toda detaili (koodiga 44170-30020) Valve assy, solenoid(for power steering).
Vasta

Tänud vihjete eest, leidsin ka skeemilt selle solenoidi üles, sektsioonist VPS=Variable Power Steering. Solenoidi nimi on miskipärast VSP, mitte VPS. Kõrval on näha ka kiirusanduri sisendi kasutus selle juhtimiseks. 
   

Skeemiraamat ise selline, ei suutnud ostmata jätta, kui selle eest vaid 3€ küsiti: 
   

Muidu vist üsna täielik, aga vajaka jääb moodulite asukoha info. Näiteks neid ülemisel pildil mainit VPS ja O/D kompuutrit ei oskaks kusagilt otsida. Armatuurialune on suur ja lai, lisaks on mooduleid puistatud ka A-piilari alla, esitiibade sisse, C-piilari ja pagasniku vahelisse alasse ja kes teab kuhu veel.
Vasta

Rooliremondi finaal ehk radiaatoriparandus.

Auto all roolimehhanisme tagasi paigaldades tilkus ühtäkki midagi pähe. Seekord tosool radiaatorist. Asi näis halb, sest leke algas juba kusagilt ribide keskelt ja mitte ainult ühest ribist.
   
Lahendust oli vaja suhteliselt kiiresti, et parandatud roolivärgiga jõuda kordusülevaatusele enne tähtaja lõppemist ja talve tulekut.


Esmane otsing näitas, et valmis radiaatorit enam ei pakuta. Või õigemini, diiselmootorile ei pakuta üldse mitte kuskil mitte midagi. Sellele masinale oligi ümberehituse käigus koos teise mootoriga paigaldatud ka diislitüübi radikas.
Võrreldes bensuka radikaga on diisli oma kitsam ja alumine toru väljub teiselt poolt.

Õnneks oli selle MS112  kere ja 5M mootori juure kuulunud originaalne radikas kunagi 17 aastat tagasi koos autoostuga pagasnikus kaasa tulnud. Imekombel polnud ma seda ka ära visanud garaaži kolimise käigus.
Väline seisukord polnud just uueväärne, aga kindlasti lootustandvam kui käigusolev lekkiv jahutaja.
   
Lahendada oli vaja alumise väljaviigu asetus teisel poolel ja tekitada ventilaatori ümber paikneva tuulesuunaja/õhukoguri kinnitused.


Täiendava lõdviku vedimine ühest servast teise ja veel nii ebardlike nurkade all tõotas tulla paras veiderdamine, aga eks ole see masin aja jooksul veidrusi näinud juba küll. Kasvõi ümbernuditud esiotsast alustades, mille 15 aastat tagasi külge pookisin.
   

Pildilolev must lõdvik propelleri all sai valitud kuju ja mõõdu alusel Ülo autokaupade leti taga, Gazelli radika liitmikest. Sobis küll ideaalselt kohale, aga kvaliteedi poolest osutus täielikuks saastaks. Pärast mõningaid kilomeetreid sõitmist hakkas lekkima täpselt vooliku keskelt, isegi mitte kinnituskohast, kus klamber võinuks ehk vigastuse tekitada. Toru eemaldamisel leidsin sealt paarimillimeetrise prao, mida oli võimalik käte vahel kergesti suuremaks rebida, nii et kogu voolik hargnes pooleks.
   

Asemele maandus uus helesinine toru. Need on vähemalt kindla kvaliteediga. 
   

Radika järel sai siis ka roolikarp ja hoovastik külge laotud.
Täiesti tühja roolisüsteemi täitmine oli teistkordselt ooper omaette, mis käis roolivõimendi ägisemise ja vedelikuvahutamise saatel.
Ei teagi, kuidas seda õige täita oleks, nii et võimendi ei karjuks. Aga lõpuks oli süsteem nõus ettenähtud koguse vedelikku alla neelama ja jäi vaikseks.

Teise roolikarbi uuendamise rõõm maksis remondikomplekti hinna, pluss oma töötunnid.
Võrreldes esimese karbiga kulus aega märksa vähem. Karbi mahavõtmisest tagasipanekuni kulus "ainult" 3 nädalat (eelmine 2 kuud), tegelikku tööaega karbiga seotult 7 tundi (eelmine 14 tundi). Ja nagu esimesegi karbiga, tuli ka siin suurim ajapanus pühendada karbi puhastamisele väljast ja seest.

Lisaks läks vahetusse ka roolikardaani ja karbi vahetükk, mille kummist osa üks kiht oli täitsa räbaldunud juba. Uus polnud ka päris uus, vaid ühelt doonorilt jäänud vana, aga ikkagi parem kui küljes olnud tükk. Amserv väitis küll, et neilt on võimalik tellida OEM osana 45230-27020, aga kunagi pole kindel, kas tegelikult tuleb kohale ka või saabub ainult teade "tootmisest väljas". Eks näis.
   

Kogutulemusena said roolikarp ja kõhualune hoovastik uuemaks, sillareguleerimine ka tehtud, aga roolimine eriti konkreetsemaks küll ei muutunud. Oli seal enne teatav lõtk kusagil rooli ja rataste vahel ning on ikka edasi.
Üldjoontes on siiski normaalselt sõidetav tunne rooli taga. Nii sirgjoones kui kurviliselt.

Magustoiduks ostsin ka uue elektriantenni. Mitte küll originaal, aga siiski "Made in Japan" ja vanakool. Pealtnäha natuke asisema olemisega kui automaailmas pakutavad antennid, mis on suutelised ka suvel sooja ilmaga ühe päeva jooksul rooste minema.
   
Esmamulje heast vanakoolist oli siiski petlik, see "made in japan" antennimehhanism purunes juba karbist välja võttes või siis esimese katsetuse tagajärjel. Õnneks oli võimalik sisemise konstruktsiooni muutmisega antenn töökorda ja töökindlamaks seada.
   
   
Kusagil elektrisüsteemis jäi siiski voolust puudu ja antenni on võimalik välja kerida ainult samaaegselt gaasipedaali põhja surudes. Päris naljakas efekt, kui vajutad gaasi ja seepeale ronib antenn meetri võrra kerest välja Smile
Vasta

Kunagi ammu mõtlesin, et uhked valuveljed on viimane asi, mis ma selle auto juures ette võtan.
Et kui auto on üldiselt väsinud ja rooste poeb üha rohkem nähtavale, ega siis bling-bling veljed midagi paremaks ei tee.

Samas olid mul ühed eriti edevad veljed just käeulatuses.
Siinse teema neljandas postituses aastal 2005 mainisin, et otsin ühte puuduvat originaalvelge.
See tähendab, et kolm olid olemas. Olid siis ja kükitasid siiamaani garaažinurgas. Servast vaikselt juba mädanesid ning häirisid silma ja meelerahu.
No milleks mulle need 3 velge - ära visata ei raatsi, kasutada ei saa Smile

Kuna ajad on nüüdseks edasi läinud ja maailmakaubandus avardunud, hakkasin otsima uusi võimalusi veljekomplekti taasühendamiseks.

Esimene mõte oli vaadata Soome poole - seal oli neid Crowne ju kunagi peaaegu sama hulganisti nagu Datsuni 100-amprised sportpüsse, mida siiagi rahvaautodeks toodi.
Crown-Corona teemakohase Soome FB grupi arutelust tuli siiski välja, et mulle vajalikku velge Soomes üldse ei tunta ja maaletooja pole seal antud veljega Crowni kunagi müünud.
Mis tähendas, et üle põhjalahe vaatamine osutus tupikuks.
Saksamaal, Taanis, Norras ja UK-s on noid valusaid velgi Crownide all nähtud küll. Aga heal juhul oli seda tüüpi velge Euroopa peale paarkümmend komplekti. Eks katsu neid nüüd kuskilt üles leida nagu nõela suurest ühisheinakuhjast.

Soojendasin siis üles kunagised kogemused ja mälestused Jaapanist tellimisega ning leidsin, et tõepoolest on sääraseid velgi Yahoo oksjonitel müügis igas variatsioonis - komplektina koos rehvidega, paarikaupa ja ühekaupa.
Kõigepealt vahetasin kunagi kasutatud Japamart-nimelise veidra tellimisvahendusteenuse uuema vastu: Fromjapan.co.jp. Selgus, et see on võrreldes japamardiga tunduvalt mugavam, kiirem, odavam ja selgema hinnastusega. Pakkumisi saab teha ise ja otse, ilma deposiidita; vahendustasu on sõltumata ostusummast paar eurot.

Ühesõnaga, ostmine oli käkitegu, kohaletoimetamine käis DHLi abil mõne päevaga; tolliprotseduurid olid varasema harjutamise läbi kah juba käpas.
Loomulikult ületas saatmis- ja tollikulu velje ostuhinna enam kui kahekordselt, aga eks see oli juba ette teada.

Siin nad siis lõpuks olid, 4 tk jälle üheskoos.
   

Komplekt sai üllatavalt kiiresti kokku, aga mida velgedega edasi teha?
Alles nüüd, Jaapanist saabunud suhteliselt sileda velje kõrval, hakkas silma, et 3 algse velje seisukord polnud just kiita. Pealispinnal oli täkkeid ja kriime ikka üksjagu, oksüdeerumiskahjustustest rääkimata. Kuidagi peaks siluma.

Kas pritsida lihtsalt puhtaks ja tsusata kohe autole külge - päevinäinud veljed ning samasugune auto sobiks ju kokku?
Või kõigepealt pritsida, siis värvida, poleerida ettenähtud kodarapinnad ja siis lakkida?

Algselt on seal igaljuhul mingit sorti värv siiski ilutsenud, kui otsustada veljele jäänud laikude põhjal.
   

Päris algset ja õiget viimistluse kombinatsiooni võinuks leida ehk reklaambroshüüride piltidest, aga aja jooksul pole neid nähtud reklaame ära salvestanud ja nüüd enam uuesti ei leidnudki hea resolutsiooniga pilte, kus midagi päriselt ka näha oleks. Üks juhuslik pilt, kust mingit veljevärvi küll välja ei loe:
   

Kuna tume värv peidaks massiivset keskosa ja muid sisepindu visuaalselt kõige paremini, siis sai mindud värvimise + freesimise + lakkimise teed. Freesimine pidi asendama poleerimist - et kodarad ikka läikivad saaksid. Värv - hall, nagu originaal paistis olevat.
Ilustamistööde tegijaks oli A-Velg Tartus ja seal arvati, et värvitud velg peab välismõjudele paremini vastu ka kui ainult lakitud.

Tulemus sai noh-nii-enamvähem. Mitte ideaalselt sile iga koha pealt. Siiski oli allesjäänud täketest häirivam see, et freesimisega läks kaduma osa algsest pinnareljeefist. Nimelt oli igal kodaral algselt ühes küljes veel ka madalam rant või serv (ülal veljefragmendi pildil näha).
Aga ega sealt vist midagi päästa poleks olnud ka. Tuli valida, kas jääb rant ja täkked või ei jää kumbagi.

Sellised nad lõpuks tulid
   

Veljepoldid ja mutrid õnneks ei ole aastatega muutunud, kaasaegsed mutrid sobisid hästi.
   

Puudu jäid veel edevad keskkapslid, aga et need on spetsiifiliselt ainult sellele veljele sobivad, pole neist siiani kuskil jälgegi leidnud.
Ei tea isegi seda, mis on mõõdud ja kuidas nad veljele kinnituvad.
Ühe Ukrainas asuva masina piltide juures oli vähemalt natuke lähemalt näha, millised nad pealtpoolt peaksid paistma ( https://www.drive2.ru/l/6446806/ ) .
   

Tõenäolisem on leida rummukapslitele mingit sorti asendus, mis selle keskava musta augu ära kataks. Velje ava on 67mm, aga koos velje keskrandiga 78mm.
Päris lai ja sügav topsik peab see olema, mis sinna otsa istub, seda enam, et esiratastel ulatub "tehniline rummukate" ca 3cm väljapoole ja lame kapsel ei tule kõne alla.
Otsingud jätkuvad.

Niikaua kui kapslilahendus saabub, on endise 3 kasutu velje asemel nüüd vähemalt 4 kasutatavat, ainult nö kirss tordilt on puudu Smile
   
Vasta

Veljed on ilusad.
Kui nüüd auto grammi madalamaks saaks oleks palju parem pilt.
Vasta

Ei ole vaja madaldada, see auto on ilus sellisena.  Big Grin

Kas sel kinnituvad rattad poltide või mutritega?
Vasta

Kas sama ajastu Hiace kapslid ei sobi, ajutiselt?
Vasta

Veljed kinnituvad ikka mutritega jah, kuigi olen kirjutanud uutest poltidest, vabandust. Parandan ära.

Väikese originaalvelje ja kõrge rehviprofiili puhul kannataks tõesti ainult hästi vähekene keret allapoole tuua, muidu läheks visuaalsed proportsioonid rataste ja kere vahel lappama. 

Aga põhimõtteliselt on madalduskatseteks teine auto Smile Tolle kliirens on juba algusest peale 5-7 cm madalam olnud esimesest.

[Pilt: attachment.php?aid=59695]
Vasta

Ja see istub eest palju paremini.
Vasta

(23-04-2021, 08:45 AM)v6sa Kirjutas:  Ei ole vaja madaldada, see auto on ilus sellisena.  Big Grin

Kas sel kinnituvad rattad poltide või mutritega?
Ei ole siiani kohanud Jaapani autot millel rattad kinnituvad poltidega.
Vasta

(23-04-2021, 09:19 AM)tõnn Kirjutas:  Kas sama ajastu Hiace kapslid ei sobi, ajutiselt?
Hiace peale ei mõelnudki, vaatasin rohkem Pickup/Hiluxi suunas.  Üldiselt paistavad need ühesugused.
Aga ei ühtesid ega teisi siin kohapeal ju ka saada ei ole.
Kahtlustan, et kuna need plekkveljele mõledud, siis valuvelje keskava paksema randi ümber nad ei pruugi mahtuda.
Maailmakaubanduses neid ikka liigub jah rohkem kui Crowni kapsleid.
       
Vasta

Kui ma ei eksi siis üks selline Hiace oma on mul olemas.
Kui huvi on siis ma võin ta üles otsida ning kuidagi sulle toimetada.
Vasta

    Jah, üldjoontes on nad sarnased. Tallinnasse võib tulla proovima-mõõtma.
Vasta

Kui see viimane on üleliigne, siis ma oleksin sellest huvitatud, mul on üks puudu
Vasta

Pilte mõõtudega leiad siit:
http://erinevadpildid.blogspot.com/2021/...4.html?m=1
Vasta

Midagi radikaalset pole vahepeal toimunud ega tehtud.
Eelmisel aastal remonditud roolikarpi oli vaja natuke peale keerata. Ikkagi oli jäänud kohe remondijärgselt liigne lõtk sisse. Algul arvasin, et äkki nii peabki, aga pärast reguleerimist muutus asi tunduvalt paremaks. Enam ei ole vähimatki ujumist teepeal.

Kui ilm ilus, siis saab peaaegu igapäevaselt sõidetud. Ning siis ei pääse ka w123-dest kuidagi mööda Smile Eks sai isegi kunagi üheksakümnendate algul valge w123-ga ringi kärutatud. Selle suurima hädana on meelde jäänud küljeliistude pidev äravarastamine öises Tallinnas. Suure tõenäosusega võis need järgmisel laupäeval Kadaka turult jälle tagasi osta. Igal ajal omad probleemid Big Grin
   

Täiendus. Ei saanud lisamata jätta, et selline võrdluspilt Crowni ja w123-ga on sageli meeles mõlkunud ja sellepärast ka see fotojäädvustus ka siia tekkis. Ühelpoolt on nad mõlemad ju üsna sarnased. Mida on vahest ka tänaval Crowni juurde astunud inimesed maininud - et, "oi-oi, tagant vaadates ma arvasin, et Mercedes".  Teisalt on nad ikkagi ju - üllatus-üllatus - täiesti erinevad autod.
Et mis on siis need detailid, mis annavad igale autole lõpuks ikkagi oma näo. Üks asi on muidugi Crowni kandilisem olek. Aga teine nüanss on just siit pildilt hästi näha, kus autod on oma reaalses olekus kõrvuti. Nimelt, - Crown hoiab selgelt saledamat joont. On pigem pikk ja peenike kui pikk ja turske. Nii esi- kui tagaluugid näivad pikemad kui mersul, eriti just tagaluuk. Sellal on salongi ja uste osa vanal heal mersul silma järgi pikem. Crowni pikkusele annavad lisahoogu juurde kerevärvi stanged, nii visuaalselt kui reaalselt. Plaststangedega Crowni pikkus on 4,8m , metallstangedega 4,7 nagu mersulgi.
Vasta

(11-09-2021, 11:44 AM)TeeTL Kirjutas:   Selle suurima hädana on meelde jäänud küljeliistude pidev äravarastamine öises Tallinnas. Suure tõenäosusega võis need järgmisel laupäeval Kadaka turult jälle tagasi osta. Igal ajal omad probleemid Big Grin
Hea, et see probleem on Tartusse kolimisega lahendatud?
Taarapuiestee ja Hurda nurgal jäid silma ja oi kui mõnus vaheldus igasugu kotijaakutele ja hapjätidele.
Vasta

(11-09-2021, 11:44 AM)TeeTL Kirjutas:  küljeliistude pidev äravarastamine 
See oli omapärane nähtus jah. Facelift kerega w124 puhul vist isegi veel massilisem oli see probleem, küljeliistud ja peeglid on turvalisuse eesmärgil siiani paljudel kruvidega kinni lastud. Praegusel ajal käib see kõva katalüsaatorite saagimine jälle ja tundub, et üle maailma eri riikides. Videoidki näha, kuidas asi on nii heaks treenitud, et päise päeva ajal möödajalutajate silme all lastakse auto alt vaid hetkedega katalüsaator vasakule.

Stiff Skunk Kustompood - http://www.stiffskunk.com
Diskustom Magazine - http://www.diskustommagazine.com
One Eyed Morse Kustoms pinstraibid | sildimeisterdamine | custom paint
http://www.kustom.ee
Vasta

Lugu, mis kuulsin 90-date keskpaiku. Keegi oli facelifti W124 liistude allaserva paigaldanud zileti terad. Hommikul olid auto kõrval lumel vereplekid. Ülejärgmisel hommikul olid kõik klaasid puruks pekstud. Linnalegend???
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne