piezvaniman Kirjutas:Et siis huvitav küsimus relee kohta:Kui ma panen vooluringi relee, ja ei pane seda käima, ehk siis hoian seda Off positsioonis,kas ta siis laseb voolu ikka läbi või katkestab ahela. Ja kui paned käima , siis paneb tule vilkuma? Et siis OFF positsioonis ta kas laseb voolu läbi või ei lase ja ON-is vilgub? Või hoopis kuidagi teisiti?
Huhh.... pururumps... kui keeruline jutt.
Relee tööpõhimõte on ju lihtsamast lihtsam. On klemmid A ja B, mille vahel on terassüdamikuga mähis. Südamiku otsa lähedal on miski liikuv terasplaat, mida vedru tavaolukorras südamikust eemale tõmbab. Kui A ja B ühendada aga vooluallikaga, siis tekitatakse mähise südamikus elektromagnet, mis eelnimetet plaadi klõpsti südamiku poole tõmbab vedru pingust ületades.
Ja siis on olemas klemmipaar C ja D, mis on ühendet kahe kontaktiga - üks neist asub eelnimetet liikuva plaadi küljes, teine aga liikumatult ehk korpuse küljes. Kui mähisest voolu läbi ei lasta, siis on nimetet kontaktipaar avatud, ehk C ja D omavahel elektriliselt ühendet ei ole. Kui aga A ja B vahele lasta vool, siis eelnimetet klemmplaat tõmbab kontaktid kokku ja C ning D on omavahel elektriliselt ühendet.
Kogu muusika. Ülejäänu on nüansid ehk tehnilised üksikasjad, mis tuleb konkreetse releetüübi korral kindlaks teha. Tihti on üks klemmidest A/B elektriliselt kerega ühendet ja ainultüks on väljaviigus. Sageli on ka paarist C/D üks keres ja teine väljaviigus. Mõnel releel ei ühendata kontakte selle rakendumisel vaid hoopis lahutatakse ja vaikimisi on C ja D hoopisühenduses. Mõnel releel on mitu kontaktipaari, mis kas kõik ühendatakse või osad ühendatakse, osad aga lahutatakse jne. Lisaks veel keerukamad releed (nt relee-regulaatoris kasutatavad), kus on tihti ka mitu mähist ühel südamikul.
Sama jutt on kirjas imuide igas elektrotehnikaõpikus, mida soovitan lugeda. Näiteks iga tõsimeelne vanatehnikahuviline võiks sama asja lugeda Anohhini "piiblist" (Autode ehitus); 1953. aasta eestikeelses tõlkes näiteks lehekülgedelt 245-252. Aitavad ka kõik muud vanemad autoehituse õpikud.
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 185 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9, kuni 18. maini 2025 oleme avatud eelneval kokkuleppel