minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik
#7

2006. aasta esimesed tööd.

2006. aasta talvel sai algust tehtud pisiosade taastamisega (kere tegemine talvel eeldaks sooja garaaži või suurt sooja töökoda). Esmalt sai ette võertud varuratta talastik ja selle juurde kuuluvad detailid - saadud oli ju siiski mitte korralikud detailid, vaid selle tugevalt vigastatud ja roostest puretud jäänused. Esmalt sai need metallini puhtaks tehtud, millele järgnes läbiroostatud osade (pms otstes) väljalõikamine, paikade valmistamine lehtterasest ning kokkukeevitamine/käiamine/lihvimine.

Kuna varuratta taga olevad "profiilkõverused" (mis kannavad ka pakiruumi vineer-riiulit) olid korrosioonist liiga tugevalt puretud, siis sai võetud vastu otsus neid mitte taastada, vaid teha nad täiesti uued. Õnneks oli vahepeal saadud ühest vanarauahunnikust sama profiiliga materjali, mis oli algselt olnud osake mingist põllumajadusmasinast. Kahe pika tööpäeva (lõikamine/painutamine/keevitamine/käiamine/lihvimine) tulemusena õnnestus neist vanade eeskujul valmistada uued "kõverikud".

2006 kevadatalvel sai ka algse summuti eeskujul lasta teha ka uus summuti (väljalasketorud olid autol korralikud ja need jäävad vanad). Sai hangitud ka 1. seeria Pobi õlifiltri klamber, kuna algne oli taastamatult viga saanud (tänud kaasfoorumlasele olaf). Õnneks on olemas ka algne õhupuhasti ja selle vahetükk (tänud kaasfoorumlasele vana), mis on ka muutunud üsna haruldaseks.

[Pilt: filtriklamber.jpg]
Foto: Saaremaalt saadud õli peenfiltri kinnitusklamber. Seda kasutati vaid 1948. ja 1949. aasta alguse Pobidel, 1949 keskpaigas "läks" filter juba tulemüürile, kuhu ta jäi tootmise lõpunii 1958.


2005. aasta märtsis sai taastatud gaasipedaali metallosa - kuna see asetseb korrosiooni suhtes väga ebasoodsas kohas, on enamik saadud gaasipedaale roostest tugevalt puretud ning tihti juba keevitusega parandatud. Nii mitmedki gaasipedaali metallosa detailid sai seetõttu tehtud lehtmetallist täiesti uuesti (st jäänuseid ei andnud enam lappida).

Hangitud sai jätkuvalt veel mitmeid puudunud pisidetaile.

[Pilt: kannuriiul.jpg]
Foto: Õlikannu riiul peale roostest/värvist puhastamist. 1950ndate aastate algul loobuti Pobidel selle paigaldamisest üldse.


2005. aprillis sai jätkatud 2003. aasta hilissügisel poolelijäänud keretöödega. Esmalt sai paika keevitatud varuratta talastik (koos isetehtud kõverike replikatega), millele järgnes kogu pakiruumi sisu puhastamine terasharjaga ning fosfaatimine/kruntimine. Selgus ka, et pakiruumi vineerriiuli kandur-nurkrauad on mingi ümberehituse käigus pandud liiga kõrgele ning nad on liiga paksust materjalist. Seepärast sai vanad välja lõigatud ning plekist tehtud uued. Kuna mõlemal nurkraual on vineer-riiuli kinnitamiseks neli neljakandilist M6 mutrid “plekk-karbikestes”, siis tuli ka need valmistada, seekord ilma rakisteta ja üsna “põlve otsas”. Kaheksa detaili pärast ei hakanud lihtsalt rakist tegema.

[Pilt: varuratas.jpg]
Foto: Pagasnik on saanud tagasi algsega äravahetamiseni sarnase varuratta toestiku. Mis siis, et mitmed detailid (tagumised toekõverikud) on isetehtud replikad.


Kui tagatiibade ja kütusepaagi  kinnituskohtadesse sai tagasi pandud “karbikestes” olevad neljakandilised mutrid, oli pagasiruumi sisu enam-vähem juba algse lähedane.


Edasi sai lõpetatud tööd tulemüüri juures roolisamba läbiviigukohas (2003 ei õnnestunud üht rooliotsa lahti võtta ja seega roolikarpi maha võtta), mis sai samuti koos esipoolraamiga ja sisetiibadega puhastatud/fosfaaditud/krunditud (happekrunt + täitekrunt). Näiteks roolisamba ava oli algsest palju suuremaks lõigatud ja seda tuli keevituse/käiamise/lihvimise teel ikka palju lappida (eks üheks põhjuseks oli ehk käiguhoovastiku mahutamisvajadus).

Sama sai tehtud ka armatuurlaua ja armatuurlaua alusega. Enne seda tuli lõpetada aga armatuurlaua aluse soojendusseadme karbi taastamistööd (mitmete lisa-aukude kinnikeevitamine, liskronsteinide mahalõikamine jms).

Keretöid sai jätkatud tagatiibade puhastamise ja rihtimisega. Nimelt vasakpoolse tagatiiva esinurk jooksis miskipärast 1 cm võrra kerejoonest allapoole (mingi oskamatu ringikeevitus või eri seeriate/ajastute detailide sobimatus?). Seetõttu tuli tiivast 1 cm laiune siil välja lõigata ning tiib taas kokku keevitada. Samuti oli mõlemal tagatiival mõningaid roosteauke, mis sai välja lõigatud, lapid valmistatud, kohale keevitatud ja siledaks käiatud ning lõpuks fosfaaditud/krunditud. Kui nüüd kunagi lisada veidi pahtlit/lihvi, siis on autokere sealt juba üsna autokere moodi…

Seejärel sai ette võetud kardaanitunnel. Nimelt oli GAZ 21 kardaani vahepuki panemise jaoks kunagi tükk tunnelist välja lõigatud ning asemele keevitatud tunneli laiendus. See “isetegevus-lisand” sai nüüd välja lõigatud ning juba aegsasti doonorkerelt varutud tunnelitükist (tänud kaasfoorumlasele pkuldsaar) sai lõigatud vastav lapp, mis sai kohale keevitatud/käiatud.

[Pilt: tunnel.jpg]
Foto: "Isetegevus" on kardaanitunnelist välja lõigatud ning doonortunnelist on valmistatud juba ka vastav lapp, mis ootab pikisilmi traatkeevitust Smile


Kuna vasaku külje uksejooned sai juba 2003 sügisel juba paika aetud, siis edasi sai jätkatud parempoolsete ustega. Selgus, et siin ei piisa kerejoonte/uksepilude juures kummagi ukse juures vaid hingedest paikaajamisest, vaid mõlemat ust tuleb ka lõigata/keevitada. Hetkel on need tööd veel pooleli, vaid osalt on uksi/piitu lõigatud/keevitatud.

Senini on ainuüksi tehtud keretöödele kulunud ühe suure ballooni täis süsihappegaasi, kaks 5 kg pooli keevitustraati, ca 20 relaka-lõikeketast,  ca 15 relaka-käiaketast, 2,5 liitrit happekrunti, 2 liitrit täitekrunti ning muud nipet-näpet. Ja üüratult palju aega.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta


Sõnumeid selles teemas
minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:17 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Poibeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:18 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Poibeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:19 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Poibeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:19 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Poibeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:20 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Poibeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:21 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 06-05-2006, 12:22 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - restaureerimise käik - Autor: valdo - 08-05-2006, 13:20 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Remus - 08-05-2006, 17:49 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: eikla - 08-05-2006, 19:50 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: denis23 - 09-05-2006, 00:20 AM
RE:  minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 09-05-2006, 09:29 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: denis23 - 09-05-2006, 12:13 PM
RE:  minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 09-05-2006, 12:38 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Raimond - 10-05-2006, 23:19 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 15-05-2006, 13:29 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 19-05-2006, 01:09 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: madeinussr - 19-05-2006, 09:44 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Hõljuk - 19-05-2006, 12:45 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: ludvard - 19-05-2006, 19:42 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: fic - 19-05-2006, 20:10 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 19-05-2006, 23:26 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: robi - 20-05-2006, 12:16 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 20-05-2006, 13:28 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kris - 26-05-2006, 09:42 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Coger - 26-05-2006, 11:20 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: tamar99 - 26-05-2006, 23:47 PM
RE:   minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 27-05-2006, 09:25 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: stihl - 29-05-2006, 11:10 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kris - 01-06-2006, 21:50 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: allah - 02-06-2006, 00:25 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 04-06-2006, 23:25 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: stihl - 09-06-2006, 09:45 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: siimik - 09-06-2006, 16:33 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: eikla - 09-06-2006, 21:52 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: siimik - 10-06-2006, 11:30 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 10-06-2006, 22:01 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 12-06-2006, 00:48 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: IIIFFFAR - 12-06-2006, 20:54 PM
RE:   minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 12-06-2006, 21:28 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 20-06-2006, 00:53 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 27-06-2006, 23:37 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Väravamehaanik - 29-06-2006, 10:00 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: pkuldsaar - 29-06-2006, 16:37 PM
RE:   minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 29-06-2006, 17:20 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Väravamehaanik - 30-06-2006, 09:46 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: eberhard - 30-06-2006, 13:09 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: eikla - 25-07-2006, 19:54 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 26-07-2006, 12:21 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: uurija - 16-08-2006, 16:43 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: k2rpman - 18-11-2006, 14:45 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: pkuldsaar - 18-11-2006, 16:51 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: korbi - 27-11-2006, 16:48 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: ROKIPEER - 15-12-2006, 07:04 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Jokker - 04-02-2007, 10:48 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 04-02-2007, 12:39 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: sarapuu - 05-02-2007, 23:14 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kopraonu - 07-05-2007, 16:53 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: TeeTL - 07-05-2007, 17:28 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 10-05-2007, 11:34 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: k2rpman - 09-05-2007, 22:46 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 08-10-2007, 16:06 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: koterman - 18-10-2007, 15:43 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 18-10-2007, 18:48 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: koterman - 31-10-2007, 13:10 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: PETSS - 18-10-2007, 19:18 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: urmet48 - 28-10-2007, 01:34 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: noottaur - 08-01-2008, 21:50 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 08-01-2008, 22:42 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: karpaadid - 29-09-2008, 01:22 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 29-09-2008, 21:41 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: eberhard - 23-01-2008, 13:30 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: bom - 29-09-2008, 09:12 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: Tambets - 26-11-2010, 21:53 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: valdo - 29-11-2010, 14:31 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kopraonu - 29-11-2010, 18:35 PM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kaldi - 31-03-2013, 09:34 AM
RE: minu 1949.a 1. seeria Pobeda - senise restaureerimise käik - Autor: kopraonu - 31-03-2013, 10:00 AM
mida arvata sellisest Pobedast? - Autor: ROKIPEER - 12-06-2006, 06:44 AM



Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne