Pobeda peakonstruktor on Eestimaa (baltisaksa) päritolu
#1

Mind huvitaks väga, kas Gorki tehase legendaarse peakonstruktori Andrei Lipgart'i näol on tegemist samade Liphartide (aadlisuguvõsaga), kelle käes kuni 1919. aastani olid Raadi ja Vastseliina mõisad? Ma arvan ise, et on... igatahes üks nende haru sumbub kusagile Venemaale 19. sajandi teisel poolel...

Peaks seda spetsiaalselt uurima tegelikult, senini on mu huviorbiidis olnud rohkem mõisad kui nende omanikest aadliperekonnad.

Link von Liphart'ide perekonna-ajaloole  balti aadli genealoogilises käsiraamatus - http://mdz1.bib-bvb.de/cocoon/baltlex/Bl...00034.html . Seal on nimelt mainitud, et Karl Eduard von Liphart ja ta pojad on Peterburi ühed kuulsamad portreemaalijad ja Ernst von Liprhart on Peterburis kõikide keiserlike muuseumide arhivaar. Kahjuks ei ole seal toodud von Liphartide Venemaa haru sugupuu osa, mistõttu see jääb siiski oletuste tasemele.

N. Liidu ajal ei olnud ka heaks tavaks oma aadlipäritolu eksponeerida...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#2

valdo Kirjutas:N. Liidu ajal ei olnud ka heaks tavaks oma aadlipäritolu eksponeerida...

Samas, eks me kõik teame, et Nõukogude aeg oli mõnede kultuuritegelaste aadlipäritolu n.ö avalik saladus, sellest küll ei kirjutatud, aga tehti nii, et ometi enamvähem kõik teadsid: Sergei Mihhalkov, Ljudmila Gurtšenko, Aleksei Tolstoi, Kirill Lavrov jne on aadlipäritolu. Sooviti näidata, et aadlike järeltulijad on nõukogude võimule kui mitte just ustavad, siis kindlasti lojaalsed. Vastutasuks loodi aadlipäritolu kultuuritegelastele ideaalsed töötingimused ja turgutati regulaarselt Stalini preemiate ja sots. töö kangelase kuldtähtedega.

Mulle on samuti kirjandusest meelde jäänud, et Lipgarti/Lipharti puhul on tegemist baltisakslaste järeltulijaga. Lipgarti/Lipharti genealoogia selgitamisel võib kindlasti olla  abiks Saaga portaal-seda küll juhul kui on  teada Liphartide kodukogudus.
Tartu Maarja koguduse hingekirjas on von Liphartid. http://www.eha.ee/saaga/fondid.php?path=...70&curr=34
Leidsin von Liphardti ka Torma koguduse raamatust, kuid ka see nimi ei anna otsimiseks pidepunkte. http://www.eha.ee/saaga/fondid.php?path=...6&view=pdf

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#3

eberhard Kirjutas:Lipgarti/Lipharti genealoogia selgitamisel võib kindlasti olla  abiks Saaga portaal-seda küll juhul kui on  teada Liphartide kodukogudus.
Tartu Maarja koguduse hingekirjas on von Liphartid. http://www.eha.ee/saaga/fondid.php?path=...70&curr=34
Leidsin von Liphardti ka Torma koguduse raamatust, kuid ka see nimi ei anna otsimiseks pidepunkte. http://www.eha.ee/saaga/fondid.php?path=...6&view=pdf

Saaga siin ei aita, kuna arvatavasti on tegemist siiski mitu põlve Venemaal olnud suguvõsaharuga. Pigem siiski balti aadlike genealoogia, nt see link, mille ma tõin. See annab lausa kaks vihjet Liphartide Venemaal oleva sugupuu haru tuntud esindajatest, mille ma ka maha mainisin.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

valdo Kirjutas:Saaga siin ei aita, kuna arvatavasti on tegemist siiski mitu põlve Venemaal olnud suguvõsaharuga. Pigem siiski balti aadlike genealoogia, nt see link, mille ma tõin. See annab lausa kaks vihjet Liphartide Venemaal oleva sugupuu haru tuntud esindajatest, mille ma ka maha mainisin.
Kui Saagasse jõuavad ka teised Eestis elanud Liphartid peale Torma ja Tartu Maarja koguduse omade, siis on Saaga andmetest näha millal üks või teine Liphart kogudusest lahkus ja kuhu siirdus. Või ka usku vahetas. Ma oletan, et juba vähemalt Andrei Lipgarti isa või tema vanemad võisid olla siirdunud õigeusku. See teeb uurimistöö vaevalisemaks, kuna õigeusu kirikuraamatutes nn perekirju ei peetud.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#5

Uurisin veidi venekeelsetes saaitides. Nüüd on kahtlus maas ja asi on KINDEL.

Vt http://www.vgd.ru/L/lipatov.htm ja sealt kerige alla Liphart'ide peale.

Ehk siis Gorki tehase peakonstruktori ja Pobeda looja näol ON tegemist Eestimaa (baltisaksa) juurtega inimesega [/b] , kelle suguvõsa on seotud Tallinna kaupmehe Johann Liphart'iga ja kes tõsteti aadliseisusesse Stockholmis Rootsi kuninga poolt 1688.

Samas ei ole peakonstruktori esivanemad vast siiski kuulsate von Liphart'ide järglased, vaid Nõlva klaasivabriku (asus Valgu ja Kaelase vahel) klaasimeistri järglased. Mina aga tean, et Raadi mõisa omanikest Liphartid ja kaupmehed Liphartid on ühe sama suguvõsa kaks haru.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#6

Veel samal teemal ehk Liphart'ide suguvõsast - http://www.ko.ru/document.asp?d_no=2208

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Nüüd siis jääb üle uurida välja Andrei Aleksandrovitš Lipgart'i tegelik sünnipärane nimi.

Ehk siis eeltoodud allikad viitavad üheselt et tema isa Arvid Liphart (venepäraselt - Arvid Adelbertovitš Lipgart), kes identifitseertis end enne Esimest maailmasõda saksa kogukonna liikmena, muutis 1914. aastal sõja alguse järel ja sakslaste maine languse järel oma nimi Aleksandr Aleksandrovitš'iks. Vaevalt ta siis oma lastelegi oli venepärased nimed pannud... vähemalt ma ei usu seda, et lapsed olid luteri kirikus ristimisel saanud venepärased nimed.

Vähemalt see päästis vast neid nii 1917-21. aasta segastel aegadel ning 1936-38 suure puhastuse käigus. Eriti just 1936-38 oli N.Liidus tava "võõra" (segase) päritoluga kõrgele kohale jõudnud inimesi maha lasta.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Õigeusu kogudustes registreeriti sünd ka siis, kui ainult üks vanematest oli õigeusklik. Nii võis Andrei Aleksandrovitši ema olla õigeusklik, isa Arved Aleksander aga saksa e. luteri koguduse liige. Seetõttu võis Andrei olla sünnist peale Andrei Aleksandri poeg. 1914 võis ka isa minna õigeusku.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#9

Lugedes Auto24 kuulutused ja teised internetiallikad avastasin mina, et enamus Volgadest mis on seal jäädvustatud on kuulunud varem ühiskonna koorekihile. Üks on "polkovniku", teine "kaugsõidukapteni", kolmas "tehase direktori", neljas "ka tänasel päeval väga kõrgel postil töötava isiku" oma.

Uurisin natukene oma auto ajalugu. Ega see kerge pole olnud, kuna sain seda nii öelda teise (üsna lühiajalise) omaniku käest. Aga esimese omaniku kes autot omas üle 40 aastat pole ma kunagi näinud. . Kujutasin et äkki  sõitis kunagi sellega KGB kindralmajoor või vähemalt Kompartei Keskkomitee osakonnajuhataja. Olin juba kujutanud igasugused võimalikud lood mis minu Volgaga võiksid olla seotud. Ja siis asusin tegutsema.
Kasutades kõikvõimalikud seaduslikud nipid, jõudsin mina lõpude lõpuks oma auto esimese omaniku lesele. Tema üllatus oli suur ja pisar isegi tuli silmast, aga siiski ta soostus minuga rääkida. Ja siis tabas mind valus tagasilöök.
Selgus et 40 aastat minu auto kuulus sukavabriku kudumispinkide häälestajale. Maa kadus minu jalgade all. Ma ei tea, kas ma  volgade kokkutulekule julgen enam minna..
Nii et hoiame oma pöidlad ikka selleks et Pobeda konstruktor ikka oleks balti, ja mis veel tähtsam baltisaksa aadli päritolu. Loodame ikka paremat, arvestades seda, kui suur tähtsus sellel on!!!

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#10

Denis! Ära naera väikese (arvult) rahva väikeste rõõmude üle!
Vasta
#11

ei rahvasse seda ei puutu, legendide loomine on kõikidele omane. Minu meelest just venemaal kõik horchide raiped on Höeringu ametiautod

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#12

denis23 Kirjutas:Nii et hoiame oma pöidlad ikka selleks et Pobeda konstruktor ikka oleks balti, ja mis veel tähtsam baltisaksa aadli päritolu. Loodame ikka paremat, arvestades seda, kui suur tähtsus sellel on!!!
Saan Su irooniast aru. Aadlitiitlite, -päritolu ja sellega seonduv jant on tänapäeva demokraatliku ühiskonnakorralduse taustal mullegi tülgastav. Oh neid piinlike seikadega lugusid, mis Eestis von-iks saamisega mõni pidanud hiljaaegu läbi tegema. Venede Grafinja Fjokla Tolstaja saadet Rassija katoruju mõ ne poterjali vaadates jääb tunne, et läände pagenud ja NLiidus mugandunud aadlikud olidki Vene riikluse ja identiteedi kandjad läbi aegade. Kui nii, kus oli aadelkonna vastutus impeeriumi murrangulistel aastatel, kui riik vajas hädasti reformimist jne? Sellist küsimust keegi neile ei esita ja polegi enam kelleltki küsida.
Seepärast, kui leaiame Nõlva klaasivabriku asemelt mõne sobiva suure kivi, siis võime sinna kinnitada mälestustahvli-siin elasid töötasid kuulsa Pobeda-konstruktori esiisad. Las igaüks mõtleb sekundaarsed detailid-sakslased, aadlikud, ise juurde.

Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#13

Mis puudutab üldse aadlite ning tavainimeste rolli ühiskonnas, siis loomulikult see on OT antud foorumis, aga üldiselt väga pikk ja huvitav teema.
Tegelikult, ma ei ironiseerinud eriti isiklikuselt Valdo küsimuse peale; teades tema suure töö Eesti mõisaajaloo uurimises ma mõistan kust see küsimus tekkis. Pigem teeb minule nalja see kuidas inimesed kruvivad oma asjadele (autodele) igasugused lugusid juurde. Meie siin võime täiesti pahaaimamatult uurida ja arutada, aga pärast näete ise auto24.ee-s kuulutuse
"müüa nõukogude valitsuse limusiin GAZ-12. Masin konstrueerinud Von Liphardt, kuulus baltisaksa aadlimees. Hind 50 000 EUR"  

Kogu asja absurdsuse tipp on Venemaa restauraatori Lomakovi Horchi lugu, mis on leidnud palju järglasi. Eks vastik see on, aga ilmselt paratamatus.



Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#14

Ka Lipharti/Lipgarti poeg oli autokonstruktor, kuid tundub, et rohkem spetsialiseerunud Moskvitšidele:
Горелов, Л.Р., Королев, Е.А., Липгарт, С.А. и др. АЗЛК 2141. Ремонт и обслуживание М.: Транспорт 1993 392с. В книге описывается устройство автомобиля и рассказывается об устранении неисправностей узлов и агрегатов. Издание иллюстрировано.



Huvitun GAZ 12 ZIM-i varuosadest ning selle sõidukiga seotud kirjandusest, dokumentidest ja mälestustest.
Vasta
#15

Lipgarti eesti päritolust on jutte olnud juba väga ammustest aegadest. Vanade tehnikainimestega vesteldes, olevat ta ise seda kunagi eestlastele öelnud. Samas ma annan endale aru, et selle postitusega ma olukorda kuigipalju ei paranda, sest ma ei suuda esitada ühtegi fakti. Ega ka ausalt öeldes peale Valdo ei ole meil kedagi, kes valdaks mõisa ja Gorki autotehase teemat korraga. Kuna aga sellest on varem räägitud, siis ma järeldan, et ju Lipgart ikka ise rääkis sellest tehast külastanud eestlastele, vähemalt mulle on selline asi meelde jäänud.

Naljaga pooleks võite mõelda, kust tuli selline mudeli markeering universaal kerega Volgale nagu 24 02 ja mida see kuupäevana tähendab? Järelikult EESTLANE!

Tõnu Piibur
5116265
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne