amevier Kirjutas:Kollane kiht on tõenäoliselt kollane värv, millega kaeti Saksa armee käsutuses olevad sõidukid alates 1943 a.
Saksa sõjaväetehnika juures kasutati WWII ajal jah kroomitud/nikeldatud osade ülevärvimist väga sageli. Loomulikult - spetsiaalselt sõjaväe jaoks valmistatud tehnika osi tavaliselt ei kroomitudki, aga siin oli kaks erandit.
Esiteks - palju rekvireeriti Lääne-Euroopast (Prantsusmaalt, Belgiast jt) tsiviilautosid, mis siis värviti üle sõjaväe värvidesse.
Teiseks - paljude autode osi valmistati kusagil mujal ja tihti oli vidinaid kogunenud ladudesse kenakene hulk. Loomulikult tehti neid siis ka tsiviilvariandis ehk kroomitult. Tuletagem meelde, et erinevalt N.Liidust, kus totaalse sõja põhimõte kehtestati de facto juba esimese viisaastaku alguses 1928, kuulutati Saksamaal totaalne sõda välja alles peale Stalingradi veebruaris 1943 ja seda propagandaminister Goebbelsi suure käraga. Ehk siis - enne seda oli enamike tehaste (sh autotehaste) toodangus militaartoodang üks paljusid kõrvalharusid.
Eeltoodud väite tõestuseks - Saksamaal Schweinfurtis detsembris 1941 Rootsi jaoks valmistatud Torpedo jalgratta vabajooks oli kaetud paksu dekoratiivkroomiga, samal ajal kui Moskva all olevatel vägedel oli tihti igasuguste jubinate puudus, sh ka kroomilisandeid vajavast laskemoonast...
Valdo
Eesti Jalgrattamuuseumi looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.