Kroomi maha saamine
#1

Tere ja head uut aastat kõigile!


Mureks on siis mõned kroomdetailid oma m 401 kollektsioonist. Tahaks need ära kroomida. Lasta kogu töö ära teha (normas, vasaras, ...) läheks see tohutu varanduse maksma. Tore oleks kui saaks ise oma "kodustes tingimustes" kroomi maha. Detailid on heas korras, mõnest kohast kroom veidi maas ja täppe peal, kuid siiski oleks vaja üle kroomida...
Mis oleks kõige parem viis seda maha saada ja kui palju võib seda maha võtma (kuni metallini)?

Vabadage, et alustasin sellise teemaga jälle, mida on niigi palju, kuid pole siiani täpsemaid juhtnööre saand.
Vasta
#2

http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=3603

Seal on juttu ka eemaldamise variantidest.
Vasta
#3

yukyuk Kirjutas:... mõned kroomdetailid oma m 401 kollektsioonist. Tahaks need ära kroomida. Lasta kogu töö ära teha (normas, vasaras, ...) läheks see tohutu varanduse maksma. Tore oleks kui saaks ise oma "kodustes tingimustes" kroomi maha.

Kui Sa ei soovi just kroomi-alast töökoda koju rajada, siis unusta kodune mahavõtmine ära.

Maha võtta saab ainult keemiliselt - mehaaniliselt jääb esiteks palju alles ja teiseks on kroom palju kõvem materjal kui teras. Esiteks on Sul vaja koju korralikku keemialaborit koos vannide, reaktiivide jm sellisega. Teiseks - mida Sa teed jäätvetega, mis õudsalt reostavad? Kolmandaks ei ole ilma spetsiaalsete kaitsevahenditega sellise keemiaga mögimine just tervisele kõige parem.

Ka suured kroomi-tegijad lasevad kolm asja siiski spets-töökdades teha - mahavõtmise, vasetamise ja kroomimise enda. Muide, mis töömahtusid puudutab ja selle töö kalliks teeb, on mitte need 3 protsessi, vaid galvaanilise vase lihvimise-poleerimise protsess, mis on VÄGA aeganõudev käsitsitöö. Seda saad Sa aga teha ka kodustes tingimustes, kui on muretsetud spetsiaalsed lihvimispingid ja VÄGA palju kannatust... Ja kaitsevahenditest läheb vaja ainult maski/respiraatorit peene vasetolmu sissehingamise vastu.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Kolasin ühes vene metallimeeste foorumis ja silma jäi selline jutt.http://www.chipmaker.ru/index.php?showtopic=1246
Vasta
#5

keegi võiks täpselt selle ära ka tõlkida, minu arusaamised jäävad ähmaseksRolleyes

militaarmootorrattur
Vasta
#6

5.6. REMOVAL OF COATING. Low-grade chromium coatings can be easily removed spoverkhnosti of article. The chrome-plated details, prepared from steel and alloys on the copper basis, process at room temperature in the hydrochloric acid, diluted 1:1. Chromium is dissolved sufficiently energetically; for accelerating the process the solution podogrevayetsya to 35-40o. For convenience in the observation of the dissolution of chromium of detail one should load into the bath on the grids from polyvinyl chloride plastic. This method is unfit for the details, whose saturation by hydrogen is not allowed, for example, for the cast iron piston rings. The method, which consists of the anodic dissolution of chromium in the alkali, adapts for such details. For the removal of chromium they curtain article to the anodic rod in the bath with 15-20- percent solution of the caustic soda. Anodic etching is produced with room temperature and anodic current density of 10-15 a/dm2. Steel plates serve as cathodes. In the solution the presence of chlorine ions, which facilitate the dissolution of the base metal of detail, is not allowed. The removal of chromium can be produced also by the anodic dissolution of coating in the chromium electrolyte. However, made this in the bath of chromium-plating should not be in view of the pollution of electrolyte by iron and a strong increase in the concentration of trivalent chromium. This method can be rekomendovan for the removal of chromium from the aluminum details. Resultant in this case on the surface of aluminum oxide film is moved away by cleaning by its emery cloth or by dissolution in the alkali. But preparation - it is good to wash detail in solvents. For the removal of coating this it will be sufficiently.


Äkki abiks tõlge ingliskeelde http://babelfish.altavista.com/babelfish/


Eile sai üle pika aja ka teisi foorumeid selle teema alt uuritud. Ning Lõpuks leidsin ühe 2001 aasta delfi artikli.
http://auto.delfi.ee/archive/article.php?id=1639672
Ehk on ka sellest vähe abi.

On suur vahe, kas elada aastas 1980 või nostalgitseda aastat 1980.
Vasta
#7

valdo Kirjutas:
yukyuk Kirjutas:... mõned kroomdetailid oma m 401 kollektsioonist. Tahaks need ära kroomida. Lasta kogu töö ära teha (normas, vasaras, ...) läheks see tohutu varanduse maksma. Tore oleks kui saaks ise oma "kodustes tingimustes" kroomi maha.

Kui Sa ei soovi just kroomi-alast töökoda koju rajada, siis unusta kodune mahavõtmine ära.

Maha võtta saab ainult keemiliselt - mehaaniliselt jääb esiteks palju alles ja teiseks on kroom palju kõvem materjal kui teras. Esiteks on Sul vaja koju korralikku keemialaborit koos vannide, reaktiivide jm sellisega. Teiseks - mida Sa teed jäätvetega, mis õudsalt reostavad? Kolmandaks ei ole ilma spetsiaalsete kaitsevahenditega sellise keemiaga mögimine just tervisele kõige parem.

Ka suured kroomi-tegijad lasevad kolm asja siiski spets-töökdades teha - mahavõtmise, vasetamise ja kroomimise enda. Muide, mis töömahtusid puudutab ja selle töö kalliks teeb, on mitte need 3 protsessi, vaid galvaanilise vase lihvimise-poleerimise protsess, mis on VÄGA aeganõudev käsitsitöö. Seda saad Sa aga teha ka kodustes tingimustes, kui on muretsetud spetsiaalsed lihvimispingid ja VÄGA palju kannatust... Ja kaitsevahenditest läheb vaja ainult maski/respiraatorit peene vasetolmu sissehingamise vastu.


Siin vaidleks esitatud VÄÄRINFOLE küll vastu. On täiesti võimalik mehhaaniline mahavõtmine. Esmaseks vahendiks teritatud kolmnurkne viil, edasi erinevad lihvimismasinad jämedamast peenemani.
Tõsi, kroom on tõesti kõva, samas on ta vanal detailil ilmastikust ja roosteussist puretud ja väga õhuke, lisaks on tal tavaliselt vasekiht all, mis on aga väga pehme -- selle päält tuleb kroom maha nagu midagi.

Lõpus liivapaberiga ketas, kõige lõpus vilt rohelise pastaga.

Edasi lased vase peale panna. Galvaanilise vase lihvimine juba on VÄGA LIHTNE ja kiire, kuid äärmiselt tervistkahjustav (samas väga õpetlik -- saab tunda, millised on paadunud suitsumehe viimased elupäevad), töömahukas on kroomitava detaili läikima löömine, detail peab enne vasetamist läikima nagu kroomituna.
Asi on kergem, kui rooste on õhuke ja detailid kahjustamata. Juhul kui on roostekihid ja detailidel süvised, siis peab need kas välja lihvima või tina täis valama (aga mitte galvaaniliselt!). Galvaaniline vask on juba lõppetapp, seob paremini kroomi ja võtab väiksemad kriimud kinni.

Tegin tuulal selle protsessi läbi -- tõesti tööd ja vaeva oli palju ja M 401-l on seda kordades rohkem, aga mitte midagi võimatut.
Kui vaeva ei pelga on tulemus 5+.
Ainuke, mis Valdo jutus tõde on, et vanne tõesti pole endal vaja. See tuleb lasta ära teha, samas on keemiline protsess on kõige lihtsam kroomimise puhul, eeltöö on meeletu. Vasetamine/kroomimine ise on ka väga odav -- mõnisada kr/m2. Eeltöö on see mis maksab.

Kellel on rahakott puuga seljas, võivad lasta teha töökojas, minult küsis Martin 1200 kr/dm2!!!!! Väike arvutus näitab, et Tuula omahind oleks julgelt Harley Davidsoni hinnaklassi läinud.

Pole mõtet targutada teemadel, mida ei valda.
Vasta
#8

Milleks näha tohutult vaeva kroomi mehhaanilise eemaldamisega, kusjuures ei ole mingit garantiid, et kogu kroom/nikkel on kadunud? Nõus, et galvaaniline kroomieemaldamine on (suhteliselt) kallis lõbu, kuid tulemuseks on garanteeritult puhas pind, see on ka asendamatu meetod, kui detail on keerulise kujuga või on pinnale kantud numbrid, embleemid vms reljeefne osa.

Eespool toodud kroomi eemaldamine kodusel teel on hea tahtmise korral täiesti teostatav, kuid NIKLI eemaldamine seevastu kindlasti mitte. Samas on detaile, kus kroomi all niklikihti ei ole, väga üksikuid.

Roosteaukude tinaga täitmise koha pealt ütleks, et vase- või hõbejoodis täidavad ülesande (hoida kinni tema peale kantavast vasekihist) tunduvalt edukamalt.
Vasta
#9

[quote=jurkman]. Esmaseks vahendiks teritatud kolmnurkne viil


tekkis selline kysimus:misasi see veel selline on ja mida sellega peale hakata?

O: Norton model 18 1938 vl. porilauad,pakkuda vöib ka muid pre-war inglise tsiklite juppe
Vasta
#10

Kunagi kasutati selliseid asju vikatiterade teritamiseks. Kolmnurkviilil lasti käiaga kidad maha ja alles jäi silepinnaline teravate servadega kolmnurkprofiil.
Ma olen ise lasknud Voltas kroomi maha võtta ja see oli kogu detailide taastamise protsessis kindlasti kõige vähem maksnud asi.
Vasta
#11

Niipalju kui mina olen tarkadelt kroomi onudelt olen kuulnud siiis tuleb see eemaldada keemiliselt.
kuskil koplis pidi olema tehas ,nime ei mäleta ,kus seda tehakse.Aga räägitakse et mehhaanilise puhastamise korral ei jää uus kiht hästi peale.
Tähelepanu praegusel hetkel Vasaras maksab kroomimine 800 kr/m2 +km ,miinimum hind suvalisel esemel on 500 kr +km.
Vasta
#12

Ehk sobib siia teemasse enim, ehk on kergemini leitav, kui keegi otsib. Teemaks kroomi galvaaniline/keemiline eemaldamine. Olen lasknud seda teha Voltas, kõik eelnevad korrad on olnud suurepärane töö, kroom ja vask maas, anna lihvi ja vii kroomimisse...
Seekord viisin kroomi eemaldamisse 1960-ndatest pärinevad kojamehe varred, olid teised natuke roostesed, mõtlesin veel, et kas teha või mitte, siis ikka et sellises nähtavas kohas võiks restaureeritud autol ka ilusad detailid olla. Tulemuseks see, et pean otsima uued kojamehed, kuigi Voltas tööde vastuvõtjatädi arvas, et poleerid ära ja saab hea küll. Eks katsuge hinnata, kas Voltas lohakas töö või tõesti kehv materjal, samas ka teavitus riskist:

[Pilt: 2415096522a9ce_l.jpg]

[Pilt: 24150967f3d5c0_l.jpg]

[Pilt: 2415096981b270_l.jpg]

[Pilt: 241509715824e0_l.jpg]

Do'nt panic
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne