Taksod nõukogude ajal
#1

Nagu me kõik teame, oli nõukogude ajal põhiliseks taksomargiks ikka Volga. Sellega on õnnestunud ka ise sõita, viimane nostalgiline sõit jäi 2000. aasta algusesse.

Olen kuulnud mitmeid meenutusi Moskvich-tüüpi taksodest, näinud neid piltidelgi. Ühte nostalgilist võtet mäletan 1960. aasta Tartu pildialbumist, kus grupis seisvatest Pobedadest eemaldub üks Moskvich (402 või 403) takso, ning teist pilti nõukokogude perioodi lõpul trükitud 4. klassi loodusõpetuse raamatustRolleyes(seal näha kaht punast 412-t). Need Moskvichi taksod polnud kunagi eriti levinud, kadusid vist ka üsna ruttu kasutuselt. Tahaks küsida: ons kellegil olnud Moskvich-taksoga sõiduvõimalust? Mis mudeli baasil neid põhiliselt toodeti ja milliseid värvitoone neid leidus?

Vene aja lõpust ja eesti aja algusest mäletan vähemalt üht erataksot Lada 2107 baasil. Riiklikus kasutuses Lada-tüüpi taksosid vist ei leidunudki?

Nõukogude ajal polnud eriti levinud ka universaalkerega taksod. Üks tuttav kunagi väitnud, et universaale taksodena kasutada ei lubatudki. Samas see vist vale, kuna olen näinud fotojäädvustust universaalkerega Volga taksode rivist miskise vene lennujaamahoone ees. Eesti mail sääraseid aga ei liikunud?
Vasta
#2

Tartus oli kümmekond Moskvitš-2140 taksot. Saabusid nad 1980.-te aastate keskel ning viimane neist võeti käigust maha juba 1990. aasta paiku. Ühel korral õnnestus sellisega ka sõita.
Erataksodena olid alates 1980.-te aastate lõpust alguses kasutusel kõik tollal meil leidunud Nõukogude päritolu automargid, välja arvatud muidugi Zaporožets.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#3

Pole just Nõuka ajal,aga Moskvits 2140 taksot nägin Valgas 3 mätsil 2001.aastal. Oli ikka parsjagu räbal ja lömmis ka mingilmääral. Ühe pildi sain sellest kah teha....

Vahetan käiku enne mootori piiraja sekkumist...
Vasta
#4

EdR kirjutas: "Pole just Nõuka ajal,aga Moskvits 2140 taksot nägin Valgas 3 mätsil 2001.aastal. Oli ikka parsjagu räbal ja lömmis ka mingilmääral. Ühe pildi sain sellest kah teha...."

Kuula kui imejuttu.Toungue Polekski uskunud, et selliseid "reliikviaid" veel hilutisel ajal liikumas oli. Mingi vene masinaga erataksot sõita oleks vist päris hea äriidee. Pärnus üks "Volga" takso veel liikvel, aga selgi juba Mersu mootor peal.
Vasta
#5

Kõik Tallinna Moskvits taksod sõitsid aastatel 1968-1969. Olid tumepunased ja katsetamise venekeelse kirjaga. Väidetavalt testiti mudelit 412. Ja ei usu, et eesmärgiks oli proovida nende sobivust taksonduses vaid tehase poolt kestvust üldisemalt. Muidu poleks venekeelseid kirju olnud, sest kohalik taksopark oli eestikeelne
Vasta
#6

Isegi olen volga taksoga söitnud nöukaajal olid vist köik siis Kollast värvi, kuid osadel masinatel oli mingi lisa luuk all pool tavalist bensuluugi ava, ise arvan, et need olid gaasi versiooniga masinad, kuid kindel ei sa selles olla, kuid mul on meeles juhus, kui ma oma emaga vanaema poole söitsin ja ming asja temale ära viisime ning samasse taksosse istusime pani taksojuht Volga käima noa abil, juba sellel hetkel oli see minu jaoks veits imelik, kas neil siis mönel masinal vötmeid polnuki.
Möletan kui tulid esimesed "Esra" taksod tänavale, riiklikel taksodel oli vist selline olukord, et nende juhid söitsid graafiku alusel, eratakso omanikud söitsid siis, kui tahtsid.

www.classiccar.co.uk
www.carandclassic.co.uk
www.classiccarsforsale.co.uk
Müüa 2140 1982
Tartu on muutumas drifti Päälinnaks, oma ringristmikudega. Big Grin

Vasta
#7

Universaalkeredega Taksopargi taksosid oli ka Tallinnas liikvel.Aga neid oli suht vähe ja kolisesid hirmsasti.Ning ega nad pikka aega ei sõitnud,86/87 olen sellise musta värvi isendiga töölt koju sõitnud.Taksoparki tulid 80 keskpaigas ka 2140,need aga anti tollasele filiaalile Staadioni tänavale.Plafoonid võeti maha ja need mossed tegid filaali tellimussõite.
Vasta
#8

80.-date lõpus olen Viljandis sõitnud 2140-ga. Neid paistis seal mitu olevat ja üsna kobedad nägid välja.
Vasta
#9

80mnendate lõpus sõitis isa sigulliga taksot, erataksot ehk Eliitat. Auto täiesti tavaline siks, ainult et plafoon oli katusel. Plafoon siiamaani alles Big Grin võin pilti teha kui kedagi huvitama peaks.
Vasta
#10

Neid erinevate taksofirmade plafoone ,mis SSSRi lõpu ajal siin tegutsesid oleks küll kena waadata.Valdavalt olid nad valgustatud ,suht pisikesed ja asusid katusel vassakul pool. Igalühel peal oma firma logo.Aga oli ka teistsuguseid ,lihtsalt plekist tehtud.Kõige huvitavamad olidki üksiküritajate omad.Igaüks tegi selle plafooni vastavalt oma võimalustele ja wahenditele.
Vasta
#11

erataksode ajal liikusid kas zapaka taksod, eklusiivseim masin mida olen näinus oli 1993a-l honda prelude 1.mudel (vist seda mistehti 70-ndate lõpust) viljandis
Vasta
#12

Praegu on kummaline mõelda, et sel ajal, s.t. Nõukogude perioodi lõpul, ei nõutud erataksodelt taksomeetri olemasolu. Raske öelda, mille alusel sõidu eest tasu võtmine siis käis (lihtsalt spidomeetri näidu järgi?), kuid ei mäleta, et hinnad just üle mõistuse kallid olnud oleksid. Veidi kallimad kui riiklikel taksodel, seda küll.

Vanade traktorite omanikud ja huvilised Facebook`is: https://www.facebook.com/groups/vanatraktorid/

Minu kanal YouTube`is: http://www.youtube.com/user/Kolhoos1?feature=mhee
Vasta
#13

Weelgi varasemast perioodist taksodena kasutusel ka Pobedad ja ZIMid.Viimatinimetatuid mäletan ähmaselt ka ise + weel GAZ 52 veotaksod.Nendest ruutudest ( T tähest uksel) ustel ,kapotil ja pagasi luugil eespool ka juttu olnud.Ja ikkagi väidan ma ,et roheline tuli asus algselt katusel.
Vasta
#14

Sillu Kirjutas:Praegu on kummaline mõelda, et sel ajal, s.t. Nõukogude perioodi lõpul, ei nõutud erataksodelt taksomeetri olemasolu. Raske öelda, mille alusel sõidu eest tasu võtmine siis käis (lihtsalt spidomeetri näidu järgi?), kuid ei mäleta, et hinnad just üle mõistuse kallid olnud oleksid. Veidi kallimad kui riiklikel taksodel, seda küll.

Mu isa on sõitnud 1980te lõpul kah erataksot oma autoga. Taksi võeti jah spidoka järgi, tariif oli Haapsalus ruts per km.
Muidu olid Haapsalus 1980tel kah sedaan-Volgad, muid masinaid riigitraksona (jooksutas neid Haapsalu Autobaas) ei mäleta.
Vasta
#15

miniest Kirjutas:Isegi olen volga taksoga söitnud nöukaajal olid vist köik siis Kollast värvi, kuid osadel masinatel oli mingi lisa luuk all pool tavalist bensuluugi ava, ise arvan, et need olid gaasi versiooniga masinad, kuid kindel ei sa selles olla...

Need lisaluugid olid tõesti gaasiseadme jaoks (algul mudel GAZ-24-07, pärast uuendusi 24-17).
Vasta
#16

PETSS Kirjutas:Weelgi varasemast perioodist taksodena kasutusel ka Pobedad ja ZIMid.Viimatinimetatuid mäletan ähmaselt ka ise + weel GAZ 52 veotaksod.Nendest ruutudest ( T tähest uksel) ustel ,kapotil ja pagasi luugil eespool ka juttu olnud.Ja ikkagi väidan ma ,et roheline tuli asus algselt katusel.

ZIM`i jutt õige! Olen poisikesest peast ema-isaga ZIM marsruuttaksoga Pärnust-Tallinna sõitnud (aastad olid siis kuuekümnendad) Meeles pole muud, kui et autojuhil olid kalifeepüksid ja suure märgiga kaheksanurk-müts ning mina istusin vaheistmel esi-ja tagaistmete vahel.
Vasta
#17

Minu all elav naabrimees, kes söidab seni ajani taksot, oli vanasti kaks masinat, üks oli pösk koobastega ZAZ ja Must Lada millega ta taksot söitis, temal oli selline kandliline taksoplafoon, kuid kuskil 90 alguses pidi ta selle masina maha müüma, kuna see oli tal önnetu masin, ega järgnevad masinad mis tal on(olid) ei ole laksutest pääsenud, ma ei mäleta mis tema esimene lääne auto oli, kuid taksot söitis ta Audi 100-ga mis oli vanem mudel sigarist Nr oli 998 TAC ta müüs selle masina maha, kui oli endale teise masina(Audi 100 sigari kujuline 447 TBM edasi ei mäleta, kuid masin oli pruuni värvi samat väri kuid 744 TBM masin oli ka pruun ning sigar) ostnud, mitte kohe ei müünud ta seda eellmist 100 maha, kuskil pool vöi aasta olid mölemad autod tema käes.

www.classiccar.co.uk
www.carandclassic.co.uk
www.classiccarsforsale.co.uk
Müüa 2140 1982
Tartu on muutumas drifti Päälinnaks, oma ringristmikudega. Big Grin

Vasta
#18

Ise samuti takso-Zimide kohta lugenud. Oli neil veel kallim kilomeetritaks kui Pobedadel.

Gaasiseadmetega Volga taksod olid Venes üpriski levinud, eriti Moskvas. Enda lapsepõlvest mäletan, et kuigi domineerivaim taksovärv oli Volgadel ikkagi kollane, siis Pärnus leidus ka teistsuguseid toone: musti, beeze ja vist isegi roheline. Eriti ilusad olid muidugi valged Gaz 24d, kuid neid enam vene aja lõpul ning eesti aja algul eriti ei liikunud. Nähtud ainult pildi pealt.Sad

Veel üks mälestus läbi lapsepõlve udu: kui enne 1995. aastat Tallinnas sai käidud, sööbis mällu, et juba uute valgete "Tulika" Opelite kõrval seisid ka ka samade kirjadega Volgad. Volga taksod püsisid vist Tallinnas võrreldes muude Eestimaa linnadega üsna kaua?
Vasta
#19

Mister X Kirjutas:Enda lapsepõlvest mäletan, et kuigi domineerivaim taksovärv oli Volgadel ikkagi kollane, siis Pärnus leidus ka teistsuguseid toone: musti, beeze ja vist isegi roheline. Eriti ilusad olid muidugi valged Gaz 24d, kuid neid enam vene aja lõpul ning eesti aja algul eriti ei liikunud. Nähtud ainult pildi pealt.Sad

Liikus ka Tallinnas rohelisi ja musti takso-Volgasid. Need rohelised olid ikka väga koledat tooni. Ökk.
Mingil hetkel (80.-date lõpp?) ilmusid tänavapilti erksamad kollased takso-Volgad. Need plastiluvõre ja uute linkidega.
Vasta
#20

Mossed 2140, võeti taksodena Tartus kasutusele 1987, kuskil peaks mul olema ka mingi selleteemaline artikkel kõrvale pandud. Ise sõidetud tolleaegse mosse taksoga Smile
Hilisemast perioodist. 95-96 sõitis vanem härrasmees taksot väga kena musta Gaz21-ega (eksportvariant, nikkel liistud, raam ümber esimese akna jne.) Sõidetud ja korduvalt. Viimane mosse takso, vist oli sinine 412 lõpetas 2000 või 2001. Teised taksojuhid veel rääkisid, et tegemist olnud põhimõttekindla vennaga, kes soovinud just mosset kasutada. Korduvalt sai sõidetud Smile
Ekstreemsematest taksolugudest. Sõbrad meenutasid veel kaua oma esimest ja viimast sõitu Talbot Horizon(???) taksoga, asi toimus vast nii 93 aastal, kui Riiamäel eelnimetatu keskelt kokku vajus (totaalne roostepuru)
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne