Kas auto mootor võib käivituda tagurpidi?
#1

Rumal küsimus küll, aga ükspäev siin sai sõbraga arutatud, et kas selline asi võiks põhimõtteliselt võimalik olla, nt. kui autot nööri otsas käima tõmmata (ikka edaspidi-suunas), süüde sees ja siis hoopis... tagurpidi käik sisse ja sidur üles! Kas mootor üleüldse käivituks ja mis oleks selle tagajärjed, peale selle, et siis oleks käigukastis 3-6 tagurpidi- ja kõigest 1 edaspidi käik. Teoreetiliselt nt. mossel või žigulil peaks vist mootor pikapeale üle kuumenema, ikkagi veepump ja ventilaator käiks siis tagurpidi. Või mida, targemad, arvate?

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#2

Proovi auto edasisuunas liikudes tagumist käiku sisse lülitada.Kui ikka käigukastist veidi hoolid,jätad peale esimest ragisevat häält tegevuse katki..
Vasta
#3

Ja veel-see,et auto tagurpidi liigub,ei tähenda veel mootori vastupäeva käimist.Tema toimetab ikka päripäeva.Käigukast teeb selle ,,töö,,ära.Selle järsu pedaalipäästmise tulemus on kindel kastiremont.
Vasta
#4

See nähtus, millest rollfix räägib, on  sünkroniseerimise puudumine käigukastis. Samas, veidi vanematel autodel ei olnud ka ederpidi-käikudel sünkronisaatoreid - ma mõtlen GAZ-51, GAZ-M-1- "emkat", 1. seeria Pobi jt. Käike vahetati loomulikult vahegaasi ja -siduriga. Vahetamisel käis seal muide alati väike "klõps", mis aga ei lõhkunud kasti. Muide - nn "tavakasutajale" hakati esimesi sünkrodega kaste reklaamimagi kui müravabat vahetust võimaldavaid kaste (korobka peredach bezshumnogo perekljuchenija)...

Ja kui tavalised koonusmuhvidega sünkronisaatorid kastidesse ilmusidki, siis ei olnud sealgi ju midagi pöörlemissuuna-tundlikku.  Ehk siis ka sellisel kastil on sügavalt ükskõik, kas vedava võlli pöörlemine toimub õiget- või valepidi... Tagatipuks on vanematel autodel (nt vanal Volgal) tavaliselt sünkroniseeritud 2.-3. käik, esimene aga mitte sarnaselt tagurpidikäigule. Seega ei saa ma aru väitest käigukastiremondi kohta.

Ehk siis - kui mootor tõesti tagurpidi õnnestub käima meelitada (Voshodidel ja IŽidel varase süüte ja õrna pedaalivajutuse tulemusel vahel toimiv efekt, autodel ei tea), siis kasti poolest ta kenasti toimib ka - 1 edasi ja terve pinu tagurpidi Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

valdo Kirjutas:... Ehk siis - kui mootor tõesti tagurpidi õnnestub käima meelitada (Voshodidel ja IŽidel varase süüte ja õrna pedaalivajutuse tulemusel vahel toimiv efekt, autodel ei tea), siis kasti poolest ta kenasti toimib ka - 1 edasi ja terve pinu tagurpidi Smile
Neljataktiline ei peaks tagurpidi käivituma, lisaks süütele on ju ka gaasijaotusfaasid valesti.
Vasta
#6

Seda kõike ilmselt juhul,hr.Valdo,kui eemaldada kardaan...
Vasta
#7

rollfix Kirjutas:Seda kõike ilmselt juhul,hr.Valdo,kui eemaldada kardaan...

Kardaan - milleks?

Ei ole traditsioonilises autos (nt Pobi, vana Volga, 51 jms) ei kastis, kardaanis ega ka tagasillas midagi pöörlemissuuna-tundlikku. Ja nagu ma ennist mainisin, on seal reeglina nii tagurpidikäik kui ka 1. käik mõlemad sünkroniseerimata. Vahe on vaid selles, et ühel juhul käib kasti ülekanne läbi kahe hammasrattapaari, teisel juhul aga läbi kolme.

Loomulikult ei tohi sellisel autol ei 1. ega ka tagurpidikäiku vähegi märgatavalt kiiruselt seisva mootoriga sisse panna - tõuge võib hammasrattaid vigastada. Töötava mootoriga võib seda teha aga piisaval määral (tagumikutunde järgi) vahegaasi andes, mis ühtlustab ühendatavate hammasrataste kiirusi. Või kui auto liigub tagurpidi (nt künkalt tagasi), siis samamoodi vahegaasiga mängides tagurpidikäiku Smile (Seda viimast küll ei tea, et keegi kunagi oleks kasutanud...)

Kui mootor pöörleks tagurpidi (nagu kaasfoorumlane Potsataja103 mainis, ei saa ta gaasijaotusfaaside tõttu seda teha), siis kehtiks see lugu tagurpidikäigu kohta, muud vahet ei ole. Ehk siis 1. ja tagurpidikäigu rollid oleksid lihtsalt vahetunud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

Palun lugeda hr.Mossemehe varianti,,nööri otsas käima tõmmata,,.Peavõll liigub ju ikka päripäeva.Haiget saavad tagumise käigu hammasratta hambad..
Vasta
#9

Seisval autol võib sellest tõepoolest,,kama,,olla.
Vasta
#10

Kui on ikka väga suur tahtmine mootor tagurpidi pöörlema saada, võib selle käigu ju kohapeal ka sisse panna enne tõmbamist (milleks siis sidur on). 4-taktiline ei saa aga kuidagi tagurpidi käima minna, pole võimalik. 2-taktilistega on seda küll soodsa tähtede seisu korral juhtunud.




`73 Hanomag-Henschel F46KA
Vasta
#11

Karburaatormootorit ei saa tagurpidi käima lasta. Mehed mõtege ise, kui mootor õigetpidi käib siis kustkaudu õhk ja bensusegu siseneb ja kustkaudu heitgaasid väljuvad. Nüüd kujutame ette kui õhk imetakse silidritesse summuti kaudu, siis kust kaudu heitgaas väljub?
Diisli saab veel hea tahtmise juures teistpidi käima lasta. Ise olen T-16  teistpidi käima lasknud, aga kaua ei julenud. Vanad diislid millel oli pikk kolvikäik ja enne väljasuretamist õigel ajal kütust uuesti peale anda, läksid kergelt teistpidi pöördesse.
Muideks paljud laeva mootorid lastigi tagurpidi käima, kui taheti tagurpidi sõita(Hiiumaa-Saarema praamid Viimsi, Suurupi, Sõprus ja Severovdvinsk).
Vasta
#12

kolz Kirjutas:Vanad diislid millel oli pikk kolvikäik ja enne väljasuretamist õigel ajal kütust uuesti peale anda, läksid kergelt teistpidi pöördesse.
Sai noorest peast selliseid vigureid DT-20-ga tehtud. Üksjagu omapärane vaatepilt, kui õhupuhastajast viskab välja kõigepealt koguse õli ja seejärel hakkab suitsu tulema. Sumbutaja ots aga veab õhku sisse kui tolmuimeja ... Neljataktilist karburaatormootorit aga tõepoolest ei peaks saama tagurpidi käivitada.
Vasta
#13

Mina olen tagurpidi käima saanud Mersu m102 pritse mootori ja seda mitte üks kord, korra sain tagurpidi käima ka Nissani 2,4 liitrise pritsega bensumootori. Ise pole küll lasknud aga tuttav lasi Multikari mootori tagurpidi käima. Nii et saab küll kui väga tahta ...

Dad.
Vasta
#14

mul oli ükskord kardiga, et sõitsin võssa ja mootor oli väljasuremise äärel aga siis kähku sidurit ja gaasi ja jäi tööle kuid kui käigu sisse panin avastasin et mu kardiga on võimalik tagrupidi võsast välja sõitaBig Grin
vedas et kokku ei jooksnud siis...



Vasta
#15

Mina olen pääle mootori mahavõtmist ja uuesti pealepanekut, kui õhupuhastid värgid veel ühendamata olid ja proovisõidul käisin saand t 16 tagurpidi käima niimodi et käis õigetpidi normaalselt ja siis suretamiseks tõmbassin kompresiooni hoova välja( tavaliselt suretan koguaeg nii) ja tookord miskipärast läks matsti tagurpidi käima ja õhupuhasti viskas pahmaka musta suitsu kohe välja siis lükkasin hoova uuesti sisse(kompressiooni pääle) ja käis jälle õigetpidi. Ise hästi aru ei saand mis põhjusel ja kuidas ta niimodi tagurpidi käima läks aga igatahes nii juhtus, pärast kui õhupuhastid värgid järgi olid läks jälle normaalselt käima kompressoiooni hoovast ja suri ka samast hoovast, kas keegi oskab lahti seletada miks just nii juhtus?
Vasta
#16

Mul õnnestus tagurpidi käima saad MTZ-80. Seda juhuslikult muidugi, läbi kraavi minnes suri mootor välja ja traktor vajus tagasi, lahutasin küll siduri ära aga mootor oli juba jõudnud tagurpidi käima minna. Väga vaevaliset küll ja musta ajas õhupuhastist välja.
Vasta
#17

Neljataktilise kohta ei julge midagi öelda, aga kahetaktilist on küll võimalik tagurpidi käima panna. Mäletan, et õndsal stagnaajal läks mu "sääreväristaja" mitmel korral tagurpidi käima, kui süüde oli liialt varaseks sätitud. samuti juhtus seda tuttavatel nende ühe"pütaliste" tsiklitega(Jawa 250;Voshod jmt.). Oma IZ Jupiteril küll sellist asja ei juhtunud. Ja ei mäleta ka, et oleks minu tutvusringkonnas kellegi kahe"pütalisega" seda juhtunud.Toungue
Vasta
#18

Ise olen tänu diisli võimele teistpidi käia pääsenud 10 kilomeetrisest
jalutuskäigust.Juhtus et traktoril kadus tagasikäik sellises kohas ära et
ümber ei saanud keerata ilma tagurdamata.Ajasin nina perve otsa ja
lasin tagurpidi tööle. nii sain ümber pööratud.Tuleb arvestada,et tagurpidi
käies pole mootoril õlitust!Seega ei tohiks üle paari sekundi käia lasta.
Vasta
#19

kolz Kirjutas:Karburaatormootorit ei saa tagurpidi käima lasta. Mehed mõtege ise, kui mootor õigetpidi käib siis kustkaudu õhk ja bensusegu siseneb ja kustkaudu heitgaasid väljuvad. Nüüd kujutame ette kui õhk imetakse silidritesse summuti kaudu, siis kust kaudu heitgaas väljub?

2 taktilisel ja ilma mehhaanilise määrimisetta ju ei ole vahet mispidi vänt pöörleb ju?
kolb käib ikka yles-alla....
mis auto see oli , millel tagumist käiku ei olnudgi lihtsalt suretati moto välja ja käivitatti teistpidi?(mingi plastkerega.... )

Pole midagi targemat teha
Vasta
#20

madka007 Kirjutas:Neljataktilise kohta ei julge midagi öelda, aga kahetaktilist on küll võimalik tagurpidi käima panna. Mäletan, et õndsal stagnaajal läks mu "sääreväristaja" mitmel korral tagurpidi käima, kui süüde oli liialt varaseks sätitud. samuti juhtus seda tuttavatel nende ühe"pütaliste" tsiklitega(Jawa 250;Voshod jmt.). Oma IZ Jupiteril küll sellist asja ei juhtunud. Ja ei mäleta ka, et oleks minu tutvusringkonnas kellegi kahe"pütalisega" seda juhtunud.Toungue


Kah stagnaaeg, 1989a. Husqvarna 300a juubeliaasta mootorsaed kippusid tagurpidi käivituma. Olivad sääl svedumaal vist juubeliga üle pingutand, igatahes meie maile toodud uued saed, H254 mudel siis, ilus kuldse krooniga juubelikleebekas pääle kleebit, tollel aastal tagurpidi käisivad. Kolm-neli korda pidi käivitama, kuniks õigetpidi keerlema hakkas.

loll on loll olla.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne