GAZ 13, 14, 53, 66 mootorite erinevused
#1

Piibur Kirjutas:Üritasin siis pisut selgitada, et tegelikult on see ikka ainult GAZ 14 mootor, mis erineb GAZ 53 mootorist ainult ülemise "ämbliku" ja karteri võrra, lisaks ka nö forseeritud ja muud väiksemad vidinad, mitte ZIL-i mootor.

Pärast omavahelist vestlust tsiteeritavaga, söandan avalikult välja tuua, et tegelikult on GAZ 13 ja 14 mootorid nende markide omad, mitte GAZ 53 omased V8-d, ega ka mitte ZIL veoauto omad. Esimese margi mootoreid paigaldati mitmetele armeesõidukitele, nagu näiteks BRDM/keemialuuresõiduk, teise kohta isiklikult puuduvad andmed. GAZ 53 omane mootor istus kõigile teada PTR peal. Laskumata poldikeermesammu-täpsusklassi, saaks välja tuua laias laastus, et:
- kubatuurivahe pea 1 liiter
- kolvikäik pikem , seega vänt erinev
- silindriläbimõõt 92 vrs 100 mm, seega plokk/kaaned erinevad
- V-nurk teravam limusiinide kasuks, seega ämblik ka erinev.

Kust see indo pärit on? Teadupärast sättis Vändrast pärinev seltskond GAZ13 mootori GAZ 51 aiste vahele kähkusõitmiseks, nii umbes 5 aastat tagasi. Tänaseks on reeglid vist muutunud ja kubatuuripiirang peal?

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#2

Ei usu et 51 te 53 mootoriga võistlema lasti ka varem. Arvatavasti räägiti sulle Gaz12 mootorist.
53 ja isegi Zil130 nega sõideti omas klassis.
Vasta
#3

Tegelane5 Kirjutas:Ei usu et 51 te 53 mootoriga võistlema lasti ka varem. Arvatavasti räägiti sulle Gaz12 mootorist.
53 ja isegi Zil130 nega sõideti omas klassis.

Usun küll, sest räägin viie, mitte viieteiskümne aasta tagusest ajast. Kuid see aeg, mil 53 oli oma klass ja 51 oma puritaanlikus mõttes oli küll nüüd juba kahekümne viie aasta eest.
Viiteks niipalju - http://rally.ee/?a=a022&b=4681&p=2
see auto meeskond sõitis GAZ 13 mootoriga. Peeter Perm tema nimi. Kunagi ilmus vist Autolehes ka artikkel. Juhtumisi artiklis kirjeldatud "õuetäis viitekümne ühtesid" pärines minu hoovist.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#4

Peeterpauli jutus on uba täiesti olemas. Tõesti mehed Tsaika mootoriga sõitsid. Tean seda julgelt öelda kuna viljelen ise sama spordiala juba 7 aastat ja mehed kellest jutt käib on mu head tuttavad. Põhjus miks masinat enam ralliradadel ei kohta on see et EAL (Eesti Autospordi Liit) keelas Tsaika mootorite kasutamise paar aastat peale seda kui see vabaks oli lastud. Praegusel ajal tohib kasutada ainult Gaz 51/53 mootoreid ja nende modifikatsioone mille litraaz ei ületa lubatud 4,2 liitrit.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Vasta
#5

Sellisel juhul kas siis keegi veel 51 mootoriga sõidab? See ju u sama hea konkurentsi "eelis" kui Mosse liigat sõita 1300 408 mootoriga!?
Vasta
#6

Minu arust kaldud Sa juba ohtlikult teemast välja, aga minu teada ei sõida rallit enam keegi 51 mootoriga. 53 mootor 51 aiste vahel on küll aeglasem (sic!), aga kordades odavam. Team Ligur/finance by Mölder ajas 51 tehnika no kui mitte kosmosesse, siis stratosfääri kindlasti.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#7

Pean üles tunnistama ning seina äärde astuma:
üks 13-e mootor on minu käes. Mootriplokk koos karpaga. Puuduvad genekas-starter-kondi pump.
66-e mootor kõrval. Plaanis oli se 13-e mootor molekulideks võtta, kaaned, klapid, vänt lihvida. Uued saaled-kolvid-tihendid, tasakaalustada-kaaluda.
Ja siis mingi Hotrod liikuma ajada. 200 hobust latist võtta. Surveastmest-monopritsist-fordi kolbidest oleks oma 50 lisaks leidnud.
Aga ei raatsi seda 13-et ära lõhkuda. 66-l palju samu detaile, klaverid-klapid-kaaned, selleks se doonor kõrval.
Seni pole lihtsalt keegi sobivat pakkumist teinud.
Endal tänaseks entusiasm vaibunud, ka off-road. Tervis jupsib ja seda ma remontida ei oska, uuest keermest lihvimisest kaalumisest ei piisa.
Ja garaazi sai korjatud Wanderer W23 kere. Sellele aga 13-e mootor ei ole paslik paigaldadad.
Vasta
#8

AinP Kirjutas:66-l palju samu detaile, klaverid-klapid-kaaned, selleks se doonor kõrval.
Vabandan järjekordse teemavälise postituse pärast, kuid minule on öeldud, et kui ise aru ei saa, siis küsi targemate käest.
Klaverid - need oleks siis misasjad? Nookurid?
Vasta
#9

Eeldasin mootori-huvilisi.
Klaver on tõesti nookurid-nookurite telg-telje kinnitus-kruvid-vedrud-tihvtid kokku.
13-e ja 66-e mootori detailide sobivus lähtub detailikataloogi andmetest.
Vasta
#10

AinP Kirjutas:66-l palju samu detaile, klaverid-klapid-kaaned, selleks se doonor kõrval.

AinP, ma ei usu, et 66 konele saaksid tõsta 13 mootori juppe, see on läbikäidud tee, need pole ühilduvate juppidega mootorid. Ainus, mis tõesti võib olla vahetatav on nukkvõll ja sealt siis ka klaverimäng.
66e mootor on klassikaline 53 mootor järgnevate nüanssidega:
- kolvid on raskemad, s.t. paisumispilu pole
- kaane otsas valukinnitused kompressorile
- karteripõhi on erineva kujuga esisilla munakast tulenevalt
- margist sõltuvalt varjestatud elektrisüsteemiga jne.
Teatava kurioosumina võid leida 66 klapikambrikaanelt ka kvaliteedimärgi, 53-e puhul kahtlen sügavalt.
Ning üldlevinud legendi järgi kvaliteetsemalt välja kukkunud mootorid, kui 53-l, sest 66 oli esmajoones armeele mõeldud masin.
Ning GAZ 13 ja GAZ 53 mootorite erinevuse tõin eelpool välja.
Ehk ei ole sul siiski see 13-e mootor?

Keelefolkloorist niipalju, et olen päris palju kuulnud ämbliku kohtagi öeldavat klaver....

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#11

Järjekordne offtopic jutt aga...... rääkides 53 ja 66 mootorite erinevustest siis 66 mootori väljalaske klapid ka minu teada 3 milli suuremad kui tava 53-l.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Vasta
#12

Inc1 Kirjutas:Järjekordne offtopic jutt aga...... rääkides 53 ja 66 mootorite erinevustest siis 66 mootori väljalaske klapid ka minu teada 3 milli suuremad kui tava 53-l.

Moded - one split please....!
Põhimõtteliselt saaksin enda garaashi põhjal teha võrdluse GAZ 66(armee nelivedu), PAZ 672 (buss) , GAZ 71 (roomik), SAZ 3307 (kallur) briljantselt ülevaatliku võrduse nii klappidest kui kõigest muuks. Kui ma kõigi mootorid legona kõrvuti paneks...
Aga ma arvan, et esialgu piirduks varuosakataloogidega. Võtan sots.kohustuse riputada siia üles kõigi nelja isendi varuosakataloogi need osad, kus sees kaaned, väntvõll, nukkvõll jne. Saan ise targemaks, saab teemale ükskord ometi joone alla. GAZ v8 olemusest ja erinevustest on amf-s juttu vähemalt viies varasemas teemas.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#13

Splittisin teema ära. Ralli-jutt jätsin siia teemasse - kui see ka täiesti omaette teema peaks olema, siis PS või Teata/Report nupp abiks.
Vasta
#14

Saimegi õige teema alla, ei pea mootori teemaga risustama liba-Gaz 13 teemas. (Ei tea kas mõni Gaz 13 omanik julgeb üldse tunnistada oma auto tegeliku mootori olemust, ehk mõni isend isegi originaalmootriga)
Jutu jätkuks, sikutasin mootori valguse kätte ja õlise sodikihi alt tulid siis löödud numbrid ka nähtavale. Vasakul otsal 13(slaavi Ja)5, 36 , 24(slaavi ja)5, vasakul taga 0146.
Ei ole 66-e ega 53-e plokk.
66-e mootoril surveaste 6,7,bensiin A76, vs. 13-l surveaste ca 8 (ei otsinud ega leidnud) bensiin A95. Kubatuuri vahe ning pöörete piiraja puudumine + tasakaalustuse täpsus ning ongi võimsam mootor. Kahjuks on AL plokk nõudlik jahutusvedeliku suhtes ning Nõukogude oludes kanti tosool koju ning riigiautole käis vesi kül, ka destileerimata, mille tulemusel tekkisid probleemid jahutuse ning hülsside alumise istu tihedusega, alumiinium korrodeerus ning pudenes. Seetõttu kaldun arvama, et enamus Tsaikasi nüüdseks oma mootorile aseainena 53-e oma leidnud on.
14/53/66 kataloogid leiab vene saidilt, 13 oma on Volga poes lugemiseks.
13 vs. 14 vahe sisselaskes, 13 ühe 4-lõõrise karpaga, 14 omal 2 tk. K114. Väntvõll sama.
Ja võimsuses vahe vaid 15 hobust, 14 pesi bensiiniga mootorit rohkem.
Vasta
#15

AinP Kirjutas:Ei ole 66-e ega 53-e plokk.

Saime juba hulk maad pildi klaarimaks. Tshaika (GAZ-13 ja GAZ 14) mootor EI OLE sama mootoriploki perekonna liige,kui seda on ZMZ53 derivaadid.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#16

Milleks oli üldse Tshaikale teine mootor vaja teha? 100 ne kolb koos hülsiga + pikema käiguga vänt peaks ju 53 plokki mahtuma? Samas selle asemel oleks saanud 52 le kasvõi miski kaasaegsema kaane vmt.
Vasta
#17

Tegelane5 Kirjutas:100 ne kolb koos hülsiga + pikema käiguga vänt peaks ju 53 plokki mahtuma?

100 ei kipu enam, hülsiseinad jäävad kole õhukeseks.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#18

Pühib tolmu maha ja tõstab teema üles. Erinevates teemades räägitakse Paz 672 mootori pikemast kolvikäigust ja ka teisest nukkvõllist. Samas on selle lehe andmetel Paz bussi vändakäik sama Gaz 53 mootoriga http://aralex.ru/dvigatel-zmz-672-n . Samas on võimsus 88,5kw, 53 tavalise 85 kw asemel. Kas tegu on teise nukkvõlliga või on ka muid erinevusi? Oleksin väga-väga tänulik nende mootorite erinevuste väljatoojale!!
Vasta
#19

(03-08-2013, 20:15 PM)Külahull Kirjutas:  Pühib tolmu maha ja tõstab teema üles. Erinevates teemades räägitakse Paz 672 mootori pikemast kolvikäigust ja ka teisest nukkvõllist. Samas on selle lehe andmetel Paz bussi vändakäik sama Gaz 53 mootoriga http://aralex.ru/dvigatel-zmz-672-n . Samas on võimsus 88,5kw, 53 tavalise 85 kw asemel. Kas tegu on teise nukkvõlliga või on ka muid erinevusi? Oleksin väga-väga tänulik nende mootorite erinevuste väljatoojale!!

Mootoritest ei tea midagi, nukkvõllidest sedagi mitte. Ja seda viidatud lehte ei viitsi ka vaadata. Aga 1979-nda aasta kataloogis Dvugateli sereinogo proizvodstva on nii ZMZ-53, ZMZ-66, ZMZ-672 ja ka suurendatud surveastmega ZMZ-53-07 gaasimootori võimsused samad, 84,6 ja kolb/käik 92x80. Vb sel ZMZ-672-misiganes täht see seal on, N, P või H? midagi muudetud...
Vasta
#20

(03-08-2013, 20:15 PM)Külahull Kirjutas:  Erinevates teemades räägitakse Paz 672 mootori pikemast kolvikäigust ja ka teisest nukkvõllist

Vene kirjandus kahjuks nukkvõlle eraldi ei lahka, st. mudel/klapitõus etc.
Aga üldjoontes - PAZ mootor sama mis GAZ 53 või GAZ 66. Siis mootor.
Erinevused tulevad sisse roolivõimu pumbas (53 pole, 66 ja PAZ on) ja kompressoris (53 ja PAZ pole, 66-l on). Ehk et inglise keeles siis "peripherals" on igal mootoril omad.
Rihmarattaseibid on igaühel erinevad. Kuid alusjoonena mootor on sama.
GAZ-66 erisuseks on küll raskemad/ilma teatud soonteta kolvid, aga see vast läheb liiga detailidesse.

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne