04-05-2025, 08:21 AM
(Seda postitust muudeti viimati: 04-05-2025, 08:22 AM ja muutjaks oli
Scott.)
Sobiva pealkirjaga teema oma küsimuse küsimiseks.
Olukord alguses: veebruaris külmaga sai vanale akule laadija külge pandud, sest oli lühikeste sõitudega tühjapoolseks läinud. Kuigi tark Hiina laadija, juhtus seekord nii, et aku purk oli laadimise ja külma koosmõjus riknenud ja järgmisel korral enam käima ei läinud. Aku pinge kümne voldi piirimail. Toodi asenduseks suurem diisliaku, millega veerand pöördest käima läks. Selle aku miinuseks oli, et mahtus vaevu akupessa. Mõne päeva pärast sai uus õige mahutavuse ja mõõtudega aku ostetud ja sõitsin kohe asendusaku omaniku juurde, kus kolme käega diisliaku maha võtsime ja tutika asemele panime. Mootor natuke mõtles, enne kui käima läks, aga siiski esimese korraga. Huvitav oli asjaolu, et salongis näitas voltmeeter mootori töötades 13,6 - 13,7 volti, akuklemmidelt mõõtes 12,5 volti ehk seal laadimist polnud. Sai asja küll imestatud, kuid rohkem ei osanud midagi arvata, panime selle süüks, et uus aku ja auto tarkus ise teab, millal seda laadida.
Sealt oli vaja sõita alla kilomeetri ja seetõttu aeglaselt mööda halvas seisukorras maateed järgmisesse kohta. Seal tagurdades suri mootor välja ja kõik tarbijad läksid maha. Jäi selle koha peale, toimetasin omi asju kümne minuti ringis ja seejärel tahtsin autosse minna - ei saa, uksed lukus ning pult ei toimi. Võtmega tegin ukse lahti, ükski nupp ei reageeri, elektriliselt täielik blackout. Kapotikaant avades ja igaks juhuks akujuhtmeid kontrollides selgus, et aku oli väga soe, otstest veidi kummis ja tühi, natuke üle 10 voldi. Liigutamisega tuli elu vähemalt elektriseadmetesse, aga käima ei läinud, starteri lülitudes jälle kõik pime. Õnneks oli täkk-laadija ja akutester koha peremehel võtta. Tester näitas tühja akut, panime laadima. Mõne aja pärast proovisime täkuga, läks käima. Kohe ei julgenud koju sõita, lasime veel laadida ja siis ei läinud käima enam akult ega täkult, vaheldumisi esines ka blackoute, mis lõpuks jäigi. Muu ei aidanud, peremees vedas nööri otsas koju.
Ilmade soojenedes konsulteerisin ja hakkasin uurima, õnneks oli õues pime ja nägin, kuidas akujuhtme poltliite vahelt sädeleb. Liigutasin, -puhastasin, jäid lõpuks ka tuled põlema, aga käivitades jälle vaid klõps ja pimedus, seekord peale starteri vabastamist hakkasid lambid jälle põlema.
Aku miinusjuhtme vahetasin ära isetehtud jämeda vaskjuhtme vastu, samuti puhastasin mootori ja kere massijuhtme ühendused. Tulemus - elekter olemas, käima läheb esimesest taktist, ksenoontuledes ei ole enam ka värelust, seega paistab, et on korras.
See pikk sissejuhatus oli selgituseks. Minu küsimus on - mis, miks ja millistel tingimustel on lühikese maa ja ajaga võimalik täiesti uus aku nii tühjaks ja soojaks saada?
Vigane oli aku miinusjuhe. See seletab blackoutid, aga mitte aku tühjenemist. Kui miinusjuhe oli halva kontaktiga, siisauto jääks ju generaatori pealt tööle; akust voolu ei võeta ja akut ka ei laeta. Tuttav arvas, et kui generaator ei laadinud ja auto elektriseadmed kõik aku pealt elasid, siis võis vool olla 30 - 40 ampri kanti. Kas see saab vähem kui kümne minutiga aku nii tühjaks tõmmata? Ja sel juhul oleks pidanud viga olema generaatorijuhtmes. Veel ütles, et kui kusagil olnuks lühis, siis selliste vooludega oleks ikka leegid taga või kaitsmed läbi. Mõtlesin, et äkki generaatoris diood(id) võivad lühisesse minna ja taastuda, aga seegi oleks liiga suur vool.
Üks tähelepanek veel. Eespool mainitud tagurdamisel toimunud hetkeline blackout oli, kui rool oli paremale keeratud, tagurdasin 90 kraadist pööret ja see toimus hetk enne pidurdamist. Samadel tingimustel olukord on olnud sügisel ja ka varem paar korda. Uue aku järele poodi sõites oli hetkeline täielik elektrikatkestus poe ette jõudes, kuid otse sõites ja pidurdades. Roolivõimendi on hüdrauliline, seal ei tohiks elektrit nõudvaid osi olla, pidurdades aeglasel kiirusel ei tohiks ABSi pump samuti töötada ja oma elektritarbega anomaaliaid põhjustada.
Rääkisin pikalt ja põhjalikult, rohkem ei oskagi lisada. Kui keegi oskab küsitud asja põhjusele lähemale jõuda, olen väga tänulik. Praegu pole igaks juhuks julgenud sõitma minna, äkki juhtub jälle ja polegi vigase akujuhtme viga. Või on muu võimalik viga sellest põhjustatud.
Auto on Renault Espace 4, bensiin.