Eesti jalgrataste sildid
#1

Panen siia mõned jalgrattasildi pildid, vb kedagi huvitab ja keegi ehk lisab omalt poolt.
August Pankseppa tehas
http://img255.imageshack.us/img225/1484/e001lb7.jpg
ETK
http://img225.imageshack.us/img225/1621/e005ik2.jpg
O/K. Saar
http://img218.imageshack.us/img218/8410/e008jz9.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/2632/e014ch8.jpg
Endel Are
http://img218.imageshack.us/img218/1350/e011np3.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/5427/e010dc9.jpg

Kvaliteet on nagu on, messingsildid peaks olema ilmselt osaliselt värvitud ja vb hõbetetud, Läti jlgr. muuseumis 2 Saare silti : REX ja mingi teine nagu tehasest tulnud. Keda huvitab, võib neid pilte kasutada, kusagilWink
Vasta
#2

August Panksepp siis
http://img225.imageshack.us/img225/1484/e001lb7.jpg
Vasta
#3

Suurepärane, tänud kass!
Mõtlesingi juba mõnda aega tagasi üleskutse esitada, et muidu on
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html
lehel seda "füüsilist tõendusmaterjali" natuke vähevõitu.
Eriti hea on muidugi Are hiiglaslik R-i paun, mis jätab "juhuslikult" väga Dürkoppi/Diamanti "D" mulje.


Natuke OT ka. Vahepeal olen leidnud andmed ühe Tartu töökoja kohta, kus juba tsaariajal ehitati jalgrattaid Ilmarise nime all:
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html#...-martinson

Ja Schümanni Matadori kohta
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html#matador
leidsin sellise kuulutuse 1905. aastast:
"Jalgrataste väljamüük! Jalgrataste valmistamise lõpetamise ja teise tööstuseharu algamise pärast müüme meie kõige paremad jalgrattad, nõnda kaua kui tagavara ulatab, vabriku hindadega ja veel odavamalt. Jalgratta vabrik "Matador". John Schümann ja Ko. Telefon nr. 77. Kontor ja vabrik Vene uul. nr. 29." (Uus Aeg 4.06.1905)
Seega rataste tootmise lõpp peaks olema 1905, aga on kellelgi andmeid tootmise täpsest algusajast? Seni varasem teadaolev aasta on 1898, aga siis oli tal juba pool Venemaad esindusi täis, nii et ehk ikkagi varem?
Vasta
#4

manic Kirjutas:Eriti hea on muidugi Are hiiglaslik R-i paun, mis jätab "juhuslikult" väga Dürkoppi/Diamanti "D" mulje.

Teine ja veelgi ilusam märk oli Are ratastel porilaual. Selline kaarjas.

Mul on mõlemat märki olemas kaks eksemplari, mõlemad koos "laipadega", mida annab heal juhul veel tervikratastekski restaureerida. Pluss veel kaks väga rappes seisus ARE raami. Komplektsematest jäänustest üks naiste ja üks meeste.

manic Kirjutas:Natuke OT ka. Vahepeal olen leidnud andmed ühe Tartu töökoja kohta, kus juba tsaariajal ehitati jalgrattaid Ilmarise nime all:
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad.html#...-martinson

Ilmarise "rappeid" on mul kokku neli, kaks neist (meeste ja naiste) üsna komplektsed ja taastamiskõlbulikud. Märgid on kolmel alles.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#5

Ei mäleta, kas olen siin foorumis juba ehk küsinud (vist mitte) ?

Ehk teab keegi midagi jalgratastest RUDONI ? Sildil RUDONI, REGISTRETED IN ESTONIA või midagi sellist.
Lätis muuseumis selline silt eesti märkide seas. Seal ka küll MATADORI silt aga ilmselt ikka mitte "meie" Matador vaid mingi teine, selline ka minul koos naisteratta raamiga, küllalt suure nr.-ga. Saatsin ka muuseumimehele küsimuse nende asjade kohta aga ei kippu ega kõppu. Rudoni raam Türil olemas koos sildiga , ise pole näinud.
Vasta
#6

valdo Kirjutas:Ilmarise "rappeid" on mul kokku neli, kaks neist (meeste ja naiste) üsna komplektsed ja taastamiskõlbulikud. Märgid on kolmel alles.

Kas need on kõik 1930ndate Ilmarised või on mõni ka varasem? 1930ndate Ilmarise tootja(d) pole mulle seni teada (võib-olla Reinholdi Niagara), kas mõnel märgil on viide tootjale?
Ja Valdo, kui kunagi aega ja viitsimist on, siis ma olen märkide piltidest kindlasti huvitatud.

kass Kirjutas:Ei mäleta, kas olen siin foorumis juba ehk küsinud (vist mitte) ?
Ehk teab keegi midagi jalgratastest RUDONI ? Sildil RUDONI, REGISTRETED IN ESTONIA või midagi sellist.
Lätis muuseumis selline silt eesti märkide seas. Seal ka küll MATADORI silt aga ilmselt ikka mitte "meie" Matador vaid mingi teine, selline ka minul koos naisteratta raamiga, küllalt suure nr.-ga. Saatsin ka muuseumimehele küsimuse nende asjade kohta aga ei kippu ega kõppu. Rudoni raam Türil olemas koos sildiga , ise pole näinud.

Rudoni peaesindaja oli Rudolf Niibo kaubamaja ja ilmselt oli see tema tellitud nn eksklusiivkaubamärk, tuletatud tema enda nimest RUDOlf NIibo. Müüdi tõenäoliselt alates aastast 1929 kuni 1939/40. Mis tehasest ta rattad tellis, pole teada. 1929 märgiti, et Rudoni rattad on ehitatud Inglise Bramptoni tehases valmistatud osadest, hiljem nimetati mõnedes reklaamides saksa rattaks, aga üks taolise erikaubamärgi eeliseid oli, et see ei olnud tavaliselt ühegi tootjaga seotud ja müügifirma võis selle kaubamärgi all tellida rattaid ka mitmest tehasest.
Rudoni eripärana toodi reklaamides välja, et raam oli "väljaspoolt pealejoodetud kõvendustega".

Ma olen leidnud veel kaks Eesti äride erikaubamärki - Tormoleni Toko (28-33, ka nimetatud saksa rattaks) ja Tallinna Eesti Majandusühisuse Brennabor-TEMÜ (37-39, valmistaja Brennabor).
Vasta
#7

manic Kirjutas:Rudoni eripärana toodi reklaamides välja, et raam oli "väljaspoolt pealejoodetud kõvendustega".

Kuni 1920ndateni ülitüüpilised nn sisemuhvidega raamid hakkasid just 1920ndate lõpul asenduma välismuhvidega raamidega. Usun, et see polnud Rudoni eripära, vaid tema lihtsalt rõhutas ajastule omast kasulikku uuendust müüginumbrite suurendamiseks. 1930ndatel kasutas sisemuhve vaid ülimurdosa tootjatest (miskipärast rootslased, nt Husqvarna).

Kui minu kätte satuks komplektne Rudoni, võiksin hinnata selle detailide/sõlmede päritolumaad/-firmat. Seni pole sattunud.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

kas "Impex" võis ka mingi rattamark olla? Mul ühe säendse asja esituli kodus...
Vasta
#9

Impex-iga isiklikult tuttav ei ole, meenutab sõnapaari import-eksport. Üldiselt ei tea eriti rattatehaseid, kes omanimelisi laternaid tootsid, need rohkem lisaseadmed. Pole ka eriti lampidetootjatega kursis, lemmikud on kõige levinumad Bosch ja Radsonne mille rappeid olen kogunud, äkki läheb vajaToungue
Vasta
#10

Coger Kirjutas:kas "Impex" võis ka mingi rattamark olla? Mul ühe säendse asja esituli kodus...

1930ndate aastate jalgratta lisavarustus-lampide tüüpvalmistaja. Oman PALJU eksemplare.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#11

Nähtud ühte silti, arvat. jalgratta oma, pärit Saaremaalt. Pildi kvaliteet pole kiita, pole minu pildistatudToungue . Ehk keegi oskab kosta.... All vasakul peaks olema kiri LEHMST. ja paremal tel. 93 vms.
http://img220.imageshack.us/img220/3521/pb040008cs4.jpg
Vasta
#12

kass Kirjutas:Nähtud ühte silti, arvat. jalgratta oma, pärit Saaremaalt. Pildi kvaliteet pole kiita, pole minu pildistatudToungue . Ehk keegi oskab kosta.... All vasakul peaks olema kiri LEHMST. ja paremal tel. 93 vms.
http://img220.imageshack.us/img220/3521/pb040008cs4.jpg

See jälle väga huvitav leid! Fr. Nicolai (ka Nikolai) ärist on teada nii palju:
http://www.eag.unicweb.ee/ewesindused.html#nikolai
Lehmstrasse oli siis Viru uulits saksa keeles.
Huvitav, kas tõesti monteeris/valmistas Nicolai ka ise rattaid või pani ainult oma märgi külge? Seni pole monteerimisest andmeid leidnud, aga äril oli oma parandustöökoda igatahes olemas.
Jalgratastest müüs: Record/Rekord (vähemalt 06-14), Leutner/Rossija (06-14), Wanderer (10-14), DUX (13-14), Triumpf (13). Varem müüdud markidest andmeid pole.
Mis ärist sõdade käigus sai, ei tea, aga 1925 reklaamis Rataskaevu 20 asunud Ed. Schröder oma äri kui "varemalt Fr. Nicolai".

Tallinnas tegutses tsaariajal veel ka E. Nicolai (Nikolai) äri, mis asus Väike-Karja 12, hiljem Väike-Karja 1, ja müüs samuti õmblusmasinaid, jalgrattaid jm tehnilist kaupa. Ratastest marke Liwa, Royal, Continental, Standart, Adler.
Vasta
#13

Lgp. Manic kirjutas:

Ma olen leidnud veel kaks Eesti äride erikaubamärki - Tormoleni Toko (28-33, ka nimetatud saksa rattaks) ja Tallinna Eesti Majandusühisuse Brennabor-TEMÜ (37-39, valmistaja Brennabor).
[/quote]

see TEMÜ tuli kusagilt tuttav ette, ise mõtlesin omal ajal, et mida asja too võid tähendada, äkki Türgiga seotud midagiBig Grin

http://a.imagehost.org/0069/PR_001.jpg
Vasta
#14

Juhiti mu tähelepanu täna ühele jalgrattakella kapslile mida olin küll ka enne näinud...Pole küll silt aga haakub veidi ja arvan, et kes võib asja kommenteerida, see loeb seda teemat ikkaSmile

Kella kausil kiri JOH. FREYBACH TALLINN. Oli nagu valatud asi...?

Ilmselt lihtsalt mingi metallitöö firma, mitte lausa jalgrattavalmistaja?
Vasta
#15

Johannes Freybachi äri:
http://www.eag.unicweb.ee/ewesindused.html#freybach

Firmal oli küll oma parandustöökoda, aga selle kohta, et Freybach oleks midagi ise valmistanud, ei ole seni andmeid leidnud. Arvata võib, et äri tellis mõnest Eesti või välismaa tehasest/töökojast oma firmanimega kelli, võib-olla ka muud lisavarustust.


Vahepeal lisasin neljanda nö tellitud kaubamärgi, mis oli varem kahe silma vahele jäänud - ROTA:
http://www.eag.unicweb.ee/ewrattad-b.html
Müüjaks Tartu äri UÜ Rota, R. Tarrask ja Ko. Reklaamide järgi olid rattad toodetud Saksamaal. Kui juhuslikult ei olnud olemas samanimelist Saksa kaubamärki (ise ei ole küll leidnud), siis peaks tegemist olema Eesti eritellimusega.
Vasta
#16

joh. freybachi kella kapsli leidsi saaremaalt isakodust
Vasta
#17

http://www.foto24.ee/index.php?main=42&albumID=30039
Vasta
#18

Guitsile vastuseks , et samasugune ka minu poolt nähtud kellakapsel, kas just üks-ühele, ei julge väita.

Küsiks nüüd veel ETK Originali siltide kohta, äkki keegi (ehk Valdo võtab vaevaks miskit kosta) teab nende kahe sildi värvilahenduste kohta sõnada. Sini-valget varianti olen ka teisi näinud, punasega ei julge arvata, vb ka näinud millalgi...Huvitav matt--
http://b.imagehost.org/0033/PRIIT_001.jpg
http://b.imagehost.org/0033/PRIIT_002.jpg
Vasta
#19

Panen siia veel mõned eesti rataste sildid, vb kedagi huvitab...
Kaks esimest Rudolf Niibo poolt vahendatud/müüdud ratastelt mis pole küll eesti toodang otseselt. Selle Rudoni ratta tootja teadmata, teine teatavasti läti firma .
Rohelisel põhjal olevad sildid läti muuseumist hr. Sereginsi kogust. Kas kõik ikka eesti asjad on, ei julge kinnitada. Kindlasti ei ole Matadori silt eesti Matador.

http://i37.tinypic.com/2vkeyw5.jpg
http://i36.tinypic.com/b5kwpd.jpg
http://i36.tinypic.com/6nunid.jpg
http://i36.tinypic.com/w9a2pe.jpg
http://i37.tinypic.com/2ef6x37.jpg
http://i38.tinypic.com/1zxkqqp.jpg
http://i38.tinypic.com/5e7asp.jpg
http://i38.tinypic.com/11cf9y8.jpg
http://i33.tinypic.com/9kazcg.jpg
http://i34.tinypic.com/2zs1o2e.jpg
http://i38.tinypic.com/16h2lbc.jpg
http://i37.tinypic.com/nxm6x1.jpg
http://i33.tinypic.com/6paz5g.jpg
Vasta
#20

http://i37.tinypic.com/24ccp6a.jpg

August Panksepa ROSSIA jalgrattakella kapsel.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne