Raskeveokid ЯАЗ
#1

Vabandan, kui niisugune teema on siin foorumis juba jutuks olnud, aga... Üsna huvipakkuv peatükk nõukogude rasketehnika ajaloos on kindlasti Jaroslavi autotehase toodang, mis puudutab eriti varasemal perioodil (pärast II maailmasõda kuni viiekümnendate lõpuni) sellest tehasest väljunud suuri raskeveoautosid ЯАЗ. Kuigi nad põhinevad nähtavalt ameerika anloogidel, jätavad nad ka väliselt väga mõjuva mulje:

ЯАЗ 210:

http://www.autowp.ru/pictures/yaaz/210/a..._210_3.jpg

ja

ЯАЗ 210 Д (ОпытныйWink

http://www.autowp.ru/pictures/yaaz/210d_...tniy_2.jpg

Siin küsikski: vaevalt, et nendest üle poole sajandi hiljem midagi eriti säilnud oleks. Aga ehk keegi teab, sattus seda tüüpi veokeid üldse tollase Eesti NSV pinnale või leidsid ЯАЗid kasutamist hilsemal ajal (nt. veel 60ndatel.)?
Vasta
#2

MAZ 200 eelkäija.Aga ,mis asi see seal esimesel pildil veoka kõrval on?
Vasta
#3

Peaks olema JaAZ. 50-ndatel mu vanaisa sõitis nende peal Nuias.
Vasta
#4

Hakkasin ka vaatama, et mis sõidukas see esimese veoka kõrval on - mingi katse/ralliversioon?
Vasta
#5

Pisut vaadates arvan, et tegu on nn. nõukogude inimese autoga: ehk välismaise tehnika käigushoidmiseks on lisatud jupike ühte-teist kodumaist. Kas näiteks esitiivad pole mitte Pobi omad? Sorry, kui eksin.
Vasta
#6

Kunagi olid olemas ZISi ja Pobeda sportvrsioonid.Aga see auto veits teistmoodi ja pigem siiski tegemist siiski mitte rallikaga.Kui saaks teada ,mis aastal see pilt tehtud .Oleks abiks.
Vasta
#7

Huvitav, kas Eesis mõni selline "jääkaru" (vt embleem kapoti tipus) ka senini alles on? Võiks teine restaureeritult Eestimaa teedel "mõmiseda" Smile

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#8

80-ndate lõpus olen küll ühe näinud Vasalemma kandis.

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#9

Viimane AutoBild vähemalt väidab, et tänaseks on kõik Ja-tüüpi veomasinad juba sulatusahjudest läbi käinud.

Puruks ja pool pööret tagasi!
Vasta
#10

Võib olla tõesti, aga alati võib kusagil suure NLi avarustes mõni üksik erand leiduda... olgu või vrakigi kujul. Lihtsalt ei taha uskuda, et kunagi võrdlemisi suurtes kogustes toodetud JAdest pole säilinud mitte kui midagi, samas nt. veelgi haruldasemast KIMist on teda päris mitu võrlemisi heas konditsioonis eksemplari.
Vasta
#11

Õhtust!
No need kolmeteljelised varjandid said hiljem Kraz-ideks,kaheteljelised JAZ-200-dest,neist said MAZ-kahesajad.Jaroslavi tehase mudelid läksid siis niiviisi edasi kahte eri tehasesse,kusjuures KraZ-i tehas Krementsugis sai endale ka 2-ga algava mudelisarja tähistuse.MAZ kasutas 2-ga algavat mudeliindeksit vaid oma neil mudeleil mis olid saanud alguse Jaroslavist.MAZ-501/502 olid juba uue tähistusega,Minski omad mudelid ,mis siis,et põhinesid vanal JAZ/MAZ-200-l.Aga omaks tegi need 4X4 vedu,rattareduktoritega esisild ja sildadevaheline diferentsiaal.Mootoritki oli veidi moditud,110 hobujõult väidetavalt kuni kusagil 130-135 kanti.
Vähemasti 1975,76 aasta kandis oli Tallinna lähikonnas(nüüd ei mäleta kas Harju KEK-is(ikka KEK-is vist) või Kirovis algse kujuga,R-6,kahetaktiline,kolmeteljeline JAZ treileli veok.Mäletan,et vahtisin teis Pirita teel silla juures ammuli sui.Samas polnud vanad R6 Krazid veel sugugi haruldased ja 200-sarja MAZ-egi veel eri modifikatsioonides kohtas,tõsi mitte küll väga sageli.
Tervitades,Flanagan
Vasta
#12

Huvitav, et AutoBild nüüd viimasel ajal Ja-dest kirjutas... Kas see number veel müügil või saaks seda kuidagi siia viidata? Oleks kasulik lugemine.
Vasta
#13

Mossemees Kirjutas:Viimane AutoBild vähemalt väidab, et tänaseks on kõik Ja-tüüpi veomasinad juba sulatusahjudest läbi käinud.

Pildiotsingust viskab kyll paar pilti läbi , vaevalt nyyd k6ik ikka otsas onBig Grin

autobild kirjutab ka vahest sellist ilukirjandust , mida l6bus lugeda ,..

Pole midagi targemat teha
Vasta
#14

Üks sellise JAZ (210)-Kraz (214) 6 silndrine 2-e taktiline diisel oli aastaid müügil Tartus Vitamiini tänava tehnikapoes...
Vasta
#15

via Kirjutas:Üks sellise JAZ (210)-Kraz (214) 6 silndrine 2-e taktiline diisel oli aastaid müügil Tartus Vitamiini tänava tehnikapoes...
Ühte täiesti uut nägin kohalikus metallikokkuostus aga too oli mingi statsionaarne variant.
Vasta
#16

Need mootorid on tähistusega Jamz-204 (neljasilindriline) ja Jamz-206 (kuuene). Lisaks veoautodele olid 204 kasutusel veel ka näiteks bussil Zis-154, lennuvälja lumekoristajatel ja suurel hulgal erinevatel kompressoritel/generaatoritel, roomiksõidukeil ja vedureil. Loomulikult siis veell ka erinevad JAZ-i, MAZ-i ja Kraz-i mudelid.

Mootori tegi eriliseks see, et tegu on kruvikompressoriga ülelaadimisega kahetaktilise diiselmootoriga. Näiteks sellise mootori hüls on ringikujulisel ühes kohas auke täis. Idee kohaselt 'meerikamaa GMC diisli koopia.

Samal teemal on vesteldud selles teemas: http://forum.automoto.ee//showthread.php?tid=7157

Muide, killer, mis toredat ilukirjandust Sa siis Auto Bildis leidnud oled? Teaks siis mõnd vanemat numbrit lapata.

Asp

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#17

Mister X Kirjutas:... ei taha uskuda, et kunagi võrdlemisi suurtes kogustes toodetud JAdest pole säilinud mitte kui midagi, samas nt. veelgi haruldasemast KIMist on teda päris mitu võrlemisi heas konditsioonis eksemplari.

Selline võrdlus pole eriti sobiv. Sõiduautodefitsiitses N.Liidus ehitati 1940-80ndatel pea iga vrakk autoks ning üsna romuks sõidetud isendi müümist erakätesse (ikka kõrgemalt kui vanaraua hinnaga) ei vaadatud ka kui suurt pattu. Nii nad vast säilusid.

Veoautodega oli hoopis teisest puust lugu - neid ei võinud reeglina ( Eestis alates sundkollektiviseerimisest 1949 kuni kooperatiivide tegevuse alguseni 1985) eraisik omada ja seetõttu nad kõik sulatusahju kadusidki...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#18

Veel mäletan kuidas 80-ndate lõpus sõjaväe autoremonditehase territooriumil seisid kümneid vanu Kraze, ning ZIL 157. Samuti ZIL 130.
Ei mäleta nende hulgast ühtegi JaAZi, või näiteks MAZ 50X või ZIL 154. Need juba olid valdavas enamuses juba ammu tükideks lõigatud.

Dodge WC52 1943;   Buick Century Riviera 2D 1955; Volga M21i 1960;   Cadillac Fleetwood Brougham 1967; Jensen Interceptor MK1 1967,  Rover P5B Saloon 1973;   Mercedes 280S W116 1977, Volga GAZ-24 V6 Konela 1976

Autod ja blogi.
Vasta
#19

Jaz-204 oli peal TU-6A kitsarööpmelisel veduril. Kroonu aegu, Arhangelskimail sai nendega küllalt metsaveol kohtutud...
Vasta
#20

Aspelund Kirjutas:Mootori tegi eriliseks see, et tegu on kruvikompressoriga ülelaadimisega kahetaktilise diiselmootoriga.

Oled selles ülelaadimises kindel? Nii palju kui mina 2-taktiliste diislite kohta lugenud oln, siis kompressor puhus täpselt nii palju, et läbipuhumise faasis heitgaasid välja ja värske õhk silindrisse saaks.

Mis seda sõiduautot puudutab, siis äketsi on tegemist NSVL esimese kustomiga (Pobi baasil siis)? Smile
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne