T-25 taastamine/remont
#1

Kuna suve lõpus sai üks T-25 täielikult remonditud ja taastatud,siis mõtlesin oma tegemistest mingisuguse kokkuvõtte teha ja siia huvilistele üles panna.

Esialgu mõned pildid,milline nägi masin ennem välja.
http://www.album.ee/album/30020174/50083242



Sissejuhatuseks niipalju,et raktor pärineb aastast 1980.Päritolust oskan öelda seda,et algusaastatel töötas vanaisa sellega kolhoosis ja hiljem ostis talu omandisse.Masin seega uuest peast alates ühe omaniku käes olnud. Selle käigus on teostatud mõningad ümberehitused.
1. 2-sektsiooniline hüdrojagaja on asendatud 3-sega,sest vajadus tekkis buldooseri paigaldamisega seoses.
2. Buldooseri silindritena kasutatud T-16 kasti silindresd (2tk)
3. Tagumise rippsüsteemi tõstevõime suurendamiseks paigaldadtud 2 lisasilindrit.
4. Tagumised rehvid on asendatud SK-4 esirehvidega.
5. Rippsüsteemi hoovad asendatud tugevamatega.

Siinkohal veel seletaks milleks üks või teine ehitus teostatud on.
Tõstejõu suurendamist oli vaja esialgu postipuuri järelehaakimiseks.Teadagi,et tolleaegsed haakeriistad olid robustsed ja rasked. Eelneval põhjusel on ka masina veermik reguleeritud kõige madalamasse seisu,s.t. telgede pikivahe oleks maksimaalne(tagarataste toetuspunkt võimalikult kaugele viidud).Laiad rehvid üldise läbivuse suurendamiseks. Originaal rippsüsteemi hoovad asendatud,sest lihtsalt jäid nõrgaks.

Lõpuks sooviksin jõuda sinnamaale,mida tegelikult kirja panna tahtsin.Nimelt igapäevast kasutamisvajadust ja masina vanust arvestades tekkis mõte anda talle uus väärtus. Tegu ikkagi ühe esimese taolise T-25-ga.Väiketalusse sobib ta ka just oma ökonoomsuse poolest.
Kuna tegu oli minu esimese nn „suurema“ masina taastamisega (eelnevalt tegelenud hulgaliselt jawadega) ,siis alguses ei kujutanudki ette , et milliseks üritus võib kujuneda .Mingeid eelnevaid plaane ei koostanud ,vaid hakkasin lihtsalt kuskil otsast peale.
Kogu teema saigi alguse tegelikult pidurilintide vahetamise vajadusest. Sellega seoses eemaldasin kabiini ja tagumised rattad. Edasi vahetsasin parempoolse pooltelje tihendi-vana lasi juba kergelt õli läbi ja kui korra niikaugele oled masina lahti harutanud,siis miks mitte uus paigaldada. Sama lugu oli ka jõuvõtuvõlli tihenditega. Edasi võtsin lahti hüdroõli filtri ja puhastasin sealasuvad filterkettad. Kokkupanekul valmistasi ka uue kaasetihendi. Järgmiseks vahtasin jagajas mõned väiksemad tihendid. Lõpuks eemaldasin tõstesilindri ja pärast lahtiharutamist asendasin kõik tihendid uutega. Niiöeldud vana jooksis juba palju läbi ja töötades tuli pidevalt õli juurde valada. Silindri kokkupanek ei läinud aga nii lõbusalt,ikka tuli näpuvigu sisse,lõpuks sai siiski asjaga ühele poole.Järgnes masina puhastus.Kasutatud sai suruõhku, mootoripesuvedelikku , naftat ning survepesu ja nii üsna mitu tsüklit. Ega see aastakümnetepikkune sodi ikka niisama maha ei tule.Lõpuks oli traktori tagumine alusvankri osa valmis ja ootas värvimist.
Järgmisena võtsin ette kabiini.Tugevdatud said porilauad,keevitatud uks ja paigatud üks läbiroostetanud koht. Eemaldasin originaalistme koos raamiga,sest plaan seada sisse midagi mugavamat. Kabiin väljast ja seest puhas katsin aknad mõlemalt poolt ja võiski värvimine alata.

Pilte vahepealse tegevuse ja lõpptulemuse kohta
http://www.album.ee/album/30020174/50079416

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#2

Siin teine pool jutust

Sellel ajal,kui kabiin paar päeva kuivas,sai üle vaadatud esisild. Regueerisin esiratta laagreid ja kontrollisin roolihoovastikku.Buldooseri silindrid said uued tihendid.Lõpuks värvisin kogu alusvankri osa üle.
Kabiin tagasi monteeritud hakkasin juhtseadmeid ja uut istet paigaldam.Keevitasin ise alusraami ja sättisin paika vaz-i istme. Kuna paanis oli juba ammu masina juhtkange käepärasemaks muuta,siis alustasin selle tööga. Kordamööda sai sepaääsil kange kuumaks aetud ja painutatud ning jälle proovitud kuni saavutasin enda jaoks rahuldava tulemuse. Käigukangi pikendasin 10 cm võrra,sest isteasend oli tublisti kõrgemalks viidud. Ka reverskangi tõin üpriski rooli alla,et ei peaks niipalju kummardama nagu originaalkangiga töötades. Eelnevalt oli vaja viia roolisamba tagaküljel asuv lülitikonsool (suund,start ,signaal jne) vasakule küljele,mis võimaldaski tuua reverskangi väga käeparasesse asendisse.Vanal juhul segas nimetatud plastikkarp koos väljaulatuva süütevõtmega pidevalt käikude vahetamist. Tavakangile paigaldasin ka vedru,mis vabakäigu asendis tõmbab selle võimalikult ette ,et saaks kiirelt ja mugavalt rooli tagant ära minna ning ka vastupidi. Vanal jäi alati kang jalale ette ja siis majanda seal ,kui veel paksud püksid jalas on…
Hetkel valmistab veel probleeme jõuvõtuvõllu lülitus,mis jääb kaugele parema käe taha. Tulevikus tahan sedagi viga parandada ja mugavamaks muuta.
Selleks ajaks oli masin komplektne ja liikus omal jalal.Nüüd võtsin ette mootori. Eelnevalt veel pestud ning puhastatud eemaldasin kapoti, paagi, õhupuhasti ja asusin traktorit nn pooleks võtma. Eelnevalt oli veel vaja siduri surveketas vabastada 6 poldiga,sest võllide nuudid ei pruugi alati kohakuti olla ja see raskendab poolte eraldamumist. Mootori tõstsin hiljem raamilt maha ja asetasin spetsiaalselt valmistatud alusele,et oleks kergem remonti teostada.Edasi ei hakka rääkima väga üksiasjalikult ,vaid räägin,mis detailid vahetatud said. Uued: kepsusaaled, kolvid ,kepsusõrmed ja puksid, surve ja õlirõngad,silindrid,komlpektsed silindripead,ventilaatori rihm ja terve hulk erinevaid tihendeid ja seibe. Kasutusse jäid tegelikult ka vanad õlirõngad,sest uuel kolvil oli kaks soont (üks ülal,teine allservas) nende tarvis ja ostetud komplektis oli ainult 4-tk. Seega asetasin uued üles ja vanad alla.Mootor varem õli ei võtnud ja vanad olid veel täiesti korras. Pihustid sai lastud ära kontrollida/seadistada ja otsikud vahetada. Siduri osa sai uue survelaagri ja ketta.
Kokkupanemine ei olnud enam nii lõbus nagu lahtiarutamine.Silindripead vajasid teatud tihvte,mida pidin ise valmistama kuna vanu kätte ei saanud. Ühel silindripeal oli hõõgküünla ava liiga madalale puuritud ja küünal hakkas vastu kolbi puutuma.Tuli natuke kolvil põlemiskambri äärt eemaldada ja asi läks paremaks.Omamoodi peensus oli nookuri varraste torude paigaldamine koos uute tihenditega.Mitu korda kokku-lahti ja lõpuks sain asjale pihta ja saavutasin soovitud tulemuse. Silindripead said korrektselt njuutonvõtmega vastava pinge (160 N).Edasi mootor raamile tagasi ja alusasin kokkupanekut. Tähtis on jälgida seejuures ,et sidurikäpad läheks soontesse ja tihvt hoorattal ning auk surveplaadil oleks kohakuti.Mainin seda ,et viimasele nõudele ma ei osanud tähelepanu pöörata ja see maksis kohe kätte.Mootoriosa ühendamine käigukasti ja siguriga ei valmistanud erilisi probleeme- tungraua, tõstetali jms. abivahenditega sai tööga üksi kenasti hakkama.Kütusepaagi alus sai värvitud ja hiljem paak, õhupuhasti ja muud pisividinad kinnitatud. Jäi veel õli mootorisse valada, juhtmed ühendada, kütus üles pumbata ja klapid ära reguleerida(0.29 mm mõlemal). Täpsustan eelnevat,et mootori juures ei käinud tegelikult asjad nii lihtsalt,kui kirjeldatud sai.Uute asjade kokkusobitamine on kõige raskem ja aeganõudev protsess. Pidevalt tuli midagi uuesti kontrollida, lahti võtta ja parandada.Silindripeadel oli ka pisut erinevusi võrreldes vanadega.Näiteks õlitorude kinnituspoldi mõõt olid 12mm-le viidud vanade 10 asemel. Kõike ei ole võimalik ette näha ja nii venis taastusaeg aina pikemaks varuosade ja detailide otsimisega.Lõpuks sai siis kogu kupatus kokku ja hakkas katsetamine.
Ennem käivitamist tuli pisut akut laadida ja siis starterit. Muidugi enne kütte pealelaskmist tuli õlirõhk üles pumbata. Pärast mõningast kohapeal töötamist reguleerisin siduri paika ja proovisõit võis alata. Siduri seadistamisel ei suutnud käppade ja laagri vahelist pilu suuremaks kui 1 mm ajada. Kord ei lahutanud korralikult ,siis jälle käis laager kaasa. Tegelik vahe on minuteada 3-4mm. Seega peab edaspidi tihemini kontrollima siduri seisu. Peagi reguleerisin veel pidurid ja projekt hakkas lõpule saama.
Hiljem sai veel kapott kinnitatud ja tuled üle vaadatud. Aeg näitab kui hästi sai remont teostatud ja kui palju tuleb välja vigu.Loodan,et võimalikult vähe. Kogu tegevus mahtus ajaliselt kahe kuu sisse.Loomulikult ei tegelenud asjaga iga päev vaid ainult vabadel ajahetkedel.

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#3

Kõva töö oled ära teinud!
Vasta
#4

Igati kõva vaev nähtud ja tulemus ka korralik.Kuidas oled lahendanud kabiini kütte,kas õli baasil või miskit efektiivsemat?
Vasta
#5

sohver Kirjutas:Igati kõva vaev nähtud ja tulemus ka korralik.Kuidas oled lahendanud kabiini kütte,kas õli baasil või miskit efektiivsemat?
Hetkel see puudub,aga otsin lahendust.

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#6

Onu mul tegi silindriteümber oleva pleki sisse väljavõtte ja viis toruga otse kabiini.
Vasta
#7

mesamees Kirjutas:Onu mul tegi silindriteümber oleva pleki sisse väljavõtte ja viis toruga otse kabiini.

Põhimõtteliselt on mul sama idee,aga pole veel jõudnud teostada,ainult kättevõtmise asi. Kui keegi on midagi taolist ehitanud võiks teada anda. Mäletan,et kunagi isegi oli mingisugune soendus sees. Summuti oli siis asendatud lühemaga ja heitgaasid paiskusid alla vasakule. Pole seda jubinat enam üles leidnud,et uuriks selle põhimõtet.

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#8

Vana teema, kuid küsin siiski. Palju sul need uued varuosad maksma läksib umbes? Paistab, et endal sama tee talvel ees.
Vasta
#9

mait666 Kirjutas:Vana teema, kuid küsin siiski. Palju sul need uued varuosad maksma läksib umbes? Paistab, et endal sama tee talvel ees.
Silindripead 1300.- tk
saaled 350.- (komplekt sisaldas ka väntvõlli raamsaalesid,mida ei vahetanud)
pidurilindid 100.- tk
siduriketas 235.-
Tihendid,seibid ja muu peenem kraam - pole arvestanud palju kulus
Ülejäänud jupid võtsin kodust riiulist

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#10

mait666 Kirjutas:Vana teema, kuid küsin siiski...
Kaks päeva ja juba vanaBig Grin
Teemapüstitajale kummardus!
P.S Ma ei saa aru kust mõni inimene sellise energia võtab? Omal mul ootab kuueteistkümnel diffriblokk remonti, isegi jupid olemas, aga näe ei tule vaimu peale Smile
Vasta
#11

Mul isaga sama tee ees, enamvähem uued asjad on kõik kodus olemas mis mootori poolt vahetamist tahavad, veel on vaja osta uued pidurilindid ja hankida korralikud siduri käpad mis ei kuluks peale ühte heina tegemis hooaega ära,

Ehita, sõida, naudi
Vasta
#12

Täitsa tore, et tegeletakse ikka vana vene tehnikaga. Teemaalgataja pani kohe mitmeid küsimusi küsima. Kuna ise linnainimene, aga nüüd pean ka rohkem maal isal abis käima, siis tuli ka idee T25-le suuremaid tagarattaid paigaldada. Aga äkki annab keegi nõu, mida sinna panna, SK -4-ja ei toodeta ammu , mida võiks sinna paigaldada, et ei peaks suuri ümberkorraldusi tegema? Lihtsalt kitsad kummid vajuvad kergelt pehme pinnase sisse.
Vasta
#13

auk_ Kirjutas:Täitsa tore, et tegeletakse ikka vana vene tehnikaga. Teemaalgataja pani kohe mitmeid küsimusi küsima. Kuna ise linnainimene, aga nüüd pean ka rohkem maal isal abis käima, siis tuli ka idee T25-le suuremaid tagarattaid paigaldada. Aga äkki annab keegi nõu, mida sinna panna, SK -4-ja  ei toodeta ammu , mida võiks sinna paigaldada, et ei peaks suuri ümberkorraldusi tegema? Lihtsalt kitsad kummid vajuvad kergelt pehme pinnase sisse.

Olemas sellised mõõduga 18,4-24.Koos velgedega mida pole vaja ümber ehitada,südamik sobib.Need on sk-4 omadest mõne cm võrra laiemad ja ka kõrgemad.Kui huvi on võin mõned pildid teha.
Vasta
#14

aga kas laiad kummid ei hakka ülekandeid koorma, mul vanaisa kunagi rääkis et pole soovitatav panna alla .

Ehita, sõida, naudi
Vasta
#15

TimmThaler Kirjutas:aga kas laiad kummid ei hakka ülekandeid koorma, mul vanaisa kunagi rääkis et pole soovitatav panna alla .
Kui sa ei taha masinat koormata,siis sõida tühjalt ja ära vea midagi.Kui rakendad jõudu ,siis selge see,et koormab masinat.Aga kummi laius ei mängi siin küll mingisugust rolli.Ka esisillavedu puudub,järelikult pole vaja arvestada ülekannete muutumist seoses rehvi läbimõõdu muutumisega. Enda masinale sai elmisel kevadel tuttuued tagarehvid tellitud/ostetud,sest sk-4 omi polnud enam võtta. Hind oli 3500.- tk.

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#16

Sai veel mõned pildid täna tehtud ja lisasin eelnevasse kausta. Masin hetkel metsaveo täisvarustusega.
http://www.album.ee/album/30020174/50079416?page=3

Mootorrattad,talu-ja metsatehnika,masinaehitus
Vasta
#17

To-ES 95: Egas midagi seal vastu käima hakka, kui mõni cm laiemad. Kui aus olla,on huvi küll.Kas sellise mõõduga rehve müüakse ka veel? Mis veljed tellisid/ostsid randmevääne2? Ma rohkem puutun nõrkvooluga kokku ja pole nagu eriline mehhaanik aga närvide rahustuseks on peris hea nokitseda. T-16-ga peaks enam-vähem sama värk olema.
Vasta
#18

noja ma ostsin samas möödus nagu originaalis on uued kummid taha, esimesed peaks saama warstu kah uued kätte. kere on kah värvitud. proovin lähiajal oma teema tehaSmile et näidata kah siis oma jaguSmile

Ehita, sõida, naudi
Vasta
#19

auk_ Kirjutas:To-ES 95: Egas midagi seal vastu käima hakka, kui mõni cm laiemad. Kui aus olla,on huvi küll.Kas sellise mõõduga rehve müüakse ka veel? Mis veljed tellisid/ostsid randmevääne2? Ma rohkem puutun nõrkvooluga kokku ja pole nagu eriline mehhaanik aga närvide rahustuseks on peris hea nokitseda. T-16-ga peaks enam-vähem sama värk olema.

Vastu käima ei hakka on järgi proovitud,mitmetele "põkadele"on need alla pandud.Loodan varsti ühest t-25st pilti teha millel need all on ja esimesed on kah laiad.
Vasta
#20

Väike hinna uuring:9,5-32 2600eek
12,4R-28 3400eek
6,5-16 800eek
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne