Volvo SKV Katrineholm 1962 - Kuusalu Autobaas
#1

Kui Tommi ja Annika läksid Pipilota Viktuaalia Rullkardiina Piparmünta Eefraimitütar Pikksukale Segasumma suvilasse külla, siis nad sõitsid sinna just selle 1962. aastal Volvo raamile ehitatud SKV Katrineholmi linnalähiliini bussiga. Kuulsaid inimesi on selles bussis sõitnud veelgi, sest seal on lisaks bussijuhile ja konduktorile 44 kohta.

Tagasihoidlik Loominguline Ühendus "Kuusalu Autobaas" on võtnud enesele kohustuse hoida Harju meeste lippu kõrgel. Kaua sa kannatad Tartu meeste ülemvõimu vanade busside alal, arvestades veel asjaolu, et kõik alumiiniumist ZIL-id ja moekamad Ikarused on pärit Kuusalu Kolhoosist. Kolhoosi busside parseldamise osas on läbi viidud sisejuurdlus ja jõutud otsusele, et endine hiilgus tuleb taastada ja mitmekordselt ka ületada. Ehk siis arvestades asjaolu, et Eestis ei ole silma hakanud ühtegi alla millise eelarvega taastatavat vanaaegset bussi, tuli selline importida Rootsi Kuningriigist. Ameerikast oleks ka saanud alumiiniumbusse, kuid konteinerisse paigutamine oleks olnud problemaatiline ja talvel üle Atlandi jää tulla oleks ehk pisut tülikaks läinud. Eestis saada olevad, või õigemini mitte saada olevad stiilibussid on enamasti kellegi karjaaia tagumises nurgas ja omanikud eeldavad suuremaid korjandusi, sest nende arvates on roostes plekk alati kallim kui TÜV läbinud sõiduk, aga see selleks.

Nagu öeldud, Eestis parema puudumisel sai imporditud Kuusalu Autobaasi alumiiniumist kerega linnalähiliinibuss Rootsist. Alumiinium oli peamiseks argumendiks, sest alumiinium on esiteks stiilne ja teiseks natuke korrosioonikindlam kui muud vanaaegse bussitööstuse materjalid. Buss koosneb peamiselt tõrvatud puidust ja alumiiniumist.

SKV Katrineholm tähendab Svenska Karosseriverkstäderna, Katrineholm. Ehk siis Volvo tehasest tarniti sõitev raam koos rataste, mootori, rooli ja juhiistmega. Sinna ümber aga neediti Katrineholmis asuvas keretöökojas alumiiniumist bussi kere. Siinsele rahvale mõistetavate terminitega seletades, tehti sellise skeemi järgi ka TA busse, ehk siis Gorkist toodi veoka raam ja sinna peale saeti buss kokku. Busse ehitati Katrineholmis valdavalt Scania-Vabise alustele, aga mingil määral ka Volvo raamidele. Üks hea stiilinäide Scania-Vabise alusest on siin http://www.samlaren.org/scaniavabis1957/

Siia pealkirja alla hakkame kajastama meie bussiehitusega seonduvat. Hetkel ei julge pilte panna, sest buss näeb välja tõsine "rääbis ruudus" ja ausalt üles tunnistades, sai see toodud ühe Rootsi maapiirkonna prügimäelt, kuid peale Domestose tõrjet teeme ka pilte ja hakkame pisinüansside kallal vaidlema. Buss sai toodud läbi Tallinna linna ka ühel sombusel pühapäevahommikul, et Regardmani taolised ei saaks sellisest peletisest pilte teha ja nõjatudes oma läikivate Jonckheeride vastu ei saaks naerda meie üle. See oli muidugi nali! Illustreerimiseks aga pilt sarnasest indiviidist, mis jäi Rootsi maha http://www.omnibuss.se/bildgalleri/SvOFs...sar/sj.jpg Kuusalu Autobaasi buss on olnud kunagi keskelt sinine ja alt-ülevalt beez.

Buss on plaanis taastada ikka "musta numbri" registrisse, sest selliseid suuremaid projekte ei ole mõtet madalamal tasemel ette võtta. Kõik, mis oleks originaalist mööda, oleks selliste mahtude juures tegelikult maha vistatud raha ja mõistlikud inimesed ei viska raha maha. Ja üldse mõistlikud inimesed sõidavad bussiga, sest see pidi olema loodussäästlik ja oluliselt odavam kui autoga sõitmine...

Kui kellelgi on infot sääraste busside kohta, siis võib julgesti teada anda. Infoühiskonnale kohaselt on info alati tasuline ja targa info jagajale pakume võimalust väikese reisi näol, muidugi siis kui buss valmis on. Selle bussi laiem eesmärk ongi sõidutada hiljem asjatundlikke vanatehnikahuvilisi juhuveona, Maardu-Loksa vakstulõikajate liini see kunagi sõitma ei hakka.

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#2

Piibur Kirjutas:... "rääbis ruudus" ... prügimäelt ... et Regardmani taolised ei saaks sellisest peletisest pilte teha
Aga pildid hetkeseisust on ikka olemas? Peale musta numbri saamist äkki näeme?
Vasta
#3

Väärt ettevõtmine. Ei ole meie bussiajalugu ainult sovieetlik, ka Rootsi-Soome vanurid on meil vuranud ! Smile
Vasta
#4

Jälgime huviga. Kuna meil 54 aasta Ikaruse taastamine vaikselt käsil .
Vasta
#5

MBw115 Kirjutas:Jälgime huviga. Kuna meil 54 aasta Ikaruse taastamine vaikselt käsil .
Paluks ehk natuke täpsemalt.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#6

Edu teile!!! Smile
Vasta
#7

Asjade selgitamiseks on enamasti kaks teed, kas üldiselt üksikule või üksikult üldisele liikudes. Valiksime selle viimase tee.
Pildi peal on esiakna kohal rullis olnud liinide kangas. Seda kangast keeras bussijuht ühe rullipealt teise peale ja valgus paistis läbi kanga. Kangast tuleb hoida väga õrnalt, sest seegi räbal koosneb mitmest tükist ja alumised osad on kusagile haihtunud. Tundub, et nähtavad osad on trükitud nii, et matriits on olnud üle kanga laiuse, ehk siis ilmselt on samu liine sõitnud ka teised bussid, mille liinide kangas oli laiem. Alumised ja osaliselt hävinud kirjad on kirjutatud käsitsi.
Ehk on võimalik nende kohanimede järgi tuvastada ka bussiettevõtet?
Küljeaknal on klambrid kuhu vahele sai asetada ilmselt siis vineerist liinitahvli, kuid kahjuks ühtegi sellist tahvlit säilinud ei ole.


Manustatud failid Pisipilt (pisipildid)
   

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#8

Need vineertahvlid võib ju ka ise valmistada ja kangarullid taastada algupäraselt.Nagu olen aru saanud Sul originaalid olemas.See järgnev küll waid minu arvamus.Mina lisaks sinna või asendaks seal kangarullil mõne liini näiteks kohaliku liini teabega.Näiteks Kuusalu -Leisi või Kuusalu - Loksa.

Kell käib kõigile ja aeg teeb oma töö.
Vasta
#9

Piibur Kirjutas:Ehk on võimalik nende kohanimede järgi tuvastada ka bussiettevõtet?
Bussiettevõtet saab VIN koodi järgi tuvastada.
Vasta
#10

Piibur Kirjutas:Ehk on võimalik nende kohanimede järgi tuvastada ka bussiettevõtet?

Kui on huvi, võib sellest kohast küsida:
http://www.ostgotatrafiken.se/

AB Östgötatrafiken toimetab säälkandis tänapäeval. Asutatud 1980. Küllap nad teavad.

loll on loll olla.
Vasta
#11

Kui vaja abi rootsikeelega võin aidata. Kohad kanga peal asuvad teineteisest üsna kaugel et see ilmselt mingi standartne asi mis pole selle bussi või bussifirma jaoks tehtud.



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta
#12

http://www.svenskbusshistoria.se/databas...arsrch.php Sellelt lehelt sain mina kokku 7 Volvo ðassiil SKVd, neist viis on Uppsalast. Pirkast oleks kindlasti abi.
Vasta
#13

Piibur Kirjutas:Alumised ja osaliselt hävinud kirjad on kirjutatud käsitsi.

Pildil näidatud alumine kirje "Vittskövle" pärineb ka hoopis teisest maakonnast mõnisada km. lõuna pool. Skånest nimelt, Kristianstadi kommuunist kui ülemine osa nimekirjast Östergötlandist pärit, Ydre kommuunist.

loll on loll olla.
Vasta
#14

Rootsi autoregistrid on alates 1971 aastast elektroonilised, peaks piisama ühe telefonikõnest et saada sõiduki ajalugu selle aastani selgeks. Enne peeti registrid maakonniti, palju sellest materjalist on tänapäeval skännitud. Veidi aeganõudlikum otsima, aga täitsa teostav.
Vasta
#15

Väga head lingid!
Tegin pilti ka pirkast, kahjuks ei ole vastu läikiva alumiiniumi pildistamine hämaras garaazis just minu tugevaimaid külgi.
Igastahes on sinna peale kirjutatud MODELL B 63508; CHASSI NR 635-2763; TOTALVIKT 13750.
[attachment=27462]
Kahjuks ei ole selliste numbritega bussi "geooni" antud lehel. Kui arvestada, et ühe numbriga võidi eksida, siis kõige lähem oma andmete poolest on: http://www.svenskbusshistoria.se/databas...nare=44682 Ometigi on seal kerevalmistaja miski muu, peale SKV Katrineholmi. Kuusalu AB-s on aga kindlalt SKV Katrineholm.
   

Siinkohal on ka hea võimalus tänada kalleid kaasmaalasi, kes on asunud puuduvaid juppe kokku kandma. Tänase seisuga saime täiesti autentse juhiistme, mis seni puudus. Sarnased istmed olid muidugi kõikidel sama ajastu Volvodel, ka veokatel. Sest Volvo tehas valmistas ju kogu shaðii, koos rooli, näidikute ja juhiistmega. Kate tuleb muidugi õmmelda õigetes toonides aga see on juba tegemise rõõm.
   
Täpsema nimekirja puuduvatest juppidest saame esitada peale revisjoni komisjoni aruannet.

Kas pole tore mõte avaldada suurest bussist pilte "mutrite" kaupa? Vähemalt säilib mingi põnevus ja kui mutrite pildid ära tüütavad, siis võib vaadata konduktori taskusse...
[attachment=27465]

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#16

Üks vedaja on Sul ju juba pileti pääl kirjas:
"LINKÖPINGS STADS TRAFIK A.B."

loll on loll olla.
Vasta
#17

http://www.svenskbusshistoria.se/databas...knare=1754
Pigem tundub selle bussi info usutavam. Aastakäiguks küll 1963, samas leidsin vaid neli sellise ðassiitüübiga SKV-d.
Vasta
#18

Kas bussi ostul said kaasa kollase teh.passi poole? Selle nn eurovariandi. Seal on kolm viimast omanikku kirjas, muidugi nii vanal asjal vöib olla ka kümneid omanikke juba olnud(ka nende üldarv on seal kirjas). Seda inffi saab ka registri kodulehelt vv.se, fraga pa annat fordon tuleb sealt üles leida ja auto number sisse taguda.

Karateturbo-kolm purki ja tiguWink
Vasta
#19

Suur tänu kõikidele informaatoritele, tänu Teile säästame internetiosakonna juhataja ametikoha ja endal jääb ka sellevõrra rohkem aega bussi renoveerimiseks.

Igastahes see bussipilet ei ole tegelikult selle bussiga seotud ja eurost on asi väga kaugel, nii dokumentatsioonis kui tegelikkuses. Küll aga kõiki neid linke kasutades jõudsime teadmiseni, et mingil aastal on see buss saanud uue identiteedi 8 kohalise veoautona ja liikuva elamuna. Sestap numbrite ja koodide põhine otsing ei viigi meid sinna kuhu meil vaja. Ilmselt tuleb jätkata ajaloo tuvastamist nö mälestuste liini pidi. Tuleb lihtsalt Rootsist otsida selliseid, mehi, kes on ajast aega busse pildistanud ja nende numbreid üles kirjutanud.
Parema puudumisel leidsin pildi mehest, kes arvatavalt neetis kokku ka meie bussi alumiiniumist katuse: http://toolkitstatic.scania.com/millenni.../84063.JPG
Ja et ikka isamaalist lippu kõrgel hoida, siis natuke infot ka selle kohta, mispidi Tartus tehtud liinibussid ja meie SKV Katrineholm kaugelt sugulased on: http://www.kodu.pri.ee/ta/?action=text&ID=11

Tõnu Piibur
5116265
Vasta
#20

Rootsi autoregistrikeskuse teenindusbüroo number on +46 771 141516. Arvatavasti saab sealt bussi vana registrinumbri käte ja sellega läheb edasi libedamalt. Võibolla saaks isegi rootsi eurodokument millega peab olema palju lihtsam Eesti registrisse kanda.



Citroen DS 21 1970, Matchless 500 twin 1955, K750 1960, K750M 1970
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne