Sisehambumisega hammasratas
#1

Milliste seadmete seest võiks leida sisehambumisega hammasrattaid (suure hammaste arvu ja väikese mooduliga)?

Üks võimalus oleks odava Hiina akutrelli planetaarmehanism - seal on 46 sisehambaga hammasratas.
(Sisemine läbimõõt 30.5 mm, ehk 36 hamba korral moodul 0,7).

Kui aga tahta suurema siseläbimõõduga (50 kuni 100 mm) sisehambumisega hammasrattaid, kust neid leida võiks?

Ideaalne oleks, kui kuskil oleks 120 hamba ja 82mm siseläbimõõduga, ehk 0,7 mooduliga sisehammasratas.
Samas 26 sisehamba ja 72 mm siseläbimõõduga, ehk moodul 3-ga sisehammasratas pole huvitav (vähe hambaid ja suur moodul).

Seega milliste masinate või seadmete seest võiks 50 kuni 100 mm läbimõõduga sisehambumisega hammasrattaid leida?

----

Kas Eestis suudaks keegi teha sisehambumisega hammasratast?
Tavaline freespink ei kõlba selleks, kuna freesi pöörlev võll jääb ette sisehammaste freesimisel.
Vasta
#2

Sisehambumisega hammasrattaid leidub kindlasti jalgratastel, milledel on rummusisene käigukast. Muidugi karta on, et ülekande arv ei ole piisav...
Vasta
#3

Sisehambumisega hammarattaid leidub sõiduauto automaatkasti seest,
ehk siis planetaarülekanne.Kas ka neid kõigi automaatkastide seest
leidub,seda ei tea öelda.

1985 Lada 1300 SL
Vasta
#4

xyzwt Kirjutas:Kas Eestis suudaks keegi teha sisehambumisega hammasratast?
Tavaline freespink ei kõlba selleks, kuna freesi pöörlev võll jääb ette sisehammaste freesimisel.


Kindlasti ka keegi Eestis teeb sisehambaid... iseasi, kas sind oma ühe jupi pärast jutule võetakse.
Sisehamba peaks saama teha hambatõukepingis.
Vasta
#5

Mingi veneaegne vändaga käi on ka sisehambumusega ja suht suure ülekandega
Vasta
#6

Kui Google pildiotsingus tunda huvi sisefreesimise vastu "internal milling", siis
üks esimesi pilte on orantz sisefreesi pilt:

http://www.liebherr.com/lh/en/44295_56344.asp

----

Sellist peaks olema lihtne ise valmistada, võttes nelikant toru (30 x 50 mm) ... puurida laagri augud sisse ...
treida võll freesitera kinnitamiseks ja keermestada ta (13 mm või 22 mm sisemõõduga freesitera jaoks) ....
ja rihmülekande (või hammasratasülekande) abil panna freesitera koos võlliga pöörlema (trelli abil)...
nii saaks treida nii sisehammsrataid kui välishammasrattaid ...
kui nelikant-toru (mille põhjast paistab välja freesi tera) mahub sisehambumisega hammasratta tooriku sisse,
siis saab freesida sisehambaid.

Kui freesi masinat pole, siis saaks sellise nelikant-toru baasil tehtud sisefreesi kinnitada
treipingi laua peale (treitera asemele) ... freesimise sügavuse paneks kinnituse kiiludega õigeks ...
treipingi laua liigutamisega freesiks soone ära ... jagamispea asemel kinnitaks treipingi otsa vineerist ketta,
millesse on puuritud samale raadiusele sama vahemaaga n (hammaste arv) auku ... treipingi korpusele kinnitatud oraga lukustaks vineerist ketta õige koha peal ... nii saaks treipingi olemasolul ilma jagamispea ja freesi masinata freesida sisehambumisega ja välishambumisega hammasrattaid.
Vasta
#7

Arvan, et lihtsam oleks seda hammasratast teha kahes osas. Esiteks teed sisehambumusega hammasvöö ja siis pressid selle treitud trumli sisse.
Vasta
#8

XYZWmisiganes viimase postituse põhjal julgeks kinnitada ütlust, et geniaalsusest hullumeelsuseni on ainult pisitilluke sammRolleyes
Kuigi paistab, et meestel mõte liigub, lihtsalt puudub elukogemuse taak! SamasVootele viimasest ideest ei saanud küll aru. Pakuks, et teeks hambad ükshaaval ja kinnitaks silindri sisse või teeks tavalise välishammastega ratta ja pööraks selle "pahempidi", olekski sisehammastega ratas valmis.
Loodan, et keegi ei solvu , selline naljapostitus kuna asjalikku ei oska siia kosta.
Vasta
#9

Hambatõukepink (broaching machine) on oma ehituselt sarnane igapäevaelus tuntud tikksaega.
Mõlemas liigub tera üles-alla ja hambad lõikavad töödeldavat eset.
Hambatõukepink "saeb" hamba või soone (sõltuvalt tera profiilist).

Siin on üks õptetlik videoklipp, mida kõike treipingiga teha saab
(sealhulgas treipingi muutmine hambatõukepingiks):

http://www.youtube.com/watch?v=5AB_etoHesI

----

Hammasratta tegemiseks sobilikud hambatõukepingi terad (involute keyway broach) pole eriti
levinud laiatarbekaup (eriti väikeste moodulitega terad).
Samas võib võtta odava evolvent (involute) hambumisega ketasfreesi tera (paarkümmend eek)
ja kinnitada ta mõne vana treitera külge.
Nii muutuks treiterale kinnitatud ketasfreesi üks hammas hambatõukepingi teraks.
Treipingi tera asub (või pannakse kiiludega) treitava eseme tsentri kõrgusel.
Muutes treimise sügavust, keeratakse tera sügavamale-välja (nii saadakse õige hamba sügavus).
Liigutades treitera edasi-tagasi "saetakse" hammas detailile peale.
Spindli lukustamise ja keeramisega saab asendada jagamispead.
Nii saaks tavalise treipingiga hambaid freesida (eks ta natuke vaeselapse käsikivi ole).

----

Paljudele küsimustele saaks vastuse, kui oskaks vaid internetist "otsida".
Teksti otsingu asemel on mõtekam kasutada piltide otsingut

http://images.google.ee/

Nii näeb piltide järgi ära, mis on teemaga seotud ja mis on niisama infomüra.

Enamsus asju on ingliskeelsed, seega on eduka otsingu jaoks vaja tunda ingliskeelseid sõnu.

treipink = lathe (drehmaschine = saksa; sorvi = soome; svarv = rootsi).
treimine = turning
ekstsentriku treimine = eccentric turning
freesi masin = milling machine (fräsmaschine =saksa).
sisefreesimine = internal milling
ketasfreesi tera = involute gear cutter
tigufreesi tera = hobbing involute cutter
hambatõukepink = broaching machine
hambatõukepingi tera = keyway broach
hammasratas = spur gear
tiguhammasratas = worm gear
Vasta
#10

kass Kirjutas:XYZWmisiganes viimase postituse põhjal julgeks kinnitada ütlust, et geniaalsusest hullumeelsuseni on ainult pisitilluke sammRolleyes
Kuigi paistab, et meestel mõte liigub, lihtsalt puudub elukogemuse taak! SamasVootele viimasest ideest ei saanud küll aru. Pakuks, et teeks hambad ükshaaval ja kinnitaks silindri sisse või teeks tavalise välishammastega ratta ja pööraks selle "pahempidi", olekski sisehammastega ratas valmis.
Loodan, et keegi ei solvu , selline naljapostitus kuna asjalikku ei oska siia kosta.
Minu postitus põhines minu isiklikul kogenematusel.
Põhimõtteliselt on ju väga raske teha hambaid, kui hammasratas on ühelt poolt "kinnine" (peab ju ühel pool olema sein, mille kaudu hammasratas võllile kinnitub). Seega arvan ma, palju lihtsam oleks esmalt treida valmis kõvast materjalist "rõngas", edasi selle rõnga siseküljele freesida hambad ning siis pressida see kuumistuga trumli sisse, mis moodustaks eelpool mainitud seina.
Siis pakuks välja ka näiteks sellist tehnoloogiat, et selle hammastega rõnga saaks valmis freesida sirgena, edasi väänata rõngasse ning siis karastada ja paika pressida.
Vasta
#11

Hambatõukepink ei ole kohekindlasti sarnane tikksaega vaid palju keerulisem.
hambatõukepingid liigitatakse vertikaalseteks ja horisontaalseteks. Horisontaalpingid töötavad kahe tõukuriga ja kasutatakse noolhammaste lõikamiseks, Vertikaalpinkidel mis on laialdaselt levinud on kaks eritüüpi: 1) pingid, kus tõukuri sisselõikumine toimub supordi nihutamisel koos tõukuriga, tagasikäigul eemaldub aga töölaud. 2) pingid kus radiaalne sisselõikumine toimub laua nihkumisel koos toorikuga, tagasikäigul aga eemadldub tõukur. Ketastõukuriga töötlemisel paigaldatakse nii toorik kui tõukur paralleelsele vertikaalsetele telgedele. Algasendis paikneb tõukur tooriku otspinnast kõrgemal niivõrd toorikust eemal, et üles-alla liikumisel ei puutu toorikuga kokku. Kuna ketastõukuridga töötlemisel on lõikekiirus piiratud ja umbes pool töötlemise aega kuulub tühikäikudele osutub temaga töötlemisel tootlikus üldjuhul väiksemaks kui freesimisel moodulfreesidega. Hamba ketastõukurid on kas sirg või kaldhammastega ja nende töötav osa kujutab endast hammasratast, mille hambale on kujundatud esi ja taganurgad. Konstruktiivselt võib ketastõukurid jagada: kettakujulised, sabaga ja pikendatud korpusega (mõeldud hammasratta plokkide ja seisehambumisega hammasrataste töötlemiseks)hambatõukurid. Saadavate hammasrataste täpsus vastab 5-8 täpsusastmele. Korrektselt õeldes ei ole tegu "saagimise" vaid pigem hõõveldamisega.

xyzwt Kirjutas:Siin on üks õptetlik videoklipp, mida kõike treipingiga teha saab
(sealhulgas treipingi muutmine hambatõukepingiks):
http://www.youtube.com/watch?v=5AB_etoHesI
See pole päris hammasratta tegemine... ja pealegi see vist on messing. Ei usu Eestis levivad kesktaseme APJ-pinkide suportid terase hõõveldamisele vastu peaksid.
Tõukepinki iseloomustab pigem see video:
http://www.youtube.com/watch?v=QvPNRsSM29s
hästi on näha ka tooriku eemaldumine tööriista tagasikäigul.
----
xyzwt Kirjutas:Hammasratta tegemiseks sobilikud hambatõukepingi terad (involute keyway broach) pole eriti
levinud laiatarbekaup (eriti väikeste moodulitega terad).
involute keyway broach ei ole hambatõukepingi tera vaid hoopis evolventprofiiliga kammlõikur.

Kammlõikamine on üheks levinud soonetöötlemise meetodiks. See tagab suure tootlikuse ja lisaks töödeldud pinna mõõtude suure täpsuse ja hea pinnasileduse. Kammlõikur kujutab endast paljulõikeservalist lõikeriista, mille lõikeliikumiseks on tavaliselt sirgjooneline liikumine pikki kammlõikuri telge. Ettenihe saavutatakse hammaste mõõdu kasvamise muutmise teel , iga järgmine kammlõikuri hammas on suurema mõõduga kui eelmine(st. et pole mingit "saagimist" vaid profiil lõigatakse ühe tõmbega). Nii tekib iga hamba ette töötlusvaru, mis tuleb eemaldada. Kammlõikureid valmistatakse peamiselt kiirlõiketerasest, kuid koostatavate kammlõikurite puhul, eriti väliskammlõikamisel on kasutusel ka kõvasulamid. Peamiselt kasutatakse tõmbele töötavaid kammlõikureid. Lisaks soontele saab kammlõikuriga teha ka kalibreeritud siseavasid ning ka muu ristlõikega avasid(näiteks ümaravast kuuskandi)
Nt: kepsu ava kalibreerimine:
http://www.industrialsteering.com/picser...aching.jpg
kiilusoone lõikamine:
http://mdmetric.com/dumont/cat1.jpg
Tsitaat:Samas võib võtta odava evolvent (involute) hambumisega ketasfreesi tera (paarkümmend eek)
ja kinnitada ta mõne vana treitera külge.
Nii muutuks treiterale kinnitatud ketasfreesi üks hammas hambatõukepingi teraks.
Treipingi tera asub (või pannakse kiiludega) treitava eseme tsentri kõrgusel.
Muutes treimise sügavust, keeratakse tera sügavamale-välja (nii saadakse õige hamba sügavus).
Liigutades treitera edasi-tagasi "saetakse" hammas detailile peale.
Spindli lukustamise ja keeramisega saab asendada jagamispead.
Nii saaks tavalise treipingiga hambaid freesida (eks ta natuke vaeselapse käsikivi ole).
Oi mis raketiteadus... käia vanast treiterast sobiva profiiliga lendtera ning freesi korralikult jagamispeaga või lõika tõukepingis. Palju lihtsam.

Tsitaat:Paljudele küsimustele saaks vastuse, kui oskaks vaid internetist "otsida".
Enamsus asju on ingliskeelsed, seega on eduka otsingu jaoks vaja tunda ingliskeelseid sõnu
Kõigepealt on vaja teada eestikeelseid mõisteid. Need on meil ammu olemas jubaBig Grin




freesi masin = milling machine (fräsmaschine =saksa). - miks mitte freespink?

ketasfreesi tera = involute gear cutter - evolvent hambalõikur, mis on väga lai mõiste(ilmselt mõtled moodulketasfreesi).
tigufreesi tera = hobbing involute cutter - moodultigufrees

kopeermeetodi puhul on kasutatava lõikeriista lõikeserva profiil töödeldava hammasratta hamba vahe profiili kujuline, mis kopeeritakse töötlemise käigus töödeldavale toorikule. Kõige levinumaks on kopeerimismeetodile põhinevateks hammasrataste töötlemise meetodiks töötlemine moodulketaste ja moodulsõrmfreesidega. Moodulfreesid leiavad kasutust silindriliste sirg ja kaldhammastega hammastataste ja moodul sõrmfreesid silindriliste sirg, kald ja noolhammasrataste töötlemiseks.

Hammasrataste töötlemine moodulfreesiga- saab töödelda silindrilisi sirg ja kaldhammasrattaid. Töödeldav toorik paigaldatakse hambafreespingi töölauale kinnituvale vertikaalsele tornile. Moodultigufrees kinnitub freespingi spindlisse pikale tornile. Töötlemine toimub freespinkidel jagamispea abil. Teoreetiliselt täpse hambaprofiili saamiseks tuleb iga kindla hammaste arvu ja moodiliga hammasratta töötlemisel kasutada spetsiaalfreesi. See nõuab suurt freeside hulka mistõttu iga mooduli jaoks kasutatakse kaheksast freesist koosnevat komplekti, täpsemaks töötlemiseks aga 15 ja 26 freesist koosnevaid komplekte. Komplektis on iga frees ette nähtud hammasrataste töötlemiseks kindla hammasrataste arvu piirides. Meetod on vähetäpne ja peale selle vähetootlik , kuna palju aega kulub jagamisele. Seetõttu kasutatakse seda tehaste remonditsehhides ja individuaaltootmises.


hambatõukepingi tera = keyway broach - kammlõikur


Uuh kui pikk jutt sai. Midagi jäi kindlasti välja ning midagi jäi ikka segaseksBig Grin

Mis teemasse puutub siis Tallinna Masinatehas blrt territooriumil teeb kindlasti tõukepinkidega hammakaid veel(ise nähtud).
Huck@mitu aastat lõiketöötlust pähe tagunud
Vasta
#12

Spetsiaalse sisefreesitera (internal gear broach) valmistamisest:

Olgu näiteks vaja 0.7 mooduli ja 111 hambaga sisehammasratast.

Keskring =77.70 mm (moodul x hambaid = 0.7 x 111 = 77.70).
Välisring= 79.45 mm (moodul x (hambaid +2.5) = 0.7 x 113.5 = 79.45).
Sisering = 76.30 mm (moodul x (hambaid -2) = 0.7 x 109 = 76.30).
Hamba freesimise sügavus = 1.575 mm (moodul x 2.25 = 0.7 x 2.25 = 1.575).

Sisehammasrattas jääb addendum keskringist sissepoole, välishammasrattas jääb addendudm keskringist väljapoole.
Sellest siis need valemites olevad tegurid 2 (moodul + moodul addendumis) ja 2.5 (1.25 moodulit + 1.25 moodulit dedendumis).

Alumiiniumit võib ilmselt hööveldada 0.1 mm sügavuse laastuga.
Seega on 1.575 mm hööveldamise jaoks vaja 16 hammast järjest suureneva lõikesügavusega (1.575 / 0.1 = 16).

Nüüd treib karastatavast terasest muutuva diameetriga silindri (80mm läbimõõduga ja vähemalt 16 cm pikkusest toorikust).
Iga 1 cm pikkuse tagant suurendab silindri läbimõõtu 0.2 mm (0.1 + 0.1 = 0.2) siseringist (76.30) välisringini (79.45).
Nii saame: 76.3; 76.5; 76.7; 76.9; 77.1; 77.3; 77.5; 77.7; 77.9; 78.1; 78.3; 78.5; 78.7; 78.9; 79.1; 79.3; 79.45;
Nüüd treib kitsa teraga (5mm) sügavamad sooned iga laienemise ette (sinna kogunevad hööveldamise laastud).
Soone sügavus ja laius pole eriti olulised - soon on vaid hööveldamisel tekkiva laastuprügi korjamiseks.
Nüüd freesib 0.7 mooduliga 111 soont 16 cm pikkusele silindrile peale (välishambumisega hammasratas).
Peale tooriku karastamist ongi "spetsiaalne freesitera" valmis, mis ühe löögiga (16 cm + hamba laius) valmistab 111 sisehambaga hammasratta.

Midagi sellist on kujutatud järgneval pildil:

http://www.broachmasters.com/gear_spline.html

Piltlikult on ta nagu plekist õllepurk (läbimõõt 8 cm, pikkus 16 cm), mille pind on kaetud 1776 väikese hambaga (16 rida x 111 hammast = 1776 hammast).

---
Valmistamise poole pealt on välishambumisega pika hammasratta tegemine lihtsam, kui sisehambumisega lühikese hammasratta tegemine.

Kui aga selline "spetsiaalne sisefreesi tera" valmis on, siis on selle abil sisehammasrataste valmistamine väga lihtne
(surud freesitera toorikust läbi - hamba sooned korraga peal ja sisehammasratas valmis).
Vasta
#13

Huvitav, kas seda asja ei saa näiteks pidevtootmisel teha, kasutades paljusid terasid, mis liiguvad üksteise järel. Näiteks sama põhimõte, mis lintsael.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne