numbrimärgid nõuka ajal vette?
#1

Eila õhtul meenus üks huvitav seik. Tallinn-Rapla-Virtsu kitsarööpmelise raudtee ühe Raplamail asuva tammi all ojas, mitte sügavamal kui ca 1 m. oli ca 20 aastat tagasi lademetes autode reg.numbreid. Mõni aeg hiljem olid need sealt nagu noaga lõigatult kadunud. Ei mäleta millal ja kas võis see olla juba uue aja alguses, et keegi omale vanametalliga raha teenis.
Igal juhul mäletavad päris mitmed eri allikad, et see olla olnud ARK-i eellase tavapraktika - mitte lõigata puruks, vaid visata vette.Nii jabur kui see ka ei tundu. Teab keegi sellest lähemalt rääkida. Nõuka ajal oli ju ometi päris korralik vanametalliprogramm, sinna lõigatri vahest ka täitsa korralikke massinaid, et ettevõtte vanametalliplaani täita. Ja siis mingi asutus loopis vette?

Lähedal asuvat tuld on kaugemal asuva veega raske kustutada...
Vasta
#2

Usun, et kuni taastatud EV algusaastateni polnud Riiklikul Autoinspektsioonil (ja vast ehk ka esimeste aastate ARKil) kindlat kontseptsiooni, mis tagastatud/äravõetud numbrimärkidega teha. Ja vast siis läks käiku kohalike jupijumalate leidlikkus.

Julgen seda väita seetõttu, et 1991. aasta kevadel leidsin ühelt kohalikult prügimäelt suure koorma Soome numbrimärke - enamik pooleks lõigatud (mõlemad pooled alles!), osa aga päris terved! Eeldan, et need olid kogunenud niiviisi, et Soomest toodi siia auto (see tegevus muutus tollal ülitavaliseks) ning siis numbrimärke vahetades kogunesid Soome omad kusagile kolikambrisse, kus need ühel hetkel lihtsalt prügimäele viidi.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#3

peeterpaul Kirjutas:... olla olnud ARK-i eellase tavapraktika - mitte lõigata puruks, vaid visata vette.Nii jabur kui see ka ei tundu. Teab keegi sellest lähemalt rääkida. Nõuka ajal oli ju ometi päris korralik vanametalliprogramm, sinna lõigatri vahest ka täitsa korralikke massinaid, et ettevõtte vanametalliplaani täita. Ja siis mingi asutus loopis vette?

Vanametalli plaan oli vaid teatud asutustel, kus kellegi "kõrgema" otsuse kohaselt seda metalli tekkima pidi ja kus seda reeglina rohkem ka tekkis. Nii oli plaan tehastel, kolhoosidel ja sovhoosidel. Samas oli ka hulk asutusi, millel sellist plaani ei olnud - näiteks ETKVL (ETK eellane-järglane), koolid, mitmesugused ametiasutused (miilits, SORVVO, külanõukogud...) jms. Nt kui koolil oli õppesõidu-veoauto ja see maha kanti ning uus soetati, siis vana auto vanarauda viimise kohustust küll ei olnud - selle mõned tükid võisid hiljem aastakümneid kusagil kolikambrites vabalt vedeleda, kuni nad kellelegi ette jäid ja prügimäele viidi.

Olen ise ammuammu osalenud kunagi ühe sellise GAZ-AA jäänuste prügimäele viimises (siis ei olnud minu vanatehnikahuvi veel nii kindel kui nüüd).

Usun, et ka RAI-l (ARKi eelkäija nõukaajal) polnud vanarauaplaani.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#4

Jah näed,vanarauakogumisplaani ei olnud,kuid vana numbrit endale
mälestuseks kah ei saanud.
Oma autol tuli ka musta taustaline number ümber vahetada valge-
taustalise vastu.Sai siis küsitud et kas võib vana numbri omale mäles-
tuseks jätta,ei.No ma lõikan ta pooleks,siis ta on kasutu,kas siis saab
omale ? EI,lõgu aga pooleks ja anna aga meile.

1985 Lada 1300 SL
Vasta
#5

kutseka aegu, kuressaares roomassaare karjamaal kolades, leidsime merre visatud numbrimärke!! oli ka lademetes
Vasta
#6

arvi100 Kirjutas:Jah näed,vanarauakogumisplaani ei olnud,kuid vana numbrit endale
mälestuseks kah ei saanud.
Oma autol tuli ka musta taustaline number ümber vahetada valge-
taustalise vastu.Sai siis küsitud et kas võib vana numbri omale mäles-
tuseks jätta,ei.No ma lõikan ta pooleks,siis ta on kasutu,kas siis saab
omale ? EI,lõgu aga pooleks ja anna aga meile.

Oot... kas Sa ei aja oma mälestustes erinevaid sündmusi omavahel segamini?

Tuletan meelde numbrimärkidega seonduvaid põhifakte 1960ndatest tänaseni.

1. 1960ndate aastate alguses hakati välja andma musti numbreid (esialgu ЭC-seeria), mis esialgu eraldati uutele autodele, hiljem aga vahetati kõik varasemad kollased numbrid nende vastu kohustuslikus korras välja. 1960ndate lõpuaastateks olid kollased (praktiliselt) käibelt kadunud, 1970ndate esimesle poolel võis neid tänavapildis näha üli-üliharva.

2. 1970-71 asendus mustadel numbritel ЭC-seeria EA-seeriaga. Esialgu (esimesed 6-7 aastat?) kasutati ainult ladina tähti, hiljem nende lõppemisel aga ka slaavi tähti. Sundvahetust ei toimunud, kõik ЭC-seeria numbrimärgid jäid alles ja kehtima (kui omanik/valdaja muidugi soovis, sel vahetati ta EA-seeria vastu).

3. 1982 lõpetati mustade numbrite väljaandmine ja asemele tulid valged numbrid. Need anti uutele autodele - vanade (mustade) numbrite massvahetamist ei toimunud, need kehtisid kõik edasi. Jällegi - kui omanik/valdja vast soovis, siis sai ta selle vahetuse siiski üksikkorras ära teha.

4. 1992 hakati välja andma EV numbrimärke (tüüpi 000 AAA nagu nad praegugi on). Kõik senikehtinu kehtis endiselt edasi, massvahetamist ei toimunud. Muidugi, jätkuvalt kehtis vabatahtlik vahetus.

5. Millalgi taastatud EV algusaastail (võis olla umbes 1993-94) otsustati, et EV registris ei või olla slaavi tähtedega numbrimärke kandvad autod. See tähendas massvahetust suurele osale nõukaaegsetele numbrimärkidele - kogu ЭC-seeriale ning EA-seeriate (nii vanad mustad kui ka uued valged) nendele numbrimärkidele, millel olid slaavi tähed (nt 12-67 EAЩ ja ч3678EA). Nt numbreid 35-05 EAA, 14-68 EAK, o2247EA 1257EAO jms, võis siis veel edasi kasutada (kui neid just vabatahtlikult ei soovitud vahetada).

6. Mõne aasta pärast (umbes 1996-97) leiti, et ikka nõukaaegseid numbrimärke ei või ka siis lubada, kui neid slaavi tähti sees pole. Seega - kõikidel veel säilinud nõukaaegsete numbrimärkidega autodel läksid numbrimärgid sundvahetamisse. Ehk siis tänavapildist kadusid viimased EA-seeria märgid, mille valdav enamik olid valged peale-1982 numbrimärgid, kaduvväike osa neist oli aga ka juba "uunikumistaatuses" mustad EAA, EAK, EAX, EAY jt seeriad.

Ehk siis kokkuvõtteks - musti numbereid vähemalt käsukorras nõukaajal küll ei vahetatud. See toimus hiljem taastatud EV ajal, mil esmalt kadusid slaavitähelised, hiljem aga kõik muu.

Mis puutub vahetatud numbrite mälestuseks jätmist, siis seda tõesti ei tehtud.Aga vähemalt EV ajal ei teinud ARKid erilist probleemi, kui mainisid, et numbrimärgid on kadunud - masina sai uutele EV numbritele vormistada ka ilma.

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#7

Viljandis võeti kevadeti vetelpäästjatelt paat, tõsteti kastid vanade autonumbritega paati ja viidi järvele. Tagasi tuli tühi paat. Tegu oli siis 60-ndatega/70-ndatega.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#8

Aspelund Kirjutas:Viljandis võeti kevadeti vetelpäästjatelt paat, tõsteti kastid vanade autonumbritega paati ja viidi järvele. Tagasi tuli tühi paat. Tegu oli siis 60-ndatega/70-ndatega.

Huvitav, kas nad praeguseks nii läbi roostetanud, et ei ole mingit reaalset mõtetki vaatama minna, mis neist saanud on? Minu meelest peaks sukeldumishuvilisi inimesi Eestis olema... ehk kaasfoorumlastegi hulgas?


Nimelt on mul ikka ja endiselt autole kuuluvad kollaste numbrite (PP, PT, PY) komplekt(id) puudu, vaatamata sellele, et olen selle soetussoovi nii ostumüügilehtedes (KB jt), siinse foorumi turuplatsil jm korduvalt maha hõiganud. 1960ndad oli ju just see aeg, mil toimus kollaste numbrite sund-massvahetus... Replika tegemise variandile lähen alles siis, kui tõesti pikkade aastatega ei leia, kuigi hetkel 4 aastat otsitud...

Valdo

Eesti Jalgrattamuuseumi  looja ja eestvedaja
Tutvustame jalgratta ajalugu Eesti vaates, väljas on üle 170 muuseumiväärtusega ratta
Asume Kesk-Eestis Väätsal Pikk 9.
Vasta
#9

Ma ei usu, et nad läbi roostetanud on, pigem kenasti mudasse vajunud. Probleemiks on pigem see, kuidas nende uputamise koht ülesse leida? Järv on suur ja lai, otsimist jätkub seal rohkem kui tunniks. Ma ei ole väga kindel, et uputajad enam meie seas on.

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#10

Isegi kui oleks, vaevalt nad mäletakski, mis ja kus. Küllap visati kuskil suvalises kohas üle parda ja valmis. Miks nad oleks pidanud seda kuskil meeldejäävalt kindlas kohas tegema.
Vasta
#11

Nuuh.. alati jääb ju kilplaste variant, kes oma rahakasti uputamise kohas paadi ninasse sälgu lõikasid Wink

A.

Life\'s journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting \"Holy s--t!....What a ride!
Vasta
#12

Tean konkreetset juhust, kus umbes 500-600 numbrit valati ehitatava tootmishoone betoonpõrandasse. Hea kindel koht, arvati siis. Aastat viis hiljem, peale omaniku vahetumist, hakkas uus omanik auku põrandasse rajjuma ja sattus just selle numbrilise rauahunniku peale.
Vanade numbritte ärakorjamine sõltus ka ametnikust. Näituseks on meie 1970 aasta mosse esimene reg. number ilusti mosse garaazis seinal, samuti veel kolme-nelja auto aastate jooksul väljavahetatud numbrimärgid.
Vasta
#13

Mul oma zaz-i mustad numbrid ka olemas, vähemalt kuni 95 aastani sai vene numbrid eesti omade vastu vahetusel vanad omale.
Vasta
#14

peeterpaul Kirjutas:Eila õhtul meenus üks huvitav seik. Tallinn-Rapla-Virtsu kitsarööpmelise raudtee ühe Raplamail asuva tammi all ojas, mitte sügavamal kui ca 1 m. oli ca 20 aastat tagasi lademetes autode reg.numbreid.
Tean ka seda kohta päris hästi, sai poisikesena neid sealt ka välja urgitseda.
Vasta
#15

valdo Kirjutas:
arvi100 Kirjutas:Jah näed,vanarauakogumisplaani ei olnud,kuid vana numbrit endale
mälestuseks kah ei saanud.
Oma autol tuli ka musta taustaline number ümber vahetada valge-
taustalise vastu.Sai siis küsitud et kas võib vana numbri omale mäles-
tuseks jätta,ei.No ma lõikan ta pooleks,siis ta on kasutu,kas siis saab
omale ? EI,lõigu aga pooleks ja anna meile.

Oot... kas Sa ei aja oma mälestustes erinevaid sündmusi omavahel segamini?

2. 1970-71 asendus mustadel numbritel ЭC-seeria EA-seeriaga...
4. 1992 hakati välja andma EV numbrimärke...

Kõik ju klapib.Pidin ära andma numbri 01-37 EAP(must taust) ja vastu
sain numbri 046 JAB(valge taust).Segi ajada pole midagi.

1985 Lada 1300 SL
Vasta
#16

peeterpaul Kirjutas:Eila õhtul meenus üks huvitav seik. Tallinn-Rapla-Virtsu kitsarööpmelise raudtee ühe Raplamail asuva tammi all ojas, mitte sügavamal kui ca 1 m. oli ca 20 aastat tagasi lademetes autode reg.numbreid. Mõni aeg hiljem olid need sealt nagu noaga lõigatult kadunud. Ei mäleta millal ja kas võis see olla juba uue aja alguses, et keegi omale vanametalliga raha teenis.
Sain juhuslikult selle oja asukoha foorumiväliselt teada ja - üht-teist huvitavat võib sealt tänagi välja õngitseda Smile
[Pilt: p60976831nz9.th.jpg]

Kui telefon ei tööta, siis helistage riketesse!
Vasta
#17

valdo Kirjutas:
Aspelund Kirjutas:Viljandis võeti kevadeti vetelpäästjatelt paat, tõsteti kastid vanade autonumbritega paati ja viidi järvele. Tagasi tuli tühi paat. Tegu oli siis 60-ndatega/70-ndatega.

Huvitav, kas nad praeguseks nii läbi roostetanud, et ei ole mingit reaalset mõtetki vaatama minna, mis neist saanud on? Minu meelest peaks sukeldumishuvilisi inimesi Eestis olema... ehk kaasfoorumlastegi hulgas?


Nimelt on mul ikka ja endiselt autole kuuluvad kollaste numbrite (PP, PT, PY) komplekt(id) puudu, vaatamata sellele, et olen selle soetussoovi nii ostumüügilehtedes (KB jt), siinse foorumi turuplatsil jm korduvalt maha hõiganud. 1960ndad oli ju just see aeg, mil toimus kollaste numbrite sund-massvahetus... Replika tegemise variandile lähen alles siis, kui tõesti pikkade aastatega ei leia, kuigi hetkel 4 aastat otsitud...
Korraliku tõstejõuga magnet kaasa ja õngitsema. Kui neid märke seal kastide kaupa, siis midagi kindlasti ka otsa jääb.
Vasta




Kasutaja, kes vaatavad seda teemat: 1 külali(st)ne